Kategorie

Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.
Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.
Czy można przygotować budżet obywatelski, jeśli w gminie nie została podjęta uchwała o konsultacjach społecznych?
Projekt budżetu na 2015 r., którym w poniedziałek zajmą się radni sejmiku zakłada, że w przyszłym roku dochody województwa mają wynieść ponad 2,5 mld zł, a wydatki na poziomie blisko 2,47 mld zł. Mazowsze w 2015 r. ma na janosikowym zaoszczędzić ponad 100 mln zł.
Obligatoryjny charakter rezerwy na zarządzanie kryzysowe wyklucza możliwość dokonania zmiany jej przeznaczenia – stwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku. Jak podkreśla RIO, zmiana przeznaczenia rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego powoduje naruszenie obowiązku jej tworzenia i przeznaczenia wyłącznie na cel, na jaki została utworzona.
Czy środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na organizację imprez kulturalnych oraz wycieczek integracyjnych? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
Prezydent podpisał zmianę ustawy o funduszu sołeckim. Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z tych funduszy.
Zgodnie z unijnymi wytycznymi priorytet w ciągu obecnej perspektywy budżetowej, trwającej do 2020 r., będą miały projekty wpisane na listę Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach tego programu UE chce skupić się na budowie dziewięciu korytarzy przez teren całej wspólnoty. Przez Polskę przebiegają dwa: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi motywowania mieszkańców do uczestnictwa w życiu społecznym są tzw. budżety partycypacyjne, w ramach których obywatele decydują, na jakie cele społeczne przeznaczą daną pulę pieniędzy. Od 20 stycznia trwa  pierwszy nabór projektów w Warszawie. W sumie do podziału przeznaczono 25 mln zł.
Zadłużenie samorządów od 1 stycznia 2014 roku jest uzależnione od średniej arytmetycznej tzw. nadwyżki operacyjnej z ostatnich trzech lat. Na nowy indywidualny wskaźnik zadłużenia nie będą miały wpływu obciążenia gmin poniesione po 1 stycznia 2013 roku, wynikające z realizacji projektów współfinansowanych przez UE (co najmniej w 60 proc.).
Czy budżet gminy na 2014 rok należy powiększyć o kwotę niezrealizowanych wydatków z roku poprzedniego? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.
W ramach usuwania przeszkód z roku 2013 uzgodniono dodatkowe 400 milionów euro na pomoc dla krajów, które ucierpiały w wyniku katastrof naturalnych. Teraz unijny budżet musi zostać oficjalnie przyjęty przez Radę i Parlament Europejski.
Ulgi w należnościach cywilnoprawnych są stosowane na podstawie artykułów od 55 do 64 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Warunki do stosowania ulg w jednostkach organizacyjnych budżetu państwa wynikają wprost z uofp.
Nowelizacja zakłada wzrost deficytu budżetowego o około 16 miliardów złotych, a oszczędności ministerstw wyniosą ponad 7 i pół miliarda.
Podstawowym celem ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych jest zawieszenie na okres 2013 roku stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) dotyczących tzw. pierwszej procedury ostrożnościowej oraz tzw. tymczasowej reguły wydatkowej.
Czy jeśli drogę wyremontowano np. w 2010 r. (ułożenie nowej nawierzchni), a prace zostały przerwane ze względu na ograniczone środki finansowe, natomiast w następnych latach wykonywano dodatkowe prace modernizujące drogę, np. odtworzenie rowów, wykonanie chodników, wykonanie zatok przystankowych, to pozostałe prace wykonywane przy drogach można zaliczyć do wydatków strukturalnych?
Jednostka wykazuje w wierszu N.2.2. – „Pożyczki długoterminowe” w układzie przedmiotowym sprawozdania Rb-N odsetki naliczone od pozostałych do spłaty rat pożyczek. Czy takie postępowanie jest właściwe?
Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować rozłożone na raty kwoty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność?
Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont zawiera konta występujące wyłącznie w jednostkach budżetowych lub wyłącznie w samorządowych zakładach budżetowych.
Konferencja klimatyczna, która odbędzie się w listopadzie w Warszawie zostanie sfinansowana z publicznych pieniędzy. Minister środowiska obiecuje, iż postara się zmniejszyć koszty przedsięwzięcia.
Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.
Zasady gospodarowania majątkiem trwałym w samorządowych jednostkach budżetowych wynikają z uregulowań wewnętrznych kierownika jednostki, wydanych na mocy art. 68 i 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. Generalną zasadą jest, że jednostka budżetowa ma obowiązek gospodarowania swoim majątkiem w sposób racjonalny i oszczędny oraz utrzymywania mienia w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem normalnego zużycia.
Wydatki bieżące przedszkola publicznego mogą stanowić m. in. wydatki na zakup usług księgowych prowadzonych przez biuro rachunkowe – wyjaśnia  Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.
Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.
Sprawozdanie Rb-NDS kwartalne o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego sporządza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań Rb-NDS w imieniu jednostki należy do obowiązków przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego.
Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.
Faktura korygująca wystawiana jest w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Gdy zmniejsza się podstawa opodatkowania, to skutki tego zmniejszenia należy ująć w deklaracji VAT, składanej za okres, w którym to zmniejszenie miało miejsce.
Matki - pracownice sfery budżetowej będą miały prawo do otrzymania trzynastej pensji bez względu na staż pracy u jednego pracodawcy. Nowe przepisy zostały uchwalone przez Sejm.
Nowy budżet Unii Europejskiej na lata 2014-2020 raczej nie będzie sprzyjał inwestycjom komunalnym - oceniali samorządowcy, którzy uczestniczą w sesjach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Według nich nadchodzą chude lata.
Sejmik Wojewódzki ograniczył budżet Mazowsza - poinformował marszałek województwa Adam Struzik. Ograniczenia wynikają m.in. ze zwiększenia "janosikowego" płaconego przez Mazowsze i zmian wskaźników budżetowych.
Do 31 marca kierownicy jednostek mają obowiązek złożenia sprawozdania finansowego za 2011 r. odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego, ci zaś na tej podstawie, dokonując stosownych wyłączeń, sporządzą sprawozdania łączne. W artykule wskazano różnice w sposobie wypełniania poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego w stosunku do roku ubiegłego.
Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.
Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz zapowiedział, że 1 marca będzie prezentował w Sejmie obywatelski projekt ustawy o finansowaniu edukacji przedszkolnej z budżetu państwa i możliwości posyłania do przedszkoli dwulatków.
Szef MAC Michał Boni przedstawił plan współpracy z samorządami. Jego resort chce być rzecznikiem samorządów w rządzie, jeśli te będą wspierały reformy. Zapowiedział też regularne spotkania strony rządowej i samorządowej oraz debatę na temat obszarów metropolitalnych.
Wbrew oczekiwaniom rząd i strona samorządowa nie osiągnęły w środę porozumienia w sprawie tzw. reguły wydatkowej. Porozumienie odrzuciły samorządy. Szef MAC Michał Boni ocenił, że stosują one taką argumentację jak pasażerowie Titanica, spierający się o to, jaką kreację założyć.
W środę Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego ma wypracować ostateczne stanowisko w sprawie udziału sektora samorządowego w ograniczaniu deficytu finansów publicznych i tzw. reguły wydatkowej, której wprowadzenie proponuje resort finansów.
Ponad 9 mln zł dofinansowania otrzymają świętokrzyskie gminy z UE na przebudowy, remonty i wyposażenie targowisk w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Potrzeby lokalnych samorządów w tej dziedzinie sięgają 14 mln zł - wynika z sondażu.
Nowe zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wchodzą w życie 11 lutego 2012 r. Nowelizacja przepisów obejmuje każdy z najważniejszych elementów tych reguł.
Budżet państwa nie będzie rekompensować powiatom kosztów związanych z koniecznością zwrotu zawyżonych opłat za wydanie kart pojazdów - poinformowała wiceminister finansów Hanna Majszczyk w odpowiedzi na poselską interpelację.
Dochody na poziomie 1,232 mld zł i wydatki przekraczające 1,351 mld zł zapisano w budżecie woj. małopolskiego na 2012 r., przyjętym w poniedziałek przez radnych. Jak podkreślił marszałek województwa Marek Sowa, na inwestycje przeznaczono ok. 600 mln zł.
W latach 2014-2020 janosikowe, czyli podatek jaki ma zapłacić Mazowsze może być wyższe niż unijne wsparcie dla tego regionu - poinformował we wtorek marszałek Mazowsza Adam Struzik. Dodał, że nawet najbardziej gospodarny region tego nie wytrzyma.
Sejm uchwalił w piątek ustawę budżetową na 2012 r. z deficytem nieprzekraczającym 35 mld zł. Premier Donald Tusk chwali ustawę m.in. za to, że chroni ludzi przed nadmiernym drenażem kieszeni. Opozycja uważa, że największe koszty poniosą najbiedniejsi.
Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski (PO) w wydanym w poniedziałek oświadczeniu podkreślił, że w budżecie miasta na 2012 r. nie ma zapisów o finansowaniu zabiegów in vitro, są natomiast zarezerwowane środki na różnorodne programy profilaktyczne.
Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.
Zbliża się termin opracowywania przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych projektów oraz planów finansowych na rok 2012. Jakie zasady i terminy obowiązują w tym zakresie?
Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?
Tematyka budżetowania zadaniowego budzi wiele zainteresowania i wątpliwości, tym bardziej że od 1 stycznia 2012 r. zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym.
Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?
Niektóre dochody samorządów muszą być klasyfikowane i wydawane w ściśle określony sposób. Wpływy te i cele, na jakie mogą być przeznaczone, określają ustawy odrębne od przepisów ustawy o finansach publicznych.
Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.