Podniesienie progu bagatelności i inne zmiany w zamówieniach publicznych
17 wrz 2013
Sejm jest już po pierwszym czytaniu projektów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Największe emocje budzi dyskusja nad podniesieniem progu, od którego nie trzeba będzie organizować przetargów oraz problem najniższej ceny, będącej obecnie jedynym kryterium decyzyjnym w większości przetargów.
Cykl życia produktu w prawie zamówień publicznych
05 wrz 2013
Cyklem życia produktu, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych są wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.
Zamówienia przedkomercyjne
12 sie 2013
Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.
Usługi priorytetowe oraz niepriorytetowe na gruncie PZP
05 sie 2013
W stosunku do usług priorytetowych znajdują zastosowanie obligatoryjnie wszystkie przepisy ustawy PZP, natomiast w stosunku do usług niepriorytetowych można zastosować wiele ułatwień związanych z prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Należyta realizacja zamówienia publicznego
29 lip 2013
O należytej realizacji zamówienia publicznego można mówić wówczas, gdy przedmiot świadczenia został wykonany prawidłowo w aspekcie terminu realizacji oraz w aspekcie jakość świadczenia odnoszonej do zakresu świadczenia, wymaganych parametrów technicznych itp. Innymi słowy, zamówienie zrealizowane z należytą starannością to zamówienie wykonane w wymaganym terminie i zgodnie z wymogami umowy odnoszącymi się np. do parametrów technicznych przedmiotu dostawy.
Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę
24 lip 2013
Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.
Ustalenie wartości zamówienia publicznego
12 mar 2013
Ustalenie wartości zamówienia ma istotne znaczenie dla zapewnienia prawidłowości postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. W następstwie ustalenia wartości zamówienia następuje określenie wymagań ustawowych Prawa zamówień publicznych, które będą miały zastosowanie w przygotowywanym postępowaniu.
Społeczne Zamówienia Publiczne
08 mar 2013
Społeczne Zamówienia Publiczne (SOZP) to narzędzie, za pomocą którego organy administracji publicznej mają możliwość wpływać na rynek i promować wśród firm rozwijanie społecznie odpowiedzialnego zarządzania.
Kary umowne skutecznym zabezpieczeniem
31 sty 2013
Umowy zawierają czasem postanowienia o karach umownych. Wprowadzenie kar do umowy ma na celu zmotywowanie kontrahenta do starannego wykonania zobowiązania. Gminy, korzystając z kar umownych, mogą zabezpieczyć swoje interesy.
Kryteria oceny ofert – ich znaczenie i waga
03 wrz 2012
Postępowania o zamówienia publiczne przeprowadzane w trybach podstawowych wymagają zachowania konkurencyjności. Prowadzone są w celu wyboru oferty, która będzie stanowiła najkorzystniejszy w danej sytuacji bilans ceny, oraz innych kryteriów oceny ofert, wskazanych przez zamawiającego. Przygotowując postępowanie, zamawiający musi określić, co jest dla niego istotne – co będzie stanowiło o „wartościowości” danej oferty.
Nieprawidłowości dotyczące wadiów oraz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
08 sie 2012
Sporo miejsca w protokołach pokontrolnych zajmują m.in. nieprawidłowości z obszaru zamówień publicznych. Wśród głównych zagadnień zidentyfikowanych w trakcie kontroli najczęściej powtarzające się przypadki nieprawidłowości dotyczą wadiów, składanych ofert oraz procedur wyboru wykonawców zamówień publicznych o wartości poniżej 14 000 euro. Warto poznać, jakie zalecenia prawidłowego postępowania wskazali inspektorzy regionalnych izb obrachunkowych w tym zakresie.
Warunki i zakres wykonywania kontroli doraźnej w zamówieniach publicznych
04 cze 2012
Kontrola doraźna ma miejsce zwykle po zawarciu przez zamawiającego umowy z wybranym wykonawcą. Jak wynika z praktyki, większość takich kontroli dotyczy postępowań przeprowadzonych przez jednostki sektora finansów publicznych – w tym głównie przez gminy.
Wadium w przypadku składania ofert częściowych
27 kwi 2012
Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.
Kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej
10 lut 2012
Do 17 lutego 2012 r. miasta na prawach powiatu, powiaty i województwa mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji na drogach z tegorocznej rezerwy subwencji ogólnej.
Aukcja a zarzut rażąco niskiej ceny
06 lut 2012
Przeprowadzenie aukcji elektronicznej nie wyklucza poddania złożonych ofert ocenie pod kątem naruszenia przepisów o rażąco niskiej cenie. Takie stanowisko zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 27 października 2011 r.
Dynamiczny system zakupów w zamówieniach publicznych
30 gru 2011
Dynamiczny system zakupów jest to instytucja – wprowadzona do polskiego systemu zamówień publicznych – przenosząca regulacje z dyrektyw unijnych. Należy on do elektronicznych narzędzi dostępnych zamawiającym prowadzącym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zmierzające do wyboru oferty.
Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych
12 gru 2011
Według ogólnej reguły, w „walce” o zamówienie publiczne między konkurującymi o nie przedsiębiorstwami obowiązuje zasada jawności. Przejawia się ona przede wszystkim w upublicznieniu informacji o zamiarze udzielenia zamówienia, procedurze wyboru najlepszej oferty oraz jawności całej dokumentacji prowadzonego postępowania. Naruszenie tej zasady przyczynia się do wadliwości postępowania. Przepisy przewidują jednak możliwość zastrzeżenia przez jednego z uczestników przetargu możliwości dostępu innym uczestnikom do informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa.
Wartość kredytów a zasady organizacji przetargów
28 lis 2011
Gmina zamierza przeprowadzić postępowanie przetargowe na udzielenie dwóch kredytów. Jednego na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, a drugiego na pokrycie własnych należności. Szacunkowa wartość zamówienia każdego z kredytów jest poniżej progu określonego w art. 11 ust. 8 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Natomiast szacunkowa wartość obydwu kredytów łącznie jest powyżej tego progu. Czy przeprowadzenie dwóch postępowań na każdy z kredytów oddzielnie w trybie procedury krajowej nie będzie stanowiło podziału zamówienia w celu pominięcia tzw. procedury europejskiej?
Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych
18 lis 2011
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.
Zamówienia publiczne - dostęp do informacji
05 lip 2011
Czy gmina ma, na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznych, obowiązek udostępniać wnioskodawcy faktury VAT oraz protokoły odbioru związane z realizacją zamówienia publicznego?
Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych
16 cze 2011
Zamawiający są zobowiązani sporządzać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych. Poniżej omawiamy zakres sprawozdania oraz wskazujemy najczęstsze błędy i nieprawidłowości popełniane przy jego sporządzaniu.
Uzupełnianie i wyjaśnianie dokumentów w przetargu
10 lut 2011
Możliwość uzupełnienia dokumentów w przetargach publicznych i wyjaśnienia ich treści to cenny instrument w rękach stron postępowania o udzielenie zamówienia. Dzięki niemu znacznie mniejsza jest liczba wykluczanych wykonawców i odrzucanych ofert – a w konsekwencji unieważnionych postępowań.
Zaliczka w zamówieniach publicznych
24 cze 2010
Nowym rozwiązaniem w systemie zamówień publicznych jest możliwość wypłacania wykonawcom zaliczek na wykonanie zamówienia publicznego. Wprowadzenie do systemu zamówień publicznych możliwości zaliczkowania ponoszonych przez wykonawców wydatków ma się przyczynić do sprawniejszej realizacji zadań i samej umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego.
Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych
19 kwi 2010
Umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców. Jej celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie – w szczególności cen i (jeżeli zachodzi taka potrzeba) przewidywanych ilości. Wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie trwania takiej umowy.
Są nowe rozporządzenia w zamówieniach publicznych
26 lut 2010
Od 1 stycznia 2010 r. zostały ustalone nowe tzw. progi unijne dotyczące zamówień publicznych i średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych. Zmianie uległy też rodzaje dokumentów, których mogą żądać wykonawcy i zamawiający.
„Mała” i „duża” nowelizacja Prawa zamówień publicznych – zmiany i nowości
05 sty 2010
Pod koniec 2009 r. ustawodawca przygotował dwie znaczne nowelizacje przepisów z zakresu zamówień publicznych. Pierwsza z nich – nazywana umownie „małą nowelizacją” – weszła w życie 22 grudnia 2009 r. Druga – nazwana już przez ekspertów „dużą nowelizacją” – czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.
Opis przedmiotu zamówienia
18 lis 2009
Zamawiający wskazuje swoje rzeczywiste potrzeby w opisie przedmiotu zamówienia. Powinien przy tym stosować takie zasady opisu, które umożliwią każdemu wykonawcy złożenie oferty i będą zgodne z prawem.
Uczciwa konkurencja w przetargach
16 paź 2009
Przepisy o zamówieniach publicznych zawierają regulacje, które mają zapewniać uczciwą konkurencję w tym obszarze. Pozwalają one co prawda na współpracę wykonawców, ale jedynie w określonych granicach.
Przyczyny i sankcje nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego - projekt zmian
01 paź 2009
W przypadku niezgodnego z prawem przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiającemu grożą określone konsekwencje. Ich rozmiar i zakres zależy od rodzaju dokonanego naruszenia prawa. Należy jednak pamiętać, że nie każde naruszenie przepisów powoduje nieważność umowy w sprawie zamówienia publicznego. Niedoskonałość tych rozwiązań spowodowała, że niedługo możemy spodziewać się zmian w zakresie przyczyn i sankcji unieważniających takie umowy.
Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach
02 wrz 2009
Odpowiadamy na pytania czytelników, dotyczące problematycznych zagadnień sfery finansów publicznych.
Kiedy cenę w ofercie można uznać za rażąco niską
31 lip 2009
W postępowaniu o udzielenie zamówienia przy ocenie i badaniu oferty może pojawić się zarzut, że jej cena jest rażąco niska. Przyczyną rażąco niskiej ceny może być nieuczciwa konkurencja, ale też nierzetelność kalkulacji czy przewaga konkurencyjna wykonawcy wynikająca z tańszych technologii. Gdy pojawią się wątpliwości dotyczące poziomu ceny, zamawiający zawsze ma obowiązek rzetelnie to sprawdzić. Jeżeli zarzut rażąco niskiej ceny potwierdzi się, wykonawca traci szansę na uzyskanie zamówienia - jego ofertę odrzuca się.
Omyłki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
20 lip 2009
W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający oczekuje złożenia prawidłowo przygotowanych ofert. Wykonawcy składający ofertę powinni więc w tym zakresie zachować należytą staranność obowiązującą w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Niestety, nie zawsze udaje się uniknąć błędów podczas sporządzania oferty.
Postępowanie przetargowe w sprawie nieruchomości
21 maja 2009
Minister Skarbu Państwa, wojewoda albo organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może uznać skargę na przetarg na zbycie nieruchomości za zasadną i nakazać powtórzenie czynności przetargowych lub unieważnić przetarg.
Jak prawidłowo przygotować przetargi na boiska objęte programem Orlik 2012
24 kwi 2009
Podobnie jak w poprzedniej edycji programu „Moje Boisko - Orlik 2012”, tak i teraz o powodzeniu przedsięwzięcia decyduje m.in. prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie przetargu. Na przykładach z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej można stwierdzić, ze różnie z tym bywa.
Kto może być członkiem komisji przetargowej
09 kwi 2009
Czy główny księgowy jednostki budżetowej może być jednocześnie członkiem komisji przetargowej, która powołana została do rozpatrywania przetargów na podstawie procedury wynikającej z ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych?
Czy wybór inkasenta jest zamówieniem publicznym
17 mar 2009
Sposób powołania inkasenta może mieć cechy zamówienia publicznego. Jednak na ostateczny charakter wyboru ma także wpływ ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Przetargi publiczne będą przeprowadzane łatwiej
16 paź 2008
Zamawiający (np. jednostka samorządu terytorialnego) łatwiej poprawi błędy w ofertach wykonawców. Będzie także można zmienić wszystkie elementy specyfikacji łącznie z kryteriami oceny ofert oraz warunkami udziału w postępowaniu oraz sposobem ich oceny.
Zapytanie o cenę jako jeden z trybów szybkiego wyboru oferty
20 wrz 2008
Jaki tryb zamówienia publicznego należy wybrać w sytuacji, gdy na rynku jest wielu wykonawców, a zamawiający ma mało czasu na przeprowadzenie postępowania? Czy w takim przypadku zapytanie o cenę będzie najlepszym rozwiązaniem?
Modyfikacja treści specyfikacji warunków zamówienia
08 lip 2008
Jednostki samorządowe niejednokrotnie mają wątpliwości, czy możliwe jest dokonanie modyfikacji treści s.i.w.z. w zakresie publikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych. Chodzi tu generalnie o zmianę terminu wykonania zamówienia lub o przesunięcie terminu składania ofert.
Z przetargu dyskwalifikowani są wykonawcy, którzy oferują ceny dumpingowe
27 cze 2008
Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień co do ceny w wyznaczonym terminie albo jeżeli dokonana ocena wyjaśnień potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę.
Jakie są zasady przedłużania terminu związania ofertą
23 cze 2008
Czy wykonawcy mają możliwość samodzielnego we własnym zakresie przedłużenia terminu związania ofertą?
Nieprawdziwe informacje wykluczają wykonawcę z przetargu
06 cze 2008
Zamawiający nie ma obowiązku wzywania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń, jeśli stwierdzi, że złożone przez wykonawcę oświadczenia zawierają informacje nieprawdziwe.
Zamawiający mają pretekst do odstąpienia od umowy
03 cze 2008
Inwestorzy - korzystając z uprawnienia, jakie daje im prawo zamówień publicznych - odstępują od umowy, powołując się na brak interesu publicznego w jej wykonaniu.
Jak ustalać wartość zamówienia publicznego
14 maja 2008
W prawie zamówień publicznych ważną rolę odgrywa wartość zamówienia. Czy pojęcie rodzaju zamówienia publicznego ma wpływ na ustalenie jego wartości?
Jakie procedury wyłaniania firm holowniczych muszą stosować starostowie
07 maja 2008
Czy przy wyznaczaniu firm usuwających pojazdy i prowadzących parkingi strzeżone dla takich pojazdów mają zastosowanie przepisy dotyczące zamówień publicznych? Jakie są uprawnienia starosty, a jakie rady powiatu? Czy starosta zawsze powinien wyznaczyć więcej niż jedną firmę holowniczą?
Oświadczenie musi być w oryginale
24 kwi 2008
Jeśli przedsiębiorca złożył oświadczenie w niewłaściwej formie, zamawiający ma obowiązek wezwać go do uzupełniania braku.
Dostawy lub usługi powtarzające się okresowo
16 kwi 2008
Cel świadczeń okresowych polega na zaspokojeniu interesu zamawiającego, np. jednostki samorządu terytorialnego, w ciągu pewnego czasu. Szacując wartość dostaw i usług powtarzających się okresowo, należy wziąć pod uwagę łączną wartość zamówień, uwzględniając właśnie ich okresowość.
Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych w energetyce
04 kwi 2008
Czy prywatni wytwórcy energii elektrycznej muszą stosować regulacje prawa zamówień publicznych?
Zamawiający powinien wezwać do uzupełnienia dokumentacji
26 mar 2008
W przypadku niewezwania wykonawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów zamawiający musi powtórnie dokonać oceny ofert.
Przetargi na uzbrojenie nie mogą być jawne
18 mar 2008
Resort spraw wewnętrznych i Urząd Zamówień Publicznych nie mogą porozumieć się co do zakresu obowiązywania tajemnicy służbowej w zamówieniach publicznych.