REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Lejk
 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Opłaty, nieruchomości/Fot. Fotolia
Opłaty, nieruchomości/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poprzez podjęcie stosownych uchwał właściciele lokali sami decydują o wysokości obowiązujących we wspólnocie mieszkaniowej opłat. Jakie są opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej (rodzaje opłat, koszty zarządu)?

Każdy właściciel nieruchomości lokalowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. 2000 r., Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ponosi koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz koszty utrzymania swojego lokalu, w tym koszty dostarczanych i rozliczanych za pośrednictwem wspólnoty mediów. Z tytułu przysługującego prawa własności, właściciel lokalu jest jednocześnie członkiem wspólnoty mieszkaniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Aktem prawnym regulującym kwestię ponoszenia na rzecz wspólnoty mieszkaniowej opłat jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 1892 dalej jako „UWL”), a w szczególności jej art. 12, 13, 14 i 15.

Z chwilą nabycia prawa własności nieruchomości lokalowej (tj. z chwilą podpisania ostatecznej umowy sprzedaży nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego), właściciel lokalu ponosi wydatki związane zarówno z utrzymaniem swojego lokalu jak również uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Wysokość zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej ustalana jest w planach gospodarczych wspólnot mieszkaniowych. Przyjęcie rocznego planu gospodarczego jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd, dlatego też w tym zakresie konieczna jest uchwała właścicieli lokali podjęta wymaganą większością głosów.

REKLAMA

Utrzymanie nieruchomości wspólnej

Na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej służą uzyskiwane pożytki i inne przychody z nieruchomości. Właściciele lokali ponoszą natomiast wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach z nieruchomości wspólnej. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2 UWL wydatki i ciężary te ponoszone są co do zasady w stosunku do udziałów w nieruchomości wspólnej (odstępstwo od tej zasady wprowadza art. 12 ust. 3 UWL, lecz dotyczy ono wyłącznie lokali użytkowych). Wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, zwane jako koszy zarządu, zostały przykładowo wyszczególnione w art. 14 UWL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zarządu

Art. 14 UWL stanowi, iż: „na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wyżej wymienione rodzaje kosztów zostały wymienione jedynie przykładowo, co potwierdza zwrot „w szczególności”. Katalog kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest więc zamknięty i nie jest wykluczone zaliczenie do nich również innych kosztów niż wymienione w przytoczonym przepisie.

Polecamy produkt: Podatki i opłaty lokalne, opłata reklamowa (PDF)


Koszty mediów (centralne ogrzewanie, ciepła i zimna woda, wywóz śmieci i ich odbiór)

Oprócz zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, właściciele zobowiązani są również uiszczać zaliczki w formie bieżących opłat, na pokrycie kosztów związanych z dostarczaniem mediów do poszczególnych lokali.
W tym zakresie wspólnoty pośredniczą w ponoszeniu kosztów związanych przykładowo z:

  • dostawą wody i odprowadzeniem ścieków do poszczególnych lokali,
  • dostawą energii cieplnej do poszczególnych lokalach,
  • wywozem nieczystości stałych.

Koszty mediów dostarczanych do poszczególnych lokali w budynku ponoszone są przez wspólnotę mieszkaniową jako zarządcę budynku i nabywcę mediów, a następnie wspólnota obciąża tymi kosztami właścicieli lokali. Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 139) oraz art. 45a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1059) wspólnota obciąża właścicieli lokali opłatami za dostarczane media, natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciele poszczególnych lokali są obowiązani ponosić powyższe koszty. Koszty te ponoszone są w formie zaliczek, a po zakończeniu okresu rozliczeniowego są rozliczane zgodnie z faktycznym zużyciem mediów ustalonym na podstawie odczytu urządzeń pomiarowych. W przypadku braku takich urządzeń konieczne może okazać się ponoszenie tych kosztów w formie ryczałtowej.

Zobacz również: Reprezentacja gminy przy zawieraniu umów sprzedaży nieruchomości

Uiszczanie opłat w formie miesięcznym zaliczek

Przepis zawarty w art. 15 ust. 1 UWL reguluje kwestię podmiotu zobowiązanego oraz terminu uiszczania zaliczek na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Zgodnie z powyższym przepisem: „Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.”

W tym miejscu należy podkreślić, iż w przypadku uchybienia powyższemu terminu płatności opłaty zaliczkowej, należność ta staje wymagalna i Wspólnocie jako wierzycielowi przysługuje prawo dochodzenia swojego roszczenia od zobowiązanego do zapłaty właściciela lokalu.

Art. 15 ust. 2 UWL wprost wskazuje przy tym, iż bez względu na ich wysokość, roszczenia z tytułu zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym.

Na marginesie należy również zaznaczyć, że wystąpienie przez wspólnotę mieszkaniową z pozwem przeciwko zobowiązanemu właścicielowi lokalu o zapłatę sumy pieniężnej z tytułu obciążających go kosztów na rzecz wspólnoty, stanowi czynność zwykłego zarządu w rozumieniu art. 22 ust. 1 UWL (tak stwierdził m.in. Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 18 października 2013 r., sygn. akt III CZP 42/13). W związku z tym, aby wystąpić z pozwem o zapłatę na drogę sądową, Wspólnota nie musi dysponować w tym zakresie uchwałą właścicieli lokali.

Podsumowanie

Na zakończenie niniejszego artykułu odnoszącego się do tematyki opłat na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, warto dodać, iż właściciele lokali, poprzez podjęcie stosownych uchwał, sami decydują o wysokości obowiązujących we wspólnocie mieszkaniowej opłat. Tym niemniej konieczne jest w tym zakresie odpowiednie zbilansowanie budżetu wspólnoty, tak aby jej płynność finansowa nie była zagrożona.

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA