Kategorie

Edukacja

Rok szkolny 2017/2018 zbliża się wielkimi krokami. Wyprawka jest powoli kompletowana, a ceny jak co roku wysokie. Kto może liczyć na dofinansowanie do wyprawki szkolnej i jaki jest tryb ubiegania się o pomoc?
Rozporządzenie podpisane 8 sierpnia 2017 roku przez minister Annę Zalewską nakłada na publiczne przedszkola, szkoły oraz placówki wychowawcze obowiązek udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom. Co zmieni się 1 września 2017 roku w sytuacji osób korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej podpisane 8 sierpnia 2017 roku określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a więc dzieci z niepełnosprawnościami (szczegółowo wymienione w §1 Rozporządzenia), dzieci niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
1 września 2017 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dotyczące indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Co zmieni się w sytuacji dzieci, które ze względu na stan zdrowia nie mogą brać udziału w zajęciach prowadzonych w szkołach lub przedszkolach? Czy przepisy rozporządzenia zamkną przed takimi dziećmi drzwi placówek opiekuńczych i oświatowych?
Reforma oświaty, która wejdzie w życie 1 września 2017 roku radykalnie zmieni sposób funkcjonowania polskich szkół. Zmiany obejmą również niebędących nauczycielami pracowników systemu oświaty. Jakie zmiany dotyczące niebędących nauczycielami pracowników szkół wprowadza nowa ustawa? Czy Prawo oświatowe radykalnie zmieni ich sytuację?
Współpraca mow-ów z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, spotkania z osobami, które nie są najbliższą rodziną wychowanków mow-ów to tylko niektóre zmiany proponowane przez MEN. Co jeszcze się zmieni?
Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenia dotyczące edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Rozporządzenia, o których mowa w zdaniu poprzednim dotyczą warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania.
Reforma oświaty wymusza zmiany także w organizacji konkursów, turniejów oraz olimpiad. Dlatego też został przygotowany projekt rozporządzenia w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. Zmiany mają na celu przede wszystkim organizację olimpiad dla uczniów szkoły podstawowej.
Przepisy projektu rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży mogą doprowadzić do izolacji dzieci niepełnosprawnych. Szczególnie niepokojący jest zapis, że zajęcia z uczniem niepełnosprawnym mają odbywać się w miejscu jego pobytu.
Analizując trendy na rynku pracy i rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu IT, wielu z entuzjazmem przyjęło nowe rozporządzenie MEN, zakładające naukę elementów programowania już od I klasy szkoły podstawowej oraz zwiększenie liczby godzin informatyki od klasy IV. Nasuwa się jednak pytanie, czy polskie szkoły są w stanie sprostać temu wyzwaniu?
Dzięki Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej wszystkie szkoły w Polsce będą miały dostęp do szybkiego internetu.
Z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki można się zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zmieniony został zapis o czasie na jaki udzielane będzie zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki.
Projekt Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych zakłada wyposażenie szkół podstawowych oraz artystycznych w pomoce dydaktyczne m.in. interaktywne monitory dotykowe, tablice interaktywne. Pomoce dydaktyczne mają trafić do około 15 528 szkół.
Miasto nie jest podatnikiem VAT w zakresie wyżywienia dzieci w żłobkach, ale w szkołach już tak? Jak to jest opodatkowaniem usług gastronomicznych szkolnych stołówek?
Ósmoklasiści napiszą egzamin z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego. Egzamin będzie trwał 3 dni. Organizacja egzaminu będzie identyczna jak organizacja egzaminu gimnazjalnego.
Rodzice oraz przedstawiciele organizacji reprezentujących dzieci z niepełnosprawnościami spotkali się z Minister Edukacji Narodowej. Zmianie mają ulec przepisy dotyczące wsparcia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki został przyjęty przez Radę Ministrów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewnia, że dla dzieci niepełnosprawnych ma być organizowane kształcenie specjalne. Kształcenia specjalnego nie należy mylić z nauczaniem indywidualnym.
Reforma oświaty wpłynęła m.in na podstawę programową, a ta z kolei wymusza zmianę podręczników. Czasu jest coraz mniej a podręczniki dostosowane do nowej podstawy programowej nadal nie są gotowe. Czy uczniowie klas pierwszych, czwartych oraz siódmych będą mieli się z czego uczyć we wrześniu?
Wniosek o przeprowadzenie ogólnokrajowego referendum dot. reformy edukacji złożono w Sejmie. Podpisało się pod nim ponad 910,5 tys. przeciwników reformy edukacji.
Egzamin gimnazjalny w 2017 roku ma trwać od 19 kwietnia do 21 kwietnia. Pierwszego dnia gimnazjaliści będą zdawać egzamin humanistyczny obejmujący język polski, historię oraz WOS.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśniło jak stosować nowe przepisy oświatowe i przygotować się do nowej zreformowanej struktury. Należy pamiętać, że wszystkie szkoły od 1 września 2017 r. muszą funkcjonować po "nowemu". Czasu jest mało, a przepisów do wdrożenia i samej organizacji bardzo dużo.
Reforma oświaty dotyczy także szkół zawodowych. Co zmieni się w szkolnictwie zawodowym? Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na to pytanie, zapoznało się także z opiniami Rady Rynku Pracy.
Zmienią się przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne. Jest to związane z uruchomieniem Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Odbył się Międzynarodowy Szczyt dotyczący Zawodu Nauczyciela. Czego wymaga praca nauczyciela? Czy po Szczycie nauczyciele polscy mogą spodziewać się kolejnych zmian?
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport o przygotowaniu do zawodu nauczyciela. To najgorsi maturzyści wybierają kierunki nauczycielskie. Program nauczania z kolei na tych kierunkach nie jest aktualizowany już od lat.
Kuratorzy oświaty zaopiniowali już wszystkie uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.
Wiemy jak będą wyglądać oddziały sportowe i szkoły sportowe, oraz oddziały mistrzostwa sportowego i szkoły mistrzostwa sportowego. Minister Edukacji Narodowej podpisała Rozporządzenie w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego.
Do zaplanowania nowej sieci szkół przez samorządy pozostało już niewiele czasu. Jak radzą sobie z tym samorządy? Jak układa się współpraca z MEN?
Przyczyny odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole są ściśle określone przepisami prawa. Pozbawiony funkcji dyrektor szkoły może kwestionować w sądzie administracyjnym legalność aktu o odwołaniu. Gdy zarzuty okażą się uzasadnione, może on domagać się w sądzie pracy wypłacenia mu odszkodowania. Artykuł dotyczy dyrektora, który przed powierzeniem mu tej funkcji był zatrudniony w tej szkole.
Jak wynika z ustaleń Najwyższej Izby Kontroli monitoring wizyjny w szkołach zdecydowanie poprawia poczucie bezpieczeństwa, zarówno uczniów, jak i pracowników szkoły.
Samorządy są bardzo dobrze przygotowane do reformy oświaty. Minister Edukacji Anna Zalewska poinformowała, że aż 98 proc. rad powiatów i 95 proc. rad gmin przesłało do kuratorów oświaty uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkolnych do nowego ustroju szkolnego.
W Dzienniku Ustaw RP opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2017 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników. W rozporządzeniu określono m.in.  jakie warunki muszą spełniać podręczniki, z których będą uczyć się dzieci.
Jednym z dodatków do zasiłku rodzinnego jest dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego. Ma on wspomóc rodziny w ciężkim finansowo okresie, jakim jest wrzesień każdego roku.
Przekształcanie szkół specjalnych oraz integracyjnych będzie przebiegać tak jak w szkołach ogólnodostępnych. Wszelkie dotychczasowe formy edukacyjne zostaną zachowane.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśniło w jaki sposób dotowane będą szkoły dla dorosłych, w tym szkoły medyczne. Kwota dotacji udzielanej na ucznia ma ulec zmniejszeniu.
Łączne koszty „dobrej zmiany” w oświacie na Pradze-Południe przekroczą kwotę 5 mln zł. Do tego, oczywiście, dojdą inne, nawet chyba ważniejsze koszty ludzkie (nauczyciele) oraz jakościowe (poziom nauczania zakłócony bałaganem i nowa wykładnia nauczanych treści) - Jerzy Gierszewski, Rzecznik prasowy Urzędu m.st. Warszawy Dzielnica Praga-Południe
Podstawa programowa została podpisana. Do końca czerwca 2017 r. należy przeszkolić nauczycieli z nowej podstawy. Podpisana podstawa programowa nie dotyczy kształcenia ogólnego w liceach ogólnokształcących i technikach.
Podstawa programowa uległa modyfikacjom. Do listy lektur szkoły podstawowej dodano kilka pozycji. W nauczaniu początkowym pojawiła się "Zaczarowana zagroda" Czesława Centkiewicza, w klasach IV-VI pieśni i piosenki patriotyczne. Najwięcej zmian w liście lektur jest dla klas VII i VIII. Uczniowie pod koniec szkoły podstawowej przeczytają "Przekroczyć próg nadziei" Jana Pawła II, fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Mimo licznych uwag m.in. środowisk naukowych nowa podstawa programowa została podpisana. Podstawie programowej zarzucano chociażby brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej, obszerność, brak spójności oraz liczne błędy. Podnosi się także, że jest ona zbyt przestarzała jak na dzisiejsze czasy.
Sieć szkół w Warszawie dostosowana do nowej struktury oświaty. Jakie zmiany czekają szkoły w poszczególnych dzielnicach Warszawy?
Nowa sieć szkół w stolicy ma objąć 252 szkoły podstawowe, w tym 38 szkół specjalnych i 3 dla dorosłych. Aż 115 szkół podstawowych będzie miało zmieniony obwód.
Znane są podstawy programowe, które będą obowiązywały od roku szkolnego 2017/2018. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano już część opinii do projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Oceniany jest on jako obszerny treściowo, wręcz nie dający się zrealizować. Nowej podstawie programowej zarzuca się także brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej.
Opublikowane zostały pierwsze opinie dotyczące projektu rozporządzenia ministra edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Okazuje się, że proponowana przez MEN podstawa programowa jest zbyt obszerna treściowo. Brak także korelacji we wszystkich grupach przedmiotu.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli budzi poważne wątpliwości. Chodzi o to, że dyrektorzy szkół i przedszkoli, jak również samorządy muszą stosować przepisy, które mają obowiązek wykonać wcześniej, niż te w ogóle zaczną obowiązywać.
Zgodnie z nowymi zasadami przy rekrutacji wyżej premiowane mają być przede wszystkim oceny na świadectwie oraz aktywność społeczna ucznia.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego skierowany do konsultacji. Jak będzie wyglądała edukacja sportowa od 2017 r.?
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018–2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum.
W szkołach ogólnodostępnych będą mogły powstać oddziały mistrzostwa sportowego już od 1 września 2017 r. Tak wynika z z projektu rozporządzenia o działaniu szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.