Kategorie

Transport

Znane są już założenia projektu zmian w ustawie o Funduszu Kolejowym oraz ustawie o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prywatne. Projekt został przygotowany przez Ministra Infrastruktury.
W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.
Rząd szykuje zmiany w systemie pobierania opłat za poruszanie się po drogach krajowych. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną.
Przewoźnik, czyli przedsiębiorca zajmujący się przewozem ludzi będzie mógł wykonywać działalność po zgłoszeniu tego faktu do właściwego terytorialnie organizatora tego typu przewozu. Będzie on musiał ponadto postarać się o potwierdzenia zgłoszenia przewozu, które wydawane jest w formie decyzji administracyjnej.
W rządowym projekcie ustawy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego wybór trybu, w jakim nastąpi wybór operatora pozostawiono do decyzji organizatora.
W rządowym projekcie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym uregulowano m.in zasady finansowania transportu publicznego, katalog uprawnień i korzyści przyznanych operatorom, prawo do rekompensaty strat poniesionych przez operatora oraz dodatkowe źródła finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Ustalanie cen usług przewozowych w transporcie zbiorowym różni się w zależności od rodzaju przewozów oraz poziomu samorządu. Różny jest także zakres obowiązkowych ulg, jakie mogą być stosowane w komunikacji.
Nieustanny rozwój naukowo-techniczny w zakresie informatyki, telekomunikacji oraz multimediów oraz ciągły  postęp w dziedzinie zarządzania ruchem drogowym w krajach o rozwiniętej motoryzacji i systemie dróg bardzo często wymaga od służb zarządzających ruchem sięgania po najnowocześniejsze technologie.
Najpóźniej do 2015 r. wszyscy kierowcy będą mogli płacić za przejazd autostradami, tunelami i mostami we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wykupując jeden, ważny na całym obszarze UE abonament.
Dla polskiego rynku kolejowych przewozów pasażerskich rok 2010 może okazać się przełomowy. Przede wszystkim ze względu na zapowiadane wejście na niego nowych przewoźników oraz – przynajmniej częściową – poprawę stanu torów. Czy tym razem uda się zrealizować te plany?
Komisja Europejska dąży do tego, by we wszystkich państwach Wspólnoty wdrażane były Inteligentne Systemy Transportowe. Jeszcze w 2009 r. mają ruszyć konkursy o dofinansowanie ze środków unijnych takich systemów.
To na podstawie uchwały rady gminy, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu, określona droga może być zaliczona do kategorii drogi gminnej. Również ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.
Regionalne programy operacyjne (RPO) to największe źródło pozyskania dofinansowania inwestycji w drogi lokalne. Na terenach wiejskich pieniądze na drogi można uzyskać z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Większość pomocy unijnej będzie dostępna do końca tego kwartału.
Gmina odpowiada za zbiorowy transport lokalny, a powiat za transport na szczeblu ponadgminnym. Rada gminy może ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego. Organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich oraz nabywanie pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa.