REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zarządzanie ryzykiem w sektorze publicznym

Kierownikowi jednostki w osiąganiu postawionych przed jednostką sektora finansów publicznych celów pomaga zarządzanie ryzykiem. Bez wątpienia zarządzanie ryzykiem może być solidnym filarem codziennej pracy komórek organizacyjnych.

„Mała” i „duża” nowelizacja Prawa zamówień publicznych – zmiany i nowości

Pod koniec 2009 r. ustawodawca przygotował dwie znaczne nowelizacje przepisów z zakresu zamówień publicznych. Pierwsza z nich – nazywana umownie „małą nowelizacją” – weszła w życie 22 grudnia 2009 r. Druga – nazwana już przez ekspertów „dużą nowelizacją” – czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.

Podsumowanie zmian w 2009 r. w sprawozdawczości budżetowej

W 2009 r. została wprowadzona jedna zmiana w sprawozdawczości budżetowej dotycząca sprawozdania miesięcznego Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa. Jednostki zobowiązane do sporządzania tego sprawozdania, począwszy od sprawozdania za luty 2009 r., co miesiąc muszą wypełniać dodatkowe kolumny.

Poprawny projekt budżetu samorządowego na 2010 r.

Nie ma jednoznacznej informacji, czy projekt budżetu samorządowego miał być przygotowany na nowych czy na starych zasadach. Opinie Ministerstwa Finansów i przedstawicieli regionalnych izb obrachunkowych w tej sprawie różnią się od siebie całkowicie.

REKLAMA

Podsumowanie zmian w 2009 r. w zakresie finansów publicznych i rachunkowości

W 2009 r. zostały sfinalizowane prace nad zmianami w organizacji sektora finansów publicznych oraz zmianami zasad jego funkcjonowania – we wrześniu Prezydent RP podpisał nową ustawę o finansach publicznych oraz przepisy ją wprowadzające. Natomiast w tym roku nie było żadnych zmian dotyczących planu kont czy zasad rachunkowości.

Podsumowanie zmian w 2009 r. w klasyfikacji budżetowej

W 2009 r. nastąpiły dwie zmiany w klasyfikacji budżetowej, w tym jedna wprowadzona została w 2008 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2009 r., natomiast drugą wprowadzono w lipcu 2009 r. z różnym terminem obowiązywania – część zmian obowiązywała już w 2009 r., natomiast część z nich wejdzie w życie 1 stycznia 2010 r., a część miała zastosowanie do opracowania projektu budżetu na 2010 r.

Podstawa płatności

Czy podstawą płatności przez jednostkę budżetową nieposiadającą osobowości prawnej – ośrodek pomocy społecznej, niższej kwoty niż jest określona na fakturze, może być faktura, której wystawca (zakład gospodarki mieszkaniowej) nie skorygował?

Sposób prowadzenia ewidencji środków trwałych

W instytucji ewidencja środków trwałych jest prowadzona częściowo komputerowo, a częściowo ręcznie w księgach inwentarzowych. Od początku 2010 r. chcianoby ewidencję tę prowadzić w posiadanym przez nas programie komputerowym. Czy istnieje obowiązek dodatkowego prowadzenia książki inwentarzowej, czy wystarczy sam program komputerowy?

REKLAMA

Sprawozdania budżetowe za 2009 r.

Już od pierwszych dni stycznia każdego roku jednostki zobowiązane do składania sprawozdań budżetowych rozpoczynają prace związane z ich sporządzaniem. Aby uniknąć błędów i stresu związanego z późniejszym składaniem korekt, należy przestrzegać zasad wskazanych w tym artykule, m.in. tej, że przed zamknięciem ksiąg rachunkowych trzeba dokonać dokładnej weryfikacji pozostałych na koniec roku sald, a następnie wyjaśnić i skorygować wszystkie wykryte rozbieżności.

Wieloletnia prognoza finansowa w JST

Jedną ze zmian przyjętych w nowej ustawie o finansach publicznych jest wprowadzenie do polskiego systemu finansów publicznych nowej instytucji prawa finansowego – wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, jako dokumentu (sporządzanego „krocząco” na 4 lata budżetowe), stymulującej politykę finansową jednostek samorządu terytorialnego.

Zaokrąglanie odsetek za zwłokę

Ośrodek Pomocy Społecznej nalicza i pobiera odsetki ustawowe od należności stanowiących dochód budżetu państwa oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Czy takie odsetki należy zaokrąglać?

Opis przedmiotu zamówienia

Zamawiający wskazuje swoje rzeczywiste potrzeby w opisie przedmiotu zamówienia. Powinien przy tym stosować takie zasady opisu, które umożliwią każdemu wykonawcy złożenie oferty i będą zgodne z prawem.

Audyt wewnętrzny po zmianach w 2009 r.

W bieżącym roku Ministerstwo Finansów – Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych wprowadziło kolejne zmiany w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Ponadto nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza m.in. zmienioną listę kwalifikacji zawodowych audytora wewnętrznego prowadzącego audyt w jednostkach sektora finansów publicznych.

Ewidencja podjęcia gotówki i wypłat z kasy

Czy dokonując wydatku za pośrednictwem kasy (co skutkuje ewidencją wydatku na koncie 101), postępuję niezgodnie z przepisami? Czy wszystkie wydatki powinny być realizowane „bankowo” i wykazywane na koncie 130?

Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi

Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych. 

Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi

Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych. 

Zwolnienie świadczeń rzeczowych sfinansowanych z ZFŚS

Od 22 sierpnia 2009 r. (z mocą od 1 stycznia 2009 r.) od podatku dochodowego wolna jest wartość otrzymywanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i związanych z finansowaniem działalności socjalnej.

Planowanie finansowe w samorządowych jednostkach oświatowych

Już trwają prace nad opracowywaniem projektów planów finansowych jednostek oświatowych na 2010 r. Kierownicy jednostek oświatowych powinni pamiętać, że to oni ponoszą odpowiedzialność za ich właściwe i terminowe sporządzenie.

Faktura w euro w księgach jednostki budżetowej

Z biegiem czasu utrwala się nasze członkostwo w Unii Europejskiej. Co za tym idzie, coraz częściej podmioty publiczne i prywatne zawierają umowy z kontrahentami zagranicznymi. Księgowanie faktur wyrażonych w euro to czynność, której biegła znajomość jest coraz częściej wymagana. 

Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Specyfika rachunkowości budżetowej polega m.in. na szczególnych zasadach ewidencjonowania zgromadzonych i odprowadzonych przez jednostki budżetowe dochodów budżetowych. Dochody możemy klasyfikować jako przypisane i nieprzypisane. Poniżej analiza tegoż podziału.

Zasady podziału rezerwowych funduszy unijnych

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowało metodologię podziału środków unijnych z rezerwy przeznaczonej dla najszybciej i najefektywniej realizowanych krajowych i regionalnych programów operacyjnych.

Egzekwowanie opłat za przedszkole

Przedszkole działające w formie jednostki budżetowej ma problem z wyegzekwowaniem opłaty w wysokości 180 zł za pobyt dziecka w przedszkolu, której termin płatności minął 10 czerwca 2009 r. Jak należy jej dochodzić? Czy można dokonać jej umorzenia?

Uczciwa konkurencja w przetargach

Przepisy o zamówieniach publicznych zawierają regulacje, które mają zapewniać uczciwą konkurencję w tym obszarze. Pozwalają one co prawda na współpracę wykonawców, ale jedynie w określonych granicach.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w sektorze publicznym

Wraz z początkiem trzeciego kwartału nadszedł czas, by jednostki sektora finansów publicznych rozpoczęły prace związane z przeprowadzaniem inwentaryzacji aktywów i pasywów. W artykule m.in. wskazano przypadki, w których można odstąpić od ich przeprowadzenia, oraz na praktycznych przykładach wyjaśniono pojęcia „strzeżone składowisko” i „teren strzeżony”.

Data przychodu w księdze inwentarzowej

W jednostce dokonuje się zakupu różnego rodzaju sprzętu, który wpisywany jest do księgi inwentarzowej. Jaką datę wpisać w księdze inwentarzowej w rubryce „data przychodu”? Czy należy wpisać datę wystawienia rachunku, czy datę wpłynięcia rachunku do jednostki? Zdarzają się sytuacje, że daty te bardzo się różnią, np. zakup 10 sierpnia (data na rachunku), a do jednostki wpłynął 15 sierpnia.

Przyczyny i sankcje nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego - projekt zmian

W przypadku niezgodnego z prawem przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiającemu grożą określone konsekwencje. Ich rozmiar i zakres zależy od rodzaju dokonanego naruszenia prawa. Należy jednak pamiętać, że nie każde naruszenie przepisów powoduje nieważność umowy w sprawie zamówienia publicznego. Niedoskonałość tych rozwiązań spowodowała, że niedługo możemy spodziewać się zmian w zakresie przyczyn i sankcji unieważniających takie umowy.

Prawidłowa ewidencja dochodów własnych przedszkola

W jaki sposób przedszkole (jednostka budżetowa) powinno ujmować w ewidencji księgowej należności z tytułu opłaty stałej za przedszkole, za wyżywienie oraz z tytułu odsetek od nieterminowych opłat? Opłaty te wpływają na rachunek dochodów własnych przedszkola. Jak prawidłowo naliczać odsetki od nieterminowych opłat (w statucie przedszkola jest zapis, że liczy się data wpływu na rachunek bankowy)? Czy należy stosować odsetki ustawowe? Jak zaewidencjonować zwolnienie z opłaty stałej w trakcie miesiąca lub całkowite umorzenie odpłatności po wcześniejszym jej naliczeniu?

Ewidencja dotacji rozwojowej

Dla środków na realizację projektów w nowym okresie programowania 2007–2013 wprowadzono nowy rodzaj dotacji – dotację rozwojową. Beneficjenci realizujący projekty z udziałem środków pochodzących z dotacji rozwojowej mają obowiązek prowadzenia ich odrębnej ewidencji. Praktyka księgowa pokazuje różne rozwiązania w tym zakresie.

Dopuszczalny zakres kontroli skarbowej

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przypomniał, jakich zagadnień może dotyczyć kontrola skarbowa w samorządzie. Orzeczenie jest tym bardziej istotne, że właśnie trwają w Sejmie prace nad niekorzystnym dla samorządów rozszerzeniem dopuszczalnego zakresu tej kontroli.

Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach

 Odpowiadamy na pytania czytelników, dotyczące problematycznych zagadnień sfery finansów publicznych.

Czy dochody zakładu budżetowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym

Jesteśmy zakładem budżetowym działającym na terenie gminy. Działalność ta polega przede wszystkim na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. Chodzi tu w szczególności o wykonywanie zadań w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Czy dochody z tej działalności korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych? Zakład nie posiada osobowości prawnej.

Podmiotowość podatkowa urzędu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie VAT

W związku z problemami interpretacyjnymi w zakresie podmiotowości podatkowej powiatu (jst) i starostwa (urzędu obsługującego jst), na gruncie ustawy o VAT, postaramy się rozwiać wątpliwości poprzez analizę przykładowego stanu faktycznego. 

Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową

Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?

Przygotowanie i zmiana budżetu samorządowego krok po kroku

Zbliża się termin przygotowania przez jednostki samorządu terytorialnego budżetu na 2010 r. Wynikająca z kryzysu gorsza sytuacja finansowa, zmusi zapewne część samorządów do zmiany tegorocznego budżetu. Warto więc przypomnieć sobie tryb i terminy ustalania i zmiany budżetów samorządowych.

Skutki nieterminowego odprowadzenia dochodów budżetu państwa

Jednostki samorządu terytorialnego – na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych – od nieterminowo odprowadzonych dochodów naliczają i odprowadzają odsetki w wysokości jak dla zaległości podatkowych. Jeżeli jednak jednostka nie naliczy i nie odprowadzi do budżetu państwa odsetek, to w jakiej formie można je wyegzekwować?

Kiedy cenę w ofercie można uznać za rażąco niską

W postępowaniu o udzielenie zamówienia przy ocenie i badaniu oferty może pojawić się zarzut, że jej cena jest rażąco niska. Przyczyną rażąco niskiej ceny może być nieuczciwa konkurencja, ale też nierzetelność kalkulacji czy przewaga konkurencyjna wykonawcy wynikająca z tańszych technologii. Gdy pojawią się wątpliwości dotyczące poziomu ceny, zamawiający zawsze ma obowiązek rzetelnie to sprawdzić. Jeżeli zarzut rażąco niskiej ceny potwierdzi się, wykonawca traci szansę na uzyskanie zamówienia - jego ofertę odrzuca się.

Akredytywa budżetowa

Akredytywa budżetowa stanowi czasowe wyodrębnienie środków budżetowych na finansowanie zadań zleconych przez jednostkę budżetową innej jednostce organizacyjnej lub osobie fizycznej.

Omyłki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający oczekuje złożenia prawidłowo przygotowanych ofert. Wykonawcy składający ofertę powinni więc w tym zakresie zachować należytą staranność obowiązującą w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Niestety, nie zawsze udaje się uniknąć błędów podczas sporządzania oferty.

Kadry i płace w sferze budżetowej

Od 1 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Jak się okazuje, wciąż stwarzają one pracodawcom spore kłopoty interpretacyjne. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych.

Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy

Jak zaksięgować w państwowym zakładzie budżetowym zatrzymane wadium oraz w jakim paragrafie przychodów je ująć? Czy zatrzymane wadium należy przekazać na rachunek dochodów budżetu państwa?

Ewidencja opłaty komorniczej w jednostkach państwowych

Jak poprawnie ująć w księgach rachunkowych opłatę komorniczą potrąconą przez urząd skarbowy z należności głównej, jaką kwotę odprowadzić do budżetu państwa oraz jakie dane podać w sprawozdaniu Rb-27 i Rb-28?

Zmiany w audycie wewnętrznym

Na rok 2009 zaplanowano wiele zmian w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W artykule sygnalizujemy wprowadzone, a także planowane zmiany w tym zakresie.

Ewidencjonowanie majątku Skarbu Państwa

Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do przekazywania danych niezbędnych do prowadzenia ewidencji majątku Skarbu Państwa. W artykule wskazujemy – jakie są to dane, tryb i terminy ich przekazywania.

Korekta faktur wystawionych na urząd gminy

Faktury zakupowe, które otrzymujemy, są wystawiane zarówno na gminę, jak i na urząd gminy. Czy powinniśmy wystąpić o korektę tych faktur?

Na kim ciąży obowiązek opracowania harmonogramu realizacji budżetu

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego może opracować harmonogram realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Opracowanie harmonogramu w jednostkach, w których łączna kwota środków publicznych gromadzonych w ciągu roku kalendarzowego przekroczy 40 000 tys. zł, jest obowiązkowe. Jednak nadal nie wszystkie jednostki go realizują, co może być uznane za powtarzające się naruszenie zapisów ustawy przez organ wykonawczy.

Zaliczki dla pracowników

Zaliczki wypłacane pracownikom jednostek sfery publicznej stanowią wydatki bieżące tych jednostek. Podobnie jak inne rodzaje bieżących wydatków finansowanych ze środków publicznych powinny być realizowane w sposób celowy i oszczędny oraz umożliwiający terminową realizację zadań.  

Jak opodatkować diety radnego

Diety radnego są wolne od podatku do wysokości 2280 zł miesięcznie. Jak należy opodatkować nadwyżkę ponad tę kwotę? Co należy zrobić, jeśli nadwyżka jest wyższa od kosztów uzyskania przychodów?

Zasady rozliczania VAT organów samorządowych

Specyficzny charakter czynności wykonywanych przez organy samorządowe powoduje, że często mają one problemy z rozliczeniem VAT. W praktyce trudno ustalić, kiedy organy samorządowe są zobowiązane do rozliczenia VAT i jakie stawki VAT mają zastosować do wykonanych czynności. Przedstawiamy najbardziej kontrowersyjne sprawy z zakresu rozliczenia VAT.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego za 2008 r.

Zbliża się czas składania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki mają ciągle wątpliwości co do metody konsolidacji, a także terminu jego sporządzania. Zamieszczamy wyjaśnienia, które ułatwią jego właściwe i terminowe sporządzenie.

Podatki i opłaty lokalne

Jak wiadomo część podatków ma charakter lokalny. Oprócz nich jednak, w pewnych sytuacjach jesteśmy zobowiązani do ponoszenia innych świadczeń o takim charakterze. Przyjrzyjmy się głównym podatkom i opłatom lokalnym.

REKLAMA