Kategorie

Budżet, Samorząd terytorialny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zakłada on także wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego - m.in. uelastycznienie ram fiskalnych nakładanych na samorządy. 
Samorządy mogą mieć trudności w zabezpieczaniu wkładów własnych,  potrzebnych do uzyskania finansowania ze środków Unii Europejskiej.
Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają korekty planu finansowego na 2017 r. Jest to związane z nową ustawą budżetową na 2017 r.
Planujemy w przyszłym roku ufundować z budżetu gminy tablicę pamiątkową i pomnik. Nie mamy jednak pewności, czy taki wydatek majątkowy będzie zgodny z prawem, skoro przepisy budżetowe wprost na to nie zezwalają, a regionalna izba obrachunkowa może wydatek unieważnić. Czy jest podstawa prawna do finansowania takiego wydatku z budżetu?
Obligatoryjny charakter rezerwy na zarządzanie kryzysowe wyklucza możliwość dokonania zmiany jej przeznaczenia – stwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku. Jak podkreśla RIO, zmiana przeznaczenia rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego powoduje naruszenie obowiązku jej tworzenia i przeznaczenia wyłącznie na cel, na jaki została utworzona.
Prezydent podpisał zmianę ustawy o funduszu sołeckim. Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z tych funduszy.
Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont zawiera konta występujące wyłącznie w jednostkach budżetowych lub wyłącznie w samorządowych zakładach budżetowych.
Faktura korygująca wystawiana jest w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Gdy zmniejsza się podstawa opodatkowania, to skutki tego zmniejszenia należy ująć w deklaracji VAT, składanej za okres, w którym to zmniejszenie miało miejsce.
Do końca maja zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedstawić radzie lub sejmikowi województwa sprawozdanie finansowe za 2010 rok. Rozpatruje je komisja rewizyjna, która m.in. na podstawie tego sprawozdania musi przygotować do 15 czerwca 2011 r. wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu.
Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.
Budżet jest rocznym planem finansowym, który stanowi podstawę funkcjonowania budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ustawie o finansach publicznych wyróżniamy dwa rodzaje budżetów - budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Jak duże dochody ma gmina, zależy w dużym stopniu od jej rozwoju. Dużo przedsiębiorców to większe wpływy z podatków. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych gminy wynosi w 2007 roku 36,22 proc., a z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych 6,71 proc. Dochody poszczególnych samorządów to również wpływy wynikające z zarządzania majątkiem gminy, powiatu i województwa. Znaczącą część środków finansowych, szczególnie dla mniej zamożnych samorządów, stanowią subwencje i dotacje z budżetu państwa.