REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przetargi na uzbrojenie nie mogą być jawne

Resort spraw wewnętrznych i Urząd Zamówień Publicznych nie mogą porozumieć się co do zakresu obowiązywania tajemnicy służbowej w zamówieniach publicznych.

Będzie nowy system odwołań przy przetargach

Przedsiębiorcy będą mogli kwestionować wybór niekonkurencyjnego trybu postępowania, opis sposobu oceny spełnienia warunków podmiotowych, odrzucenie własnej oferty lub wykluczenie przy zamówieniach podprogowych.

Nie będzie potrzebny podpis elektroniczny

Wprowadzenie ofert bez podpisu elektronicznego ma spowodować większe zainteresowanie wykonawców licytacją elektroniczną.

Dochodzenie kar umownych przez samorządy

Każda jednostka samorządowa musi liczyć się z tym, że nie wszyscy wykonawcy prawidłowo wywiązują się z zawartych umów. Niekiedy nawet uzyskanie należnego świadczenia na podstawie umowy jest możliwe dopiero po uzyskaniu prawomocnego wyroku sądu. Dlatego przy konstruowaniu umowy warto pamiętać o bardzo użytecznym narzędziu dyscyplinowania nierzetelnego wykonawcy, jakim jest kara umowna.

REKLAMA

Nieczyste przetargi o zamówienie publiczne

Zamawiający musi zapewnić, aby nie istniała dyskryminacja między różnymi usługodawcami i wobec tego nie może podać mniej istotnych kryteriów udzielenia zamówienia po terminie zgłaszania ofert.

Przetargi związane z Euro 2012 muszą być otwarte i konkurencyjne

W planowanej nowelizacji prawa zamówień publicznych uchyla się art. 21 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Tym samym wszelkie zamówienia udzielane przez spółki celowe dla organizacji mistrzostw wracają pod skrzydła przepisów prawa zamówień publicznych.

Zamówienia publiczne na usługi komunalne

Instytucje zamawiające nie mogą wymagać, aby grupy usługodawców przybrały w celu złożenia oferty określoną formę prawną.

Zamawiający może żądać tylko niezbędnych dokumentów

Dokumenty potwierdzające należyte wykonanie robót muszą odnosić się do zrealizowanej przez wykonawcę inwestycji.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Kiedy spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek stosować procedury udzielania zamówień publicznych, bo podobno musi, skoro kilku spółdzielców chce kupić na własność swoje mieszkania?

Jak dokonać zmiany umowy zawartej w ramach zamówienia publicznego

Czy do okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, można zaliczyć zmiany stanu prawnego?

Warunki udziału w przetargu powinny być określone precyzyjnie

Przy ocenie doświadczenia wykonawców można uwzględnić roboty, które są porównywalne pod względem skali i ich wartości do przedmiotu umowy.

Czego nie musi ujawniać wykonawca w postępowaniu o zamówienie publiczne

Wszelkie informacje stanowiące, w ocenie przedsiębiorcy, tajemnicę winny być bez żadnych wątpliwości zastrzegane.

Gmina wzbogaciła się bezpodstawnie

Jeśli strony łączyła umowa o wykonanie określonych robót, a wykonane zostały także roboty dodatkowe, nieujęte w umowie, to również należy za nie zapłacić.

Czy przetargi na nieruchomości rolne Skarbu Państwa są jawne

Czy uczestnik przetargu pisemnego po ogłoszeniu wyników (zwłaszcza w sytuacji, gdy przegrał) może zapoznać się z dokumentacją przetargową: protokołem postępowania oraz z ofertami złożonymi przez pozostałych uczestników? Do kogo powinien się zwrócić uczestnik przetargu pisemnego w razie wykrycia nieprawidłowości w zakresie procedury przetargowej, i w jakim trybie?

Cena w ofertach przetargowych

Podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający powinien zgodnie z art. 88 prawa zamówień publicznych poprawić oczywiste omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny.

Odpowiedzialność za brak oświadczenia

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezłożenie przez burmistrza miasta oświadczenia co do ewentualnych okoliczności wyłączających go z postępowania określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Czy zamawiający może żądać potwierdzenia zdolności kredytowej

Czy różnicowanie przez zamawiających wykonawców na tych, którzy mają wolne środki finansowe, i takich, którzy posiadają zdolność kredytową, jest zgodne z prawem zamówień publicznych?

Podział zamówień służy omijaniu prawa

Zamawiający nie powinien dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości w celu uniknięcia stosowania niewygodnych przepisów.

Strony miały interes prawny wnosząc odwołanie

Zatwierdzenie wyników konkursu stanowi czynność organizatora konkursu, wobec której mogą być stosowane środki ochrony prawnej

Postępowanie w sprawie zamówienia bez zabezpieczenia środków w budżecie

Jeśli zamawiający zaciąga zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym, stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także, gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.

Prawo określa tryb udzielania zamówień publicznych

W ramach zamówień publicznych zawierane są odpłatne umowy na usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Liczy się data ogłoszenia przetargu

Trzyletni okres, w którym badana jest zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, należy liczyć do chwili wszczęcia przetargu.

Jak pogodzić zasadę jawności z ochroną interesu zamawiającego

W jaki sposób zamawiający ma przestrzegać zasady jawności przy prowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne, a z drugiej strony nie dopuścić do sparaliżowania prac komisji przetargowej przez wykonawców albo też do zbyt wczesnego udostępnienia informacji o zamówieniu, co mogłoby godzić w interes zamawiającego?

Dyrektor nie ponosi winy

Nie narusza dyscypliny ten, kto przy udzielaniu zamówienia publicznego kierował się odpowiednimi wytycznymi.

Udzielanie zamówień przez gminę z pominięciem procedury przetargowej.

W jakich sytuacjach gmina ma prawo zlecać realizację określonych zadań komunalnym osobom prawnym z pominięciem procedury zamówień publicznych i jakie z tego tytułu wynikają uprawnienia dla przedsiębiorcy?

Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Jakie organy, poza prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, mogą kontrolować postępowanie przetargowe? Jakie dokumenty w postępowaniu o zamówienia publiczne należy uznać za najistotniejsze?

Wątpliwości co do bezstronności to podstawa wyłączenia z udziału w postępowaniu przetargowym


Sekretarz miasta jest płatnym publicystą lokalnego dziennika. Czy może być on przewodniczącym komisji przetargowej, która rozstrzyga, jaka gazeta wygra przetarg na publikowanie urzędowych ogłoszeń?

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.

Polisy na sprzęt elektroniczny w gminie


Polisy na sprzęt elektroniczny, tak jak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, są dostosowane pod wymogów jego posiadaczy i uwzględniają jego specyfikę. Nie oznacza to jednak, że nie warto ich zmodyfikować, wprowadzając odpowiednie klauzule.

Zamawiający może prosić o przedłużenie terminu

Wykonawcy nie mogą z własnej inicjatywy przedłużać terminu związania ofertą.

Wszystko o zmianach w Prawie zamówień publicznych

11 maja 2007 r. została opublikowana ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadziła ona szereg zmian do systemu zamówień publicznych.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.

Przesłanki unieważnienia trzeba interpretować ściśle

Brak koordynacji między inwestycjami jednostek samorządu terytorialnego nie może stanowić podstawy unieważnienia przetargu.

Zamówienia publiczne wyrobów medycznych

Instytucja zamawiająca nie może bezpośrednio odrzucić proponowanych wyrobów medycznych, posiadających znak CE, z pominięciem procedury ochronnej.

REKLAMA