REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urzędnicy, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Składanie oświadczeń o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy złożenie oświadczenia RODO o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną jest wymagane każdorazowo czy raz złożone wystarczy? Czy na klauzulach informacyjnych powinniśmy pobierać podpisy klientów/interesantów? Czy można na dole wniosku dopisać zdanie „oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą informacyjną i znam przysługujące mi prawa” i tam zbierać podpisy (zgodnie z zasadą rozliczalności)?

Fotorelacja z imprezy masowej a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Umieszczanie np. na stronach internetowych fotorelacji z imprezy kulturalnych i innych wydarzeń, zawierających zdjęcia uczestników, w tym też pojedynczych zdjęć laureatów podczas wręczenia nagród – czy dotychczasowa praktyka i orzecznictwo, wskazujące na to, że publikacja wizerunku nie wymaga zgody osoby, jeżeli wizerunek jest częścią większej całości (np. zdjęcie publiczności na koncercie) powinna zostać zweryfikowana? Czy można publikować zdjęcia z imprez z udziałem mieszkańców gminy i pracowników urzędu na stronach internetowych i w mediach społecznościowych?

RODO: Czy organizując imprezę masową musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy organizując imprezę masową np. na plakacie musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu (czy to zakres ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)?

RODO: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO)? Jakie są podstawowe różnice pomiędzy przetwarzaniem danych osobowych przez organy administracji publicznej na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a w oparciu o inne podstawy?

REKLAMA

RODO: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

RODO: dane osobowe a ustawa o wykonywaniu mandatu posła lub senatora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Parlamentarzyście można przekazać dane osobowe w przypadku wystąpienia na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora?

RODO: Przetwarzanie danych obywatela przez Ministerstwa 

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Parlamentarzyści kierują do Ministerstw wystąpienia, które dotyczą indywidualnych spraw obywateli. Wystąpienia takie zawierają dane osobowe tych osób. Jednocześnie nie informują czy ww. osoby wyraziły zgodę na przetwarzanie ich danych. W procesie przygotowania projektu odpowiedzi dla Parlamentarzysty korespondencja musi zostać przesłana dalej np. do wewnętrznych komórek czy też na zewnątrz, tj. np. do poszczególnych służb, w celu uzyskania stanowiska, na podstawie którego zostanie opracowana odpowiedź. Jak należy postępować w opisanym przypadku? Trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie posiada możliwości kontaktowania się z osobą, której dotyczy wystąpienie.

RODO: transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa bez anonimizacji imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach (w tym gości) pozostaje w pełnej zgodności z RODO?

REKLAMA

Obowiązek informacyjny a osoba wskazana do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy należy spełniać obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w stosunku do osoby wskazanej do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny?

Czy organ publiczny podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie:Czy organ publiczny, realizując prawa osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 16 – 22 RODO, np. podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i kończyć sprawę decyzją administracyjną, jednocześnie wykonując w trakcie tego postępowania obowiązki określone w KPA (m.in. zawiadamianie strony o przysługujących uprawnieniach, o zebraniu materiału dowodowego, o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji)?

RODO: Akty podstawowe źródłem obowiązku administratora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy akty podstawowe (rozporządzenia, akty prawa miejscowego) mogą stanowić źródło obowiązku administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?

RODO: Ważność upoważnień do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy upoważnienia do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r. zachowują ważność?

Nowego urzędnika trzeba przeszkolić i przeegzaminować

Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do organizowania służby przygotowawczej dla pracowników podejmujących po raz pierwszy zatrudnienie na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym. Decyzję w sprawie skierowania do służby przygotowawczej i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik  jest zatrudniony. Bierze przy tym pod uwagę poziom przygotowania pracownika  do wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska oraz opinię osoby  kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony.

Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego nowym centralnym organem administracji rządowej

Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Ustawa tworzy nowy centralny organ administracji rządowej – Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją w administracji państwowej

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją RP jest w budowie. Aktualnie administracja samorządu terytorialnego może korzystać nieodpłatnie z systemu będącego własnością Skarbu Państwa – EZD PUW.

Zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego 2018 r.

Weszły w życie przepisy dotyczące skrócenia podstawowego terminu przedawnienia roszczenia z 10 do 6 lat. Nowelizacja przewiduje także zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego. Co się zmienia?

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Prezydent 28 maja 2018 r. podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Co się zmienia?

Zasady używania fajerwerków reguluje też prawo miejscowe

Problem: Czy to prawda, że fajerwerki można legalnie odpalać tylko dwa dni w roku (31 grudnia i 1 stycznia), a w pozostałe dni wymaga to uzyskania zezwolenia? Jakie są przepisy regulujące zasady używania materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym?

Rejestr wzorów dokumentów publicznych

Dokumenty publiczne dostępne on-line dla każdego obywatela. Już niedługo powstanie rejestr z naszymi dowodami, paszportami, dokumentami wydawanymi przez urzędu stany cywilnego. W rejestrze będzie można znaleźć także dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, czy też legitymacje szkolne i studenckie.

Ustawa o jawności życia publicznego już 1 stycznia 2018 r.

Zgodnie z projektem ustawy wszyscy urzędnicy publiczni będą składać oświadczenia majątkowe. Czy te przepisy wejdą w życie już w styczniu 2018 r.?

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Sprawniejsza procedura administracyjna

Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.

Roszczenia samorządów wobec Skarbu Państwa o zwrot wydatków na realizację zadań z zakresu administracji rządowej

Przepisy przewidują obowiązek przekazania dotacji celowej samorządom, które realizują zadania z zakresu administracji rządowej. Praktyka pokazuje jednak, że mogą wystąpić trudności w uzyskaniu zwrotu wydatków poniesionych przez samorządy z tego tytułu.

Stosowanie przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. - wyniki monitoringu opublikowane

Wyniki monitoringu stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. opublikowane na stronie Urzędu Zamówień Publicznych.

Jak napisać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Strona kwestionująca wydane w pierwszej instancji decyzje ministrów lub samorządowych kolegiów odwoławczych nie musi składać wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed ich zaskarżeniem do sądu administracyjnego.

Terminy w Kodeksie postępowania administracyjnego

Doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących terminów to jedna z istotniejszych zmian w najnowszym Kodeksie postępowania administracyjnego. W sposób precyzyjny określono chociażby sposób obliczania terminów liczonych w latach.

Zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r. - nowelizacja Kpa

Jednym z celów nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest nadanie bardziej partnerskiego charakteru relacjom pomiędzy obywatelem a organami władzy publicznej. Ma się to odbyć m.in. poprzez uzupełnienie katalogu gwarancji i uprawnień jakie wynikają z zasad ogólnych postępowania administracyjnego.

Zasada równego traktowania po 1 czerwca 2017 r.

Organy administracji publicznej powinny traktować strony postępowania znajdujące się w takie samej sytuacji w sposób porównywalny. Ten obowiązek został podkreślony w funkcjonującej od 1 czerwca b.r. zasadzie równego traktowania.

Zasada proporcjonalności po 1 czerwca 2017 r.

Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.

Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób po 1 czerwca 2017 r.

Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.

Postępowanie wyjaśniające w organie odwoławczym po 1 czerwca 2017 r.

Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   

Poświadczanie zgodności odpisów dokumentów z oryginałem od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przyznała nowe uprawnienie pracownikom organów administracji publicznej prowadzących postępowanie. Pracownik organu, na żądanie strony, może poświadczyć zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.

Zmiany w zasadach ogólnych w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła wiele zmian w katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego. Zmiany modyfikują istniejący katalog, a także poszerzają go o kilka nowych zasad.

Zasada pewności prawa - nowelizacja KPA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), która weszła w życie 1 czerwca 2017 r., wprowadziła liczne zmiany m.in. w zasadach ogólnych postępowania administracyjnego.  Jedną z nowości jest wprowadzenie zasady pewności prawa.

Sprzeciw od decyzji o kasacji - nowelizacja Kpa

Prawo do odwołania się od rozstrzygnięcia jest jedną z fundamentalnych zasad kierujących postępowaniem administracyjnym. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła pewne zmiany w zakresie sposobu odwołania się od rozstrzygnięcia organu art.138§2 k.p.a. Tą zmianą jest zastąpienie skargi na decyzję wydanej w trybie tego przepisu,  sprzeciwem od tej decyzji.

Kto może być mediatorem po 1 czerwca 2017 r.? - nowelizacja KPA

Na skutek nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) została wprowadzona instytucja mediacji. Jednym z uprawnień stron w postępowaniu mediacyjnym będzie możliwość wyznaczenia mediatora, który to postępowanie poprowadzi.

Zasada dążenia organu do polubownego załatwienia sprawy - nowelizacja KPA

Jedną ze zmian wprowadzonych na skutek nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest wprowadzenie zasady polubownego rozstrzygania kwestii spornych. Celem wprowadzenia tej zasady jest zachęcanie stron do by wspólnie poszukiwały kompromisu co do możliwego rozwiązania spornej sytuacji.

Ponaglenie - nowelizacja Kpa

Ponaglenie jest nowym środkiem prawnym przysługującym stronie w sytuacji gdy w jej sprawie organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania. Od 1 czerwca ponaglenie zastąpi zażalenie na bezczynność/przewlekłe prowadzenie postępowania oraz wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Milczące załatwienie sprawy - nowelizacja Kpa

Dnia 1 czerwca 2017 roku wchodzą w życie zmiany wprowadzone w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego.  Jedną ze zmian, które wprowadza owa nowelizacja jest nowa forma rozstrzygania w sprawach administracyjnych. Jest to tzw. milczące załatwienie sprawy.

Mediacja - nowelizacja Kpa

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadza instytucję mediacji. Ustawodawca zachęca w ten sposób do polubownego rozwiązywania kwestii spornych.

Reforma systemu metrologii instytucjonalnej 2017 r.

Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

Instytucja ponaglenia - zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego 2017 r.

W aktualnym stanie prawnym brak jest definicji pojęć - bezczynność organu oraz przewlekłość postępowania. Strona, na niezałatwienie sprawy w terminach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia. Postępowania administracyjne często się przeciągają, dlatego też ma zostać wprowadzona instytucja ponaglenia.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

REKLAMA