REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Urząd

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w zasadach ogólnych w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła wiele zmian w katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego. Zmiany modyfikują istniejący katalog, a także poszerzają go o kilka nowych zasad.

Zasada pewności prawa - nowelizacja KPA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), która weszła w życie 1 czerwca 2017 r., wprowadziła liczne zmiany m.in. w zasadach ogólnych postępowania administracyjnego.  Jedną z nowości jest wprowadzenie zasady pewności prawa.

Sprzeciw od decyzji o kasacji - nowelizacja Kpa

Prawo do odwołania się od rozstrzygnięcia jest jedną z fundamentalnych zasad kierujących postępowaniem administracyjnym. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła pewne zmiany w zakresie sposobu odwołania się od rozstrzygnięcia organu art.138§2 k.p.a. Tą zmianą jest zastąpienie skargi na decyzję wydanej w trybie tego przepisu,  sprzeciwem od tej decyzji.

Kto może być mediatorem po 1 czerwca 2017 r.? - nowelizacja KPA

Na skutek nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) została wprowadzona instytucja mediacji. Jednym z uprawnień stron w postępowaniu mediacyjnym będzie możliwość wyznaczenia mediatora, który to postępowanie poprowadzi.

REKLAMA

Zasada dążenia organu do polubownego załatwienia sprawy - nowelizacja KPA

Jedną ze zmian wprowadzonych na skutek nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest wprowadzenie zasady polubownego rozstrzygania kwestii spornych. Celem wprowadzenia tej zasady jest zachęcanie stron do by wspólnie poszukiwały kompromisu co do możliwego rozwiązania spornej sytuacji.

Ponaglenie - nowelizacja Kpa

Ponaglenie jest nowym środkiem prawnym przysługującym stronie w sytuacji gdy w jej sprawie organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania. Od 1 czerwca ponaglenie zastąpi zażalenie na bezczynność/przewlekłe prowadzenie postępowania oraz wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Milczące załatwienie sprawy - nowelizacja Kpa

Dnia 1 czerwca 2017 roku wchodzą w życie zmiany wprowadzone w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego.  Jedną ze zmian, które wprowadza owa nowelizacja jest nowa forma rozstrzygania w sprawach administracyjnych. Jest to tzw. milczące załatwienie sprawy.

Mediacja - nowelizacja Kpa

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadza instytucję mediacji. Ustawodawca zachęca w ten sposób do polubownego rozwiązywania kwestii spornych.

REKLAMA

Reforma systemu metrologii instytucjonalnej 2017 r.

Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Kogo czeka wymiana dowodu osobistego w 2017 r.

Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

Instytucja ponaglenia - zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego 2017 r.

W aktualnym stanie prawnym brak jest definicji pojęć - bezczynność organu oraz przewlekłość postępowania. Strona, na niezałatwienie sprawy w terminach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia. Postępowania administracyjne często się przeciągają, dlatego też ma zostać wprowadzona instytucja ponaglenia.

Procedura zmiany imienia i nazwiska

Zmiany imienia i nazwiska można dokonać na pisemny wniosek osoby zainteresowanej do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Należy jednak zaznaczyć, że jest to możliwe jedynie z ważnych powodów. Procedurę zmiany reguluje ustawa o zmianie imienia i nazwiska.

Dokumenty urzędowe a moc dowodowa

Kwestia dowodów w postępowaniu  jest powiązana z zasadami ogólnymi działania administracji. Chodzi tu konkretnie o zasadę dążenia organu do prawdy obiektywnej. Wyraża ją art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. (dalej: k.p.a.)

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?

Dane o wynagrodzeniach urzędników gminy nie zawsze są informacją publiczną - tak brzmi orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2013 r. Udostępnienie tych danych zależy od tego czy dany urzędnik jest osobą pełniącą funkcje publiczne czy też nie.

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

Które sprawozdania administrator bezpieczeństwa informacji ma obowiązek przesyłać do GIODO?

Administratorzy bezpieczeństwa informacji powinni przesyłać do GIODO wyłącznie sprawozdania ze sprawdzeń realizowanych na jego wniosek.

Urząd Zdrowia Publicznego rozpocznie działalność już w 2018 r.

Powołanie Urzędu Zdrowia Publicznego to tylko jedna ze zmian planowanych przez Ministerstwo Zdrowia. Resort planuje m.in. zbudowanie sprawnego systemu zarządzania służbą zdrowia.

Zmiany w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Zasiłek dla opiekuna po śmierci osoby niepełnosprawnej w 2017 r.

Po śmierci osoby niepełnosprawnej opiekun będzie mógł zarejestrować się w urzędzie pracy i otrzymać zasiłek dla bezrobotnych. Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Co zrobić, aby zabezpieczyć urząd przed atakiem hakerów

Cyberprzestępcy coraz śmielej biorą na celownik jednostki administracji publicznej, włamując się do urzędowych komputerów i instalując w nich szkodliwe oprogramowanie. W wyniku takich „wizyt” wykradane są poufne dane, a z bankowych kont znikają pieniądze. Zdaniem specjalistów, zajmujących się bezpieczeństwem informatycznym, skala takich zjawisk będzie rosła.

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Warsztaty "System EZD jako system wspomagający lub podstawowy"

Warsztaty "System EZD jako system wspomagający lub podstawowy" odbędą się 3 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Cyfryzacja usług publicznych

Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Cyfryzacji pracują nad programem "Od papierowej do cyfrowej Polski". Dokument przewiduje m.in. cyfryzacją kluczowych usług publicznych.

Szkolenie "eIDAS - Obowiązek dla administracji i szansa rozwoju usług elektronicznych"

Szkolenie "eIDAS - OBOWIAZEK DLA ADMINISTRACJI I SZANSA ROZWOJU USŁUG ELEKTRONICZNYCH Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, zapewnienie zgodności z wymaganiami PSD2" odbędzie się 28 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

XXV Forum Informatyki w Administracji

Zapraszamy do Fabryki Wełny Hotel & SPA do miejsca, w którym historia spotyka się z nowoczesnym designem, relaks ze sztuką, a surowy industrialny klimat z eleganckim komfortem. Obiekt mieści się w budynku dawnej fabryki rodziny Baruchów w samym centrum Pabianic, w niedalekiej odległości od Łodzi.

Kogo może upoważnić dyrektor urzędu do podpisywania dokumentów

Czy do podpisywania skierowań do pracy, wezwań w sprawie propozycji pracy lub innej sprawy, w której urząd pracy wzywa osobę bezrobotną potrzebne jest upoważnienie starosty na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, biorąc pod uwagę fakt, że jeśli wzywana osoba bezrobotna nie zgłosi się w terminie określonym w wezwaniu lub odmówi propozycji pracy lub nie tylko, traci status osoby bezrobotnej na podstawie art. 33 ust. 4 ww. ustawy? Czy w tym przypadku wystarczy upoważnienie dyrektora urzędu?

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

Sekretarz jako wyjątkowa funkcja w urzędzie

Po każdych wyborach samorządowych dochodzi do pewnej zmiany w zasobach kadrowych, dotyczy to zwłaszcza stanowisk kierowniczych, zastępców kierowników i sekretarzy. Jednak przepisy ustawy o pracownikach samorządowych niewystarczająco precyzują procedury zatrudniania sekretarza.

Sądy administracyjne z większymi uprawnieniami

Zgodnie z projektowanymi zmianami sądy administracyjne mają uzyskać uprawnienia do zobowiązania urzędu do wydania wskazanej decyzji lub postanwienia, w określonym przez sąd terminie.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego

Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego ma obowiązywać od 2015 roku. Zmiany przepisów mają umożliwić również zwarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego.

Jak wprowadzić zmiany w czasie pracy urzędu

W Urzędzie mamy podstawowy system czasu pracy i miesięczny okres rozliczeniowy. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa?

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Elektroniczne odpisy w USC od 2015 r.

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt zakłada udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej oraz szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego.

Nauczyć się uczyć

Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

O funkcjonowaniu administracji publicznej naukowo na Politechnice Warszawskiej

24 marca 2014 roku w siedzibie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa „Funkcjonowanie administracji publicznej – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne”. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk intelektualnych zainteresowanych funkcjonowaniem administracji publicznej oraz praktyków zarówno administracji państwowej jak i samorządowej, przedstawicieli organizacji samorządowych, organizacji pożytku publicznego oraz studentów.

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19

Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

REKLAMA