Kategorie

Ochrona środowiska, Samorząd terytorialny

Projekt ustawy częściowo porządkuje tak zwane umowy śmieciowe. Rozwiązuje on m. in. kwestię kilku umów zleceń.
Czy gminy wdrażają ustawę śmieciową? Sprawdzają to kontrolerzy inspekcji środowiska. Kontrole samorządów ruszyły w całej Polsce.
Zarówno jako urzędnicy samorządowi jak i mieszkańcy, zastanawiamy się nieraz, czy żyjemy w gąszczu skomplikowanych, trudnych do realizacji przepisów, czy też jako obywatele jesteśmy „niesfornymi” mieszkańcami, zgrabnie omijającymi przepisy, nie „poddając się” ustawom, wytycznym i regulaminom.
Z dniem 1 stycznia 2010 r. likwiduje się gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie wystosowała pismo w tej sprawie do przewodniczących rad, starostów, prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i skarbników.
Marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów o ochronie środowiska w sprawach objętych ich właściwością. Samorządy terytorialne powinny m.in. zapewnić udział społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie programu ochrony środowiska.
Samorządy gminne w opinii NIK niedostatecznie realizują rządowy program usuwania azbestu. Na przedsięwzięcia z tym związane są środki m.in. w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz funduszach wojewódzkich. Ważny jest tryb wyłaniania wykonawców prac polegających na usuwaniu azbestu.