Kategorie

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wznowienie przyjmowania wniosków w programie MdM. Już w sierpniu będzie można złożyć wniosek.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało propozycje zmian dla nauczycieli, psychologów, pedagogów oraz logopedów. Co się zmieni?
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki został przyjęty przez Radę Ministrów.
Według doniesień Eurostatu deficyt sektora finansów publicznych w UE28 w 2016 r. wyniósł minus 1,7 % PKB. Zmniejszył się także dług publiczny, jego wysokość spadła z 85 do 83,5 % PKB.
Nie wszystkim urzędnikom przysługuje dodatek specjalny. O świadczenie, o którym mowa w zdaniu poprzednim może starać się pracownik samorządowy pochodzący z wyboru.
Co może poprawić i ustabilizować sytuację finansową samorządów? Czy zmiany w obowiązujących przepisach okażą się wystarczające? Jakie plany ma Związek Miast Polskich i co się zmieni w prawie?
Rząd nowelizując ustawę o finansach publicznych chce poprawić sytuację finansową samorządów. Jej celem jest umożliwienie restrukturyzacji i wcześniejszej spłaty długu, które zaciągnęły jednostki samorządu terytorialnego.
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o drogach publicznych. Nowela pozwala samorządom na inwestowanie przy drogach krajowych.
Powołanie Urzędu Zdrowia Publicznego to tylko jedna ze zmian planowanych przez Ministerstwo Zdrowia. Resort planuje m.in. zbudowanie sprawnego systemu zarządzania służbą zdrowia.
Planujemy w przyszłym roku ufundować z budżetu gminy tablicę pamiątkową i pomnik. Nie mamy jednak pewności, czy taki wydatek majątkowy będzie zgodny z prawem, skoro przepisy budżetowe wprost na to nie zezwalają, a regionalna izba obrachunkowa może wydatek unieważnić. Czy jest podstawa prawna do finansowania takiego wydatku z budżetu?
Według Najwyższej Izby Kontroli coraz więcej samorządów decyduje się na kosztowne finansowanie w pozabankowych instytucjach finansowych, tzw. parabankach. W związku z tym, jak zauważa NIK, konieczne jest wprowadzenie mechanizmów zabezpieczających samorządy przed niekontrolowanym zadłużaniem.
27 mln Polaków ma dostęp do bankowości internetowej i już teraz 66 proc. z nas płaci rachunki za pośrednictwem internetu, a w dużych miastach jest to już 78 proc. Klienci sklepów internetowych przyjęli bardzo dobrze płatności za pomocą linku, czyli przelewy pay-by-link, i aż 70–80 proc. zakupów opłacanych jest za pomocą tej metody. Można więc z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że różne formy rozliczeń elektronicznych znajdą wkrótce rzeszę zwolenników również w obszarze administracji centralnej i samorządowej.
Dotychczasowe przepisy dotyczące tzw. janosikowego dla województw zostaną przedłużone na lata 2017-2019. Nowelizacja ustawy została przyjęta przez Sejm.
Sportbonus to program Fundacji Kibica, który zapewnia środki na rozwój działalności sportowej, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności lokalnej. Do programu tego przystąpiła Wisła Kraków jak również najbardziej rozpoznawalna organizacja na świecie jaką jest UNICEF, która dzięki programowi Sportbonus będzie pozyskiwała środki na prowadzone swoje akcje dla dzieci i młodzieży. Jej ambasadorem jest m.in. Robert Lewandowski, Artur Żmijewski czy też drużyna Skry Bełchatów.
Zdaniem Konfederacji Lewiatan proponowane przez rząd rozwiązanie, zgodnie z którym samorządy mają finansować mieszkańcom świadczenia zdrowotne, jest sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości.
Kryteria zawarte w uchwałach dotyczących konsultacji społecznych w ramach budżetów obywatelskich, często zamiast rozszerzać grono uczestników, ograniczają je. Czy nadmierna „nadgorliwość prawna” nie czyni z partycypacji zbyt formalnej procedury?
Przepisy, dotyczące zabezpieczenia gmin przed niekontrolowanym zadłużeniem mają być odpowiedzią na coraz częstszy problem zaciągania przez jednostki kredytów. Projekt w sprawie niekontrolowanego zadłużania gmin zostanie przygotowany przez resorty spraw wewnętrznych oraz finansów we współpracy z regionalnymi izbami obrachunkowymi.
Inwestorzy często zwracają się do do władz gminy, która nie ma wystarczających środków w budżecie z propozycją zainwestowania znacznych środków na budowę nowych obiektów. Warunkiem jest uchwalenie odpowiednich planów, które na to zezwalają. Czy włodarze gmin, którzy przyjęli do budżetu darowizny zmierzające do sfinansowania uchwalenia planów zagospodarowania przestrzennego naruszyli przepisy?
Część instytutów medycznych może uzyskać status placówek państwowych. Ministerstwo Zdrowia zapewnia, że będzie je wspierało finansowo.
Na dochody w budżecie województwa wielkopolskiego na 2016 rok składać się mają: udziały we wpływach z podatków - 550 mln zł, dotacje celowe w wysokości 383,5 mln zł, subwencja ogólna 55,6 mln zł i pozostałe dochody w kwocie 58,8 mln złotych. Planowane udziały we wpływach od podatku PIT jak i CIT mają być nieznacznie większe od przewidywanego wykonania w roku 2015.
Łącznie w projekcie budżetu Zielonej Góry na 2016 r. na inwestycje zapisano ponad 152 mln zł (21,9 proc. wydatków). Najwięcej, bo aż 36 mln zł samorząd zamierza wydać na zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego.
Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.
Czy jednostka budżetowa ma możliwość zawierania umów barterowych? Czy umowy takie mogą być zawierane bez możliwości rozliczania świadczeń na zasadzie kompensaty bez pokazania wydatku i dochodu?
Samorządy mogą udzielać z budżetów pożyczek np. innym jednostkom samorządu terytorialnego albo podmiotom realizującym zadania publiczne. Istotnym ograniczeniem w tym zakresie są jednak cele, na jakie mogą być przeznaczone pożyczone środki.
Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Czy dotację oświatową można przeznaczyć na obsługę finansową działalności szkoły niepublicznej?
Wybór optymalnego sposobu finansowania to zadanie wymagające szczegółowej analizy konkretnego przypadku. Najpopularniejsze wśród jednostek samorządu terytorialnego są instrumenty dłużne, takie jak kredyty i obligacje. Coraz częściej jednak ich zamiennikiem stają się obligacje komunalne (municypalne). Środki uzyskane w ten sposób mogą zostać wykorzystane przez gminy, powiaty i województwa na realizację dowolnie wyznaczonych celów.
Związek Miast Polskich współpracuje z Ministerstwem Finansów w celu opracowania nowego systemu, który mogłyby zaakceptować wszystkie samorządy. Jeden z postulatów dotyczy likwidacji części zwolnień podatkowych.
Czy środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na organizację imprez kulturalnych oraz wycieczek integracyjnych? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
W ustawie o podatku akcyzowym zaproponowano czasowe - w latach 2015-2019 - obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o 25,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podwyższono wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.
Wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości, odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.
Podstawowym celem ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych jest zawieszenie na okres 2013 roku stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) dotyczących tzw. pierwszej procedury ostrożnościowej oraz tzw. tymczasowej reguły wydatkowej.
Projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych będzie przedmiotem prac komisji finansów publicznych. Nowelizacja przewiduje zawieszenie obowiązku stosowania w 2013 r. ograniczeń związanych z przekroczeniem tzw. pierwszego progu ostrożnościowego.
W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.
Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.
Jednym z zadań Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004 r. jest ochrona ładu korporacyjnego sektora finansów publicznych w zakresie gospodarowania środkami publicznymi.
Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?
Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.
W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.
Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.
Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.
Od 2009 r. sołtys i rada sołecka, zgodnie z projektem ustawy o funduszu sołeckim, ma dysponować środkami publicznymi. Powołanie funduszy sołeckich ma spowodować dopływ środków do zapóźnionych w rozwoju wsi. Z drugiej strony odbierze pieniądze gminom, zmniejszając ich możliwości inwestycyjne.
Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.
Dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych związanych z edukacją, oświatą i kulturą może wynieść nawet 90 proc. Głównym źródłem finansowania tych projektów realizowanych przez samorządy terytorialne są regionalne programy operacyjne.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać z budżetu dotacji celowych, do których można zaliczyć dotacje na realizację zadań zleconych podmiotom niepublicznym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z budżetu można również przekazywać dotacje na podstawie porozumień w sprawie przekazania zadań innym jednostkom samorządu terytorialnego lub dotacje w ramach pomocy finansowej udzielanej innej jednostce samorządu terytorialnego.