Zastępstwo prawne starostwa
23 gru 2010
Zawarto umowę cywilnoprawną z kancelarią prawną w celu obsługi starostwa. W umowie jest zapis, że koszty zastępstwa poza wynagrodzeniem należą się obsługującej nas kancelarii. Po uregulowaniu należności przez dłużnika koszty zastępstwa procesowego księgowane są w budżecie i wprowadzane po stronie wydatków w planie budżetu w celu wypłacenia kancelarii. Czy istnieje możliwość wypłacania kosztów zastępstwa procesowego, pomijając budżet przez rachunek depozytowy?
Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji
06 paź 2010
Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji
niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony
karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.
Obowiązek meldunkowy - stan prawny i nadchodzące zmiany
06 paź 2010
Obywatel polski nie będzie musiał informować urzędów administracji o
każdorazowym, nawet okazjonalnym wyjeździe poza miejsce zamieszkania, rejestr PESEL stanie się zbiorem danych wyjściowych dla innych centralnych rejestrów państwowych - to niektóre skutki zbliżających się zmian w regulacji prawnej obowiązku meldunkowego.
Zażalenie na bezczynność organu
04 cze 2010
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
Błędy w decyzji administracyjnej
26 mar 2010
W decyzji administracyjnej popełniliśmy drobną omyłkę, błąd pisarski, błędnie pouczyliśmy stronę o prawie odwołania, wskazując niewłaściwy organ. Co zrobić w tej sytuacji? Czy można wydać we wszystkich tych sprawach postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego?
Prokurator jako podmiot na prawach strony
11 lut 2010
Po pierwsze w postępowaniach administracyjnych zdecydowanie za mało
jest prokuratorów występujących jako podmioty na prawach strony. Po
drugie zbyt rzadko prokurator jest utożsamiany z płaszczyzną prawa
administracyjnego.
Zachowanie terminu przez stronę - stan prawny i potrzeba zmian
18 gru 2009
Terminy odgrywają w postępowaniu administracyjnym rolę gwarancyjną wobec strony. Czynność dokonana przez stronę (lub inne podmioty) w ustawowym terminie powinna wywoływać określone przez prawo skutki. Jednocześnie jednak niezachowanie terminu łączyć się może z różnymi konsekwencjami dla strony postępowania (lub innego podmiotu), w zależności od rodzaju tego terminu.
Zażalenie na bezczynność organu
06 lis 2009
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym
29 paź 2009
Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.
Wyłączenie członka SKO po wniesieniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy
20 paź 2009
Wymogi formalne dotyczące składu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w postępowaniu z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez lata budziły sprzeczne interpretacje zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie. Tym razem ustawodawstwo podążyło w ślad za rozwiązaniami jakie ukształtowała praktyka.
Podstawy, tryby i formy wznowienia postępowania administracyjnego
14 paź 2009
Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego, stanowi nadzwyczajną drogę usuwania decyzji prawnie wadliwych z obrotu prawnego. W praktyce jest ona bardzo często stosowana.
Oznaczenie organu w decyzji administracyjnej
07 paź 2009
Zgodnie z dyspozycją art. 107 par. 1 kpa decyzja administracyjna powinna zawierać m.in. oznaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał. Oznaczenie organu ma doniosłe znaczenie dla oceny, czy decyzję wydał właściwy organ administracji publicznej.
Osoba nieobecna jako strona w postępowaniu
25 sie 2009
Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane.
Pełnomocnictwo - uwagi ogólne, wzory
30 cze 2009
Czynności prawne mogą być dokonywane bezpośrednio przez zainteresowaną osobę, lecz niekoniecznie osobiście. Mocodawca jest wówczas reprezentowany przez pełnomocnika, który wykonuje za niego te czynności w granicach określonych w pełnomocnictwie
Skuteczne doręczenie decyzji administracyjnej
23 lut 2009
Uznanie pisma (decyzji) za doręczone ma ogromne znaczenie w postępowaniu administracyjnym, np. stanowi początek biegu terminów procesowych. Komu można doręczyć pismo? Jak to zrobić, aby doręczenie było skuteczne i zgodne z przepisami ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego?
Urzędnik nie musi udostępniać dokumentu roboczego
17 lut 2009
Ustawodawca stworzył podmiotom zobligowanym do udostępnienia informacji publicznej możliwość zachowania w tajemnicy tzw. dokumentów roboczych. Informacja dotycząca protokołu kontroli wewnętrznej nie stanowi danych publicznych, bo nie jest dokumentem urzędowym.
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa i prokury
12 lut 2009
Na podstawie ustawy o opłacie skarbowej, opłacie tej podlega „złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury”. Czy wobec takiego unormowania należy rozumieć, że ustne udzielenie pełnomocnictwa do protokołu nie rodzi obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej?
Terminy załatwiania spraw administracyjnych
23 cze 2008
Terminy w postępowaniu administracyjnym są ważne zarówno dla obywatela zainteresowanego załatwieniem jego indywidualnej sprawy, jak i dla urzędnika, który ma ją załatwić.
Grzywna za niewydanie pozwolenia w terminie
23 maja 2008
Zastosowanie art. 35 ust. 6 prawa budowlanego i wymierzenie na tej podstawie grzywny powinno mieć wówczas zastosowanie, gdy organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę dysponuje kompletnym wnioskiem o pozwolenie na budowę, a mimo to pozostaje w bezczynności.
Kto reprezentuje gminne osoby prawne w postępowaniu przed sądem cywilnym
15 lut 2008
Czy reprezentacja gminnej osoby prawnej zależy od formy prawnej? Czy wójt ma prawo do reprezentacji spółki komunalnej w sądzie?
Odwołania, skargi, petycje
20 lis 2007
Każdy ma prawo odwołania się od decyzji wydanej przez urząd w I instancji, chyba że ustawa w konkretnym przypadku wyłącza możliwość zakwestionowania danej decyzji.
Rozpatrywanie skarg i wniosków w postępowaniu administracyjnym
17 wrz 2007
Do zadań administracji należy nie tylko załatwianie indywidualnych spraw obywateli, ale także załatwianie skarg i wniosków przez nich złożonych.
Rozpatrywanie skarg i wniosków w postępowaniu administracyjnym
17 wrz 2007
Do zadań administracji należy nie tylko załatwianie indywidualnych spraw obywateli, ale także załatwianie skarg i wniosków przez nich złożonych.
Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej
27 sie 2007
O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.
Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie
17 sie 2007
Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?
Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie
17 sie 2007
Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?
Jakie są zasady udostępniania akt w sprawie administracyjnej
09 sie 2007
Jakie uprawnienia ma strona postępowania administracyjnego w zakresie dostępu do akt sprawy? Na jakiej podstawie urząd może odmówić dostępu do określonych akt?
Jakie zasady obowiązują przy doręczaniu pism urzędowych
09 sie 2007
Jakie konsekwencje ma terminowe przesłanie pism w postępowaniu administracyjnym? Jaki może być i kto określa sposób doręczania pisma przez organy administracji? Jakie są zasady postępowanie w przypadku nieodebrania pisma?
Podstawy wydania zarządzeń zastępczych przez wojewodów
03 sie 2007
Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego sprawuje prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w sprawach dotyczących finansów regionalna izba obrachunkowa. W ramach swoich kompetencji wojewoda może kwestionować akt samorządu. Najczęściej przez tzw. zarządzenia zastępcze.
Zasady dochodzenia należności w trybie administracyjnym
19 lip 2007
Dochodzenie należności w trybie egzekucji administracyjnej jest możliwe, jeżeli wynikają one z decyzji, postanowień lub orzeczeń bądź - w przypadku organów administracji publicznej - bezpośrednio z przepisów prawa. Tylko niektóre jednostki samorządu terytorialnego mogą samodzielnie prowadzić egzekucję. W stosunku do pozostałych organem egzekucyjnym jest właściwy miejscowo naczelnik urzędu skarbowego.
Terminy w postępowaniu sądowoadministracyjnym
18 cze 2007
Bieg terminu wyznaczonego przez sąd lub
przewodniczącego (termin sądowy) rozpoczyna się od ogłoszenia w tym
przedmiocie postanowienia lub zarządzenia. Gdy ustawa przewiduje
doręczenie z urzędu, termin biegnie od doręczenia.
Instrumenty antykorupcyjne w administracji
16 maja 2007
Urząd musi ciągle doskonalić swój system antykorupcyjnySprawne funkcjonowanie Systemu Zapobiegania Zagrożeniom Korupcyjnym jest możliwe wówczas, gdy instytucja działa zgodne z filozofią ciągłego doskonalenia. Występowanie pomyłek jest bowiem nieuchronne. Natomiast błędem jest niewyciąganie wniosków ze złego postępowania.
Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji
09 maja 2007
Dobra znajomość podstawowych zasad postępowania administracyjnego, terminów załatwiania spraw, reguł związanych z doręczaniem pism i przeprowadzaniem rozpraw jest podstawowym warunkiem utrzymania sprawności działania i realizowania zadań przez administrację publiczną. Szczególnie ważna okazuje się ona przy pierwszoinstancyjnym rozpoznawaniu indywidualnych spraw, które kończą się wydaniem decyzji i postanowień. Niedostatek wiedzy w tej materii może spowodować popełnianie błędów proceduralnych, które z jednej strony mogą doprowadzić do nieważności decyzji, z drugiej strony narazić pracownika na odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.