REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy NIK przeprowadza kontrolę w samorządach

Czego może dotyczyć kontrola Najwyższej Izby Kontroli w samorządzie terytorialnym? Jakie Izba ma uprawnienia w przypadku, gdy w trakcie kontroli okaże się, że złamano prawo? Co się dzieje w przypadku, gdy kontrolowana jednostka nie zgadza się z wynikami kontroli?

Jakie są kompetencje straży gminnych w przypadku zakłócania spokoju

Jak obecnie obowiązujące przepisy regulują uprawnienia straży miejskiej w przypadku zakłócenia porządku? Na jakiej podstawie dopuszczalna jest interwencja strażników gminnych?

Kontrola w jednostkach samorządu terytorialnego

Działalność jednostek samorządu terytorialnego poddawana jest różnorodnym kontrolom. Przeprowadzać mogą je nie tylko wewnętrzne komisje, radni czy też sami mieszkańcy oceniający lokalne władze w wyborach i referendach. Uprawnienia kontrolne w stosunku do gmin, powiatów i samorządów województw posiadają również wojewodowie, regionalne izby obrachunkowe oraz Najwyższa Izba Kontroli.

Nagrody i zwrot kosztów wolontariuszy

Przedstawiamy - na przykładach - odpowiedzi na Państwa pytania w zakresie udzielania świadczeń i zwrotu kosztów wolontariuszom przez korzystającego.

REKLAMA

Wydatki i koszty w jednostkach sektora finansów publicznych

 W szczególnych zasadach rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych dominującym pojęciem jest „wydatek”.

Ustalenie miesięcznej wysokości wynagrodzenia dyrektora jednostki samorządowej

Czy według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzenie zasadnicze dyrektora powinno wynosić 5000 zł, a dodatek funkcyjny 2000 zł z uwzględnieniem jedynie art. 20 pkt 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, by nie przekroczyć kwoty 7065,84 zł?

Jak kształtują się prawa i odpowiedzialność w spółkach z udziałem gmin

Kiedy w spółce z udziałem jednostki samorządu terytorialnego musi być opracowany regulamin korzystania z usług publicznych? Jak odpowiada spółka za swoje zobowiązania?

Czy prezes Ochotniczej Straży Pożarnej może być radnym

Ochotnicza Straż Pożarna może prowadzić działalność gospodarczą jako stowarzyszenie wykorzystujące mienie gminy. Osoby na stanowisku prezesa lub członka zarządu takiego stowarzyszenia nie mogą jednocześnie pełnić funkcji radnego, w gminie, do której należy dana nieruchomość.

REKLAMA

Czy prezes Ochotniczej Straży Pożarnej może być radnym

Ochotnicza Straż Pożarna może prowadzić działalność gospodarczą jako stowarzyszenie wykorzystujące mienie gminy. Osoby na stanowisku prezesa lub członka zarządu takiego stowarzyszenia nie mogą jednocześnie pełnić funkcji radnego, w gminie, do której należy dana nieruchomość.

Wicestarosta może działać w imieniu starosty

Czy starosta może powierzyć wicestaroście prowadzenie określonych spraw powiatu w swoim imieniu, a także upoważnić go do wykonywania swoich kompetencji kierownika jednostki (starostwa) wynikających z ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych?

Największy program w Unii Europejskiej

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) jest jednym z najważniejszych źródeł finansowania przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska w Polsce w nowym okresie programowym na lata 2007-2013. Jest to największy, z punktu widzenia dostępnych środków, program operacyjny nie tylko w Polsce, ale także w całej Unii Europejskiej.  

Zasady dofinansowania remontów budynków

Inwestorzy realizujący przedsięwzięcia termomodernizacyjne mogą ubiegać się o premię termomodernizacyjną ze środków Funduszu Termomodernizacji. Premia ta przyznawana jest w wysokości 25 proc. wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Organizacja pracy i obiegu dokumentów w urzędzie

Do głównych zadań organów administracji publicznej należy załatwianie indywidualnych spraw obywateli. Aby proces ten mógł przebiegać szybko i sprawnie, konieczne jest właściwe ustalenie zasad sporządzania i obiegu dokumentów w urzędzie.

Wyróżniający się urzędnik otrzyma wysoką premię

Szefowie urzędów zyskają większe możliwości elastycznego kształtowania płac podwładnych. Rząd zamierza zlikwidować dodatek specjalny dla pracowników Służby Cywilnej. Dyrektorzy nie otrzymają dodatku funkcyjnego, który z dodatkiem specjalnym zastąpi system premiow.

W uchwale rady gminy musi być załącznik graficzny

Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, powinna pamiętać, że integralną częścią tej uchwały jest załącznik graficzny przedstawiający granice obszaru objętego projektem planu.

Trzeba ukończyć studia prawnicze lub administracyjne

Wójtowie dużych gmin powinni szybko powołać dodatkowych kierowników urzędów stanu cywilnego.

Zarządzenie wojewody nie może być podstawą wydania decyzji

Wydane na podstawie art. 22 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej zarządzenie wojewody, regulujące organizację oraz szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, nie ma charakteru prawa miejscowego i co za tym idzie, nie może stanowić podstawy prawnej do wydania decyzji o przyznaniu pomocy.

Pomoc BGK dla gmin realizujących inwestycje komunalne

O kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych ubiegać się mogą gminy i związki gmin. Kredyt zostaje uruchomiony po udokumentowaniu przez gminę wniesienia co najmniej 20 proc. wymaganego wkładu własnego, kosztów netto dokumentacji projektowej.  

Sporządzenie notatek obejmuje także zrobienie ksero

Operat szacunkowy jest dokumentem urzędowym. Strona ma prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów. W ramach wglądu do akt prezydent miasta ma obowiązek udostępnić ksero lub sam dokument w celu wykonania jego kserokopii.

Nowe dotacje na budowę i rozbudowę dróg gminnych i powiatowych

Do 2011 roku rząd pomoże przebudować, zbudować lub wyremontować ważne odcinki dróg gminnych i powiatowych oraz połączyć je z siecią dróg wojewódzkich i krajowych. Zbudowanych lub przebudowanych ma być ok. 6 tys. kilometrów dróg gminnych i powiatowych.

Prawo ochrony środowiska w Unii Europejskiej

Przepisy Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska obejmują obecnie ponad 1 tys. aktów prawnych i wciąż trwają prace nad kolejnymi.

Co zrobić, gdy pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia w terminie

Niewypłaconego wynagrodzenia wraz z ustawowymi odsetkami za zwłokę pracownik dochodzić może przed sądem pracy. Takie zachowanie pracodawcy daje mu ponadto podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia.

Zasady inwentaryzacji w jednostce budżetowej

Wszystkie jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, powinny być już w trakcie kolejnej inwentaryzacji (od 1 października), obejmującej spis z natury zasobów, uzgodnienie rozrachunków oraz weryfikację pozostałych aktywów i pasywów.

Aktualizacja wartości prawa użytkowania wieczystego

Właściwy organ, np. wójt, zamierzający zaktualizować opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty do 31 grudnia. W wypowiedzeniu należy wskazać sposób obliczenia nowej wysokości opłaty i pouczyć o sposobie zakwestionowania wypowiedzenia.

O zatrudnieniu nie będą decydowały kwalifikacje

Nie będą już przeprowadzane konkursy na stanowiska urzędnicze. Po przyjęciu nowej ustawy o pracownikach samorządowych możliwe będzie łączenie funkcji politycznych i administracyjnych.  

Budżet państwa będzie dotował wykopaliska

Inwestorzy, którzy prowadzą roboty budowlane przy zabytkach, uzyskają dofinansowanie od ministra kultury na badania archeologiczne.

O mianowaniu na dane stanowisko nie decyduje statut

Pracownik i pracodawca mogą swobodnie zadecydować o nawiązaniu stosunku pracy na podstawie mianowania, nawet jeżeli statut gminy nie przewidywał tej podstawy zatrudnienia na określonym stanowisku. Zmiana statutu nie skutkuje utratą statusu mianowanego pracownika samorządowego.  

Szwajcarskie środki na ochronę środowiska i infrastrukturę

Dzięki Szwajcarsko-Polskiemu Programowi Współpracy samorządy i organizacje pozarządowe będą mogły starać się o dofinansowanie projektów z zakresu m.in. bezpieczeństwa, wspierania regionów słabo rozwiniętych, zarządzania odpadami, poprawy publicznych systemów transportowych oraz ochrony granic.

Korzyści dla gmin z emisji obligacji komunalnych

W latach 2007-2008 z emisji obligacji komunalnych organizowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego sfinansowane zostały inwestycje warte prawie 250 mln zł.

Wysokość dodatku funkcyjnego głównych księgowych

W jaki sposób - na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego - należy ustalić stawkę dodatku funkcyjnego głównego księgowego? Czy dodatek ten musi mieścić się w 9 grupie, czy też może on stanowić kwotę niższą i mieścić się np. w 3 grupie?

Jak kredyt dla samorządu, to tylko u specjalisty

Kredyt obrotowy w rachunku bieżącym lub kredytowym, kredyt inwestycyjny czy kredyt dla projektów współfinansowanych ze środków UE - to tylko niektóre z form finansowania działalności samorządów przez BGK.

Jak postępować z zagranicznym aktem urodzenia

Czy można wpisać do polskich ksiąg stanu cywilnego zagraniczny akt urodzenia dziecka zawierający dane ojca biologicznego, w sytuacji gdy zachodzi domniemanie pochodzenia dziecka od męża matki?

Będzie konkurs na wyższe stanowiska

O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.

Będzie konkurs na wyższe stanowiska

O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.

Jakie skutki wiążą się z podjęciem uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu

Czy potrzebna jest uchwała rady powiatu stwierdzająca wygaśnięcie mandatu przez radnego? Od kiedy radny przestaje pełnić swoje funkcje?

Radnego nie można ukarać za brak udziału w głosowaniu

Radny nie musi brać udziału w głosowaniu, ponieważ nie można zmusić go do tej czynności. Rada gminy może jednak wprowadzić zasadę, zgodnie z którą brak udziału w głosowaniu powoduje zmniejszenie wysokości diety radnego.

Sędzia grodzki zastąpi asesora w sądzie rejonowym

Nowelizacja ustawy wprowadza nowy szczebel w hierarchii sędziowskiej - sędziego grodzkiego. Najmłodsi sędziowie będą nieusuwalni i mają orzekać w prostszych sprawach w sądach rejonowych. W przypadku nieprzyjęcia proponowanych przepisów może nastąpić paraliż wymiaru sprawiedliwośc.

Czy radny ponosi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Jednostki samorządu terytorialnego, ich organy oraz związki zalicza się do sektora finansów publicznych. Fakt podlegania samorządów przepisom ustawy o finansach publicznych oznacza, że pracownicy tego sektora oraz osoby dysponujące środkami publicznymi mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W urzędach bez limitu etatów

Szef Służby Cywilnej będzie wybierany spośród urzędników mianowanych, a nie polityków. Niektórzy dyrektorzy, którzy zostali wpisani do Państwowego Zasobu Kadrowego, będą musieli przystąpić do naboru. O pracę w urzędzie będą mogli ubiegać się cudzoziemcy, ale będą musieli znać język polski.

Inwestycje unijne nie są wliczane do zadłużenia samorządu

Do limitu zadłużenia samorządy nie wliczają zarówno długu zaciągniętego na zapewnienie wkładu własnego, jak i długu na sfinansowanie zadania podlegającego refundacji ze środków europejskich. Wyjaśnienia takiego udzieliło Ministerstwo Finansów w piśmie skierowanym do przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Jakie są uprawnienia jednostek finansowych

Czy wykonywanie zadań w zakresie prowadzenia rachunkowości szkół i placówek może posiadać charakter usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych?

Gmina nie musi przejmować zadłużonych nieruchomości

Narzucanie gminom przejęcia własności nieruchomości jest niekonstytucyjne. Gmina będzie mogła decydować, czy chce przejąć nieruchomość od PKP. Samorządy muszą być traktowane jak inne podmioty prywatnoprawn.

Zadania unijne nie są powodem podziału budżetu państwa

W ustawie budżetowej będą budżety: środków krajowych i europejskich. W budżecie środków europejskich dopuszczalny będzie deficyt. Deficyt środków europejskich ma zwiększać dług publiczny.

Ewidencja szkół niepublicznych i dotacje do rozwoju dzieci

Wójt, burmistrz i prezydent miasta oprócz m.in. wydawania zezwoleń na prowadzenie szkoły odpowiadają także za prowadzenie ewidencji szkół niepublicznych. Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe,otrzymują dotację z budżetu gminy lub powiatu.

Jaka jest rola skarbnika w zarządzaniu finansami

Co należy do głównych zadań skarbnika? Jakie mogą być pozytywne konsekwencje jego działania?

Zamiar likwidacji etatu to nie powód zwolnienia

Pracodawca dopiero po dokonaniu zmiany struktury organizacyjnej firmy polegającej np. na likwidacji stanowiska może wypowiedzieć umowę o pracę.

Co zmienia się w zamówieniach publicznych

Nowelizacja prawa zamówień publicznych wprowadza wiele korzystnych zmian dla przedsiębiorców biorących udział w postępowaniu o zamówienie publiczne. Dotyczą one m.in. możliwości wnoszenia odwołań, uzupełniania dokumentów, zlecania prac podwykonawcom. Ustawa wprowadza też pewne obostrzenia.  

Struktura budżetu

Budżet państwa jest planem finansowym polityki państwa oraz narzędziem polityki społecznej, uwzględniającym planowane dochody i wydatki państwa na następny rok budżetowy. „Budżet państwa” jest pojęciem wieloznacznym, mieści się w nim zarówno znaczenie polityczne, ekonomiczne, jak i prawnicze.  

Ustanowienie użytkowania i wygaśnięcie mandatu

Nie można wygasić mandatu radnego, który zarządza spółdzielnią, gdy spółdzielni przysługuje roszczenie o ustanowienie użytkowania wieczystego. W takiej sytuacji gmina nie może swobodnie rozporządzać mieniem.

Tylko 100 zł kary dla urzędu który nie wykonał wyroku

Urząd, który nie wykona wyroku sądu, może zostać ukarany grzywną. Sąd może wymierzyć maksymalną grzywnę w wysokości prawie 27 tys. zł.

REKLAMA