Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek
05 kwi 2011
Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody
22 mar 2011
Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie
kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu
szkolenia operatorów numerów alarmowych.
Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego
01 mar 2011
Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.
Bez ograniczeń w zaciąganiu zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych
16 lut 2011
Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w
których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych
zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z
wyjątkiem Skarbu Państwa.
Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu
26 sty 2011
Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z
budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach
postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.
Odpowiedzialność podatkowa kierownika jednostki
20 sty 2011
Uniknięcie przez kierownika jednostki sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów podatkowych zależy przede wszystkim od prawidłowego i terminowego wypełniania nałożonych nań obowiązków.
Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach
19 sty 2011
Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?
Zaciąganie zobowiązań na okres dłuższy niż rok a zasada roczności budżetu JST
28 gru 2010
Czy jednostka może zakupić dostęp do systemu informacji prawnej na 3 lata? Czy nie będzie to stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych? Jakie konto i jaki paragraf klasyfikacji budżetowej należy zastosować?
Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych
28 gru 2010
Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zmiany w 2010 r.
27 gru 2010
Do najistotniejszych zmian w 2010 r. dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych należy zaliczyć m.in. rozszerzenie katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz o zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej.
Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych
30 lis 2010
Zadania publiczne można realizować w kilku formach. Od wyboru konkretnej z nich zależy m.in. sposób powierzania i dofinansowywania zadań komunalnych.
Przekazanie stowarzyszeniu małej szkoły samorządowej
24 wrz 2010
Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.
Reprezentacja zakładu budżetowego w zakresie zawierania umów
22 wrz 2010
Czy zapis brzmiący: „kierownik gminnego zakładu budżetowego działa jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta” oznacza, że jest on upoważniony do samodzielnego podpisywania umów, np. z odbiorcami wody, dostawcami różnego rodzaju, np. elektrownią, umów cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami, czy też potrzebna jest na tych dokumentach kontrasygnata głównego księgowego? Czy pieczątka głównego księgowego zakładu budżetowego, podobnie jak kierownika zakładu, powinna zawierać zapis „z upoważnienia wójta”, mimo że de facto jego pracodawcą jest kierownik?
Prawidłowe sporządzanie sprawozdań jednostkowych a obowiązujące terminy
15 wrz 2010
Dużo zamieszania i niepokoju wzbudził nowy zapis w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dotyczący nieprzekazania w terminie sprawozdań.
Odsetki od dotacji przedmiotowej otrzymanej z budżetu JST
13 wrz 2010
W zakładzie budżetowym jest jeden rachunek bankowy, na którym gromadzi się środki z przychodów własnych i z dotacji przedmiotowej z budżetu powiatu. Odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji, stanowią przychody zakładu budżetowego.
Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu
09 wrz 2010
Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:
Diety sołtysów a podatek dochodowy
19 sie 2010
Urząd gminy kwartalnie wypłaca sołtysom diety, ustalone uchwałą Rady Miejskiej, za czynności wykonywane w ramach ich obowiązków (tzn. z tytułu uczestnictwa w sesjach rady i spotkaniach organizowanych przez burmistrza). Kwoty te obejmują również zwrot kosztów dojazdów do urzędu i zwrot kosztów za używanie prywatnego telefonu dla celów sołectwa.
Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową
18 sie 2010
Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.
Zwolnienie z podatku dochodowego gospodarstw pomocniczych w 2010 r.
10 sie 2010
Czy gospodarstwo pomocnicze działające przy ośrodku pomocy społecznej korzysta w 2010 r. ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i nie wpłaca zaliczek na podatek w trakcie roku?
Zaniechanie przeprowadzenia audytu wewnętrznego i odpowiedzialność z tego tytułu
20 lip 2010
Niezatrudnienie audytora lub niezawarcie umowy z podmiotem świadczącym
usługi audytu w jednostce, stanowi od początku bieżącego roku naruszenie
dyscypliny finansów publicznych.
Limity finansowe dla komitetów wyborczych
16 lip 2010
Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.
Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST
06 lip 2010
Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.
Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów
31 maja 2010
Przepisy o finansach publicznych i standardy nie wspominają o korzyściach, jakie skutecznie działająca kontrola zarządcza może przynieść kierującym jednostkami finansów publicznych. Jednak po dokładniejszym ich przeanalizowaniu można znaleźć propozycje rozwiązań menedżerskich, które pozwolą znacząco podnieść jakość zarządzania w sektorze publicznym – podobnie jak miało to miejsce w instytucjach komercyjnych.Więcej o kontroli zarządczej przeczytasz w Poradniku Rachunkowości Budżetowej nr 8. Zamów prenumeratę Poradnika Rachunkowości Budżetowej, a w najbliższym czasie otrzymasz omówienia najważniejszych zagadnień z rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, m.in.:- Nową sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych- Przekształcenia i likwidację zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych.
Dyrektor departamentu spoza sektora finansów publicznych?
29 mar 2010
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, ministrowie proponują poszerzenie kręgu osób uprawnionych do ubiegania się o wyższe
stanowiska w służbie cywilnej.
Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach
23 mar 2010
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.
Przekształcanie zakładów budżetowych
11 lut 2010
Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o
100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego
samorządowego zakładu budżetowego?
Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
04 lut 2010
W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.
Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową
19 sie 2009
Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?
Likwidacja zakładów i gospodarstw pomocniczych
26 maja 2008
Przygotowywana reforma finansów publicznych zakłada włączenie do systemu nadzoru budżetowego zadań realizowanych przez ponad 3 tys. zakładów budżetowych i prawie 1 tys. gospodarstw pomocniczych.
Jeżeli mandat, to nie urząd
14 lis 2007
Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.