Jednostka budżetowa (MOPS) realizująca szereg różnych zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pieczy zastępczej, prowadzi również dwa środowiskowe domy pomocy (dalej: ŚDP). Z planu finansowego ŚDS opłacani są pracownicy świadczący wsparcie dla uczestników ŚDS, oraz jedna osoba z działu finansowo-księgowego obsługująca zadanie. Czy zatem sfinansowanie z tych środków szkolenia z rachunkowości budżetowej dla kierownictwa działu będzie prawidłowym wykorzystaniem środków z dotacji? Kierownictwo, mimo że jest finansowane z innych środków, odpowiada za organizację całej rachunkowości, zarządza wszystkimi środkami (również dotacją na ŚDS), nadzoruje pracę działu (również osobę księgującą ŚDS). Czy zatem w myśl obowiązujących przepisów (zwłaszcza dotyczących gospodarności środków z dotacji) można sfinansować środkami z dotacji szkolenie z rachunkowości budżetowej zastępcy głównego?
Problem: Jednostka samorządu terytorialnego w imieniu państwa realizuję zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące spraw obywatelskich. Podczas kontroli finansowej stwierdzono, że na podstawowej liście płac sporządzonej dla wynagrodzeń bieżących pracowników urzędu stanu cywilnego i dodatkowej liście płac nagród dla 5 pracowników tego urzędu, dwa razy w grudniu 2017 r. wliczono kwotę miesięcznej ulgi podatkowej w wysokości 46,33 zł. Skutkowało to tym, że w rozdziale 75011 wydatki z dotacji celowej na wynagrodzenia netto pracowników jednostki zostały w tym miesiącu wypłacone w wysokości wyższej, niż powinny. Czy jeżeli wydatki na wynagrodzenia pracowników urzędu stanu cywilnego w całości są finansowane z dotacji celowej, to można uznać, że w tym przypadku dotacja została pobrana w zawyżonej wysokości?
Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie „Dochody otrzymane”? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie „Dochody otrzymane” w kwocie 5 zł ze znakiem „-„, w przypadku gdy kolumny „Plan” i „Dochody wykonane” za I kwartał 2018 r. wynoszą „0”?
Honorowi obywatele rozsławiają miasto na całym świecie, są wzorami do naśladowania, wspaniałymi osobowościami. Nie chodzi bowiem tylko o to, by honorowym obywatelem był ktoś, kto w danej miejscowości mieszka lub działa – przekonuje Będzin, który promuje wśród swoich mieszkańców wiedzę o (nie)zasłużonych.
Stypendium to przyznawane jest uczniowi szkoły artystycznej prowadzącej kształcenie w zawodzie artystycznym. Chodzi o szkoły muzyczne (I stopnia i II stopnia), baletowe, sztuki cyrkowej, policealne: muzyczne oraz plastyczne, pomaturalne bibliotekarskie i animatorów kultury (§ 2 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych). Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może być przyznane uczniowi, który uzyskał w okresie (semestrze) bardzo dobrą średnią ocen z przedmiotów artystyczno-zawodowych oraz uczniowi – laureatowi międzynarodowego lub krajowego konkursu artystycznego (art. 90j ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
Przed przystąpieniem do opracowania projektu uchwały należy szczegółowo przeanalizować obecny kształt przepisów ustawy o systemie oświaty, szczególnie odnoszących się do zagadnień związanych z ustaleniem wysokości dotacji i regułami jej przekazywania oraz rozliczania. Projekt powinien uwzględniać, z punktu widzenia zakresu regulacji, istniejące i podlegające dotowaniu na terenie danej j.s.t., formy prowadzenia działalności oświatowej a także realną możliwość pojawienia się innych, dotychczas niewystępujących.
W ramach środków z budżetu państwa ma być współfinansowana grupa wydarzeń wiodących, czyli najważniejszych wydarzeń kulturalnych w 2016 r. Są to szeroko zakrojone projekty, które przyciągną nie tylko krajową, ale przede wszystkim europejską publiczność. Szacunkowy koszt programu dla budżetu państwa to 99 mln zł, z czego 96 mln wydanych zostanie w 2016 roku, a w 2017 r. 3 mln zł zostanie przeznaczone na zamknięcie finansowe projektów.