REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, Jednostka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gmina zapłaci za brak pomieszczenia tymczasowego?

Brak pomieszczenia tymczasowego często wydłuża eksmisję. Wyjaśniamy, czy w takiej sytuacji można domagać się odszkodowania od gminy.

Czy odmowa ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej wymaga uzasadnienia?

Odmowa ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej wymaga uwzględnienia stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy oraz potrzeb i możliwości rozwoju gminy wynikających z ustaleń studium.

Coroczne oświadczenie majątkowe skarbnika gminy

Dnia 10 stycznia 2019 r. zostałam powołana uchwałą Rady Gminy na stanowisko skarbnika gminy. Zachowując termin 30-dniowy od dnia powołania, tj. 7 lutego 2019 r., złożyłam oświadczenie majątkowe według stanu na 31 grudnia 2018 r. wraz z rozliczeniem rocznym PIT-37 za 2018 rok. Czy w związku z tym powinnam składać kolejne oświadczenie majątkowe za 2018 rok w terminie do 30 kwietnia 2019 r.? Czy w oświadczeniu majątkowym podaje się wartość zaciągniętego kredytu np. mieszkaniowego czy kwotę na dzień 31 grudnia 2018 r., jaka pozostała do spłaty?

Nowe rozporządzenie w sprawie zwrotu gminom dochodów utraconych z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów pod wodami

Dnia 9 maja 2019 r. zostało wydane przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nowe rozporządzenie w sprawie zwrotu gminom utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów pod wodami powierzchniowymi płynącymi jezior oraz gruntów zajętych pod sztuczne zbiorniki wodne, będących własnością Skarbu Państwa (Dz.U. z 2019 r. poz. 931).

REKLAMA

Wątpliwości dotyczące zwolnień z obowiązku przeprowadzania szkoleń bhp

Czy od 1 stycznia 2019 r. w jednostkach oświatowych konieczne jest wykonywanie szkoleń okresowych bhp? Czy pracownicy są zwolnieni z odbywania takich szkoleń i czy powinny być one zastąpione kursami z ratownictwa medycznego?

Umorzenie czynszów za lokale komunalne: czy skorzystają tylko warszawiacy?

Rada Warszawy niedawno zadecydowała o częściowym umorzeniu czynszowych długów. Tłumaczymy, czy inne polskie miasta mogą postąpić podobnie.

Przewodniczący nigdy nie może decydować za radę gminy

Przewodniczący rady gminy nie może samodzielnie decydować o rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji. Jest to wyłączna kompetencja rady.

Wysokie kary pieniężne dla gmin turystycznych za ilość i jakość ścieków

Do wzmożonego ruchu turystycznego nie jest przystosowanych wiele oczyszczalni ścieków w gminach turystycznych. Najwyższa Izba Kontroli zbadała 17 gmin na południu kraju.

REKLAMA

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że niedopuszczalny jest wybór członków komisji skarg, wniosków i petycji z pominięciem przedstawiciela jednego z klubów radnych.

Kiedy gmina może zmienić miejscowy plan?

Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może wywołać poważne skutki dla właścicieli nieruchomości. Wyjaśniamy na jakich zasadach gmina dokonuje takiej zmiany.

Gmina zaskarży decyzję SKO do sądu administracyjnego od 1 stycznia 2021 r.

Od 1 stycznia 2021 r. gminy będą mogły zaskarżać do sądu administracyjnego – w sprawach podatkowych, w których wójt (burmistrz, prezydent miasta) orzekał w I instancji - decyzje samorządowych kolegiów odwoławczych. Zmiana ma być wprowadzona ustawą zawierającą przepisy wprowadzające nową Ordynację podatkową[1].

Gminna korespondencja może być informacją publiczną

Do gminy wpłynął wniosek o udostępnienie - w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej - korespondencji, jaką urząd prowadził z inżynierem kontraktu na wskazanej budowie. Czy gmina może odmówić udostępnienia tej korespondencji, powołując się na to, że są to dokumenty wewnętrzne, które nie są wyrazem oficjalnego stanowiska gminy, a jedynie służą wymianie informacji i uzgadnianiu poglądów i jako takie nie stanowią informacji publicznej.

Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z RODO?

Ogólne rozporządzenie ochrony danych osobowych (RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 r. Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z nowymi przepisami?

Zmiany w Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej

W dniu 6 czerwca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Nowe przepisy ważne dla obywateli oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Drukowanie materiałów reklamowych - jaki paragraf

Zlecamy drukarniom wykonanie ulotek i naklejek, kalendarzy, materiałów promocyjnych o tematyce zoologicznej, tablic edukacyjnych według naszych projektów. Finalnie otrzymujemy materiały, a zlecamy usługę. Na fakturze mamy wskazane np. druk 240 naklejek, 50 kalendarzy, wykonanie 20 tablic edukacyjnych. Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinny zostać zaliczone wydatki za usługi druku i wykonania takich materiałów?

Należy na nowo ustalić reguły zmiany granic gmin

Postulujemy uregulowanie zasad rozliczeń skutków procesów podziałowych, szczególnie rozliczeń finansowych i majątkowych pomiędzy gminami objętymi zmianami granic, zapewniającymi rekompensatę za poniesione nakłady i utracone mienie komunalne i dochody. Z Leszkiem Świętalskim, sekretarzem generalnym Związku Gmin Wiejskich RP, rozmawia Michał Cyrankiewicz

Nowe miejsca opieki nad maluchami w województwie lubuskim

Kolejna umowa na dofinansowanie zadań realizowanych w ramach Programu „Maluch+” 2019 podpisana. Tym razem więcej miejsc opieki nad dziećmi najmłodszymi w województwie lubuskim.

Utrzymanie czystości i porządku w gminach - rozmowa z Martą Dobrzycką

Zmiany, które przewiduje nowelizacja przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oznaczają tak naprawdę zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej wobec mieszkańców nieruchomości. Może bowiem zdarzyć się tak, że kilku z nich nie będzie segregować odpadów, notorycznie umieszczając w pojemnikach na odpady zmieszane odpady, które powinny być gromadzone selektywnie w pojemnikach na papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady ulegające biodegradacji.

Obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu monitoringu urzędu gminy

Czy wójt musi poinformować pracowników o wprowadzeniu monitoringu w budynku urzędu gminy lub na terenie wokół niego?

Pomieszczenie tymczasowe - kto je dostanie od gminy?

W czasie minionych Świąt Wielkanocnych weszły w życie ważne zmiany prawne dotyczące między innymi eksmisji. Wedle nowych przepisów, komornik po sześciomiesięcznym oczekiwaniu na przydział pomieszczenia tymczasowego dla eksmitowanego lokatora (nieposiadającego innego lokum), nie będzie już mógł eksmitować takiej osoby do noclegowni lub schroniska dla bezdomnych. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 1046 par. 4 kodeksu postępowania cywilnego, osoba prowadząca eksmisję będzie musiała wytrwale czekać na przyznanie dłużnikowi pomieszczenia tymczasowego.

RODO: Monitoring w gminach i powiatach

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał w ustawie o samorządzie gminnym art. 9a i art. 50 ust 2, a w ustawie o samorządzie powiatowym dodał art. 4b i art. 50 ust 2. W tych przepisach ustawodawca uregulował prowadzenie monitoringu przez gminy i powiaty w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej?

Na jakie zadania sołectwo może przeznaczyć fundusz sołecki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jeśli budynek Ochotniczej Straży Pożarnej jest własnością gminy? Czy można wyremontować (rozbudować) garaż, pomieszczenia, w których przechowywany jest sprzęt OSP, zakupić taki sprzęt lub np. umundurowanie strażackie?

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Opieka wytchnieniowa 2019 - do kiedy gmina złoży wniosek?

Gminy oraz powiaty mogą złożyć wniosek w ramach programu „Opieka wytchnieniowa” tylko do 30 kwietnia 2019. Z kolei wojewoda ma obowiązek sporządzić oraz przekazać wniosek na środki finansowe z programu, o którym mowa w niniejszym artykule wraz z listą rekomendowanych wniosków, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego – w terminie do 17 maja 2019 r.

Janosikowe - czy adekwatnie uszczupla i zasila dochody samorządów

Dyskusja nad kształtem obecnie funkcjonującego mechanizmu wyrównania poziomego dochodów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce prowadzona jest od kilkunastu lat. Wydany 6 marca br. wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. K 18/17) ponownie potwierdza tezę o konieczności wprowadzenia do omawianego systemu gruntownych zmian.

Kompetencje kontrolne komisji rewizyjnej

Czy Komisja Rewizyjna (z Rady Gminy) może kontrolować Gminny Ośrodek Zdrowia? Jeśli tak, to w jakim zakresie, skoro GOZ finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia... Gmina jest jedynie organem tworzącym Gminny Ośrodek Zdrowia.

RODO i dobra osobiste, a dostęp do informacji publicznej w zakresie nazwiska

Wyrokiem z dnia 19 października 2018r. (II SA/Ol 542/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie orzekł, że zarówno przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (dalej RODO) jak też Kodeksu cywilnego (dalej k.c.) nie wykluczają możliwości uwzględnienia wniosku złożonego w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej u.d.i.p.), a dotyczącego podania imion i nazwisk określonych osób.

Pomoc społeczna: Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym

Ustawa o pomocy społecznej przewiduje szczegółowy podział zadań pomiędzy poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego, wyodrębniając jednocześnie zadania własne tych jednostek i zadania im zlecone.

Czy zmiana w Kodeksie postępowania cywilnego przyniesie JST ulgę w awanturniczych pozwach?

Kodeks postępowania cywilnego oczekuje na reformę zapowiedzianą przez ministerstwo sprawiedliwości. Projekt jest od zeszłego roku opracowywany i nadal jest modyfikowany, dlatego ostateczna treść nowelizacji nie jest jeszcze znana. Jedna z propozycji obejmuje wprowadzenie procedury zwrotu pisma wniesionego jako pozew, z którego nie wynika żądanie rozpoznania sprawy.

Czy dotacja celowa wykorzystana po terminie wskazanym w umowie podlega zwrotowi do budżetu gminy?

Zgodnie z zawartą umową w sprawie udzielenia dotacji celowej z przeznaczeniem na remont zabytku przyjmujący dotację zobowiązał się wykorzystać przyznane środki finansowe w terminie 14 dni od daty przesłania ich na konto. Zapłata wykonawcy za usługę nastąpiła po wskazanym terminie. Czy wykonanie zadania po terminie wskazanym w umowie skutkuje zwrotem dotacji?

Problemy gmin z azbestem

Gminy domagają się większego zaangażowania władz centralnych w problem azbestu. Usuwanie wyrobów z azbestem jest skomplikowane i wymaga zaangażowania nie tylko władz gmin, ale i samych zainteresowanych.

Jak gminy wykorzystują Alert RCB?

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa za pomocą systemu Alert RCB wysyła do obywateli ostrzeżenia. Dotyczą one głównie złych warunków atmosferycznych. Jak gminy wykorzystują Alert RCB? Za co odpowiedzialni są samorządowcy?

Dane z rejestru PESEL udostępni gmina - zmiany 2019

Od 1 maja 2019 r. organy gmin mają udostępniać dane jednostkowe z rejestru PESEL - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności. Obecnie dane z tego rejestru udostępnia MSWiA.

To wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz

Czy rada gminy może uchwałą upoważnić wójta do zawarcia ugody sądowej, a także upoważnić organ wykonawczy do udzielenia pełnomocnictwa procesowego w imieniu gminy w toczącym się postępowaniu sądowym wskazanemu imiennie adwokatowi?

Jakie są zasady umieszczania godła i urzędowych tablic na budynku gminy

Mam pytanie dotyczące rozmieszczenia na froncie nowego budynku urzędu gminy tablic z godłem RP oraz z nazwami organów, które w tym budynku mają swoją siedzibę.

Kto ustala godzinowy rozkład pracy radnych pracowników gminnych jednostek organizacyjnych

Czy w ramach tzw. kontroli zarządczej wójt (burmistrz, prezydent miasta) może ustalić zasady rozliczania godzin pracy pracowników zatrudnionych w gminnych jednostkach organizacyjnych (np. nauczycieli), będących jednocześnie radnymi rady gminy, w sytuacji uczestniczenia takiego pracownika w komisjach i sesjach rady gminy?

Gmina jako spadkobierca przymusowy

Kontrola NIK wykazała, że gminy będące spadkobiercami przymusowymi nie wywiązywały się prawidłowo z części praw oraz obowiązków związanych z dziedziczeniem.

Interes prawny właściciela nieruchomości w przypadku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

W przypadku uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może dochodzić do konfliktów interesów indywidualnych z interesem publicznym. NSA jednak stoi na stanowisko, iż organ planistyczny dokonując zmiany mpzp musi mieć na uwadze także indywidualny interes właścicieli nieruchomości objętych planem.

Sprawienie pogrzebu przez gminę 2019 r.

Sprawienie pogrzebu to jedno z niepieniężnych świadczeń z pomocy społecznej. Uregulowane jest w art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. To świadczenie przysługuje osobom bezdomnym oraz najuboższym.

Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej (czy można określić jednoznacznie minimalny zakres takiej dokumentacji)?

Niestandardowe instrumenty finansowe

Czym są instrumenty dłużne niedookreślone? Jak JST mają wyliczyć indywidualny wskaźnik zadłużenia?

Zakaz łączenia mandatu radnego z działalnością gospodarczą na mieniu gminy

Czy w świetle przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dopuszczalne jest, aby radnym była osoba będąca jednocześnie prezesem stowarzyszenia (albo fundacji) i która do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykorzystuje mienie komunalne gminy, w której prezes jest radnym? Prezes/radny z tytułu tej działalności, jak również z zarządzania działalnością fundacji (albo stowarzyszenia) nie otrzymuje wynagrodzenia.

Porozumienie międzygminne - istota

W niniejszym artykule omówiono istotę porozumienia międzygminnego wraz z jego konsekwencjami.

Inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania

W zakładowym planie kont jest zapis, iż materiały zakupione na potrzeby administracyjno-gospodarcze (materiały biurowe, materiały gospodarcze, środki czystości) lub na potrzeby gospodarki transportowej (paliwo, części i materiały do napraw bieżących samochodów) oraz zakup bloczków mandatowych odpisuje się w ciężar kosztów w momencie zakupu po rzeczywistych cenach zakupu. Wartość niezużytych materiałów ustala się w drodze spisu z natury na dzień bilansowy i wprowadza na stan zapasów, korygując koszty o wartość tego stanu pod datą przeprowadzenia inwentaryzacji. Bloczek mandatowy jest drukiem ścisłego zarachowania i na koniec roku przeprowadza się ich inwentaryzację. W instrukcji inwentaryzacyjnej przyjęto uproszczenie, iż inwentaryzacją objęte są tylko czyste bloczki mandatowe, natomiast bloczki znajdujące się na stanie osób posiadających uprawnienia traktowane są jako zużyte. Czy należy wykazać w spisie z natury materiałów ilość niezużytych bloczków mandatowych w ilości zaewidencjonowanej w książce druków ścisłego zarachowania, czy wystarczy, że w protokole inwentaryzacyjnym z druków ścisłego zarachowania będzie wykazane, iż na stanie jest np. 5 czystych bloczków mandatowych?

Zakup kasy rejestrującej dla samorządowej jednostki budżetowej

Jednostka budżetowa rejestruje obrót przy użyciu kasy fiskalnej (sporadyczna sprzedaż drewna na rzecz osób fizycznych). Do końca 2018 r. na paragonie mogą być zamieszczane dane jednostki. Od 2019 r., w związku z centralizacją, będą musiały to być dane gminy. Wiąże się to z koniecznością wymiany kasy fiskalnej. Czy zakupu kasy powinna dokonać jednostka budżetowa czy gmina, jako podatnik VAT?

Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r.

Omawiamy rewolucyjne zmiany w ustawie o samorządzie województwa. Sejmiki już niedługo będą musiały wprowadzić zmiany do statutów.

Czy radny jest funkcjonariuszem publicznym?

W niniejszym artykule poruszamy temat radnego jako funkcjonariusza publicznego. Wyjaśniamy w jakich przypadkach radny korzysta z ochrony.

Centra usług społecznych w gminie - zadania

Centra usług społecznych funkcjonują już m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii oraz w Finlandii. W lipcu 2019 r. centra będą mogły świadczyć usługi dla obywateli gmin w Polsce. Utworzenie centrum w gminie będzie fakultatywne.

Koła gospodyń wiejskich a jednostki samorządu terytorialnego

Ustawa o kołach gospodyń wiejskich podpisana. Czy koła będą uzależnione od jednostek samorządu terytorialnego?

FDS - jak podzielić środki

Już niedługo gminy zostaną zasilone środkami na Fundusz Dróg Samorządowych. Kto dostanie środki? Jak uczciwie je podzielić? Kto i w jakiej wysokości otrzyma środki finansowe?

REKLAMA