Kategorie

Szkoła

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której przewidziano ferie letnie i zimowe przysługuje urlop wypoczynkowy odpowiadający okresowi i czasie trwania ferii. W zależności od rodzaju placówki i sposobu zatrudnienia urlopy dla nauczycieli są udzielane na różnych zasadach.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo. Nauczyciele zatrudnieni w niepełnym wymiarze realizują swoje zadania w wymiarze proporcjonalnym do wykonywanych zajęć. W zależności od rodzaju zajmowanego stanowiska oraz placówki czas pracy nauczyciela ustalany jest w innym wymiarze.
Świadczenia kompensacyjnie przysługują nauczycielom zatrudnionym w ustawowo określonych placówkach. Warunkiem nabycie tego świadczenia jest posiadanie odpowiedniego okresu pracy nauczycielskiej oraz okresów składkowych i nieskładkowych. Do 31 grudnia 2014 r. wiek uprawniający do uzyskania świadczenia jest jednakowy dla kobiet i mężczyzn.
Nauczycielowi zatrudnionemu na czas nieokreślony po przepracowaniu w szkole co najmniej 7 lat przysługuje urlop dla poratowania zdrowia, w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo roku. Jakie są warunki udzielania takiego urlopu?
Problematyka ustalenia właściwych kryteriów doboru nauczycieli do zwolnienia wielokrotnie była przedmiotem rozstrzygnięć Sądu Najwyższego.
Obowiązek szkolny dla sześciolatków od 2014 r. - tak stanowi projekt ustawy o systemie oświaty. Ustawa została przyjęta przez rząd.
Wdrożenie programu Cyfrowa Szkoła oraz przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o posłaniu do szkoły 6-latka to najważniejsze decyzje minister edukacji Krystyny Szumilas w roku szkolnym 2011/2012 - można przeczytać na stronie MEN.
Sejmowe Komisje Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie oceniły realizację budżetu w 2011 r., jeśli chodzi o edukację, jednocześnie zwróciły uwagę na niewykorzystanie środków m.in. na pomoc materialną dla uczniów.
16 szkół podstawowych z województwa świętokrzyskiego zakwalifikowano do udziału w pilotażu programu "Cyfrowa Szkoła" - poinformowały służby prasowe wojewody.
10 lubuskich szkół otrzyma środki w ramach rządowego programu "Cyfrowa szkoła". O udział w pilotażu ubiegały się 72 szkoły, które zgłosiły 42 lubuskie samorządy - poinformował rzecznik wojewody lubuskiego Paweł Siminiak.
Do pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" zgłosiło się 3,5 tys. szkół, z czego ponad 2,1 tys. z miejscowości do 5 tys. mieszkańców, czyli z terenów wiejskich. To ważne, bo tam przede wszystkim ta rewolucja cyfrowa jest potrzebna - mówi szefowa MEN Krystyna Szumilas.
Rzetelny dialog samorządów z rodzicami, nauczycielami i związkami zawodowymi ma być sposobem na zminimalizowanie konfliktów związanych z likwidowaniem szkół - to główne wnioski z posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego.
Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym to główny cel rządowego programu „Cyfrowa Szkoła”. Program będzie trwał do sierpnia 2013 roku i od jego efektów będzie zależało, czy zostanie przedłużony na kolejne lata.
W dniu 30 kwietnia 2012 r. wejdzie w życie nowa ustawa o systemie informacji oświatowej, wprowadzająca bardzo istotne zmiany dotyczące działania Systemu Informacji Oświatowej.
O rozpoznanie i ocenę stanu przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie dzieci sześcioletnich zwrócił się w środę rzecznik praw dziecka Marek Michalak w liście do minister edukacji Krystyny Szumilas.
Sejmowe komisje edukacji i samorządu terytorialnego pozytywnie zaopiniowały poprawkę PSL do nowelizacji ustawy o dochodach samorządów, zgodnie z którą dopiero w 2013 r. podniesiona będzie wysokości rezerwy subwencji oświatowej do poziomu 0,4 proc.
Podniesienie wysokości rezerwy subwencji oświatowej do poziomu 0,4 proc. zakłada projekt nowelizacji ustawy o dochodach samorządów.
O rozszerzeniu ulgi przysługującej, gdy do przedszkola lub żłobka uczęszcza rodzeństwo, zdecydowali stołeczni radni. Rada Warszawy przyjęła także uchwały ws. likwidacji kilku szkół.
Łódzcy radni zdecydowali w środę o likwidacji ośmiu szkół, w tym dwóch liceów ogólnokształcących oraz trzech zespołów szkół ponadgimnazjalnych. Zdaniem władz Łodzi likwidacja placówek jest konieczna, ponieważ uczy się w nich zbyt mało uczniów.
20 mln zł z UE mogą zdobyć szkoły zawodowe w Podlaskiem na wyposażenie pracowni i warsztatów, zajęcia pozalekcyjne oraz staże i praktyki u pracodawców. Urząd Marszałkowski ogłosił konkurs na najlepsze pomysły, które poprawią jakość kształcenia zawodowego.
Sejm przyjął informację MEN o przygotowaniu samorządów do objęcia 6-latków obowiązkiem szkolnym. MEN podaje, że w 2010 r. do pierwszej klasy szkoły podstawowej poszło ok. 9 proc. sześcioletnich dzieci. W 2011 r. edukację szkolną rozpoczęło ok. 24 proc. 6-latków.
W 2014 r. wszystkie sześciolatki obowiązkowo rozpoczną naukę; o dwa lata przedłużony będzie okres, w którym o pójściu do szkoły podstawowej przez sześciolatka będą decydować rodzice - postanowił prezydent podpisując nowelizację ustawy o systemie oświaty.
Ponad 17 mln zł przeznaczonych zostanie na dodatkowe zajęcia dla uczniów klas I-III warszawskich szkół podstawowych. Zajęcia prowadzone będą w 159 szkołach, czyli w ponad 70 proc. publicznych podstawówek w stolicy, uczestniczyć w nich będzie 30 tys. uczniów.
W szkole prowadzona jest stołówka. W związku z przeprowadzoną kontrolą żywności lub sprawdzeniem, czy usunięto niezgodności zawarte we wcześniejszej kontroli przez przedstawiciela państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, została naliczona opłata na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 8 maja 2009 r. § 4, w skład której wchodzi opłata ryczałtowa za: przeprowadzone czynności kontrolne oraz za rozpoczętą godzinę czynności kontrolnych. Czy prawidłowe będzie ujęcie tych opłat w § 4430 „Różne opłaty i składki”, czy może właściwy będzie § 4300 lub 4510?
Trzy szkoły i jedno przedszkole zostaną zlikwidowane w Krakowie - taką decyzję podjęli w środę radni. Jedna ze szkół zostanie przekazana do prowadzenia fundacji. Władze miasta zastrzegają, że to dopiero początek racjonalizacji sieci placówek edukacyjnych.
Senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu pozytywnie zaopiniowała w środę ustawę budżetową na 2012 r. w części dotyczącej edukacji, w tym wysokość subwencji oświatowej.
Do końca lutego samorządy muszą podjąć ostateczne decyzje w sprawie ewentualnej likwidacji szkół. Z danych wynika, że do kuratoriów wpłynęły dotąd uchwały samorządów dotyczące zamiaru likwidacji około 400 szkół.
Senat nie wprowadził poprawek do noweli ustawy o systemie oświaty dotyczącej terminu wprowadzenia obowiązku szkolnego dla sześciolatków. Przesuwa ona o dwa lata - z 2012 r. na 2014 r. - wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześcioletnich dzieci.
Senacka Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała poprawkę do nowelizacji ustawy o systemie oświaty przesuwającej wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków o dwa lata.
Pieniądze z subwencji oświatowej na dziecko niepełnosprawne powinny trafiać do szkoły, do której ono uczęszcza, a nie do gminy - uważają uczestnicy konferencji "Finansowanie edukacji osób z niepełnosprawnością", która odbyła się u rzecznika praw obywatelskich.
10 grudnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniające wymagania, jakie musi spełnić osoba kandydująca na stanowisko dyrektora szkoły. Nowelizacja ogranicza m.in. liczbę postępowań prowadzonych przeciwko kandydatowi, które mogą wykluczyć go z możliwości ubiegania się o posadę.
Sejmowe komisje: Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poparły rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty przesuwający o dwa lata - z 2012 r. na 2014 r. - wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków.
Obowiązujące od tego roku szkolnego dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach wprowadzają obowiązek wyposażenia szkół w ciepłą bieżącą wodę, a także możliwość zawieszania zajęć w trakcie dużych imprez, jak np. Euro 2012. Niezależnie od tych zmian, należy pamiętać o istniejących już wcześniej wymaganiach dotyczących terenów, budynków i pomieszczeń szkolnych oraz organizacji zajęć dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
Świadczenie udzielane podatnikowi przez gminę w formie zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Nauczycielowi, który w jednej szkole zatrudniony jest w dwóch stosunkach pracy, z każdego z nich przysługuje świadczenie urlopowe. Ustala się je osobno, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia z każdego z etatów w danym roku szkolnym, a wypłaca do końca sierpnia każdego roku.
Na placówki oświatowe, m.in. szkoły i przedszkola, nałożono obowiązek zapewnienia każdemu dziecku wsparcia i zindywidualizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od rodzaju placówki pomoc na nowych zasadach będzie udzielana od roku szkolnego 2011/2012 lub 2012/2013.
Aby nauczyciel lub inny pracownik szkoły był pociągnięty do odpowiedzialności materialnej lub za powierzone mu mienie pracodawca powinien zbadać czy zaszły wszystkie przesłanki spowodowania szkody zawarte w ustawie.
Koniec roku szkolnego to czas likwidacji niektórych szkół lub ograniczania liczby klas w innych. Powstaje więc konieczność redukcji zatrudnienia nauczycieli. W takich sytuacjach nauczycieli można zwolnić z pracy, przenieść lub ograniczyć liczbę ich zajęć.
Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.
Urząd gminy wypłaca uczniom z terenu gmin stypendia oraz zasiłki szkolne. Czy będzie obowiązany do sporządzenia PIT-8S oraz czy do celów zwolnienia z podatku dochodowego stypendia te są ograniczone do wysokości 380 zł?
Ministerstwo Edukacji Narodowej podało do wiadomości tegoroczne kryteria podziału rezerwy oświatowej części subwencji ogólnej.
Likwidacja szkoły oznacza likwidację pracodawcy dla zatrudnionych w niej pracowników – zarówno nauczycieli jak i pracowników nie będących nauczycielami. Dla dyrektora szkoły oznacza to obowiązek dokonania określonych czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności konieczność rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionymi w szkole pracownikami.
Termin likwidacji (przekształcenia) szkół publicznych uzależniony jest m.in. od tego, z jaką placówką szkoła jest związana. Zmiany w szkole przy zakładzie poprawczym nie rządzą się takimi samymi zasadami, jak większość innych szkół publicznych.
Sejm przegłosował rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zmiany przewidują m.in. reformę systemu nauczania, wprowadzenie modelu finansowania uczelni uzależnionego od jakości kształcenia, uproszczenie ścieżki kariery naukowej oraz połączenie świata akademickiego z rynkiem pracy. Reforma wejdzie w życie 1 października 2011 r.
Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?
W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?
Osoby ubiegające się o pracę w szkołach czy placówkach oświatowych często słyszą, że dyrektor byłby skłonny zatrudnić ale niestety organ prowadzący nie wyraża zgody na dodatkowy etat, czy na zatrudnienie danej osoby. Kto jest więc w tych sprawach decyzyjny – dyrektor czy organ prowadzący?
Jednostki samorządu terytorialnego będące organem prowadzącym dla szkół i przedszkoli powierzają kierowanie placówką dyrektorom, którzy wygrali konkurs. Jest jednak kilka warunków koniecznych do spełnienia, aby szkołą zarządzała osoba odpowiednio do tego przygotowana.
Od 6 października obowiązuje znowelizowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach publicznych.
Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.