REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Niska szkodliwość powodem umorzenia

Jeśli kilkaset złotych dotacji nie zostanie rozliczone, to choć jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowanie należy umorzyć ze względu na niewielką szkodliwość czynu.

Prawo określa tryb udzielania zamówień publicznych

W ramach zamówień publicznych zawierane są odpłatne umowy na usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Postępowanie w sprawie zamówienia bez zabezpieczenia środków w budżecie

Jeśli zamawiający zaciąga zobowiązanie wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym, stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także, gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego.

Czy zaangażowanie wydatków budżetowych to planowanie finansowe

Jak należy zdefiniować zaangażowanie wydatków budżetowych? Na czym polega zangażowanie rachunkowe i zangażowanie prawne?

REKLAMA

Jak pogodzić zasadę jawności z ochroną interesu zamawiającego

W jaki sposób zamawiający ma przestrzegać zasady jawności przy prowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne, a z drugiej strony nie dopuścić do sparaliżowania prac komisji przetargowej przez wykonawców albo też do zbyt wczesnego udostępnienia informacji o zamówieniu, co mogłoby godzić w interes zamawiającego?

Liczy się data ogłoszenia przetargu

Trzyletni okres, w którym badana jest zdolność wykonawcy do wykonania zamówienia, należy liczyć do chwili wszczęcia przetargu.

Minister będzie sprawował nadzór publiczny

• Unijna dyrektywa nakazuje stworzyć publiczny nadzór nad biegłymi rewidentami i spółkami audytorskimi• W Polsce - zgodnie z projektem ustawy, do którego dotarła Gazeta Prawna - nadzór ma sprawować minister finansów• Niepokojący jest planowany sposób finansowania systemu, opłaty będą wnoszone przez spółki audytorskie

Gdy kierownik jednostki nie rozliczył inwentaryzacji

Nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wartości materiałów ujętych w arkuszach spisów z natury stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i dyscypliny finansów publicznych.

REKLAMA

Pożyczki i kredyty w jednostce samorządu terytorialnego

Finansowanie wydatków budżetu, a w szczególności deficytu budżetowego samorządu terytorialnego, może następować za pomocą kredytów i pożyczek długoterminowych oraz wpływów z tytułu emisji obligacji komunalnych lub innych instrumentów finansowych. Dług jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem.

Klasyfikowanie środków przekazanych przez Ministerstwo Edukacji

Środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, będącego instytucją wdrażającą, powinny w budżecie powiatu zostać ujęte w takich samych przedziałkach klasyfikacji budżetowej, w jakich zostały przekazane przez instytucję wdrażającą. Wydatki zaś w budżecie powiatu należy klasyfikować w tym samym dziale i rozdziale oraz w paragrafach odpowiednio do rodzaju wydatków.

Dyrektor nie ponosi winy

Nie narusza dyscypliny ten, kto przy udzielaniu zamówienia publicznego kierował się odpowiednimi wytycznymi.

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego.

Aktywa trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych

Ustawa o rachunkowości definiuje aktywa jako kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Udzielanie zamówień przez gminę z pominięciem procedury przetargowej.

W jakich sytuacjach gmina ma prawo zlecać realizację określonych zadań komunalnym osobom prawnym z pominięciem procedury zamówień publicznych i jakie z tego tytułu wynikają uprawnienia dla przedsiębiorcy?

Długi placówek zdrowia i kultury zagrażają samorządowym finansom

Samorządy notują rekordy dochodów. Problemy sprawiają jednak należące do nich bardzo zadłużone instytucje kultury i ośrodki zdrowia - wynika ze sprawozdania z wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2006 r. przygotowanego przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Analiza GP: kto zyska, a kto straci na budżecie na 2008 rok

- Na zapisanych w budżecie podwyżkach najbardziej procentowo skorzystają osoby najmniej zarabiające i emeryci - Pensje pracowników budżetówki mają wzrosnąć o 2,3 proc., czyli tyle, ile wyniesie planowana inflacja - Już w 2009 roku gospodarka może boleśnie odczuć skutki przedwyborczego rozdawnictwa z budżetu

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu.

Ostatni rok obowiązywania podatku od posiadania psów

Z dniem 1 stycznia 2008 r. dotychczasowy podatek od posiadania psów zostanie zastąpiony opłatą od posiadania psów. Obecnie stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku - 53,69 zł rocznie. Natomiast przyszła opłata od posiadania jednego psa nie może przekroczyć w 2008 roku 100 zł rocznie.

Obligacje komunalne nadal atrakcyjne dla samorządów

Po pierwszym półroczu wzrost na rynku obligacji komunalnych wyniósł 0,5 proc. Zadłużenie samorządów z tytułu własnych papierów dłużnych osiągnęło już 3,85 mld zł - wynika z raportu „Podsumowanie II kwartału 2007 roku na rynku nieskarbowych instrumentów dłużnych w Polsce” przygotowanegoprzez agencję Fitch Polska.

Kiedy można się odwołać do GKO


Jeśli rzecznik dyscypliny lub inny uprawniony organ złoży wniosek o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do komisji orzekającej, obwiniony ma szereg możliwości dochodzenia swoich racji. Jeśli orzeczenie komisji I instancji będzie dla niego niekorzystne, może odwołać się do Głównej Komisji Orzekającej, a nawet do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Dochody zagranicznych artystów są różnie opodatkowane

Dochody artystów ukraińskich są zwolnione z podatku w Polsce, gdyż w znacznym stopniu są one finansowane z funduszy publicznych. Dochody artystów białoruskich będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Jakie zasady obowiązują przy przeprowadzaniu spisu z natury w jednostkach budżetowych

Jakie są podstawowe czynności i zasady poprzedzające inwentaryzację polegającą na spisie z natury? Jak należy powołać komisję inwentaryzacyjną?

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa


Instrukcja inwentaryzacyjna, to jeden z nieobowiązkowych elementów przyjętych zasad rachunkowości w jednostce budżetowej. Powinna ona dawać informację o organizacji dokumentacji inwentaryzacji oraz o podziale kompetencji między kierownikiem jednostki budżetowej a głównym księgowym.

Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Jakie organy, poza prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, mogą kontrolować postępowanie przetargowe? Jakie dokumenty w postępowaniu o zamówienia publiczne należy uznać za najistotniejsze?

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Wykonywanie budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Budżet jest rocznym planem finansowym, który stanowi podstawę funkcjonowania budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ustawie o finansach publicznych wyróżniamy dwa rodzaje budżetów - budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Odsetki i zaległości w sprawozdawczości budżetowej


Naliczane i zaewidencjonowane na koniec każdego kwartału odsetki za zwłokę od należności podatkowych powinny być wykazane w sprawozdaniu Rb-27S zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w kolumnie dotyczącej należności pozostałych do zapłaty ogółem.

Wątpliwości co do bezstronności to podstawa wyłączenia z udziału w postępowaniu przetargowym


Sekretarz miasta jest płatnym publicystą lokalnego dziennika. Czy może być on przewodniczącym komisji przetargowej, która rozstrzyga, jaka gazeta wygra przetarg na publikowanie urzędowych ogłoszeń?

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa



Nieobligatoryjna część polityki rachunkowości w jednostce budżetowej to m.in. instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz instrukcja kasowa. Ta część polityki rachunkowości wynika z tzw. praktyki rachunkowości i z faktu, że mimo iż konkretne przepisy nie określają wprost obowiązku opracowania takich dokumentów, to jednak pewne rozwiązania muszą zostać uregulowane pisemnie.

Nowe stawki podatków lokalnych na 2008 rok


Minister finansów w drodze obwieszczenia opublikował górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych, które będą mieć zastosowanie w 2008 roku. Wszystkie stawki wzrosły.

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

Przepisami ustawy o finansach publicznych w 2001 r. ustanowiono obowiązek i zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W czerwcu i lipcu 2006 r. na podstawie nowelizacji ustawy o finansach publicznych ogłoszono szereg nowych rozporządzeń i komunikatów regulujących funkcjonowanie audytu wewnętrznego w tych jednostkach

Zakładowy plan kont i wykaz ksiąg rachunkowych

Jednostka budżetowa ma obowiązek wprowadzenia zmian do zakładowego planu kont, jeżeli wynikają one ze zmian w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości. Niezbędnymi elementami polityki rachunkowości w jednostkach budżetowych są np. zakładowy plan kont oraz wykaz ksiąg rachunkowych.

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.

Czy gminom łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela

Jaki termin będzie miała firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania przysługującego gminie? Czy ubezpieczyciel, w przypadku ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej, będzie mógł zgłaszać tego samego rodzaju zarzuty w stosunku do oczekującej na odszkodowanie gminy jak dotychczas?

Polisy na sprzęt elektroniczny w gminie


Polisy na sprzęt elektroniczny, tak jak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, są dostosowane pod wymogów jego posiadaczy i uwzględniają jego specyfikę. Nie oznacza to jednak, że nie warto ich zmodyfikować, wprowadzając odpowiednie klauzule.

Jak przygotować informacje o środkach na realizację programów operacyjnych


Jakie terminy obowiązują jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie informacji dotyczącej środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla programów operacyjnych?

Ekspertyzy, tłumaczenia i analizy na rzecz jednostek budżetowych

W przypadku wydatków na tłumaczenia na rzecz jednostek budżetowych, gdy wydatki te są świadczone przez osoby fizyczne w ramach umów zleceń i umów o dzieło, należy je klasyfikować w paragrafie 417 - Wynagrodzenia bezosobowe z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Ewidencja środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Przesłanki unieważnienia trzeba interpretować ściśle

Brak koordynacji między inwestycjami jednostek samorządu terytorialnego nie może stanowić podstawy unieważnienia przetargu.

Jak określić niezbędne warunki przetargu

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) stanowi jeden z najważniejszych dokumentów w przetargu publicznym. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania ustala w niej warunki zamówienia, na podstawie których wykonawcy przygotowują swoje oferty.

Wszystko o zmianach w Prawie zamówień publicznych

11 maja 2007 r. została opublikowana ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Wprowadziła ona szereg zmian do systemu zamówień publicznych.

Zamawiający może prosić o przedłużenie terminu

Wykonawcy nie mogą z własnej inicjatywy przedłużać terminu związania ofertą.

Podatek rolny i leśny w 2007 r.

Obowiązująca od początku tego roku nowelizacja ustaw normujących podatek rolny i leśny ujednoliciła sposób składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej z terminologią zawartą w przepisach dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Jak przygotowywać okresowe sprawozdania z pomocy publicznej

Jak należy sporządzać i przekazywać sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, w tym okresowe sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie?

Przychody, wydatki budżetowe i sprawozdania

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS?

Wojewoda nie może zabraniać gminie zaskarżania jego decyzji

Akty nadzoru nie mogą wkraczać w prawo gminy do ich zaskarżania, wobec czego nadzór nie może swoimi działaniami niweczyć prawa gminy do dostępu do sądu - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Preferencyjne kredyty z linii zagranicznych dla gmin

Inwestycje realizowane przez gminy można sfinansować z preferencyjnych kredytów oferowanych przez Bank Ochrony Środowiska, Bank Gospodarstwa Krajowego, BISE i Bank BPH. Chodzi o kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Banku Rady Europy. Zalety tych kredytów to niskie oprocentowanie, około 5 proc. w skali roku, oraz długi okres kredytowania, do 20 lat.

Burmistrz nie miał prawa zmieniać budżetu

Burmistrz, jako organ wykonawczy, nie może w zarządzeniu dokonać zmian w budżecie miasta. Uprawnienia takie ma rada.

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał.

REKLAMA