REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse publiczne, Inwestycje

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowa ustawa o finansach publicznych

W dniu 18 września br. Prezydent RP podpisał nową ustawę o finansach publicznych oraz przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Oba akty prawne przewidują wiele zmian w tym sektorze. Większość przepisów zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2010 r.

Skutki likwidacji gospodarstwa pomocniczego

Czy w przypadku likwidacji gospodarstwa pomocniczego należy wypłacać odprawy i trzynastki? A jeśli tak to kto powinien takie świadczenia wypłacać: gospodarstwo, czy też jednostka przy której ono funkcjonuje? 

Ewidencja należności i zobowiązań

W jednostkach sektora finansów publicznych powstają różnego rodzaju należności i zobowiązania. Oto analiza problematyki związanej z ich rejestracją, oraz ewidencjonowaniem operacji towarzyszących ich powstawaniu oraz spłacie.  

Zamówienia publiczne - analiza problemów

Odpowiadamy na wybrane pytania związane z zawieraniem umów w sprawach zamówień publicznych, prowadzeniem przetargów oraz zasadami komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

REKLAMA

Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Organizacja pracy służb finansowo-księgowych jednostki sektora finansów publicznych spoczywa bezpośrednio na głównym księgowym. Od jego kwalifikacji i doświadczenia zależy przygotowanie jednostki i jej pracowników do właściwej realizacji nałożonych zadań.

Podstawowe obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Funkcjonowanie każdej jednostki nakłada na jej kierownika wiele obowiązków. Wynikają one nie tylko z faktu przynależności jednostki do sektora finansów publicznych ale również zatrudniania przez nią pracowników, odprowadzania składek, podatków. Oto analiza statusu kierownika jednostki z uwzględnieniem systemu kontroli finansowej.

Rynek kredytów dla samorządów w 2009 r.

Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.

Rynek kredytów dla samorządów w 2009 r.

Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.

REKLAMA

Zasady finansowania jednostek budżetowych z dochodów własnych

Samorządowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostek samorządu terytorialnego w postaci nadwyżki środków obrotowych dochodów własnych. Nadwyżka ustalona jest na dzień 31 grudnia w wysokości wynikającej z przyjętej w tej sprawie uchwały.

Zaliczanie dróg publicznych do określonych kategorii

To na podstawie uchwały rady gminy, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu, określona droga może być zaliczona do kategorii drogi gminnej. Również ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.

Prawie miliard złotych na rozwój turystyki

W latach 2007-2013 samorządy będą mogły ubiegać się o środki na rozwój turystyki w wysokości prawie 1 mld euro. Alokacja ta znajduje się przede wszystkim w 16 regionalnych programach operacyjnych oraz w Programie Innowacyjna Gospodarka oraz Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej. Polski rząd oraz samorządy, wykorzystując dofinansowanie unijne, przeznaczą na rozwój turystyki ok. 5,2 mld zł (1,3 mld euro) do roku 2015.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego

Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.

Likwidacja zakładów i gospodarstw pomocniczych

Przygotowywana reforma finansów publicznych zakłada włączenie do systemu nadzoru budżetowego zadań realizowanych przez ponad 3 tys. zakładów budżetowych i prawie 1 tys. gospodarstw pomocniczych.

Zasady wywłaszczania nieruchomości pod inwestycje publiczne

Każda nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego. Organem właściwym w sprawach wywłaszczenia jest starosta. Postępowanie wywłaszczeniowe zawsze musi być poprzedzone rokowaniami o nabycie, w drodze umowy, praw do nieruchomości. 

Odraczanie i rozkładanie na raty należności samorządu

W przypadku należności realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa uprawnienia do dokonywania umorzeń (rozkładania na raty, odraczania) posiada zarząd jednostki samorządowej. Uprawnienie to przysługuje tylko do kwoty 40 tys. zł. Po przekroczeniu tej kwoty właściwym dysponentem (np. do umorzenia) części budżetowej jest np. wojewoda.

Jaka jest procedura udzielania absolutorium

Jakie niezbędne czynności musi podjąć rada, aby uchwała w sprawie absolutorium nie naruszała przepisów prawa? Jakie elementy powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, aby komisja rewizyjna mogła w sposób rzetelny i obiektywny dokonać oceny wykonania budżetu?

Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Wsparcie finansowe na budowy dróg gminnych

Regionalne programy operacyjne (RPO) to największe źródło pozyskania dofinansowania inwestycji w drogi lokalne. Na terenach wiejskich pieniądze na drogi można uzyskać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Większość pomocy unijnej będzie dostępna do końca tego kwartału.

System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.

Kiedy możliwe są zamówienia dodatkowe i uzupełniające

Zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego tylko dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych. Łącznie zamówienia dodatkowe nie mogą przekraczać 50 proc. wartości zamówienia podstawowego. Zamawiający w specyfikacji powinien zamieścić informację o możliwości wystąpienia zamówień uzupełniających.

Za prywatny grunt pod drogę publiczną należy wypłacić odszkodowanie

Rekordowe w historii spraw przeciwko Polsce odszkodowanie, bo wynoszące aż 247 tys. euro, zasądził Trybunał w Strasburgu na rzecz prywatnych właścicieli, którzy musieli na własny koszt wybudować i utrzymywać na swojej nieruchomości ogólnodostępną drogę.

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać z budżetu dotacji celowych, do których można zaliczyć dotacje na realizację zadań zleconych podmiotom niepublicznym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z budżetu można również przekazywać dotacje na podstawie porozumień w sprawie przekazania zadań innym jednostkom samorządu terytorialnego lub dotacje w ramach pomocy finansowej udzielanej innej jednostce samorządu terytorialnego.

Czy starosta przy zgłoszeniu budowy ma prawo do pobierania opłaty skarbowej

Czy opłacie skarbowej podlega wydanie poświadczenia o sposobie rozpatrzenia zgłoszenia? Dokonanie czynności urzędowej rejestracji zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych nie przewiduje bowiem wydania przez organ w żadnej formie pisemnego potwierdzenia. Tymczasem poświadczenie o sposobie rozpatrzenia przez organ, w tym o niewniesieniu sprzeciwu do zgłoszenia, wnioskowane jest przez inwestorów zarówno ze względu na ich interes prawny w urzędowym potwierdzeniu dokonania zgłoszenia, jak też z uwagi na przepisy szczególne wymagające urzędowego potwierdzenia. Jak należy postępować w takich sytuacjach?

Jak na podstawie obowiązujących przepisów przekształcić zakład budżetowy

Jakie mogą być przesłanki przekształcenia zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego? Jak dokonać wyboru nowej formy świadczenia usług publicznych? Na co należy zwrócić uwagę, analizując dotychczasowe funkcjonowanie zakładów budżetowych lub gospodarstw pomocniczych?

Partnerstwo publiczno-prywatne

Budowa dróg i obiektów użyteczności publicznej należy do podstawowych zadań każdej gminy. Szansą na realizację takich inwestycji jest partnerstwo publiczno-prywatne. Jakie korzyści dla obu stron może przynieść taka współpraca?

REKLAMA