Kategorie

KPA

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co w przypadku, gdy podpis na doręczeniu przesyłki został sfałszowany? Czy sfałszowany podpis wywołuje skutki prawne?
Skarga na przewlekłość postępowania jest instytucją regulowaną w ustawie z 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora lub w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.
Za nieważną można uznać jedynie tę decyzję, która z winy organu administracji publicznej została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie. Natomiast błędne doręczenie decyzji nie może być podstawą jej unieważnienia.
Art. 106 § 1 k.p.a. stanowi, że jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenie opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.
Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.
Wydanie przez organ administracji publicznej decyzji ostatecznej powoduje, że nie jest możliwe złożenie od niej odwołania w administracyjnym toku instancji.
Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.
Wymogi formalne dotyczące składu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w postępowaniu z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez lata budziły sprzeczne interpretacje zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie. Tym razem ustawodawstwo podążyło w ślad za rozwiązaniami jakie ukształtowała praktyka.
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
W polskim postępowaniu administracyjnym przyjęto rozwiązanie przewidujące wznowienie postępowania, jeżeli decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
W decyzji administracyjnej popełniliśmy drobną omyłkę, błąd pisarski, błędnie pouczyliśmy stronę o prawie odwołania, wskazując niewłaściwy organ. Co zrobić w tej sytuacji? Czy można wydać we wszystkich tych sprawach postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego?
Terminy odgrywają w postępowaniu administracyjnym rolę gwarancyjną wobec strony. Czynność dokonana przez stronę (lub inne podmioty) w ustawowym terminie powinna wywoływać określone przez prawo skutki. Jednocześnie jednak niezachowanie terminu łączyć się może z różnymi konsekwencjami dla strony postępowania (lub innego podmiotu), w zależności od rodzaju tego terminu.
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.
Zgodnie z dyspozycją art. 107 par. 1 kpa decyzja administracyjna powinna zawierać m.in. oznaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał. Oznaczenie organu ma doniosłe znaczenie dla oceny, czy decyzję wydał właściwy organ administracji publicznej.
Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane. 
Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?