REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Lejk
 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Opłaty, nieruchomości/Fot. Fotolia
Opłaty, nieruchomości/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poprzez podjęcie stosownych uchwał właściciele lokali sami decydują o wysokości obowiązujących we wspólnocie mieszkaniowej opłat. Jakie są opłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej (rodzaje opłat, koszty zarządu)?

Każdy właściciel nieruchomości lokalowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. 2000 r., Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ponosi koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz koszty utrzymania swojego lokalu, w tym koszty dostarczanych i rozliczanych za pośrednictwem wspólnoty mediów. Z tytułu przysługującego prawa własności, właściciel lokalu jest jednocześnie członkiem wspólnoty mieszkaniowej.

REKLAMA

Aktem prawnym regulującym kwestię ponoszenia na rzecz wspólnoty mieszkaniowej opłat jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 1892 dalej jako „UWL”), a w szczególności jej art. 12, 13, 14 i 15.

REKLAMA

Z chwilą nabycia prawa własności nieruchomości lokalowej (tj. z chwilą podpisania ostatecznej umowy sprzedaży nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego), właściciel lokalu ponosi wydatki związane zarówno z utrzymaniem swojego lokalu jak również uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.

Wysokość zaliczek na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej ustalana jest w planach gospodarczych wspólnot mieszkaniowych. Przyjęcie rocznego planu gospodarczego jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd, dlatego też w tym zakresie konieczna jest uchwała właścicieli lokali podjęta wymaganą większością głosów.

Utrzymanie nieruchomości wspólnej

Na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej służą uzyskiwane pożytki i inne przychody z nieruchomości. Właściciele lokali ponoszą natomiast wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach z nieruchomości wspólnej. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2 UWL wydatki i ciężary te ponoszone są co do zasady w stosunku do udziałów w nieruchomości wspólnej (odstępstwo od tej zasady wprowadza art. 12 ust. 3 UWL, lecz dotyczy ono wyłącznie lokali użytkowych). Wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, zwane jako koszy zarządu, zostały przykładowo wyszczególnione w art. 14 UWL.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zarządu

Art. 14 UWL stanowi, iż: „na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wyżej wymienione rodzaje kosztów zostały wymienione jedynie przykładowo, co potwierdza zwrot „w szczególności”. Katalog kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest więc zamknięty i nie jest wykluczone zaliczenie do nich również innych kosztów niż wymienione w przytoczonym przepisie.

Polecamy produkt: Podatki i opłaty lokalne, opłata reklamowa (PDF)


Koszty mediów (centralne ogrzewanie, ciepła i zimna woda, wywóz śmieci i ich odbiór)

Oprócz zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, właściciele zobowiązani są również uiszczać zaliczki w formie bieżących opłat, na pokrycie kosztów związanych z dostarczaniem mediów do poszczególnych lokali.
W tym zakresie wspólnoty pośredniczą w ponoszeniu kosztów związanych przykładowo z:

  • dostawą wody i odprowadzeniem ścieków do poszczególnych lokali,
  • dostawą energii cieplnej do poszczególnych lokalach,
  • wywozem nieczystości stałych.

Koszty mediów dostarczanych do poszczególnych lokali w budynku ponoszone są przez wspólnotę mieszkaniową jako zarządcę budynku i nabywcę mediów, a następnie wspólnota obciąża tymi kosztami właścicieli lokali. Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 139) oraz art. 45a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1059) wspólnota obciąża właścicieli lokali opłatami za dostarczane media, natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciele poszczególnych lokali są obowiązani ponosić powyższe koszty. Koszty te ponoszone są w formie zaliczek, a po zakończeniu okresu rozliczeniowego są rozliczane zgodnie z faktycznym zużyciem mediów ustalonym na podstawie odczytu urządzeń pomiarowych. W przypadku braku takich urządzeń konieczne może okazać się ponoszenie tych kosztów w formie ryczałtowej.

Zobacz również: Reprezentacja gminy przy zawieraniu umów sprzedaży nieruchomości

Uiszczanie opłat w formie miesięcznym zaliczek

REKLAMA

Przepis zawarty w art. 15 ust. 1 UWL reguluje kwestię podmiotu zobowiązanego oraz terminu uiszczania zaliczek na rzecz wspólnot mieszkaniowych. Zgodnie z powyższym przepisem: „Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.”

W tym miejscu należy podkreślić, iż w przypadku uchybienia powyższemu terminu płatności opłaty zaliczkowej, należność ta staje wymagalna i Wspólnocie jako wierzycielowi przysługuje prawo dochodzenia swojego roszczenia od zobowiązanego do zapłaty właściciela lokalu.

Art. 15 ust. 2 UWL wprost wskazuje przy tym, iż bez względu na ich wysokość, roszczenia z tytułu zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym.

Na marginesie należy również zaznaczyć, że wystąpienie przez wspólnotę mieszkaniową z pozwem przeciwko zobowiązanemu właścicielowi lokalu o zapłatę sumy pieniężnej z tytułu obciążających go kosztów na rzecz wspólnoty, stanowi czynność zwykłego zarządu w rozumieniu art. 22 ust. 1 UWL (tak stwierdził m.in. Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 18 października 2013 r., sygn. akt III CZP 42/13). W związku z tym, aby wystąpić z pozwem o zapłatę na drogę sądową, Wspólnota nie musi dysponować w tym zakresie uchwałą właścicieli lokali.

Podsumowanie

Na zakończenie niniejszego artykułu odnoszącego się do tematyki opłat na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, warto dodać, iż właściciele lokali, poprzez podjęcie stosownych uchwał, sami decydują o wysokości obowiązujących we wspólnocie mieszkaniowej opłat. Tym niemniej konieczne jest w tym zakresie odpowiednie zbilansowanie budżetu wspólnoty, tak aby jej płynność finansowa nie była zagrożona.

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA