REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Jakie organy, poza prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, mogą kontrolować postępowanie przetargowe? Jakie dokumenty w postępowaniu o zamówienia publiczne należy uznać za najistotniejsze?

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Wykonywanie budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Budżet jest rocznym planem finansowym, który stanowi podstawę funkcjonowania budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ustawie o finansach publicznych wyróżniamy dwa rodzaje budżetów - budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Wątpliwości co do bezstronności to podstawa wyłączenia z udziału w postępowaniu przetargowym


Sekretarz miasta jest płatnym publicystą lokalnego dziennika. Czy może być on przewodniczącym komisji przetargowej, która rozstrzyga, jaka gazeta wygra przetarg na publikowanie urzędowych ogłoszeń?

REKLAMA

Odsetki i zaległości w sprawozdawczości budżetowej


Naliczane i zaewidencjonowane na koniec każdego kwartału odsetki za zwłokę od należności podatkowych powinny być wykazane w sprawozdaniu Rb-27S zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w kolumnie dotyczącej należności pozostałych do zapłaty ogółem.

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa



Nieobligatoryjna część polityki rachunkowości w jednostce budżetowej to m.in. instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz instrukcja kasowa. Ta część polityki rachunkowości wynika z tzw. praktyki rachunkowości i z faktu, że mimo iż konkretne przepisy nie określają wprost obowiązku opracowania takich dokumentów, to jednak pewne rozwiązania muszą zostać uregulowane pisemnie.

Nowe stawki podatków lokalnych na 2008 rok


Minister finansów w drodze obwieszczenia opublikował górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych, które będą mieć zastosowanie w 2008 roku. Wszystkie stawki wzrosły.

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

Przepisami ustawy o finansach publicznych w 2001 r. ustanowiono obowiązek i zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W czerwcu i lipcu 2006 r. na podstawie nowelizacji ustawy o finansach publicznych ogłoszono szereg nowych rozporządzeń i komunikatów regulujących funkcjonowanie audytu wewnętrznego w tych jednostkach

REKLAMA

Zakładowy plan kont i wykaz ksiąg rachunkowych

Jednostka budżetowa ma obowiązek wprowadzenia zmian do zakładowego planu kont, jeżeli wynikają one ze zmian w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości. Niezbędnymi elementami polityki rachunkowości w jednostkach budżetowych są np. zakładowy plan kont oraz wykaz ksiąg rachunkowych.

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.

Czy gminom łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela

Jaki termin będzie miała firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania przysługującego gminie? Czy ubezpieczyciel, w przypadku ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej, będzie mógł zgłaszać tego samego rodzaju zarzuty w stosunku do oczekującej na odszkodowanie gminy jak dotychczas?

Jak przygotować informacje o środkach na realizację programów operacyjnych


Jakie terminy obowiązują jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie informacji dotyczącej środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla programów operacyjnych?

Polisy na sprzęt elektroniczny w gminie


Polisy na sprzęt elektroniczny, tak jak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, są dostosowane pod wymogów jego posiadaczy i uwzględniają jego specyfikę. Nie oznacza to jednak, że nie warto ich zmodyfikować, wprowadzając odpowiednie klauzule.

Ekspertyzy, tłumaczenia i analizy na rzecz jednostek budżetowych

W przypadku wydatków na tłumaczenia na rzecz jednostek budżetowych, gdy wydatki te są świadczone przez osoby fizyczne w ramach umów zleceń i umów o dzieło, należy je klasyfikować w paragrafie 417 - Wynagrodzenia bezosobowe z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Ewidencja środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Zamawiający może prosić o przedłużenie terminu

Wykonawcy nie mogą z własnej inicjatywy przedłużać terminu związania ofertą.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.

Przesłanki unieważnienia trzeba interpretować ściśle

Brak koordynacji między inwestycjami jednostek samorządu terytorialnego nie może stanowić podstawy unieważnienia przetargu.

Wszystko o zmianach w Prawie zamówień publicznych

11 maja 2007 r. została opublikowana ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadziła ona szereg zmian do systemu zamówień publicznych.

Podatek rolny i leśny w 2007 r.

Obowiązująca od początku tego roku nowelizacja ustaw normujących podatek rolny i leśny ujednoliciła sposób składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej z terminologią zawartą w przepisach dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Jak przygotowywać okresowe sprawozdania z pomocy publicznej

Jak należy sporządzać i przekazywać sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, w tym okresowe sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie?

Burmistrz nie miał prawa zmieniać budżetu

Burmistrz, jako organ wykonawczy, nie może w zarządzeniu dokonać zmian w budżecie miasta. Uprawnienia takie ma rada.

Preferencyjne kredyty z linii zagranicznych dla gmin

Inwestycje realizowane przez gminy można sfinansować z preferencyjnych kredytów oferowanych przez Bank Ochrony Środowiska, Bank Gospodarstwa Krajowego, BISE i Bank BPH. Chodzi o kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Banku Rady Europy. Zalety tych kredytów to niskie oprocentowanie, około 5 proc. w skali roku, oraz długi okres kredytowania, do 20 lat.

Niezłożenie oświadczenia nie może być podstawą do odwołania wójta przez premiera

Naruszenie przez wójta gminy przepisu art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, nie jest tożsame i nie stanowi naruszenia prawa przez gminę, uzasadniającego skorzystanie przez premiera z uprawnień do odwołania wójta na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy.

Przychody, wydatki budżetowe i sprawozdania

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS?

Wojewoda nie może zabraniać gminie zaskarżania jego decyzji

Akty nadzoru nie mogą wkraczać w prawo gminy do ich zaskarżania, wobec czego nadzór nie może swoimi działaniami niweczyć prawa gminy do dostępu do sądu - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał.

Kiedy i jak złożyć skargę na bezczynność organu podatkowego

Organy podatkowe powinny działać wnikliwie i szybko. Jeśli jednak urząd jest opieszały, można go ponaglić. Gdy to nie pomoże, pozostaje złożenie skargi do sądu na bezczynność organu.

Związki międzygminne mają problemy z zadłużeniem

Nieprawidłowości w zakresie realizacji dochodów i wydatkowania środków publicznych, niezgodne z przepisami gospodarowanie mieniem komunalnym czy brak wywiązywania się gmin z obowiązku terminowego dokonywania wpłat na rzecz związków - to wnioski wynikające z kontroli, której koordynatorem była Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach.

Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutem

Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutemZwiązki międzygminne często organizują swoją działalność niezgodnie ze wskazaniami statutu lub obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto wydają środki publiczne z pominięciem przepisów o zamówieniach publicznych i tworzą nowe podmioty niezgodnie z prawem.

Zamówienia publiczne wyrobów medycznych

Instytucja zamawiająca nie może bezpośrednio odrzucić proponowanych wyrobów medycznych, posiadających znak CE, z pominięciem procedury ochronnej.

Opodatkowanie obrotu wierzytelnościami

Tego, czego nie był w stanie od kilku lat dokonać ustawodawca ani minister finansów, dokonał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w 2007 roku. Temat opodatkowania transakcji zbycia portfela wierzytelności z tytułu kredytów przez banki na rzecz innych podmiotów, w tym na rzecz tzw. zamkniętych funduszy inwestycyjnych sekurytyzacyjnych, pojawiał się cyklicznie w piśmiennictwie już od trzech lat.

Dobry kredyt dla każdej gminy

Bank Gospodarstwa Krajowego udziela samorządom kredytów ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który może służyć finansowaniu nie tylko projektów wspartych dotacjami unijnymi, lecz również tych zapisanych w strategiach rozwoju regionów.

Czy gmina może pobierać opłatę planistyczną od darowizny

Renta planistyczna jest quasi-podatkiem, pobieranym przy zbyciu nieruchomości, naliczanym od wzrostu wartości nieruchomości przy utworzeniu lub zmianie planu zagospodarowania przestrzennego.

Czy radę gminy obowiązują limity ustawowe

Czy rada gminy, ustalając na dany rok w uchwale stawki opłaty targowej, miejscowej lub uzdrowiskowej, nie może przekroczyć określonych limitów?

Jakie opłaty lokalne są pobierane na terenie gminy

Osoby zajmujące się sprzedażą na targowiskach muszą wnosić opłatę targową. Z kolei drobni przedsiębiorcy, prowadzący np. pensjonaty w miejscowościach o korzystnym klimacie, powinni pamiętać, że turyści lub wczasowicze powinni uiścić opłatę miejscową lub uzdrowiskową.

Jakie opłaty lokalne są pobierane na terenie gminy

Osoby zajmujące się sprzedażą na targowiskach muszą wnosić opłatę targową. Z kolei drobni przedsiębiorcy, prowadzący np. pensjonaty w miejscowościach o korzystnym klimacie, powinni pamiętać, że turyści lub wczasowicze powinni uiścić opłatę miejscową lub uzdrowiskową.

Czy wszystkie osoby wnoszą opłatę

Czy opłata miejscowa powinna być pobierana od wszystkich osób przebywających w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne?

Jakie opłaty lokalne są pobierane na terenie gminy

Osoby zajmujące się sprzedażą na targowiskach muszą wnosić opłatę targową. Z kolei drobni przedsiębiorcy, prowadzący np. pensjonaty w miejscowościach o korzystnym klimacie, powinni pamiętać, że turyści lub wczasowicze powinni uiścić opłatę miejscową lub uzdrowiskową.

Czy pobierać opłatę miejscową z góry

Czy można pobierać opłatę miejscową z góry za cały okres planowanego pobytu osoby przebywającej w prywatnym domu wypoczynkowym?

Można zróżnicować stawki podatku od nieruchomości w zależności od rodzaju przedmiotu opodatkowania

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Każda jednostka samorządu terytorialnego winna przekazać do RIO komplet sprawozdań (Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ i Rb-UN) zbiorczych, a dla instytucji kultury, SP ZOZ oraz funduszy celowych lub innych osób prawnych należy sporządzić komplet sprawozdań jedynie w sytuacji, gdy danego typu jednostki nadzorowane przez jednostkę samorządu terytorialnego wykazują jakieś należności i zobowiązania.

Na jakie dochody mogą liczyć jednostki samorządu terytorialnego

Jak duże dochody ma gmina, zależy w dużym stopniu od jej rozwoju. Dużo przedsiębiorców to większe wpływy z podatków. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych gminy wynosi w 2007 roku 36,22 proc., a z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych 6,71 proc. Dochody poszczególnych samorządów to również wpływy wynikające z zarządzania majątkiem gminy, powiatu i województwa. Znaczącą część środków finansowych, szczególnie dla mniej zamożnych samorządów, stanowią subwencje i dotacje z budżetu państwa.

REKLAMA