REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Współpraca, Rozwój miast

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Etapy przygotowania projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

Doświadczenia samorządów w realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, choć nadal niewielkie, wskazują, że powodzenie przedsięwzięcia zależy przede wszystkim od jakości przedrealizacyjnego etapu przygotowania inwestycji. A więc głównie od jakości analiz prawnych, finansowych i ekonomicznych.

Jak samorządy mogą przygotowywać się do nowej perspektywy finansowej

W nowej perspektywie finansowej 2014–2020 nie będzie tak dużych środków finansowych na inwestycje w samorządach jak obecnie. Dlatego warto już dziś poznać wymagania unijne i krajowe związane z przyszłą perspektywą, by lepiej przygotować się do ubiegania się o dotacje.

Odszkodowania za nieruchomości wydzielone pod drogi publiczne

Niewiele jest gmin, które nie mają problemów ze stanem prawnym dróg wydzielonych na skutek podziałów nieruchomości. Nawet jeśli wcześniej, kwestię własności dróg rozstrzygały opierając się na powszechnie aprobowanej przez sądy administracyjne wykładni przepisów, to po wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Bugajny i inni przeciwko Polsce okazało się, iż stosowany dotąd algorytm postępowania nie jest wystarczający dla wydania zgodnych z prawem rozstrzygnięć.

Partnerstwo publiczno-prywatne jako uzupełniający model finansowania

Na przestrzeni ostatnich 15 lat w Polsce zebrano szereg doświadczeń w przygotowaniu i realizacji projektów inwestycyjnych z udziałem partnerów prywatnych. W artykule pojawią się wybrane przykłady zrealizowanych z sukcesem inwestycji infrastrukturalnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

REKLAMA

Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.

Estetyka przestrzeni miejskiej - porady praktyczne cz.2

Rozrastające się miasta, zacieśnianie miejskiej zabudowy, rozbudowa sieci podziemnej infrastruktury, to powody wypierania zieleni miejskiej. Zieleń jako element krajobrazu miast, staje się dla nas dobrem coraz bardziej ograniczonym, coraz bardziej niedostępnym.

Nowa procedura realizacji inwestycji przeciwpowodziowych

Skutki decyzji realizacyjnych wydanych dla inwestycji przeciwpowodziowych na podstawie specustawy są w praktyce nieodwracalne, co ułatwi i przyspieszy realizację takich projektów. Jednak to nie jedyne zalety nowych przepisów.

Przygotowanie strategii marketingowej miasta

Przygotowaniem strategii marketingowej miasta powinna zająć się zewnętrzna firma posiadająca doświadczenie w pracy z samorządami, a cena nie może stanowić podstawowego kryterium jej wyboru – twierdzą zgodnie przedstawiciele miast, które w ostatnim okresie wzbogaciły się o tego typu dokumenty oraz przedstawiciele agencji.

REKLAMA

Nowa ustawa o PPP a ustawa o koncesjach

Tak zwana „nowa” ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym weszła w życie 27 lutego 2009 roku. Zastąpiła ona „martwą” w praktyce ustawę z dnia 28 lipca 2005 roku, na podstawie której nie zostało przeprowadzone dosłownie żadne przedsięwzięcie z udziałem partnera publicznego i prywatnego.

Co daje komunikacja i partycypacja społeczna

Konsultacje społeczne nie są prostym sposobem na podejmowanie decyzji. Umożliwiają jednak przygotowanie np. inwestycji dostosowanych do potrzeb mieszkańców, zwiększają poziom legitymizacji i zaangażowania społecznego, co pozwala w wielu przypadkach zaoszczędzić środki finansowe i czas.

PPP - co to właściwie znaczy?

O partnerstwie publiczno – prywatnym napisano już bardzo wiele książek i artykułów, odbyła się niezliczona ilość seminariów, konferencji ale - jak się wydaje - nie do końca wiemy jak to narzędzie wykorzystywać w praktyce.

Specjalne strefy ekonomiczne - podstawy prawne, tworzenie, pomoc publiczna

Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) to wyodrębnione administracyjnie obszary Polski, gdzie inwestorzy mogą prowadzić działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach. Celem funkcjonowania tego instrumentu wsparcia jest przyspieszenie rozwoju regionów poprzez przyciąganie nowych inwestycji i promocję tworzenia miejsc pracy.

Jak poprawić wizerunek samorządu

W zależności od tego, do jakiej grupy chcemy z komunikatem dotrzeć musimy współpracować z medium, które trafia właśnie do tej grupy. Dobry kontakt z mediami powinien więc stać się priorytetem każdego samorządu, który pragnie wykreować swój wizerunek i zyskać renomę. Nie jest to jednak proste, ponieważ opinia urzędników na temat pracy dziennikarzy nie jest najlepsza.

Korzyści dla gmin z funkcjonowania parków technologicznych

Samorządy chętnie uczestniczą w tworzeniu parków technologicznych, które są platformą wspólnej pracy środowisk biznesowych i naukowych. Zadania przez nie realizowane są ważne dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał takich firm często nie wystarcza, aby samodzielnie wprowadzać innowacje. Dlatego tak istotne jest wsparcie finansowe samorządu terytorialnego.

Polskie samorządy w działaniu

W styczniu bieżącego roku 16 nowych projektów URBACT zostało zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący Programu. Dziś przedstawiamy opisy trzech projektów URBACT II, które realizowane są z udziałem polskich partnerów.

PPP - konstrukcja umowy

W niniejszym artykule kontynuujemy cykl rozważań na temat możliwości realizacji projektów PPP w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej zwanej: Ustawa).

Pomysły na odnowę miast

Czerwona cegła, stylowe okucia, wielkie okna – niegdyś elementy charakterystyczne dla kompleksów fabrycznych, dziś – atrybuty modnych loftów. Jak jednocześnie pozbyć się zdewastowanych terenów i zamienić je w miejsca tętniące życiem? Trzeba je poddać rewitalizacji.

Miasta zadowolone z efektów zagranicznych kampanii promocyjnych

Polskie miasta coraz chętniej przeprowadzają zagraniczne kampanie reklamowe. Nie wszystkie są w stanie ocenić ich efektywność, jednak te, które odpowiednie badania już przeprowadziły, twierdzą, że wyniki są dużo lepsze niż zakładano.

Samorządy polubiły partnerstwo publiczno-prywatne

Minął pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym i koncesjach. Na ich podstawie powstają już pierwsze projekty. Najwięcej takich inwestycji jest w Wielkopolsce, ale w innych regionach samorządy także realizują przedsięwzięcia w tej formule.

Przepis na idealne miasto

Od kilku lat Polska włącza się do międzynarodowych projektów i programów rewitalizacyjnych. Programy rewitalizacji przygotowane przez gminy, w większym niż dotychczas stopniu, powinny obejmować obszary zdegradowane działalnością przemysłową, celem nadania im nowych funkcji społeczno-gospodarczych.

Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta

Główna ulica czy centralny rynek to w większości miast najważniejszy punkt, który przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów. Regres czy nawet tylko brak rozwoju takiego miejsca jest odbierany jako upadek miasta. Tak stało się m.in. w Łodzi, ale są już pomysły na przywrócenie głównej ulicy tej metropolii wcześniejszej świetności.

Międzygminne porozumienia - konieczna staranność

Zgodnie z art. 74 ustawy o samorządzie gminnym, gminy mogą zawierać porozumienia w przedmiocie wykonywania zadań publicznych. Dotyczy to np. sytuacji, gdy jedna z gmin nie jest w stanie - choćby z przyczyn organizacyjnych - zapewnić swoim mieszkańcom wystarczającego dostępu do niektórych usług, zaś druga dysponuje w tym zakresie pewną „nadwyżką”.

Jakie są relacje między prezydentem a radą miasta

W jaki sposób prezydent miasta powinien współpracować z radnymi? Jak prezydent powinien przekonywać radnych do realizacji swojej wizji rozwoju miasta? Jak radni mogą przyczyniać się do rozwoju miasta?

Jak wspomagać gminę w promocji turystyki

Co i jak należy promować? Czy sama informacja wystarczy, by przyjeżdżali turyści? Jak wykorzystać historię i legendę do stworzenia produktu turystycznego? Czy do promocji potrzebny jest program i koncepcja przestrzenna?

Jak skutecznie wykorzystać zabytki do turystycznej promocji gminy

Każda gmina powinna w ramach swojej strategii rozwoju wykorzystywać miejscowe zabytki do promocji turystycznej. Pieniądze na odrestaurowanie zabytków mogą pochodzić m.in. z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wojewódzkich konserwatorów zabytków, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz odpowiednich funduszy wojewódzkich.

Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutem

Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutemZwiązki międzygminne często organizują swoją działalność niezgodnie ze wskazaniami statutu lub obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto wydają środki publiczne z pominięciem przepisów o zamówieniach publicznych i tworzą nowe podmioty niezgodnie z prawem.

W promocji miasta liczą się konsekwencja i spójność przekazu

Zarządzanie wizerunkiem miasta to zadanie długofalowe, które powinno zostać zapisane w strategii marketingowej. I choć każdy samorząd powinien znaleźć wyróżniki stanowiące podstawę promocyjnego przekazu, to bez wylansowania mody na Polskę, działania lokalnych władz mogą tracić na znaczeniu.

REKLAMA