Wadliwe zawarcie umowy rachunków bankowych na czas nieokreślony
08 cze 2018
Problem: Gmina zawarła umowy na prowadzenie rachunków bankowych (na czas nieokreślony). Postąpiono podobnie jak w przypadku umów na licencję na oprogramowanie komputerowe czy ciepło z sieci ciepłowniczej. Ponadto umowy na czas nieokreślony były korzystne ekonomiczne dla budżetu. Czy w kontekście swobody zawierania umów uregulowanej przez Kodeks cywilny można mówić o naruszeniu ustawy - Prawo zamówień publicznych?
Szacowanie wartości zamówienia przy środkach na czteroletni program rządowy
11 maja 2018
Jednostka oświatowa dostała za zadanie realizować program z zakresu administracji rządowej. W ramach czteroletniego programu realizowane będą zajęcia wczesnego wspomagania. Przez kolejne cztery lata jednostka ma do dyspozycji: 2018 r. - 78 000 zł, 2019 r. - 94 000 zł, 2020 r. - 110 000 zł, 2021 r. - 110 000 zł. Środki te zostaną przeznaczone na wynagrodzenie specjalistów w ramach umów zleconych. Jak powinna wyglądać procedura przeprowadzenia zamówień publicznych? Czy rozeznania cenowe można przeprowadzać co rok i stosować wewnętrzne zasady zakupów do 30 000 euro, czy raczej powinno się przeprowadzać przetargi, biorąc pod uwagę ogólną kwotę programu?
Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 1/2018
27 kwi 2018
Urząd Zamówień publicznych opublikował Informator nr 1/2018. Zachęcamy do zapoznania się z Informatorem.
Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych 12-13 kwietnia 2018
08 mar 2018
Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 12-13 kwietnia w Warszawie przez firmę ApexNet.
Nowe progi unijne w 2018 r. - zamówienia publiczne
15 gru 2017
Prezes UZP wszczął procedurę legislacyjną, która ma na celu podwyższenie progów unijnych i oficjalnego kursu euro stosowanych w zamówieniach publicznych.
Elektronizacja zamówień publicznych
01 gru 2017
W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.
Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. III)
28 lis 2017
Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Trzecim opublikowanym dokumentem jest oświadczenie wykonawcy dotyczące przesłanek wykluczenia podwykonawcy składane zamawiającemu na podstawie art. 36ba ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Pzp w postępowaniu poniżej progów unijnych.
Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. II)
28 lis 2017
Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Drugim opublikowanym dokumentem jest Wezwanie kierowane przez zamawiającego do wykonawcy w trybie art. 36ba ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej jako: ustawa Pzp) do złożenia oświadczenia / dokumentów wraz z komentarzem.
Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. I)
28 lis 2017
Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jako pierwsza opublikowana została klauzula dotycząca zatrudnienia do realizacji zamówienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1- 4 ustawy Pzp – Przykładowe zapisy na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 9 ustawy Pzp.
Wadium - zatrzymywać czy nie
08 wrz 2017
Jednym z zagadnień wywołujących kontrowersje w sferze zamówień publicznych jest zatrzymanie wadium wykonawcy, który nie uzupełni dokumentów, do czego został wezwany przez zamawiającego. W tej sprawie wypowiedział się w niedawno także Sąd Najwyższy (sygn. akt III CZP 27/17). Wprawdzie uchwała ta dotyczyła stanu prawnego sprzed ubiegłorocznej „dużej” nowelizacji przepisów Pzp, stanowi jednak istotny element w dyskusji nad tym zagadnieniem.
Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia
21 lip 2017
To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?
Odwołanie wniesione przez wykonawcę do KIO - zarzuty
23 cze 2017
Zgodnie z przepisami art. 186 ust. 2 i 3a Prawa zamówień publicznych zarzut przedstawiony przez wykonawcę w odwołaniu złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej może zostać uwzględniony przez zamawiającego w całości lub w części. Podkreślić należy, że odpowiedź na odwołanie można złożyć zarówno w formie pisemnej, jak i ustanie do protokołu.
Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna
22 maja 2017
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.
Wzory oświadczeń o powiązaniach rodzinnych, służbowych, prawnych i faktycznych
24 mar 2017
Jak powinno wyglądać oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 Prawa zamówień publicznych? Czy dostępny jest wzór takiego oświadczenia?
Zamawiający nie ma obowiązku analizować czy nie narusza zasad konkurencji
15 mar 2017
W wyroku KIO z dnia 7 lutego 2017 r. przedstawiono interpretację przesłanek udzielenia zamówienia in-house na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2017 r.
Rodzaj odbioru robót a jego konsekwencje dla inwestora i wykonawcy
28 lut 2017
Moment dokonania odbioru robót budowlanych jest niezwykle ważnym, jeśli nie najważniejszym w toku realizacji inwestycji. Jego podpisanie ma znaczenie przede wszystkim dla zakresu praw
i obowiązków wykonawcy i inwestora. Podpisując protokół odbioru robót inwestor potwierdza spełnienie świadczenia (wykonanie robót) przez wykonawcę. Z tą też chwilą na inwestora przechodzi ryzyko zniszczenia lub uszkodzenia obiektu (bądź wykonanych prac), zaś wykonawca ma prawo żądać zapłaty wynagrodzenia.
Tajemnica przedsiębiorcy a udostępnianie informacji przez samorządy
25 gru 2016
Dostęp do informacji publicznej nie jest prawem nieograniczonym, a jednym z ograniczeń tego prawa jest potrzeba ochrony tajemnicy przedsiębiorcy. Jej ochrona uzależniona jest jednak od podjęcia przez samego przedsiębiorcę działań zapewniających poufność informacji.
Co zmieni się dla wykonawców w PZP?
14 gru 2016
Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.
Prawidłowe uzasadnienie odrzucenia oferty
17 paź 2016
W jaki sposób prawidłowo uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy? Czy uzasadnienie prawne ma większy wpływ na ocenę zasadności odrzucenia oferty?
Wyjaśnienia wykonawcy a oferta
14 paź 2016
W jaki sposób należy traktować wyjaśnienia wykonawcy? Czy stanowią one część jego oferty?
Zmowa przetargowa a odrzucenie oferty
14 wrz 2016
Kiedy zmowa przetargowa stanowi podstawę do odrzucenia oferty? W jaki sposób należy potraktować wykonawcę, który zgodził się wstępnie na wpłynięcie niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji na wynik postępowania przetargowego, ale się z tego wycofał?
Błąd w obliczaniu ceny
06 wrz 2016
Kiedy błąd w obliczaniu ceny stanowi podstawę do odrzucenia oferty? Czy z błędem co do ceny mamy do czynienia w przypadku nieprawidłowego wyniku działań arytmetycznych?
Wymagania stawiane przez zamawiającego
23 sie 2016
W jaki sposób zamawiający powinien określać wymogi, których spełnienie jest warunkiem udziału w postępowaniu? Czy może kierować się jedynie swoimi rzeczywistymi potrzebami?
Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne
03 sie 2016
Jakie skutki prawne wywołują wyjaśnienia wykonawcy? Czy wyjaśnienia stanowią część oferty?
Poprawienie omyłki a stopień zawinienia wykonawcy
13 lip 2016
Czy zamawiający może odmówić poprawienia omyłki w ofercie z tego powodu, iż wykonawca w znacznym stopniu przyczynił się do jej powstania? Czy istnieje podstawa prawna do takich działań?
Ile ofert na część zamówienia?
27 cze 2016
Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?
Zamówienia publiczne: zasada swobody kontraktowania
20 cze 2016
Czy w zamówieniach publicznych swoboda kontraktowania doznaje ograniczenia? Na co wpływ ma wykonawca?
Skutki nowelizacji Prawa zamówień publicznych w zakresie kontraktów budowlanych
09 cze 2016
Obowiązująca od dwóch lat nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych miała zagwarantować zamawiającemu posiadanie wiedzy o wszystkich podmiotach realizujących roboty budowlane w roli podwykonawcy i warunkach rozliczeń z nimi. Jakie są faktyczne skutki tych zmian w obrocie?
Referencje składane przez wykonawcę - co powinny zawierać?
01 cze 2016
Jak powinna brzmieć treść składanych przez wykonawcę referencji? Czy powinny one zawierać informacje o wartości świadczonych usług?
Zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego
23 maja 2016
Czy zamawiający powinien wykazać zamiar wprowadzenia go w błąd przez wykonawcę? Czy samo ustalenie przekazania nieprawdziwych informacji wystarczy do wykluczenia wykonawcy?
Wprowadzenie w błąd zamawiającego a wykluczenie wykonawcy
10 maja 2016
Kiedy zamawiający winien wykluczyć wykonawcę w przypadku wprowadzenia go w błąd? Czy konieczne jest udowodnienie świadomości wykonawcy, iż informacja podawana przez niego zamawiającemu jest nieprawdziwa?
Zamówienia in-house – pojęcie, przepisy
21 kwi 2016
Czym charakteryzują się zamówienia in-house? Czy pojęcie to funkcjonuje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych?
Podanie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji
08 kwi 2016
Co w sytuacji, gdy wykonawca poda zamawiającemu nieprawdziwe informacje? Czy wszystkie nieprawdziwe informacje, które zostały podane przez wykonawcę, stanowią podstawę jego wykluczenia?
Zmiana treści SIWZ po upływie terminu do składania ofert
08 kwi 2016
Czy można zmienić treść SIWZ po upływie terminu do składania ofert? Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych stwierdziła, iż jasne wymagania SIWZ powinny być bezwzględnie stosowane i egzekwowane w trakcie oceny ofert, nawet jeżeli prowadzą do sytuacji, w której nie istnieje przedmiot dostawy je spełniający i przez to dane zamówienie nie może dojść do skutku.
Oferta złożona przez konsorcjum
04 kwi 2016
W jaki sposób wykonawcy powinni zawiązać konsorcjum? Jaki minimalny wymóg winno spełnić konsorcjum, aby prawidłowo brać udział w postępowaniu?
Żądanie przedłożenia dokumentów nieuwzględnionych w specyfikacji
07 mar 2016
Czy zamawiający może domagać się od wykonawcy udzielenia informacji, których nie przewidział w SIWZ? Czy oferta na skutek braku odpowiedzi na wezwanie zamawiającego może zostać odrzucona?
Dokumenty złożone przez wykonawcę po upływie terminu do składania oferty
03 mar 2016
Czy zawsze dokumenty zawierające datę późniejszą, niż data złożenia oferty, stanowią podstawę do odrzucenia samej oferty przez zamawiającego? Czy zamawiający powinien jednak takie dokumenty brać pod uwagę?
Polisa ubezpieczeniowa w SIWZ
08 lut 2016
Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy? Jakie konsekwencje ma przedłożenie przez wykonawcę polisy, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ?
Wybór najkorzystniejszej oferty - w jakim czasie?
03 lut 2016
W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?
Złożenie wyjaśnień przez nierzetelnego wykonawcę
12 sty 2016
Czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień? Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.
Sprzeczność postanowień SIWZ z przepisami bezwzględnie obowiązującymi
08 sty 2016
Często zdarzają się SIWZ –y, zawierające postanowienia sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Czasami sprzeczność ta, jest widoczna już po pobieżnej lekturze samej specyfikacji, bez potrzeby zagłębiania się w przepisy prawa. Co w sytuacji, gdy postanowienia SIWZ są sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi?
Interes w uzyskaniu zamówienia
10 gru 2015
Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.
Zamówienia publiczne w sektorze zdrowia nie mogą być realizowane kosztem pacjentów
07 gru 2015
Podczas debaty zorganizowanej przez Związek Pracodawców Stratera Med.pt. „Równość w zamówieniach publicznych – mit czy rzeczywistość?" poruszono kluczowe kwestie dotyczące braku osiągnięć standardów gwarantujących zdrową konkurencję i przejrzystych zasad postępowania w Prawie zamówień publicznych. Podczas rozmowy podkreślono, że wciąż na marginesie pozostają zamówienia publiczne w obszarze usług zdrowotnych. Nie chcemy, aby niezdrowa współpraca szpitali i Wykonawców w obszarze zamówień publicznych miała negatywny wpływ na pacjentów – zaznacza Paweł Woźniak, Członek Zarządu Związku Pracodawców Stratera Med.
Powierzenie realizacji części zamówienia podwykonawcom
01 paź 2015
Zasadą jest możliwość powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcom. Wykonawca może korzystać z tego uprawnienia w sposób dowolny, chyba że zamawiający ograniczy taką możliwość.
Uzupełniany dokument potwierdza stan na dzień składania ofert
03 wrz 2015
Złożenie dokumentu uzupełnianego na wezwanie zamawiającego wystosowane na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. jest dopuszczalne, pod warunkiem, że tak uzupełniany dokument potwierdza stan na dzień składania ofert. Przepis ten przewiduje bowiem, że złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert.
Wykluczenie wykonawcy ze względu na udział w przygotowaniu postępowania
01 wrz 2015
Samo uczestniczenie wykonawcy w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania. Konieczne jest stwierdzenie, że jego udział w postępowaniu powoduje utrudnienie uczciwej konkurencji.
Uzasadnienie odrzucenia oferty wykonawcy
26 sie 2015
To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty, czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. W jaki sposób zamawiający winien uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy?
Ponowne wezwanie wykonawcy do uzupełnienia braków formalnych
03 sie 2015
Ile razy zamawiający może wzywać wykonawcę do uzupełnienia braków formalnych? Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 11 maja 2015 r. stwierdziła, iż: „dopuszczalne jest ponowne wezwanie o uzupełnienie określonego dokumentu, o ile dotyczyć będzie ono innych braków, czy błędów.”
Kary umowne dla wykonawcy
03 sie 2015
W jakich sytuacjach zamawiający może naliczyć kary umowne wykonawcy? Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż: „możliwość naliczenia kar umownych z tytułu niewykonania przez wykonawcę określonych obowiązków wynikających z umowy o realizacji zamówienia publicznego w sytuacji, gdy przyczyną niewykonania danego zobowiązania będzie działanie lub zaniechanie zamawiającego jest działaniem sprzecznym z zasadami słuszności i sprawiedliwości kontraktowej.
Tajemnica przedsiębiorstwa musi być zbadana
03 sie 2015
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 13 kwietnia 2015 r. stwierdziła, iż: „obowiązkiem zamawiającego jest konieczność zbadania, czy informacje zastrzeżone przez wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa, w świetle przepisu art. 11 ust. 4 u.z.n.k., w istocie tak należy zakwalifikować.”