Kategorie

Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po centralizacji faktura powinna być wystawiana na jednostkę samorządu terytorialnego, a nie na wewnętrzną jednostkę organizacyjną.
Problem: Jesteśmy zakładem budżetowym, który od stycznia 2017 r. prowadzi scentralizowany system rozliczeń VAT. Czy prowadzone w latach poprzednich inwestycje, od których VAT był odliczany w całości, będą teraz korygowane w związku ze zmianą przeznaczenia środka trwałego? Czy w przypadku wykonywania odcinków sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie, który służy tylko i wyłącznie mieszkańcom gminy, nie służy działalności zwolnionej i niepodlegającej VAT, możemy odliczyć VAT w całości?
PROBLEM: Jednostka budżetowa administracji rządowej w drodze decyzji administracyjnej nakłada kary pieniężne na przedsiębiorców. Kary te stanowią dochód budżetu państwa. Zgodnie z ustawą, kary pieniężne podlegają pod dział III Ordynacji podatkowej. Do przedsiębiorcy, który nie zapłaci w terminie, wystawia się upomnienie. Jeżeli po otrzymaniu upomnienia nie zapłaci, wystawiany jest tytuł wykonawczy do urzędu skarbowego w celu przeprowadzenia egzekucji. Urząd skarbowy po przeprowadzeniu egzekucji np. ściąga część kwoty i umarza postępowanie, ponieważ przedsiębiorca likwiduje działalność gospodarczą i zostaje wykreślony z rejestru przedsiębiorców (jednoosobowa działalność gospodarcza). Dodatkowo nie posiada żadnego majątku. Czy na podstawie tego postanowienia z urzędu skarbowego można umorzyć karę pieniężną i odsetki? Jak należy to przeprowadzić i jakich księgowań dokonać (na karę pieniężną i odsetki jest zrobiony odpis aktualizacyjny)?
Papierosy elektroniczne miały być opodatkowane akcyzą od 1 stycznia 2018 r. Jednakże do końca 2018 r. będzie obowiązywać zerowa stawka akcyzy.
O tym, jaką daninę gmina pobiera za staw, decyduje klasyfikacja gruntu, na którym ten się znajduje. Może się zatem okazać, że – ze względów podatkowych – staw jest stawowi nierówny. Część podatników zapłaci za niego podatek rolny, a część – podatek od nieruchomości.
Niejednokrotnie jest tak, że chcemy zbyć bądź nabyć całą spółkę. Powodem, dla którego chcemy zbyć spółkę może być chęć wycofania się z działalności gospodarczej. Powodem może być także chęć zbycia spółki, bo w określonych warunkach nie może się ona już rozwijać, ale inwestor, który spółkę nabędzie oraz dofinansuje, może zapewnić jej świetny rozwój.
W przypadku gdy gmina przekazuje środki lub dokonuje innych świadczeń na rzecz swoich mieszkańców, a środki te i świadczenia nie korzystają z żadnego zwolnienia od podatku wymienionego w art. 21 ust. 1 updof - wówczas gmina powinna wystawić każdemu beneficjentowi pomocy imienną informację PIT-8C.
Pod koniec roku zawsze powraca temat podatku od nieruchomości. W ostatnich dwóch latach (2016 r. i 2017 r.), z powodu inflacji obowiązywały nieco niższe stawki za 1 mkw. nieruchomości. Ta pozytywna dla podatników obniżka, została jednak zrównoważona przez nowe przepisy zaostrzające zasady opodatkowania części wspólnych budynku i ograniczające możliwość ratalnego płacenia podatku. W 2018 r. osoby płacące podatek od nieruchomości, nie muszą obawiać się podobnych zmian. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że tegoroczna inflacja spowodowała wzrost maksymalnych stawek za 1 mkw. nieruchomości.
Na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości ocena obiektu budowlanego pod kątem jego kwalifikacji do wskazanego w ustawie przedmiotu opodatkowania, powinna uwzględniać jego elementy funkcjonalne, w tym jego przeznaczenie, wyposażenie oraz sposób i możliwość wykorzystania tego obiektu jako całości.
Przedsiębiorcy w Polsce mają zaoszczędzić nawet 3,8 mld zł w 10 lat. Projekt przepisów o uproszczeniach w prawie podatkowym i gospodarczym został skierowany do konsultacji. Projekt przewiduje wiele zmian, nie tylko w podatkach, ale również w prawie pracy. Uproszczenia z zakresu prawa pracy dotyczą szkoleń BHP. Co jeszcze się zmieni?
W praktyce wiele problemów wzbudza kwestia opodatkowania gruntów i budowli posadowionych w pasie drogi. Zapisy ustawy są na tyle nieprecyzyjne, że część działów podatkowych gmin ma problemy z prawidłowym ustaleniem zobowiązania podatkowego. Cennych wskazówek w tej kwestii dostarcza natomiast wypracowane orzecznictwo sądów administracyjnych.
Samoopodatkowanie mieszkańców to oryginalny pomysł na finansowanie realizacji zadań publicznych. Świadczy ono o przywiązaniu do swojej „małej ojczyzny”. Jest to także sygnał, że władze lokalne nie zapewniają świadczeń na wymaganym poziomie, ale w świadomości mieszkańców winowajcą nie są tu władze, tylko faktyczny brak odpowiednich środków finansowych.
Miasto nie jest podatnikiem VAT w zakresie wyżywienia dzieci w żłobkach, ale w szkołach już tak? Jak to jest opodatkowaniem usług gastronomicznych szkolnych stołówek?
Gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport oraz opiekę podczas przewozu dziecka. Należy pamiętać, że generalnie droga 5 - latka z domu do przedszkola nie powinna przekraczać 3 km.
Po wielu latach starań metropolia staje się faktem. Jeżeli zostaną spełnione wymogi ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim, powinna ona zacząć działać 1 stycznia 2018 r.
Opłata uzdrowiskowa jest pobierana od osób fizycznych które przebywają dłużej niż dobę w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status uzdrowiska. Jest wprowadzana przez radę gminy w drodze uchwały.
Opłata miejscowa jest wprowadzana przez radę gminy w drodze uchwały. Możliwość jej wprowadzenia jest uzależniona od występowania na terenie danej gminy korzystnych właściwości klimatycznych, walorów krajobrazowych czy obszarów ochrony uzdrowiskowej.
Rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić opłatę targową. Jest ona pobierana od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach.
Sprawa dotycząca przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego umorzona przez Trybunał Konstytucyjny. Chodziło dokładnie o zapisy dotyczące procentowego udziału gmin we wpływach podatkowych.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na pytania dotyczące przekazywania 1% podatku. Objaśnione zostało m.in. czym właściwie jest 1% podatku, jakie organizacje otrzymują pieniądze oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze organizacji.
Jednorazowe odpisy amortyzacyjne w wysokości do 100 tyś. zł mają spowodować, że przedsiębiorcy zaoszczędzą nawet 17,7 tyś. zł.
Koniec roku wiąże się z koniecznością podjęcia przygotowań do przyszłorocznego wymiaru podatkowego. Przy tej okazji gminy mogą się też zdecydować na pobór tych należności od podatników (osób fizycznych) w formie inkasa.
Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.
Zakres opodatkowania nieruchomości budzi szereg wątpliwości wśród podatników oraz organów podatkowych. Eksperci proponują, by zakres taki został określony bezpośrednio w ustawie podatkowej.
W 2017 roku maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych po raz kolejny będą niższe niż w ubiegłych latach lub pozostaną na niezmienionym poziomie. Największe spadki dotyczą podatku od środków transportowych.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie przypomina o konieczności podjęcia nowych uchwał w związku ze zmianą górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2017 r.
Wzmocnienie zabezpieczeń przed niekontrolowanym zadłużeniem gmin - to główny cel projektu zmian w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych. Przygotowane przez resort spraw wewnętrznych i administracji propozycje trafiły do uzgodnień.
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości mogą być, oprócz budynków mieszkalnych i związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, również garaże. Ich charakter jako budynków lub nawet jako lokali (pomieszczeń) w budynkach bezpośrednio wpływa na zastosowanie konkretnej stawki podatkowej.
Prawie każdy prezes zarządu spółki komunalnej, główna księgowa czy dyrektor finansowy słyszeli o dokumentacji podatkowej. Jedni zdecydowali się na jej sporządzenie, drudzy nie. Czy słusznie? Praktyka wskazuje, że zaniechanie w tym zakresie może rodzić poważne konsekwencje finansowe.
Uchwały, dotyczące opłat za gospodarowania odpadami komunalnymi podjęte przed dniem 1 lutego 2015 r. stracą moc 31 lipca 2016 r. RIO w Lublinie przypomina o konieczności pojęcia odpowiednich uchwał.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ogłosiło zamiar likwidacji wieczystego użytkowania gruntów we wspólnotach mieszkaniowych. Dr inż. Michał Domińczak, ekspert CA KJ ds. gospodarki przestrzennej, podkreśla, iż z jednej strony należy ułatwić przekształcanie wieczystego użytkowania w spółdzielniach mieszkaniowych i budynkach indywidualnych, z drugiej strony zapewnić możliwość wyboru dla tych użytkowników, którzy z różnych względów nie będą zainteresowani pełną formą własności.
1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy wprowadzające nowe, nieznane dotychczas samorządom, zasady odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami kwalifikowanymi jako działalność gospodarcza oraz czynnościami uznawanymi za wykonywane poza taką działalnością. Choć zasada ogólna jest prosta – podatek naliczony podlega odliczeniu tylko w takim zakresie, w jakim przypada na czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej – praktyczna kalkulacja może już nastręczać pewnych trudności.
W związku z treścią pytania na podstawie wskazanych niżej przepisów ustawy uPDOP oraz uPDOF, a także treści objaśnień do rozporządzenia KŚT powiedzieć należy, że instalacje elektryczne (instalacje światłowodowe zaliczają się do tego rodzaju instalacji) z reguły nie stanowią samodzielnego środka trwałego.
Organ egzekucyjny nie bada zasadności wystawienia tytułu wykonawczego, nawet jeżeli sam go sam wystawił. Jest to rozwiązanie bardzo mało intuicyjne. Dlatego też często strony popełniają błąd i starają się podnosić argumenty merytoryczne na etapie postępowania egzekucyjnego.
Podmiot prowadzący działalność gospodarczą (transport towarów) zamierza nabywać potrzebne do tego samochody ciężarowe zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Co decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego w przypadku jednych i drugich przedmiotów opodatkowania?
Senat ma zdecydować, czy wyrazić zgodę na zarządzenie przez prezydenta referendum ws. JOW-ów, finansowania partii i systemu podatkowego. Proponowany termin referendum to 6 września.
Czy istnieje podstawa prawna umożliwiająca zwrot części wniesionej opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcy, którego zezwolenie straciło ważność przed upływem okresu, na który zostało udzielone wskutek wygaszenia (bez względu na przesłanki tej czynności) bądź cofnięcia? Odpowiedzi na to pytanie udzieliła RIO w Opolu.
Niektóre gminy wprowadzają opłaty za dodatkowe usługi związane z wywozem odpadów na podstawie art. 6r ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i próbują opodatkować swoje świadczenia VAT. Jest to zrozumiałe jeżeli dotyczy rzeczywiście dodatkowych, obiektywnie odrębnych czynności. Wątpliwości pojawiają się natomiast, gdy gminy na tej właśnie podstawie próbują opodatkować VAT sam wywóz odpadów w ilości przekraczającej określone uchwałą normy.
W jaki sposób należy oceniać wydatki związane z nabyciem/wytworzeniem nieruchomości, w tym np. modernizacją i rewitalizacją budynku urzędu gminy? Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Podatek od nieruchomości za garaż ma wzrosnąć. Zmiany proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
W 2014 r. czynności związane z użytkowaniem wieczystym opodatkowane są VAT na zasadach zbliżonych do wcześniej obowiązujących. Od 1 stycznia 2014 r. w przypadku zbycia prawa użytkowania wieczystego, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, a więc w dacie dostawy towaru (wydania nieruchomości) lub otrzymania przedpłaty.
Koszty uzyskania przychodów z zawieranych umów cywilnoprawnych oraz z praw autorskich zostały określone w art. 22 ust. 9 updof. Z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami, koszty potrąca się w wysokości 50% uzyskanego przychodu.
Zmiany w zakresie naliczania podatku rolnego zmniejszają wpływy gmin. To kolejna, przyjęta przez parlament zmiana przepisów, która uszczupla dochody własne samorządów bez zapewnienia im z tego tytułu rekompensaty.
Przepisy regulujące kwestie opodatkowania wydobycia węglowodorów, w tym gazu łupkowego w Polsce znajdują się obecnie na etapie projektu, który z całą pewnością ulegnie jeszcze modyfikacjom w trakcie prac legislacyjnych. Można jednak już na obecnym etapie wskazać podstawowe ramy prawno – podatkowe, które dotyczyć będą działalności związanej z poszukiwaniem i wydobywaniem gazu łupkowego.
Nowe zasady wystawiania faktur będą obowiązywały od  1 stycznia 2014 r. Zmieni się m.in. krąg podmiotów uprawnionych do wystawiania faktur oraz zasady powstawania obowiązku podatkowego.
Usługa administrowania targowiska gminnego przez samorządowy zakład budżetowy nie podlega VAT. Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny. Czy teza tego orzeczenia znajdzie zastosowanie do usługodawców innych niż jednostki budżetowe?
Dotychczas szkoły i inne gminne jednostki budżetowe na sprzedawane przez siebie usługi wystawiały faktury VAT, bo zgodnie z interpretacjami organów podatkowych były uznawane i rejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług. Uchwała NSA uznała taką praktykę za nieprawidłową.
Jednostka budżetowa zmieniła na początku sierpnia 2013 r. siedzibę, o czym poinformowała niezwłocznie kontrahentów. Jeden z nich jednak przez pomyłkę przesłał na nowy adres jednostki kilka faktur, na których w pozycji „oznaczenie nabywcy” widnieje stary adres. Czy w takim przypadku trzeba wystawić notę korygującą? A jak należy postępować z fakturami wystawionymi od początku roku do czasu przeprowadzki, czy też trzeba na nich korygować adres?
Ministerstwo Finansów opublikowało wzór formularza ZL-1/A. Stanowi on pomoc w określeniu przez rady gmin na mocy uchwał obowiązującego wzoru formularza podatkowego.
Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. Jakie mogą być konsekwencje przedmiotowej uchwały?