Kategorie

Zamówienia publiczne

10 kwi 2021
7 maja 2021
Zakres dat:

Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych

Zamawiający są zobowiązani sporządzać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych. Poniżej omawiamy zakres sprawozdania oraz wskazujemy najczęstsze błędy i nieprawidłowości popełniane przy jego sporządzaniu.

Zaliczka w zamówieniach publicznych

Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.

Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych

Umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Jej celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie – w szczególności cen i (jeżeli zachodzi taka potrzeba) przewidywanych ilości. Wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie trwania takiej umowy.

Są nowe rozporządzenia w zamówieniach publicznych

Od 1 stycznia 2010 r. zostały ustalone nowe tzw. progi unijne dotyczące zamówień publicznych i średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych. Zmianie uległy też rodzaje dokumentów, których mogą żądać wykonawcy i zamawiający.

Uzupełnianie i wyjaśnianie dokumentów w przetargu

Możliwość uzupełnienia dokumentów w przetargach publicznych i wyjaśnienia ich treści to cenny instrument w rękach stron postępowania o udzielenie zamówienia. Dzięki niemu znacznie mniejsza jest liczba wykluczanych wykonawców i odrzucanych ofert – a w konsekwencji unieważnionych postępowań.

Opis przedmiotu zamówienia

Zamawiający wskazuje swoje rzeczywiste potrzeby w opisie przedmiotu zamówienia. Powinien przy tym stosować takie zasady opisu, które umożliwią każdemu wykonawcy złożenie oferty i będą zgodne z prawem.

„Mała” i „duża” nowelizacja Prawa zamówień publicznych – zmiany i nowości

Pod koniec 2009 r. ustawodawca przygotował dwie znaczne nowelizacje przepisów z zakresu zamówień publicznych. Pierwsza z nich – nazywana umownie „małą nowelizacją” – weszła w życie 22 grudnia 2009 r. Druga – nazwana już przez ekspertów „dużą nowelizacją” – czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.

Uczciwa konkurencja w przetargach

Przepisy o zamówieniach publicznych zawierają regulacje, które mają zapewniać uczciwą konkurencję w tym obszarze. Pozwalają one co prawda na współpracę wykonawców, ale jedynie w określonych granicach.

Przyczyny i sankcje nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego - projekt zmian

W przypadku niezgodnego z prawem przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiającemu grożą określone konsekwencje. Ich rozmiar i zakres zależy od rodzaju dokonanego naruszenia prawa. Należy jednak pamiętać, że nie każde naruszenie przepisów powoduje nieważność umowy w sprawie zamówienia publicznego. Niedoskonałość tych rozwiązań spowodowała, że niedługo możemy spodziewać się zmian w zakresie przyczyn i sankcji unieważniających takie umowy.

Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach

 Odpowiadamy na pytania czytelników, dotyczące problematycznych zagadnień sfery finansów publicznych.

Kiedy cenę w ofercie można uznać za rażąco niską

W postępowaniu o udzielenie zamówienia przy ocenie i badaniu oferty może pojawić się zarzut, że jej cena jest rażąco niska. Przyczyną rażąco niskiej ceny może być nieuczciwa konkurencja, ale też nierzetelność kalkulacji czy przewaga konkurencyjna wykonawcy wynikająca z tańszych technologii. Gdy pojawią się wątpliwości dotyczące poziomu ceny, zamawiający zawsze ma obowiązek rzetelnie to sprawdzić. Jeżeli zarzut rażąco niskiej ceny potwierdzi się, wykonawca traci szansę na uzyskanie zamówienia - jego ofertę odrzuca się.

Omyłki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający oczekuje złożenia prawidłowo przygotowanych ofert. Wykonawcy składający ofertę powinni więc w tym zakresie zachować należytą staranność obowiązującą w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Niestety, nie zawsze udaje się uniknąć błędów podczas sporządzania oferty.

Postępowanie przetargowe w sprawie nieruchomości

Minister Skarbu Państwa, wojewoda albo organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może uznać skargę na przetarg na zbycie nieruchomości za zasadną i nakazać powtórzenie czynności przetargowych lub unieważnić przetarg.

Jak prawidłowo przygotować przetargi na boiska objęte programem Orlik 2012

Podobnie jak w poprzedniej edycji programu „Moje Boisko - Orlik 2012”, tak i teraz o powodzeniu przedsięwzięcia decyduje m.in. prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie przetargu. Na przykładach z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej można stwierdzić, ze różnie z tym bywa.

Czy przetargi na nieruchomości rolne Skarbu Państwa są jawne

Czy uczestnik przetargu pisemnego po ogłoszeniu wyników (zwłaszcza w sytuacji, gdy przegrał) może zapoznać się z dokumentacją przetargową: protokołem postępowania oraz z ofertami złożonymi przez pozostałych uczestników? Do kogo powinien się zwrócić uczestnik przetargu pisemnego w razie wykrycia nieprawidłowości w zakresie procedury przetargowej, i w jakim trybie?

Kto może być członkiem komisji przetargowej

Czy główny księgowy jednostki budżetowej może być jednocześnie członkiem komisji przetargowej, która powołana została do rozpatrywania przetargów na podstawie procedury wynikającej z ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych?

Czy wybór inkasenta jest zamówieniem publicznym

Sposób powołania inkasenta może mieć cechy zamówienia publicznego. Jednak na ostateczny charakter wyboru ma także wpływ ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zapytanie o cenę jako jeden z trybów szybkiego wyboru oferty

Jaki tryb zamówienia publicznego należy wybrać w sytuacji, gdy na rynku jest wielu wykonawców, a zamawiający ma mało czasu na przeprowadzenie postępowania? Czy w takim przypadku zapytanie o cenę będzie najlepszym rozwiązaniem?

Modyfikacja treści specyfikacji warunków zamówienia

Jednostki samorządowe niejednokrotnie mają wątpliwości, czy możliwe jest dokonanie modyfikacji treści s.i.w.z. w zakresie publikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych. Chodzi tu generalnie o zmianę terminu wykonania zamówienia lub o przesunięcie terminu składania ofert.

Z przetargu dyskwalifikowani są wykonawcy, którzy oferują ceny dumpingowe

Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień co do ceny w wyznaczonym terminie albo jeżeli dokonana ocena wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę.

Jakie są zasady przedłużania terminu związania ofertą

Czy wykonawcy mają możliwość samodzielnego we własnym zakresie przedłużenia terminu związania ofertą?

Nieprawdziwe informacje wykluczają wykonawcę z przetargu

Zamawiający nie ma obowiązku wzywania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń, jeśli stwierdzi, że złożone przez wykonawcę oświadczenia zawierają informacje nieprawdziwe.

Zamawiający mają pretekst do odstąpienia od umowy

Inwestorzy - korzystając z uprawnienia, jakie daje im prawo zamówień publicznych - odstępują od umowy, powołując się na brak interesu publicznego w jej wykonaniu.

Jak ustalać wartość zamówienia publicznego

W prawie zamówień publicznych ważną rolę odgrywa wartość zamówienia. Czy pojęcie rodzaju zamówienia publicznego ma wpływ na ustalenie jego wartości?

Jakie procedury wyłaniania firm holowniczych muszą stosować starostowie

Czy przy wyznaczaniu firm usuwających pojazdy i prowadzących parkingi strzeżone dla takich pojazdów mają zastosowanie przepisy dotyczące zamówień publicznych? Jakie są uprawnienia starosty, a jakie rady powiatu? Czy starosta zawsze powinien wyznaczyć więcej niż jedną firmę holowniczą?

Oświadczenie musi być w oryginale

Jeśli przedsiębiorca złożył oświadczenie w niewłaściwej formie, zamawiający ma obowiązek wezwać go do uzupełniania braku.

Dostawy lub usługi powtarzające się okresowo

Cel świadczeń okresowych polega na zaspokojeniu interesu zamawiającego, np. jednostki samorządu terytorialnego, w ciągu pewnego czasu. Szacując wartość dostaw i usług powtarzających się okresowo, należy wziąć pod uwagę łączną wartość zamówień, uwzględniając właśnie ich okresowość.

Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych w energetyce

Czy prywatni wytwórcy energii elektrycznej muszą stosować regulacje prawa zamówień publicznych?

Zamawiający powinien wezwać do uzupełnienia dokumentacji

W przypadku niewezwania wykonawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów zamawiający musi powtórnie dokonać oceny ofert.

Przetargi na uzbrojenie nie mogą być jawne

Resort spraw wewnętrznych i Urząd Zamówień Publicznych nie mogą porozumieć się co do zakresu obowiązywania tajemnicy służbowej w zamówieniach publicznych.

Będzie nowy system odwołań przy przetargach

Przedsiębiorcy będą mogli kwestionować wybór niekonkurencyjnego trybu postępowania, opis sposobu oceny spełnienia warunków podmiotowych, odrzucenie własnej oferty lub wykluczenie przy zamówieniach podprogowych.

Nie będzie potrzebny podpis elektroniczny

Wprowadzenie ofert bez podpisu elektronicznego ma spowodować większe zainteresowanie wykonawców licytacją elektroniczną.

Dochodzenie kar umownych przez samorządy

Każda jednostka samorządowa musi liczyć się z tym, że nie wszyscy wykonawcy prawidłowo wywiązują się z zawartych umów. Niekiedy nawet uzyskanie należnego świadczenia na podstawie umowy jest możliwe dopiero po uzyskaniu prawomocnego wyroku sądu. Dlatego przy konstruowaniu umowy warto pamiętać o bardzo użytecznym narzędziu dyscyplinowania nierzetelnego wykonawcy, jakim jest kara umowna.

Nieczyste przetargi o zamówienie publiczne

Zamawiający musi zapewnić, aby nie istniała dyskryminacja między różnymi usługodawcami i wobec tego nie może podać mniej istotnych kryteriów udzielenia zamówienia po terminie zgłaszania ofert.

Przetargi związane z Euro 2012 muszą być otwarte i konkurencyjne

W planowanej nowelizacji prawa zamówień publicznych uchyla się art. 21 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Tym samym wszelkie zamówienia udzielane przez spółki celowe dla organizacji mistrzostw wracają pod skrzydła przepisów prawa zamówień publicznych.

Zamówienia publiczne na usługi komunalne

Instytucje zamawiające nie mogą wymagać, aby grupy usługodawców przybrały w celu złożenia oferty określoną formę prawną.

Zamawiający może żądać tylko niezbędnych dokumentów

Dokumenty potwierdzające należyte wykonanie robót muszą odnosić się do zrealizowanej przez wykonawcę inwestycji.

Zamówienia publiczne

Kiedy spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek stosować procedury udzielania zamówień publicznych, bo podobno musi, skoro kilku spółdzielców chce kupić na własność swoje mieszkania?

Jak dokonać zmiany umowy zawartej w ramach zamówienia publicznego

Czy do okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, można zaliczyć zmiany stanu prawnego?

Warunki udziału w przetargu powinny być określone precyzyjnie

Przy ocenie doświadczenia wykonawców można uwzględnić roboty, które są porównywalne pod względem skali i ich wartości do przedmiotu umowy.

Czego nie musi ujawniać wykonawca w postępowaniu o zamówienie publiczne

Wszelkie informacje stanowiące, w ocenie przedsiębiorcy, tajemnicę winny być bez żadnych wątpliwości zastrzegane.

Gmina wzbogaciła się bezpodstawnie

Jeśli strony łączyła umowa o wykonanie określonych robót, a wykonane zostały także roboty dodatkowe, nieujęte w umowie, to również należy za nie zapłacić.

Odpowiedzialność za brak oświadczenia

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezłożenie przez burmistrza miasta oświadczenia co do ewentualnych okoliczności wyłączających go z postępowania określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Cena w ofertach przetargowych

Podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający powinien zgodnie z art. 88 prawa zamówień publicznych poprawić oczywiste omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny.

Czy zamawiający może żądać potwierdzenia zdolności kredytowej

Czy różnicowanie przez zamawiających wykonawców na tych, którzy mają wolne środki finansowe, i takich, którzy posiadają zdolność kredytową, jest zgodne z prawem zamówień publicznych?

Podział zamówień służy omijaniu prawa

Zamawiający nie powinien dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości w celu uniknięcia stosowania niewygodnych przepisów.

Strony miały interes prawny wnosząc odwołanie

Zatwierdzenie wyników konkursu stanowi czynność organizatora konkursu, wobec której mogą być stosowane środki ochrony prawnej

Prawo określa tryb udzielania zamówień publicznych

W ramach zamówień publicznych zawierane są odpłatne umowy na usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Postępowanie w sprawie zamówienia bez zabezpieczenia środków w budżecie

Jeśli zamawiający zaciąga zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym, stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także, gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.