Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nauka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wyjaśnia jakie są główne założenia doktoratów wdrożeniowych. Doktorant otrzyma dwie pensje.
Przedstawiony w dniu 19 września projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, czyli Konstytucji dla Nauki, może doprowadzić do jeszcze większego deficytu programistów. Czy nowe rozwiązania podniosą jakość nauczania? Nie wiadomo.
Zmiany listy lektur są nieuniknione – zgodnym chórem mówią szkolni nauczyciele. Każda zmiana w kanonie jest szeroko komentowana. Wykreślenie lub wprowadzenie na listę nowych pozycji wzbudza gorące dyskusje, by przypomnieć, najgłośniejsze bodaj próby, ministra Romana Giertycha, który w 2007 roku usunął ze szkolnej edukacji Gombrowicza i Kafkę. Czy i tym razem czekają uczniów czytelnicze rewolucje?
Nowy rok szkolny to zmiany w programach nauczania wszystkich przedmiotów, związane z koniecznością dostosowania treści zajęć do nowego systemu szkół. O czym dowiedzą się na lekcjach historii uczniowie ośmioletnich szkół podstawowych?
Likwidacja gimnazjów, zwolnienie z opłat rodziców oraz opiekunów dzieci 6 letnich oraz zapewnienie miejsc dzieciom 3 letnim w przedszkolach to tylko niektóre zmiany w edukacji. Co jeszcze się zmieni? Jaki będzie ten rok szkolny?
Już w marcu 2018 r. kilkadziesiąt instytutów badawczych zostanie połączonych w Sieć Badawczą. Sieć Badawcza ma prowadzić prace w priorytetowych dla Polski dziedzinach.
1 września 2017 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dotyczące indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Co zmieni się w sytuacji dzieci, które ze względu na stan zdrowia nie mogą brać udziału w zajęciach prowadzonych w szkołach lub przedszkolach? Czy przepisy rozporządzenia zamkną przed takimi dziećmi drzwi placówek opiekuńczych i oświatowych?
Analizując trendy na rynku pracy i rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu IT, wielu z entuzjazmem przyjęło nowe rozporządzenie MEN, zakładające naukę elementów programowania już od I klasy szkoły podstawowej oraz zwiększenie liczby godzin informatyki od klasy IV. Nasuwa się jednak pytanie, czy polskie szkoły są w stanie sprostać temu wyzwaniu?
Dzięki Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej wszystkie szkoły w Polsce będą miały dostęp do szybkiego internetu.
Z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki można się zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zmieniony został zapis o czasie na jaki udzielane będzie zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki został przyjęty przez Radę Ministrów.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt nowelizacji ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym. W projekcie przewidziany został m.in. doktorat wdrożeniowy. Pierwsi doktoranci wdrożeniowi przystąpią do programu już w październiku 2017 r.
Mimo licznych uwag m.in. środowisk naukowych nowa podstawa programowa została podpisana. Podstawie programowej zarzucano chociażby brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej, obszerność, brak spójności oraz liczne błędy. Podnosi się także, że jest ona zbyt przestarzała jak na dzisiejsze czasy.
Opublikowane zostały pierwsze opinie dotyczące projektu rozporządzenia ministra edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Okazuje się, że proponowana przez MEN podstawa programowa jest zbyt obszerna treściowo. Brak także korelacji we wszystkich grupach przedmiotu.
Wzmocnienie nadzoru nad instytutami badawczymi, zmiany w zasadach powoływania i odwoływania dyrektorów oraz zniesienie wymogu znajomości języka obcego przez dyrektora instytutu to tylko niektóre zmiany w ustawie o instytutach badawczych.
Od 1 września 2017 r. w ramach cyfryzacji szkół zaplanowano naukę programowania, budowę infrastruktury internetowej oraz szkolenia dla nauczycieli.
Toczące się aktualnie prace legislacyjne obejmujące ustawę o systemie oświaty dotyczą w głównej mierze ustroju szkolnego a konkretnie obowiązku szkolnego, który od 1 września 2019 roku polegać ma na uczęszczaniu do szkoły podstawowej – publicznej albo niepublicznej.
8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum, szkoły branżowe w miejsce zasadniczych szkół zawodowych, likwidacja gimnazjów, sprawdzian z czterech przedmiotów po szkole podstawowej - to główne założenia projektu ustawy Prawo oświatowe z nowymi typami szkół.
Powołano Radę Narodowego Kongresu Nauki, która zajmie się wypracowaniem propozycji reform w nowej ustawie o szkolnictwie wyższym. Rada składa się z 52 uczonych a jej przewodniczącym został prof. Jarosław Górniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Na Stadionie Narodowym w Warszawie w dniach 9-10 września 2014 roku odbędą się Targi Nauki i Kooperacji. To już II edycja wydarzenia, którego celem jest stworzenie platformy komunikacji i współpracy pomiędzy przedsiębiorcami oraz instytucjami i przedstawicielami świata nauki prowadzącymi działalność innowacyjną na terenie Mazowsza. Uczestnicy Targów mają możliwość zwiększenia wiedzy na temat możliwości rozwoju ich potencjału poprzez prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz wdrażanie innowacji.
Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?
Jeden darmowy podręcznik, zdaniem MEN to mniejsze koszty tzw. wyprawki szkolnej dla rodziców, natomiast dla uczniów - lżejsze tornistry. Umożliwi to przekazywanie podręczników młodszym uczniom.
Przemyślane inwestycje są jednym z najważniejszych czynników, który ma wpływ na rozwój i zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa. W co warto inwestować? Opłacalnym obszarem są z pewnością innowacje. Tych jednak w polskim biznesie ciągle mało. Samorząd Województwa Mazowieckiego w dniach 15-16 października 2013 roku organizuje w Lord Hotel w Warszawie międzynarodową konferencję – spotkania ze znanymi naukowcami – „Praktyczny wymiar nauki”.
Sześciolatki do szkół według nowych, bardziej łagodnych zasad. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie oświaty wprowadzając do niej trzy zasadnicze zmiany.
Ostatnie dni wakacji to czas na kompletowanie wyprawki szkolnej. Dla wielu rodziców skompletowanie wyprawki szkolnej wiąże się z dużym wydatkiem finansowym.
Średnia wieku polskich nauczycieli to 40,9 lat; zdecydowana większość z nich - 81 proc. - to kobiety, prawie wszyscy mają wykształcenie wyższe - wynika z opublikowanego we wrześniu raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Od 1 września 2009 r. zajęcia dodatkowe będą realizowane przez nauczycieli w wymiarze 1 godziny, a od 1 września 2010 r. w wymiarze 2 godzin. Mają być prowadzone w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy, lecz nie będą dodatkowo opłacane.
Wójt  powołuje komisję konkursową, która podejmuje decyzję o wyborze dyrektora szkoły w trzech etapach - ocena zgłoszeń, ocena kandydatów i głosowanie. Wyłonionego w ostatnim etapie kandydata musi zaakceptować organ sprawujący nadzór pedagogiczny - kurator oświaty.
Stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów rada gminy nie może upoważnić ośrodka pomocy społecznej.
Ile unijnych dotacji zostanie przeznaczone na edukację i oświatę? Czy będzie udzielana pomoc dla dzieci specjalnej troski?
Gminy i powiaty za kilka miesięcy będą miały możliwość zdobycia dotacji z funduszy unijnych na realizację wielu przedsięwzięć z zakresu edukacji, oświaty i rozwoju kultury. Będą to duże kwoty dofinansowania zarówno z programów administrowanych centralnie, jak i z regionalnych programów operacyjnych. Środki na dotacje z przeznaczeniem na poprawę jakości oświaty to aż 1,42 mld euro. Już teraz na projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne czekają do wykorzystania środki ze źródeł krajowych.