REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieczyste przetargi o zamówienie publiczne

Zamawiający musi zapewnić, aby nie istniała dyskryminacja między różnymi usługodawcami i wobec tego nie może podać mniej istotnych kryteriów udzielenia zamówienia po terminie zgłaszania ofert.

Ewidencja środków pieniężnych w jednostce budżetowej

Aktywa pieniężne to aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz, jak również inne aktywa finansowe, zwłaszcza naliczone od nich odsetki. Aktywa pieniężne są płatne lub wymagalne w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (dotyczy lokaty).

Przetargi związane z Euro 2012 muszą być otwarte i konkurencyjne

W planowanej nowelizacji prawa zamówień publicznych uchyla się art. 21 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012. Tym samym wszelkie zamówienia udzielane przez spółki celowe dla organizacji mistrzostw wracają pod skrzydła przepisów prawa zamówień publicznych.

Wybór banku do obsługi gminnego budżetu

Rada gminy nie ma obecnie uprawnień do podejmowania uchwał w sprawie wyboru banku wykonującego obsługę budżetu gminy. Kompetencje w tym zakresie posiada wyłącznie wójt.

REKLAMA

Zamówienia publiczne na usługi komunalne

Instytucje zamawiające nie mogą wymagać, aby grupy usługodawców przybrały w celu złożenia oferty określoną formę prawną.

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

Audytor wewnętrzny musi jednocześnie spełniać wymagania z ustawy o pracownikach samorządowych i z ustawy o finansach publicznych

Czy do zatrudnienia na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego wymagany jest dwuletni staż pracy? Jakie niezbędne wymagania musi spełnić osoba zatrudniana na stanowisku audytora wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego (starostwie powiatowym)? Czy starostwo powiatowe, stawiając w ogłoszeniu o naborze na audytora wewnętrznego wymagania niezbędne wykraczające ponad te, które są określone w ustawie o finansach publicznych (np. co najmniej 2-letni staż pracy na stanowiskach określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych), nie tworzy nieuprawnionych barier dla osób, które chciałyby ubiegać się o zatrudnienie, jednak nie spełniają tego warunku?

Zasady wydatkowania dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Środki finansowe na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pochodzą m.in. z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. To wójt (burmistrz, prezydent miasta) decyduje na podstawie uchwały rady gminy o ilości zezwoleń na prowadzenie sprzedaży alkoholu na terenie gminy.

REKLAMA

Zamawiający może żądać tylko niezbędnych dokumentów

Dokumenty potwierdzające należyte wykonanie robót muszą odnosić się do zrealizowanej przez wykonawcę inwestycji.

Zamówienia publiczne

Kiedy spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek stosować procedury udzielania zamówień publicznych, bo podobno musi, skoro kilku spółdzielców chce kupić na własność swoje mieszkania?

Standardy kontroli finansowej i Wytyczne do samooceny kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych

W 2006 r. wskutek nowelizacji ustawy z 30 czerwca 2005 r., o finansach publicznych ogłoszono szereg rozporządzeń i komunikatów związanych z funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.

Zmiany budżetu wymagają zgody zarządu

W zakresie kompetencji do podejmowania uchwał w sprawach budżetowych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego przepis art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych nie określa zasady, lecz wyjątek. Rada gminy jest ograniczona w kształtowaniu treści uchwały budżetowej tylko w takim zakresie, jaki wyraźnie wynika z art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Jak dokonać zmiany umowy zawartej w ramach zamówienia publicznego

Czy do okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, można zaliczyć zmiany stanu prawnego?

Warunki udziału w przetargu powinny być określone precyzyjnie

Przy ocenie doświadczenia wykonawców można uwzględnić roboty, które są porównywalne pod względem skali i ich wartości do przedmiotu umowy.

Prognoza długu jednostki samorządu terytorialnego

Przy podejmowaniu decyzji o zadłużeniu np. gminy należy pamiętać, że zobowiązania długoterminowe wymagają obsługi finansowej przez wiele kolejnych okresów budżetowych. Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym.

Decyzje przed końcem roku

Nowy rząd zamierza kontynuować prace mające na celu wdrożenie budżetu zadaniowego. Planowane jest również dokonanie konsolidacji finansów publicznych oraz obniżenie długu publicznego. Zdaniem ekspertów, żeby dokonać tych zmian, nie trzeba uchwalać nowej ustawy o finansach publicznych.

Czego nie musi ujawniać wykonawca w postępowaniu o zamówienie publiczne

Wszelkie informacje stanowiące, w ocenie przedsiębiorcy, tajemnicę winny być bez żadnych wątpliwości zastrzegane.

Jak klasyfikować odszkodowanie i wydatki na energię elektryczną

Wydatki na wypłatę odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogi publiczne powinny zostać ujęte w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków (...) w par. 46 - Zakup energii - ujmuje się opłaty za dostawę energii elektrycznej, cieplnej i innej, gazu oraz wody.

Za budżet gminy odpowiada wójt

Za realizację gospodarki finansowej gminy odpowiada wójt jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych. Nie można przypisać wójtowi winy i ukarać go w sytuacji, gdy podjął on kroki w celu uzyskania kar umownych od kontrahenta wykonującego usługę na rzecz gminy.

Gmina wzbogaciła się bezpodstawnie

Jeśli strony łączyła umowa o wykonanie określonych robót, a wykonane zostały także roboty dodatkowe, nieujęte w umowie, to również należy za nie zapłacić.

Pieniądze z dotacji muszą być wydane w terminie

Wydatki dokonane po terminie obowiązywania umowy o dotację naruszają dyscyplinę finansów publicznych. Nie można jednak uznać winy oskarżonego, jeśli warunki, w jakich działał, nie pozwoliły na inne zachowanie.

Podatek zapłaci starosta

Skarb Państwa po zrzeczeniu się prawa użytkowania wieczystego działek przez inny podmiot staje się podatnikiem podatku od nieruchomości. Do zapłaty podatku zobowiązany jest starosta jako reprezentant Skarbu Państwa.

Czy przetargi na nieruchomości rolne Skarbu Państwa są jawne

Czy uczestnik przetargu pisemnego po ogłoszeniu wyników (zwłaszcza w sytuacji, gdy przegrał) może zapoznać się z dokumentacją przetargową: protokołem postępowania oraz z ofertami złożonymi przez pozostałych uczestników? Do kogo powinien się zwrócić uczestnik przetargu pisemnego w razie wykrycia nieprawidłowości w zakresie procedury przetargowej, i w jakim trybie?

Jak odpowiada kierownik jednostki za dyscyplinę finansową

Z jakich powodów kierownik jednostki może odpowiadać za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Na jakie elementy w zakresie dyscypliny finansów publicznych należy zwrócić szczególną uwagę? Jakie kary grożą za naruszenie dyscypliny w finansach publicznych?

Projekt budżetu 2008 musi ponownie trafić do Sejmu

Na uchwalenie budżetu Sejm ma cztery miesiące od daty przedstawienia jego projektu. Wybory przerwały pracę nad projektem ustawy budżetowej złożonej we wrześniu. Projekt budżetu powinien być jak najszybciej skierowany do Sejmu - apeluje koalicja.

Cena w ofertach przetargowych

Podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający powinien zgodnie z art. 88 prawa zamówień publicznych poprawić oczywiste omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny.

Odpowiedzialność za brak oświadczenia

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezłożenie przez burmistrza miasta oświadczenia co do ewentualnych okoliczności wyłączających go z postępowania określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Jaka jest odpowiedzialność kierownika jednostki za inwentaryzację

Jak prawidłowo powinna być powoływana komisja inwentaryzacyjna? Czy źle przeprowadzona inwentaryzacja może być podstawą odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Czy zamawiający może żądać potwierdzenia zdolności kredytowej

Czy różnicowanie przez zamawiających wykonawców na tych, którzy mają wolne środki finansowe, i takich, którzy posiadają zdolność kredytową, jest zgodne z prawem zamówień publicznych?

Podział zamówień służy omijaniu prawa

Zamawiający nie powinien dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości w celu uniknięcia stosowania niewygodnych przepisów.

Strony miały interes prawny wnosząc odwołanie

Zatwierdzenie wyników konkursu stanowi czynność organizatora konkursu, wobec której mogą być stosowane środki ochrony prawnej

Urzędnicy pomogą przy audytach zleconych

Audytor wewnętrzny w czasie przeprowadzania audytu zleconego będzie musiał współpracować z pracownikami urzędu obsługującego ministra finansów.

Jak księgować instrumenty ograniczające zadłużenie

Kiedy możliwe jest rolowanie zadłużenia? Jakie korzyści wynikają z rozbicia budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny? Jakie informacje mogą wynikać z faktu pojawienia się nadwyżki operacyjnej?

Niska szkodliwość powodem umorzenia

Jeśli kilkaset złotych dotacji nie zostanie rozliczone, to choć jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowanie należy umorzyć ze względu na niewielką szkodliwość czynu.

Prawo określa tryb udzielania zamówień publicznych

W ramach zamówień publicznych zawierane są odpłatne umowy na usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Postępowanie w sprawie zamówienia bez zabezpieczenia środków w budżecie

Jeśli zamawiający zaciąga zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym, stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także, gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.

Czy zaangażowanie wydatków budżetowych to planowanie finansowe

Jak należy zdefiniować zaangażowanie wydatków budżetowych? Na czym polega zangażowanie rachunkowe i zangażowanie prawne?

Jak pogodzić zasadę jawności z ochroną interesu zamawiającego

W jaki sposób zamawiający ma przestrzegać zasady jawności przy prowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne, a z drugiej strony nie dopuścić do sparaliżowania prac komisji przetargowej przez wykonawców albo też do zbyt wczesnego udostępnienia informacji o zamówieniu, co mogłoby godzić w interes zamawiającego?

Liczy się data ogłoszenia przetargu

Trzyletni okres, w którym badana jest zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, należy liczyć do chwili wszczęcia przetargu.

Minister będzie sprawował nadzór publiczny

• Unijna dyrektywa nakazuje stworzyć publiczny nadzór nad biegłymi rewidentami i spółkami audytorskimi• W Polsce - zgodnie z projektem ustawy, do którego dotarła Gazeta Prawna - nadzór ma sprawować minister finansów• Niepokojący jest planowany sposób finansowania systemu, opłaty będą wnoszone przez spółki audytorskie

Gdy kierownik jednostki nie rozliczył inwentaryzacji

Nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wartości materiałów ujętych w arkuszach spisów z natury stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i dyscypliny finansów publicznych.

Pożyczki i kredyty w jednostce samorządu terytorialnego

Finansowanie wydatków budżetu, a w szczególności deficytu budżetowego samorządu terytorialnego, może następować za pomocą kredytów i pożyczek długoterminowych oraz wpływów z tytułu emisji obligacji komunalnych lub innych instrumentów finansowych. Dług jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem.

Klasyfikowanie środków przekazanych przez Ministerstwo Edukacji

Środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, będącego instytucją wdrażającą, powinny w budżecie powiatu zostać ujęte w takich samych przedziałkach klasyfikacji budżetowej, w jakich zostały przekazane przez instytucję wdrażającą. Wydatki zaś w budżecie powiatu należy klasyfikować w tym samym dziale i rozdziale oraz w paragrafach odpowiednio do rodzaju wydatków.

Dyrektor nie ponosi winy

Nie narusza dyscypliny ten, kto przy udzielaniu zamówienia publicznego kierował się odpowiednimi wytycznymi.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

Aktywa trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych

Ustawa o rachunkowości definiuje aktywa jako kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Udzielanie zamówień przez gminę z pominięciem procedury przetargowej.

W jakich sytuacjach gmina ma prawo zlecać realizację określonych zadań komunalnym osobom prawnym z pominięciem procedury zamówień publicznych i jakie z tego tytułu wynikają uprawnienia dla przedsiębiorcy?

Długi placówek zdrowia i kultury zagrażają samorządowym finansom

Samorządy notują rekordy dochodów. Problemy sprawiają jednak należące do nich bardzo zadłużone instytucje kultury i ośrodki zdrowia - wynika ze sprawozdania z wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2006 r. przygotowanego przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Analiza GP: kto zyska, a kto straci na budżecie na 2008 rok

- Na zapisanych w budżecie podwyżkach najbardziej procentowo skorzystają osoby najmniej zarabiające i emeryci - Pensje pracowników budżetówki mają wzrosnąć o 2,3 proc., czyli tyle, ile wyniesie planowana inflacja - Już w 2009 roku gospodarka może boleśnie odczuć skutki przedwyborczego rozdawnictwa z budżetu

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu.

REKLAMA