REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Administracja publiczna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Stabilizacja finansowa miast - projekty ustaw

Co może poprawić i ustabilizować sytuację finansową samorządów? Czy zmiany w obowiązujących przepisach okażą się wystarczające? Jakie plany ma Związek Miast Polskich i co się zmieni w prawie?

Bezgotówkowe płatności w administracji publicznej ruszyły

Ruszył program upowszechniania w administracji publicznej płatności bezgotówkowych. Program płatności bezgotówkowych ma objąć urzędy w całej Polsce. W dokonywaniu płatności pomogą usługi WebPOS Paybynet.

Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim podpisana

Ustawa metropolitalna dla woj. śląskiego podpisana. Zgodnie z jej zapisami długo wyczekiwana metropolia powstanie 1 lipca 2017 r., a działać zacznie 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

JST nie muszą sporządzać i przekazywać rocznych informacji PIT-8C

Zmiana przepisów dot. poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego spowodowała brak obowiązku sporządzania przez jednostki samorządu terytorialnego rocznych informacji PIT-8C.

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego coraz bliżej

Partnerskie podejście administracji i usprawnienie procedur – to główne cele przyświecające zmianom w kodeksie postępowania administracyjnego. Nowelizacja wprowadzi nowe rozwiązania, m.in. mediację i uproszczone postępowanie administracyjne. Zmiany będą również mieć miejsce w zakresie kar administracyjnych.

Konferencja ,,Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii''

Zapraszamy na konferencję ,,Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii'', która odbędzie się 25 kwietnia w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę

Organy administracji publicznej mają obowiązek by niezwłocznie załatwiać wszelkie sprawy. Pracownik takiego organu może ponosić odpowiedzialność za nieuzasadnioną zwłokę lub zaniedbania z jego strony. Reguluje to art.38 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA) oraz inne ustawy do, których się odwołuje.

REKLAMA

Sprawniejsze postępowanie administracyjne

Szykują się kolejne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego. Mają one usprawnić postępowanie administracyjne, a przede wszystkim skrócić czas trwania. Przeciwdziałanie przewlekłości tych postępowań jest głównym celem nowelizacji.

Organizacje społeczne oraz ich udział w postępowaniu

Organizacja społeczna to jeden z podmiotów wymienionych w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA), który może być stroną postępowania administracyjnego.  Może brać udział w postępowaniu we własnym interesie ale także gdy dotyczy ono praw i obowiązków innych osób.

Samorządowcy wycofali wniosek z TK

Samorządowcy bardzo długo czekali na rozprawę przed TK dotyczącą dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Rozprawa nie odbyła się jednak - z powodu wycofania wniosku przez samorządowców.

Wielkie zmiany w urzędach pracy

Samorządy tracą kolejne kompetencje. Urzędy pracy z ich rąk mają zostać przekazane w gestię administracji rządowej. Ma się to przyczynić do poprawy efektywności pracy urzędników.

Forum Informatyki w Administracji

Forum Informatyki w Administracji "Profesjonalne oblicza administracji publicznej - bezpieczeństwo teleinformatyczne, aspekty społeczne i prawne" odbędzie się w dniach 19-20 października 2016 r. w Radziejowicach. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Usługi zaufania - co zawiera projekt ustawy?

Projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej został przyjęty przez Radę Ministrów. To pierwszy etap pracy związanych z wdrożeniem do polskiego systemu prawnego unijnego rozporządzenia w tym zakresie.

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Jednostki pomocy społecznej w 2016 r. - czy będą zmiany?

Nie wszystkie jednostki organizacyjne pomocy społecznej i systemu wspierania rodziny powinny posiadać wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną. Takie założenie przyświeca proponowanym zmianom w ustawie o pomocy społecznej. Posłowie chcą, by nowe przepisy weszły w życie jeszcze w 2016 r.

Rozporządzenie w sprawie eiDAS - 1 lipca 2016 r.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS) wejdzie w życie 1 lipca 2016 r. Nowa regulacja wprowadza jednolite w całej Unii Europejskiej podejście do świadczenia usług zaufania.

Po raz pierwszy w Lublinie Akademia Mówcy i Prezentera

Po raz pierwszy w Lublinie, już 6 maja, odbędzie się seminarium z wystąpień publicznych prowadzone przez pana Maurycego Seweryna - jednego z trzech najlepszych w Polsce ekspertów od wystąpień publicznych i mowy ciała. Seminarium nosi nazwę Akademia Mówcy i Prezentera. Są to praktyczne warsztaty z kamerą dla dziennikarzy, samorządowców, przedsiębiorców i studentów.

XIII edycja konferencji „Zarządzanie kryzysowe – komunikacja i kooperacja służb” już za nami

25 lutego w warszawskim hotelu Lord zebrali się znani i cenieni eksperci, prestiżowe firmy oraz uczestnicy. Dzięki znakomitej frekwencji na sali pojawiło się ponad 100 osób. Niezwykle cieszy nas fakt, że kolejna edycja konferencji skierowanej do administracji publicznej oraz służb mundurowych spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Konferencja „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”

Zapraszamy do wzięcia udziału w drugiej edycji konferencji „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”, która odbędzie się w dniu 10 marca 2016 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Straż pożarna z największym zaufaniem wśród instytucji publicznych

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki badania, z których wynika, że instytucją życia publicznego, której Polacy najbardziej ufali w pierwszej połowie 2015 r., była straż pożarna. Najmniejsze zaufanie mamy do władzy ustawodawczej.

Jednostki pomocnicze gminy

Co do zasady, gmina odpowiada za realizację powierzonych jej zadań. Ustawodawca nie wyklucza jednak, żeby jakaś ich część była realizowana przez specjalnie powołane do tego jednostki pomocnicze.

E-usługi administracyjne na poczcie

Niebawem na poczcie zapłacimy kartą. Będzie również więcej e-usług administracyjnych.

Jaki organ rozpatruje skargę na przewodniczącego rady

Jedna z członkiń rady gminy złożyła do rady i na ręce wójta skargę na przewodniczącego. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Do jakiego organu należy się zgłosić w pierwszej kolejności?

Ułatwienia dla łączenia się samorządów

Sejm przyjął senackie poprawki do noweli zachęcającej samorządy do łączenia się. Zgodnie z propozycją połączone gminy o niższych dochodach będą mogły (w okresie 5 lat po połączeniu) uzyskać wzrost udziału w PIT nawet o 10 punktów procentowych.

Symbole jednostek samorządu terytorialnego

Co warto wiedzieć o tworzeniu symboli jednostek samorządu terytorialnego w Polsce? Co powinien zawierać wniosek o opinię o projekcie symbolu?

Analiza danych w administracji publicznej

Zapraszamy na seminarium „Analiza danych w administracji publicznej”. Podczas spotkania zostaną poruszone tematy związane m.in. z badaniami ankietowymi, analizami i raportowaniem z wykorzystaniem rozwiązań Statistica.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej - multikonferencja w Bydgoszczy

Urząd Statystyczny w Bydgoszczy we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Wiedzą oraz Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy jest organizatorem Multikonferencji pt. Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej oraz narzędzi Business Intelligence w zarządzaniu budżetami jednostek samorządu terytorialnego, która odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 25-26 maja 2015 r.

Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Od 11 maja 2014 r. podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno zawierać, obok innych elementów, również adres elektroniczny wnoszącego. Wskazanie prawidłowego adresu elektronicznego warunkuje realizację doręczenia elektronicznego, co dla organu, jak również strony postępowania (innych uczestników), ma kluczowe znaczenie.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Nabór w instytucjach publicznych - problemy, rozwiązania

Nabór pracownika na wolne stanowisko pracy jest ważny z wielu powodów. Jest to moment zatrudnienia w administracji publicznej nowej osoby, która najprawdopodobniej zostanie z nami na długo i to nawet wtedy, kiedy nie do końca sprawdzi się w pracy. Istnieje istotny wpływ przebiegu każdego z naborów na wizerunek zarówno przeprowadzającej go instytucji, jak i całej administracji publicznej.

Administracja publiczna - perspektywy i zagrożenia a wpływ nowych technologii

Czy można przewidzieć przyszłość Administracji? Jej nowoczesne rozwiązania? Perspektywę najbliższych lat? Oczywiście, że tak.

Dotacje na zadania bieżące - wydatki samorządów

Najwięcej wydatków samorządy terytorialne przeznaczają na zadania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oświatę oraz transport. Dotacje udzielane w tych obszarach stanowią blisko 75 procent ogólnej kwoty przekazywanych dotacji na zadania bieżące.

Zobowiązania wyłączone z limitu zadłużania

Samorządy w swoich dokumentach planistycznych muszą uwzględniać wyłączenia z limitu zadłużenia wydatków związanych z projektami dofinansowanymi ze środków unijnych. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że finansowanie takiego projektu nie zagraża przekroczeniem dopuszczalnego poziomu długu.

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Posłowie czekają na ekspertyzy w sprawie tzw. janosikowego

Specjalna podkomisja zajmująca się projektami - obywatelskim i poselskim - mającymi ograniczyć tzw. janosikowe, zanim przystąpi do merytorycznych prac nad nimi, chce zapoznać się z opiniami ekspertów na ten temat. Problemem okazał się termin ich przygotowania.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli

Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.

Projekt ustawy metropolitalnej uzupełniany o poprawki

Projekt ustawy metropolitalnej dla aglomeracji katowickiej jest uzupełniany o poprawki; jest też dla niego wstępne poparcie koalicjanta - poinformował lider śląskiej PO, wiceminister gospodarki Tomasz Tomczykiewicz.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Umowy na czas określony w administracji publicznej

Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników korpusu służby cywilnej.

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Wartościowanie stanowisk pracy w jednostkach samorządowych

W celu unowocześnienia procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej system wynagradzania pracowników budowany jest na podstawie wartościowania stanowisk pracy. Rośnie liczba jednostek samorządowych wdrażających wartościowanie stanowisk w swoich urzędach oraz podległych jednostkach.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

REKLAMA