Uchwalona przez Sejm 25 czerwca 2015 r. ustawa, która obowiązuje od 1 stycznia 2016 r., wprowadza ułatwienia dla jednostek samorządu terytorialnego, które zdecydują się połączyć, a także stwarza możliwość tworzenia centrów usług wspólnych. Gminy, powiaty, województwa już mogą tworzyć jednostki zapewniające wspólną obsługę administracyjną, finansową i księgową własnych jednostek organizacyjnych.
Internet kipi od wpisów osób, które nie otrzymały zgody na sfinansowanie postępowania habilitacyjnego i z tego powodu odmówiono im wszczęcia przewodów habilitacyjnych. Warto zatem rozeznać temat, bo dyskusja nie ustaje, interpretacji jest wiele, a Ministerstwo, pomimo ostatnich zmian w przepisach, pomija konieczność doprecyzowania rozporządzeń, zwłaszcza pod kątem finansowania postępowania habilitacyjnego.
Czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień? Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.
Subwencja oświatowa w 2016 r. wyniesie blisko 41,5 mld zł. Jak poinformowała wiceminister edukacji Marzenna Drab, na podstawie danych statystycznych o liczbie uczniów oraz etatów nauczycieli, szacuje się, że gminy dostaną z subwencji oświatowej 26 mld 212 mln 300 tys. zł, powiaty dostaną 14 mld 451 mln zł, a województwa - 667 mln 600 tys. zł.
Wyniki przeprowadzonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich badań wskazują, że przyjęte w 2014 r. rozwiązania prawne, umożliwiające organizację lekcji religii mniejszościowych i lekcji etyki nawet na życzenie jednego ucznia, przyczyniły się do poprawy dotychczasowej sytuacji. Zauważano jednak, że nie chronią one poszczególnych grup wyznaniowych i społecznych w wystarczającym stopniu, a dostęp do lekcji religii wyznań mniejszościowych i etyki nie zawsze jest zagwarantowany.