Inforlex.pl: aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny [obowiązuje od 29 listopada 2022 r.]
REKLAMA
REKLAMA
Aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny
Jak złożyć wniosek o dodatek elektryczny przez ePUAP? [Krok po kroku]
REKLAMA
Inforlex.pl przygotował poniższy aktywny wzór wniosku o dodatek elektryczny do ściągnięcia w formacie PDF:
1000 zł i 1500 zł dodatku elektrycznego
Wysokość dodatku elektrycznego została zróżnicowana na dwa progi uzależnione od rocznego zużycia energii elektrycznej:
- 1000 zł w przypadku zużycia prądu w 2021 r. na poziomie do 5 MWh oraz
- 1500 zł w przypadku zużycia powyżej 5 MWh.
Dodatek elektryczny - najważniejsze daty
Wnioski o dodatek składa się w gminie miejsca zamieszkania od 1 grudnia 2022 r. do 1 lutego 2023 r. Dodatek ma być najpóźniej wypłacony do 31 marca 2023 r.
Wzór wniosku o dodatek elektryczny
Poniżej wzór wniosku o dodatek elektryczny w formacie PDF z rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego (Dziennik Ustaw 2022 r. poz. 2443)
Poniżej ustawa z 29 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej:
Jakie urządzenia dają prawo do dodatku elektrycznego?
Dodatek do prądu mogą otrzymać osoby, które ogrzewają mieszkanie albo dom prądem przy pomocy takich urządzeń jak pompy ciepła, piece akumulacyjne, bojlery. Te ostatnie nie mogą służyć tylko do ogrzewania wody wykorzystywanej do łazience/kuchni. Muszą służyć do ogrzewania domu.
Wpis urządzenia na prąd do CEEB a dodatek elektryczny
Warunkiem otrzymania dodatku do prądu przez użytkownika pompy ciepła jest zgłoszenie albo wpis tego urządzenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Z danych z CEEB musi wynikać, że jest to główne źródła ogrzewania gospodarstwa domowego. Obowiązuję więc taka sama zasada w przypadku pompy ciepła, pieca akumulacyjnego, bojlera - nie ma tu żadnego zróżnicowania.
Do ewidencji CEEB można zgłosić też np. podgrzewacze gazowe przepływowe. Są to jednak urządzenia na gaz. Więc nie można uzyskać na nie dodatku elektrycznego.
UWAGA! Wpisanie urządzenia do CEEB (jako głównego źródła ogrzewania) musi mieć miejsce do 11 sierpnia 2022 r. Po tej dacie prawo do dodatku daje w praktyce:
1) wpis w odniesieniu do nowych domów albo mieszkań, których budowa zakończyła się po 11 sierpnia 2022 r.
2) wpis złożony z opóźnieniem.
Przykład
Rodzina ogrzewa dom piecem akumulacyjnym. Dom został ukończony w kwietniu 2022 r. Przez przeoczenie piec akumulacyjny nie został zgłoszony do CEEB. Rodzina zrobiła to dopiero 15 września 2022 r. Wpis daje prawo do dodatku elektrycznego.
Dodatek elektryczny a fotowoltaika
Osoby, które zainwestowały w fotowoltaikę nie otrzymają dodatku elektrycznego.
Tak stanowi art. 26 ust. 2 ustawy o dodatku elektrycznym. Przepis wprowadza takie zasady:
REKLAMA
„W przypadku gdy gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem zamieszkania, w którym jest wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji, w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, która jest rozliczana zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 tej ustawy, dodatek elektryczny nie przysługuje.”
Argumentacja autorów ustawy jest prosta – tani prąd z paneli słonecznych powinien zasilać ogrzewanie domu. Więc pomimo tego, że w nocy panele nie pracują, koszty utrzymania domu w zakresie opłat za prąd, nie uzasadniają otrzymania wsparcia od państwa.
Na jeden adres, jest jeden dodatek elektryczny,
Jeżeli z bojlera, pompy ciepła, pieca elektrycznego do ogrzewania domu korzysta kilka rodzin, to i tak przysługuje jeden dodatek do prądu. Na jeden adres, można otrzymać tylko jeden dodatek. Obowiązują tu następujące zasady:
1. W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek elektryczny przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem.
REKLAMA
2. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.
3. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.
Podstawa prawna to art. 27 ustawy o dodatku elektrycznym.
Zasady te znamy z:
1) dodatku osłonowego,
2) do pelletu, gazu LPG, drewna, oleju opałowego,
3) dodatku węglowego - w październiku 2022 r. parlament wprowadził na zasadzie wyjątku możliwość otrzymania kilku dodatków węglowych na jeden adres. Takiego rozwiązania nie ma w odniesieniu do dodatku elektrycznego.
Gospodarstwo domowe a dodatek elektryczny
Dodatek do użytkowanego bojlera otrzyma gospodarstwo domowe. Pod pojęciem tym prawo rozumie:
1) osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
2) osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Czy dodatek elektryczny mogą otrzymać najemcy?
Dodatek elektryczny mogą otrzymać najemcy. Nie trzeba być właścicielem nieruchomości ogrzewanej prądem. Zasady te znamy z dodatku węglowego i dodatku do pelletu, oleju opałowego, gazu LPG i drewna.
Czy można złożyć przez Internet wniosek o dodatek elektryczny?
Tak, można wniosek złożyć przez Internet. W praktyce odbywa się to poprzez ePUAP i Profil zaufany.
Gdzie składamy wniosek?
Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Dodatek elektryczny a dodatek węglowy
Nie można dostać jednocześnie dodatku do prądu i dodatku węglowego. Wyłączenie dotyczy też dodatków do pelletu, oleju, gazu LPG i drewna.
Weryfikacja wniosku o dodatek elektryczny przez gminę
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta weryfikują wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego poprzez:
- Analizę wpisu w CEEG w zakresie zgłoszenia pompy ciepła jako głównego źródła ogrzewania.
- Gmina może przeprowadzić wywiad środowiskowy. Ale tylko w jednym przypadku. Gdy urzędnicy mają wątpliwości, co do faktycznego stanu danego gospodarstwa domowego. Gmina nie ma prawa poprzez wywiad środowiskowy żądać okazania jej pracownikom instalacji elektrycznej danej nieruchomości.
WAŻNE! Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, lub uniemożliwienie jego przeprowadzenia, stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku elektrycznego.
Obowiązują więc te same zasady co dla pomp ciepła i pieców akumulacyjnych
Odpowiedzialność karna
Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Gmina a dodatek do prądu
Przyznanie przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta dodatku elektrycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Odmowa przyznania dodatku elektrycznego, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku elektrycznego wymagają wydania decyzji administracyjnej.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku elektrycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego, wójt, burmistrz albo prezydent miasta, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości osobistego odebrania od tego organu informacji o przyznaniu dodatku elektrycznego.
Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku elektrycznego nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego, mając na względzie zapewnienie przejrzystości i komunikatywności tego wniosku.
Wypłata dodatku elektrycznego jest zadaniem zleconym gminie
Gmina składa wojewodzie wniosek o przyznanie środków na realizację wypłat dodatku elektrycznego w terminie do dnia 15 stycznia 2023 r. Do dnia 31 stycznia 2023 r. gmina może złożyć korektę wniosku.
Środki na realizację wypłat dodatku elektrycznego są przekazywane gminom przez wojewodę, na podstawie wniosku, w miesięcznych ratach. Nadpłata środków może być zaliczana na poczet kwoty należnej w miesiącu następnym, z wyjątkiem nadpłaty za marzec 2023 r., która podlega przekazaniu na rachunek właściwego urzędu
wojewódzkiego w terminie do dnia 15 kwietnia 2023 r. Gmina przeznacza całość odsetek od otrzymanych środków na realizację wypłat dodatku elektrycznego na przedsięwzięcia służące zwiększeniu efektywności energetycznej.
Jeżeli w wyniku połączenia lub podziału gmin nastąpiły zmiany w podstawie obliczania kwoty środków, wojewoda uwzględnia te zmiany od pierwszego dnia następnego miesiąca po dniu ich wejścia w życie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.