REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Dyrektor

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Milczące załatwienie sprawy - nowelizacja Kpa

Dnia 1 czerwca 2017 roku wchodzą w życie zmiany wprowadzone w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego.  Jedną ze zmian, które wprowadza owa nowelizacja jest nowa forma rozstrzygania w sprawach administracyjnych. Jest to tzw. milczące załatwienie sprawy.

Mediacja - nowelizacja Kpa

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadza instytucję mediacji. Ustawodawca zachęca w ten sposób do polubownego rozwiązywania kwestii spornych.

Reforma systemu metrologii instytucjonalnej 2017 r.

Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

REKLAMA

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

Instytucja ponaglenia - zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego 2017 r.

W aktualnym stanie prawnym brak jest definicji pojęć - bezczynność organu oraz przewlekłość postępowania. Strona, na niezałatwienie sprawy w terminach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia. Postępowania administracyjne często się przeciągają, dlatego też ma zostać wprowadzona instytucja ponaglenia.

Jak odwołać dyrektora szkoły?

Przyczyny odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole są ściśle określone przepisami prawa. Pozbawiony funkcji dyrektor szkoły może kwestionować w sądzie administracyjnym legalność aktu o odwołaniu. Gdy zarzuty okażą się uzasadnione, może on domagać się w sądzie pracy wypłacenia mu odszkodowania. Artykuł dotyczy dyrektora, który przed powierzeniem mu tej funkcji był zatrudniony w tej szkole.

Ocena pracy dyrektora szkoły 2017 r.

W styczniu 2017 r. weszły w życie zmiany w zakresie oceniania pracy dyrektora szkoły. Przepisy dotyczą także nauczycieli, którym powierzono pełnienie obowiązków dyrektora. Jak będzie wyglądała ocena pracy na nowych zasadach?

REKLAMA

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

Zmiany w instytutach badawczych - prezydent podpisał ustawę

Nowelizacja ustawy o instytutach badawczych oraz ustawy Prawo geologiczne i górnicze została podpisana przez prezydenta. Dyrektor instytutu badawczego będzie powoływany i odwoływany przez ministra. Nie będzie potrzebny już konkurs, a także udział rady naukowej.

Które sprawozdania administrator bezpieczeństwa informacji ma obowiązek przesyłać do GIODO?

Administratorzy bezpieczeństwa informacji powinni przesyłać do GIODO wyłącznie sprawozdania ze sprawdzeń realizowanych na jego wniosek.

Zmiany w ustawie o instytutach badawczych

Wzmocnienie nadzoru nad instytutami badawczymi, zmiany w zasadach powoływania i odwoływania dyrektorów oraz zniesienie wymogu znajomości języka obcego przez dyrektora instytutu to tylko niektóre zmiany w ustawie o instytutach badawczych.

Zmiany w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Czy dyrektor szkoły gminnej może wydać decyzję o umorzeniu należności czynszowej

Szkoła podstawowa wynajmowała osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą pomieszczenia na sklepik dla uczniów. Osoba ta zachorowała, a następnie przeszła na rentę, likwidując działalność. Za okres prowadzenia tej działalności pozostały zaległości czynszowe w kwocie ponad 5000 zł. Były najemca wystąpił do dyrektora szkoły o ich umorzenie. Czy należność tę można umorzyć na podstawie Ordynacji podatkowej, jeśli rada gminy nie upoważniła dyrektora szkoły do umarzania należności na podstawie uofp, ponieważ dotąd nie było takiej konieczności?

Cyfryzacja usług publicznych

Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Cyfryzacji pracują nad programem "Od papierowej do cyfrowej Polski". Dokument przewiduje m.in. cyfryzacją kluczowych usług publicznych.

Szkolenie "eIDAS - Obowiązek dla administracji i szansa rozwoju usług elektronicznych"

Szkolenie "eIDAS - OBOWIAZEK DLA ADMINISTRACJI I SZANSA ROZWOJU USŁUG ELEKTRONICZNYCH Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, zapewnienie zgodności z wymaganiami PSD2" odbędzie się 28 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

XXV Forum Informatyki w Administracji

Zapraszamy do Fabryki Wełny Hotel & SPA do miejsca, w którym historia spotyka się z nowoczesnym designem, relaks ze sztuką, a surowy industrialny klimat z eleganckim komfortem. Obiekt mieści się w budynku dawnej fabryki rodziny Baruchów w samym centrum Pabianic, w niedalekiej odległości od Łodzi.

Kogo może upoważnić dyrektor urzędu do podpisywania dokumentów

Czy do podpisywania skierowań do pracy, wezwań w sprawie propozycji pracy lub innej sprawy, w której urząd pracy wzywa osobę bezrobotną potrzebne jest upoważnienie starosty na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, biorąc pod uwagę fakt, że jeśli wzywana osoba bezrobotna nie zgłosi się w terminie określonym w wezwaniu lub odmówi propozycji pracy lub nie tylko, traci status osoby bezrobotnej na podstawie art. 33 ust. 4 ww. ustawy? Czy w tym przypadku wystarczy upoważnienie dyrektora urzędu?

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

Organizacja tygodnia pracy

W zależności od warunków pracy szkoły, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu (§ 4 rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego).

Dyrektor odpowiedzialny za realizację kształcenia specjalnego

Za dostosowanie edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością odpowiada dyrektor szkoły. Taki obowiązek przewiduje nowelizacja ustawy o systemie oświaty.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Pełnienie obowiązków dyrektora szkoły przed konkursem

Komu powierza się pełnienie obowiązków dyrektora szkoły do czasu jego wyboru w drodze konkursu? Czy obowiązki dyrektora można czasowo powierzyć jakiemukolwiek nauczycielowi danej szkoły?

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola z dotacji

Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola może zostać pokryte z otrzymanej dotacji. Dyrektor sam może ustalić sobie wysokość swojego wynagrodzenia, jednak – jak wskazuje MEN – dla rzetelnego rozliczenia wynagrodzenia zasadne jest ujawnienie jego wysokości.

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Elektroniczne odpisy w USC od 2015 r.

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt zakłada udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej oraz szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego.

Nauczyć się uczyć

Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

O funkcjonowaniu administracji publicznej naukowo na Politechnice Warszawskiej

24 marca 2014 roku w siedzibie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa „Funkcjonowanie administracji publicznej – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne”. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk intelektualnych zainteresowanych funkcjonowaniem administracji publicznej oraz praktyków zarówno administracji państwowej jak i samorządowej, przedstawicieli organizacji samorządowych, organizacji pożytku publicznego oraz studentów.

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19

Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Projekt ustawy o działach do komisji - MAC chce pilnego uchwalenia

Sejmowa podkomisja skończyła prace nad projektem ustawy o działach, który sankcjonuje podział MSWiA na dwa resorty. W czwartek zajmie się nim komisja administracji i SW. MAC chce pilnego uchwalenia ustawy. Według Marka Wójcika z PO będzie większość do jej przyjęcia.

Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji

Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

Projekt nowelizacji ustawy o działach administracji - do komisji

Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy o działach w administracji rządowej do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt przewiduje, że minister administracji i cyfryzacji ma odpowiadać za przeciwdziałanie klęskom żywiołowym.

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli

Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.

Stopień wdrożenia ustawy o odpadach bardzo zróżnicowany

Stopień wdrożenia przez samorządy wojewódzkie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach jest bardzo różny, od niechęci do tych rozwiązań, po zaawansowane projekty uchwał - powiedział wiceminister środowiska Piotr Woźniak.

Samorządy chcą zlikwidować 400 szkół

Do końca lutego samorządy muszą podjąć ostateczne decyzje w sprawie ewentualnej likwidacji szkół. Z danych wynika, że do kuratoriów wpłynęły dotąd uchwały samorządów dotyczące zamiaru likwidacji około 400 szkół.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

W Toruniu od 2 stycznia 2012 r. ograniczony ruch ciężarówek

Od 2 stycznia 2012 r. Toruń wprowadza ograniczenie ruchu ciężarówek o masie ponad 18 ton, mimo że minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przedłużył do 11 lutego 2012 r. okres bezpłatnego korzystania z odcinka A1 Nowe Marzy - Czerniewice.

REKLAMA