Kategorie

Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Otrzymanie przez pracownika negatywnej oceny wymaga dokonania ponownej oceny nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniej. Konsekwencją uzyskania kolejnej negatywnej oceny jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.
Jednostka przekazuje pracownikom bilety wstępu na imprezy sportowe, kulturalne (bilety do kina, teatru), które są w 50% dofinansowane ze środków ZFŚS. Pozostałe 50% kwoty dopłacają pracownicy. Czy świadczenia te korzystają ze zwolnienia (w limitowanej wysokości 380 zł) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Do końca marca br. większość pracowników samorządowych powinna otrzymać tzw. trzynastkę za 2009 r. Sprawdź, czy masz prawo do dodatkowej pensji.
Do końca 2009 r. pracodawcy mieli czas na ostateczne określenie stanowisk, na których praca zaliczana będzie do prac w szczególnych warunkach lub prac o szczególnym charakterze. W tym roku zobowiązani są oni do opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracowników wykonujących pracę w tych warunkach.
Czujemy się zmęczeni, zestresowani, nie mamy siły pracować, jakby uszło z nas powietrze. Nie wolno dopuścić, aby taka sytuacja przerodziła się w stan trwały.
W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.
Wobec pracowników samorządowych możliwe jest stosowanie elastycznych norm czasu pracy. Ważne jest jednak indywidualne podejście do pracownika i dobór odpowiedniej normy pracy w określonej dziedzinie działalności samorządu.
Obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. nowa ustawa o pracownikach samorządowych zmieniła zasady ich wynagradzania. Pracodawcy zyskali w tym zakresie więcej swobody w porównaniu z regulacjami poprzedniej ustawy, co jednak nie oznacza, że system płacowy każdego urzędu stał się prostszy i przejrzystszy.
Nawet wysokie zarobki i możliwości rozwoju zawodowego nie potrafią zrekompensować bardzo złej atmosfery w pracy. Tymczasem podstawowy wpływ na jej tworzenie ma osobowość i postawa szefa. Jak sobie poradzić, gdy okazuje się, że nasz szef to osobowość toksyczna?
Szkolenia to dla współczesnej firmy konieczność. Przede wszystkim dlatego, że to niezwykle efektywna droga rozwoju pracowników. Warunkiem jest dobra organizacja szkolenia – dobór odpowiednich trenerów, odpowiedniego programu oraz właściwego miejsca i czasu.
Jednostka samorządowa organizuje wycieczkę dla pracowników. Co należy wpisać w listę obecności – czy pracownik musi wziąć urlop, czy może być nieobecność usprawiedliwiona płatna?
W razie zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w trakcie miesiąca należy obliczyć pensję, rozdzielając okres przed i po zmianie wynagrodzenia.
Czy jednostka budżetowa prawidłowo wylicza podstawę do zasiłku chorobowego w ten sposób, że wlicza do podstawy dodatek stażowy, a wynagrodzenie pracownika i wspomniany dodatek są wówczas pomniejszane proporcjonalnie o dni chorobowego.
Powierzanie pełnienia obowiązków na stanowiskach samorządowych, w sytuacji gdy przepisy prawa nie przewidują takiej możliwości, jest czynnością podejmowaną bez podstawy prawnej, która może być zakwestionowana przez organ nadzoru - wskazał w wyroku z 1 grudnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie.
Około 400 tys. bezrobotnych, którzy nie ukończyli 27 lat, może odbyć staż zawodowy u rolników. Za ich pracę zapłacą urzędy pracy.
Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.
Zatrudniając bezrobotnego skierowanego przez UP można ubiegać się o dofinansowanie wyposażenia lub doposażenia miejsca pracy oraz refundację kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne.
W okresie letnim częściej organizowane mogą być roboty publiczne czy prace interwencyjne. Roboty publiczne mogą inicjować m.in. gminy oraz spółki wodne. Starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych na okres do sześciu miesięcy, część kosztów poniesionych m.in. na wynagrodzenia. Gmina, aby pomóc bezrobotnym, może również organizować prace społecznie użyteczne.