REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (2)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Hanna Sztrantowicz

REKLAMA

Jak w praktyce na gruncie obowiązujących przepisów powinna być zorganizowana selektywna zbiórka odpadów? Co powinna zrobić gmina aby zbiórka selektywna była również efektywna?

Do końca maja br. mają zakończyć się prace nad zmianą ustawy o utrzymaniu  porządku i czystości w gminach. Znajdą się w niej zapisy mówiące, że gminy będą w całości odpowiadać za utylizację odpadów.

REKLAMA

Nie przewoźnicy, którzy mają zezwolenia samorządów, a właśnie gminy będą wskazywać miejsca składowania lub utylizacji odpadów. Gminy będą też ustalać zasady wywozu odpadów.

Firmy oczyszczające nie będą otrzymywać od mieszkańców pieniędzy za utylizację lub recykling. Mieszkańcy zapłacą bezpośrednio urzędom gmin.

REKLAMA

Samorządy gminne będą też musiały opracować lub znowelizować obowiązujące obecnie lokalne regulaminy gospodarki odpadami. W regulaminach tych musi być określony minimalny poziom segregacji odpadów zabieranych od mieszkańców. Gminy będą pilnować segregacji odpadów oraz prowadzić edukację społeczności lokalnych.

Przewidziane zmiany dają nadzieję, że gospodarka odpadami będzie bardziej skuteczna ponieważ gmina będzie śledzić drogi przemieszczania się odpadów i sprawdzać skuteczność procesów recyklingu czy unieszkodliwiania. Gospodarka odpadami komunalnymi powinna też być tańsza, bo muszą spaść opłaty za przewóz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czego powinny zacząć samorządy tworząc modyfikację gospodarki odpadami na swoim terenie? Od stworzenia lokalnego prawa, stworzenia warunków do jego skutecznej egzekucji, ale przede wszystkim od edukacji.

Wszelkimi sposobami i przy pomocy wiodących organizacji pozarządowych należy przeprowadzić kampanie otwierające mieszkańców na pozytywne działania związane z gospodarowaniem odpadami.

Pierwszą kampanię można nazwać „Rozważny konsument” i zaproponować jej następujące zasady:

• Nie potrzebuję - nie kupuję (ograniczenie konsumpcji);

• Przyglądam się produktom sprzedawanym w promocjach: ich funkcjonalności i trwałości (czy w krótkim okresie nie trafią do śmieci);

• „Gratis” - użyteczny prezent czy śmieć?;

• Unikam kupowania produktów w zbędnych opakowaniach (folia, tacki);

• Kupuję towary w większych opakowaniach;

• Wybieram produkty w opakowaniach segregowalnych jako surowce wtórne (papier, karton, szkło, puszki);

• Nie używam naczyń jednorazowych z tworzyw sztucznych;

• Poszukuję naczyń jednorazowych ze skrobi, soi, które po użyciu zjadam;

• Dziękuję za jednorazowe foliowe torby, na zakupy mam swoją (najlepiej z płótna);

• Oddaję innym moje niepotrzebne rzeczy: zabawki, książki, sprzęt sportowy, meble, sprzęt AGD i RTV;

• Kupuję wyłącznie baterie pozbawione kadmu i rtęci (z napisem 0% mercury, 0% cadmium) lub zamiast baterii jednorazowych używam akumulatorków;

• Przepracowany olej wymieniam tylko w specjalistycznych punktach;

• Kupuję kosmetyki nie zawierające freonów niszczących warstwę ozonową (z napisem ozone friendly / CFC free);

• Używam biodegradowalnych środków czyszczących.

Drugą kampanię można nazwać „Świadomy wytwórca odpadów”

• Segreguję szkło, plastik, papier, metal;

• Wydzielam odpady organiczne, jeśli mam warunki – kompostuję;

• Nie wyrzucam do śmieci odpadów niebezpiecznych, wiem gdzie je zostawić (gmina podaje miejsca odbioru niebezpiecznych odpadów);

• Pytam administratora terenu / władze samorządowe jak postępować z odpadami;

• Przestrzegam zasad segregacji:

- do pojemnika / worka białego (zielonego) – wrzucam: pozbawione etykietki i nakrętki umyte butelki, słoiki; nie wrzucam: luster, szyb, naczyń żaroodpornych, porcelany, naczyń fajansowych, żarówek, termometrów,

REKLAMA

- do pojemnika / worka niebieskiego – wrzucam: gazety, ulotki, papier do pisania, książki, torebki papierowe, pudełka, kartony, tekturę; nie wrzucam: foliowanych tekturowych opakowań po napojach, torebek foliowych, folii aluminiowych, kalki, papieru brudnego i tłustego,

- do pojemnika / worka żółtego – wrzucam: umyte butelki plastikowe PET zgniecione i ponownie zakręcone, opakowania po płynach do prania i mycia, kosmetykach, artykułach spożywczych, reklamówki i worki foliowe, folie budowlane i ogrodnicze, zabawki i ozdoby z plastiku, puszki; nie wrzucam: kartonów po mleku, płytek i wykładzin z PCV, puszek po aerozolach, farbach i olejach, styropianu

- do pojemnika / worka czerwonego lub razem z żółtym – wrzucam: przedmioty wykonane ze wszystkich rodzajów metali; nie wrzucam: pojemników po smarach, puszek po farbach i lakierach, opakowań po aerozolach, zużytych akumulatorów i baterii;

• Dla wszystkich odpadów, których nie mogę wrzucić do żadnego pojemnika / worka, szukam miejsca by je oddać.

Czy segregacja się opłaca?

Oto średni skład odpadów komunalnych:

34%: materia organiczna

14%: tworzywa sztuczne

13%: szkło

19%: papier i tektura

3%: metale

2%: tekstylia

1%: odpady niebezpieczne

Wyselekcjonowane surowce to ponad 86% masy odpadów. Zostaje więc tylko 14% odpadów zmieszanych do spalania lub składowania.

Czytaj także: Administracja a obywatel - ekologia, przepisy, praktyka (1) >>

Trzecią kampanię edukacyjną można nazwać „Aktywny mieszkaniec - sąsiad spalarni”

Mieszkaniec musi:

• Znać technologię inwestycji przetwarzających odpady: segregatorowni, kompaktorowni, kompostowni, zakładów recyklingu, spalarni, składowisk, budowanych na terenie jego zamieszkania;

• Znać korzyści jakie daje mu inwestycja: produkcja ciepła, produkcja kompostu, nowe produkty;

• Wiedzieć, że składowanie niektórych odpadów, np: przeterminowanych leków, baterii, świetlówek jest niebezpieczne;

• Domagać się monitorowania prowadzonych procesów: spalania, kompostowania, składowania;

• Być zapoznawany  z wynikami monitoringu – najlepiej na stałych, publicznie dostępnych tablicach;

• Promować pozytywne zachowania np.: segregację odpadów niebezpiecznych.

Czwartą kampanię edukacyjną można nazwać „ Praktyczny rzeczoznawca”

Należy w niej przedstawić ekologiczne i finansowe efekty trzech poprzednich kampanii.

Efekty ekologiczne:

• Zmniejszenie ilości składowanych odpadów zmniejszy zagrożenie zanieczyszczenia wody i gleby;

• Oddzielenie odpadów niebezpiecznych zmniejszy zagrożenie zanieczyszczenia powietrza przy spalaniu i zanieczyszczenia gleby przy składowaniu;

• Wykluczy powstawanie „dzikich” składowisk odpadów, niszczących walory estetyczne i krajobrazowe terenu;

• Zmniejszy się ilość terenów przeznaczonych pod składowiska odpadów, pozyskiwanych głównie poprzez wyłączanie z użytkowania terenów leśnych lub rolniczych;

• Ograniczona zostanie eksploatacja surowców naturalnych poprzez zastąpienie ich surowcami wtórnymi uzyskanymi z segregacji odpadów.

Efekty finansowe:

• Oszczędności uzyskane z segregacji – opłaty powinny obowiązywać tylko za niesegregowane odpady;

• Zatrzymanie wzrostu opłat za wywóz i unieszkodliwianie odpadów;

• Niepłacenie przez Polskę kar za nieprzestrzeganie prawa UE za nadmierne składowanie.

Segregacja i recykling surowców wtórnych ogranicza zużywanie zasobów naturalnych. Warto więc wiedzieć i promować pewne dane, które przemawiają do wyobraźni i mobilizują do pozytywnych działań.

I tak:

• Recykling 1 tony papieru pozwala na zaoszczędzenie od 2,3 do 7 m³ miejsca na składowiskach odpadów, 26 500 l wody, 4 200 kWh energii, zanieczyszczenie powietrza zmniejsza się o 75% a ścieków o 35% w stosunku do produkcji z nowego surowca;

• Do produkcji 1 tony papieru potrzeba 2 ton drewna czyli ok. 17 drzew;

• Polska produkuje ok. 1075 tys. ton papieru rocznie, ponowne przerobienie stosu gazet o wysokości 125 cm ratuje 6-metrową sosnę;

• Butelka plastikowa rozkłada się nawet 500 lat;

• Do spalenia 4 butelek plastikowych zużywa się tyle tlenu ile potrzebuje jeden człowiek do oddychania w ciągu jednego dnia;

• Wystarczy, by każdy Polak wyrzucił 1 słoik w ciągu roku aby ilość szkła na składowiskach zwiększyła się o 10 tys. ton;

• Przy produkcji szklanych butelek z surowców wtórnych zużywa się o 43% mniej energii niż przy produkcji z nowych surowców;

• Produkując szkło z surowców wtórnych oszczędza się przeciętnie 30% surowców naturalnych (piasek, soda, wapń, tlenek glinu, anhydrytu).

Czytaj także: Czy gmina zostanie właścicielem śmieci? >>

Ramy prawne, dobra organizacja, informacja i edukacja – ich skuteczne połączenie może przynieść sukces – czystsze otoczenie.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA