REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej

Patrycja Lejk
 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Opłaty, nieruchomości/Fot. Fotolia
Opłaty, nieruchomości/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poprzez podjęcie stosownych uchwał właściciele lokali sami decydują o wysokości obowiązujących we wspólnocie mieszkaniowej opłat. Jakie są opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej (rodzaje opłat, koszty zarządu)?

Każdy właściciel nieruchomości lokalowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. 2000 r., Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ponosi koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz koszty utrzymania swojego lokalu, w tym koszty dostarczanych i rozliczanych za pośrednictwem wspólnoty mediów. Z tytułu przysługującego prawa własności, właściciel lokalu jest jednocześnie członkiem wspólnoty mieszkaniowej.

REKLAMA

Aktem prawnym regulującym kwestię ponoszenia na rzecz wspólnoty mieszkaniowej opłat jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 1892 dalej jako „UWL”), a w szczególności jej art. 12, 13, 14 i 15.

REKLAMA

Z chwilą nabycia prawa własności nieruchomości lokalowej (tj. z chwilą podpisania ostatecznej umowy sprzedaży nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego), właściciel lokalu ponosi wydatki związane zarówno z utrzymaniem swojego lokalu jak również uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Wysokość zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej ustalana jest w planach gospodarczych wspólnot mieszkaniowych. Przyjęcie rocznego planu gospodarczego jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd, dlatego też w tym zakresie konieczna jest uchwała właścicieli lokali podjęta wymaganą większością głosów.

Utrzymanie nieruchomości wspólnej

Na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej służą uzyskiwane pożytki i inne przychody z nieruchomości. Właściciele lokali ponoszą natomiast wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach z nieruchomości wspólnej. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2 UWL wydatki i ciężary te ponoszone są co do zasady w stosunku do udziałów w nieruchomości wspólnej (odstępstwo od tej zasady wprowadza art. 12 ust. 3 UWL, lecz dotyczy ono wyłącznie lokali użytkowych). Wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, zwane jako koszy zarządu, zostały przykładowo wyszczególnione w art. 14 UWL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zarządu

Art. 14 UWL stanowi, iż: „na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wyżej wymienione rodzaje kosztów zostały wymienione jedynie przykładowo, co potwierdza zwrot „w szczególności”. Katalog kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest więc zamknięty i nie jest wykluczone zaliczenie do nich również innych kosztów niż wymienione w przytoczonym przepisie.

Polecamy produkt: Podatki i opłaty lokalne, opłata reklamowa (PDF)


Koszty mediów (centralne ogrzewanie, ciepła i zimna woda, wywóz śmieci i ich odbiór)

Oprócz zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, właściciele zobowiązani są również uiszczać zaliczki w formie bieżących opłat, na pokrycie kosztów związanych z dostarczaniem mediów do poszczególnych lokali.
W tym zakresie wspólnoty pośredniczą w ponoszeniu kosztów związanych przykładowo z:

  • dostawą wody i odprowadzeniem ścieków do poszczególnych lokali,
  • dostawą energii cieplnej do poszczególnych lokalach,
  • wywozem nieczystości stałych.

Koszty mediów dostarczanych do poszczególnych lokali w budynku ponoszone są przez wspólnotę mieszkaniową jako zarządcę budynku i nabywcę mediów, a następnie wspólnota obciąża tymi kosztami właścicieli lokali. Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 139) oraz art. 45a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1059) wspólnota obciąża właścicieli lokali opłatami za dostarczane media, natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciele poszczególnych lokali są obowiązani ponosić powyższe koszty. Koszty te ponoszone są w formie zaliczek, a po zakończeniu okresu rozliczeniowego są rozliczane zgodnie z faktycznym zużyciem mediów ustalonym na podstawie odczytu urządzeń pomiarowych. W przypadku braku takich urządzeń konieczne może okazać się ponoszenie tych kosztów w formie ryczałtowej.

Zobacz również: Reprezentacja gminy przy zawieraniu umów sprzedaży nieruchomości

Uiszczanie opłat w formie miesięcznym zaliczek

REKLAMA

Przepis zawarty w art. 15 ust. 1 UWL reguluje kwestię podmiotu zobowiązanego oraz terminu uiszczania zaliczek na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Zgodnie z powyższym przepisem: „Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.”

W tym miejscu należy podkreślić, iż w przypadku uchybienia powyższemu terminu płatności opłaty zaliczkowej, należność ta staje wymagalna i Wspólnocie jako wierzycielowi przysługuje prawo dochodzenia swojego roszczenia od zobowiązanego do zapłaty właściciela lokalu.

Art. 15 ust. 2 UWL wprost wskazuje przy tym, iż bez względu na ich wysokość, roszczenia z tytułu zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym.

Na marginesie należy również zaznaczyć, że wystąpienie przez wspólnotę mieszkaniową z pozwem przeciwko zobowiązanemu właścicielowi lokalu o zapłatę sumy pieniężnej z tytułu obciążających go kosztów na rzecz wspólnoty, stanowi czynność zwykłego zarządu w rozumieniu art. 22 ust. 1 UWL (tak stwierdził m.in. Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 18 października 2013 r., sygn. akt III CZP 42/13). W związku z tym, aby wystąpić z pozwem o zapłatę na drogę sądową, Wspólnota nie musi dysponować w tym zakresie uchwałą właścicieli lokali.

Podsumowanie

Na zakończenie niniejszego artykułu odnoszącego się do tematyki opłat na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, warto dodać, iż właściciele lokali, poprzez podjęcie stosownych uchwał, sami decydują o wysokości obowiązujących we wspólnocie mieszkaniowej opłat. Tym niemniej konieczne jest w tym zakresie odpowiednie zbilansowanie budżetu wspólnoty, tak aby jej płynność finansowa nie była zagrożona.

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA