REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Szkoła, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pozytywna opinia w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach (OUG) wydał w czwartek pozytywną opinię w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem. Przedłużył ważność szczegółowej części planu ruchu zakładu do końca 2012 r. - podał Wyższy Urząd Górniczy (WUG).

Ministerstwo Finansów znów uderza w samorządy

Mimo wcześniejszych zapowiedzi o rezygnacji z ograniczenia deficytu samorządów, Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy, który jest jeszcze bardziej niekorzystny dla sektora samorządowego niż ubiegłoroczne propozycje resortu.

Środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji

Na różnych etapach postępowania egzekucyjnego środki zaskarżenia mają się wzajemnie uzupełniać, tak aby w możliwie najszerszym stopniu chronić interes stron. Postępowanie egzekucyjne nie zostaje jednak wstrzymane z powodu jego zaskarżenia.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Pisma wychodzące w postaci papierowej i elektronicznej

System EZD to system teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją umożliwiający wykonanie w nim czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych. Choć ma on charakter podstawowy – instrukcja kancelaryjna umożliwia zarówno przygotowanie pism wychodzących w postaci papierowej, jak i elektronicznej.

Umowy na czas określony w administracji publicznej

Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników korpusu służby cywilnej.

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

REKLAMA

7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Decyzja skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie

Za nieważną można uznać jedynie tę decyzję, która z winy organu administracji publicznej została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie. Natomiast błędne doręczenie decyzji nie może być podstawą jej unieważnienia.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Jak zapewnić higienę i bezpieczeństwo w szkole

Obowiązujące od tego roku szkolnego dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach wprowadzają obowiązek wyposażenia szkół w ciepłą bieżącą wodę, a także możliwość zawieszania zajęć w trakcie dużych imprez, jak np. Euro 2012. Niezależnie od tych zmian, należy pamiętać o istniejących już wcześniej wymaganiach dotyczących terenów, budynków i pomieszczeń szkolnych oraz organizacji zajęć dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Zwrot wydatków przez gminę na dowóz dziecka do szkoły

Świadczenie udzielane podatnikowi przez gminę w formie zwrotu kosztów dowozu dziecka niepełnosprawnego do szkoły, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Świadczenie urlopowe z dwóch etatów

Nauczycielowi, który w jednej szkole zatrudniony jest w dwóch stosunkach pracy, z każdego z nich przysługuje świadczenie urlopowe. Ustala się je osobno, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia z każdego z etatów w danym roku szkolnym, a wypłaca do końca sierpnia każdego roku.

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach

Na placówki oświatowe, m.in. szkoły i przedszkola, nałożono obowiązek zapewnienia każdemu dziecku wsparcia i zindywidualizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od rodzaju placówki pomoc na nowych zasadach będzie udzielana od roku szkolnego 2011/2012 lub 2012/2013.

Odpowiedzialność pracownika szkoły za powierzone mienie

Aby nauczyciel lub inny pracownik szkoły był pociągnięty do odpowiedzialności materialnej lub za powierzone mu mienie pracodawca powinien zbadać czy zaszły wszystkie przesłanki spowodowania szkody zawarte w ustawie.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Zmiany w zatrudnianiu nauczycieli z końcem roku szkolnego

Koniec roku szkolnego to czas likwidacji niektórych szkół lub ograniczania liczby klas w innych. Powstaje więc konieczność redukcji zatrudnienia nauczycieli. W takich sytuacjach nauczycieli można zwolnić z pracy, przenieść lub ograniczyć liczbę ich zajęć.

Przekazanie stowarzyszeniu małej szkoły samorządowej

Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.

Stypendia wypłacane przez urząd gminy uczniom

Urząd gminy wypłaca uczniom z terenu gmin stypendia oraz zasiłki szkolne. Czy będzie obowiązany do sporządzenia PIT-8S oraz czy do celów zwolnienia z podatku dochodowego stypendia te są ograniczone do wysokości 380 zł?

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Kryteria podziału 0.6 proc. rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w 2011 r.

Ministerstwo Edukacji Narodowej podało do wiadomości tegoroczne kryteria podziału rezerwy oświatowej części subwencji ogólnej.

Likwidacja szkoły a obowiązek wypłacania odpraw

Likwidacja szkoły oznacza likwidację pracodawcy dla zatrudnionych w niej pracowników – zarówno nauczycieli jak i pracowników nie będących nauczycielami. Dla dyrektora szkoły oznacza to obowiązek dokonania określonych czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności konieczność rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionymi w szkole pracownikami.

Kiedy najlepiej przekształcić (zlikwidować) szkołę

Termin likwidacji (przekształcenia) szkół publicznych uzależniony jest m.in. od tego, z jaką placówką szkoła jest związana. Zmiany w szkole przy zakładzie poprawczym nie rządzą się takimi samymi zasadami, jak większość innych szkół publicznych.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Reforma szkolnictwa wyższego przyjęta przez Sejm

Sejm przegłosował rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zmiany przewidują m.in. reformę systemu nauczania, wprowadzenie modelu finansowania uczelni uzależnionego od jakości kształcenia, uproszczenie ścieżki kariery naukowej oraz połączenie świata akademickiego z rynkiem pracy. Reforma wejdzie w życie 1 października 2011 r.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Funkcjonowanie bibliotek szkolnych w pytaniach i odpowiedziach

Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach

Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem, czyli potencjałem społecznym.

Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego

W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

Związki i porozumienia międzygminne - korzyści ze współpracy

Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań publicznych oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Tak najogólniej można opisać zalety współpracy międzygminnej.

Wpływ organu prowadzącego na decyzje kadrowe dyrektora szkoły

Osoby ubiegające się o pracę w szkołach czy placówkach oświatowych często słyszą, że dyrektor byłby skłonny zatrudnić ale niestety organ prowadzący nie wyraża zgody na dodatkowy etat, czy na zatrudnienie danej osoby. Kto jest więc w tych sprawach decyzyjny – dyrektor czy organ prowadzący?

Kto może kierować szkołą

Jednostki samorządu terytorialnego będące organem prowadzącym dla szkół i przedszkoli powierzają kierowanie placówką dyrektorom, którzy wygrali konkurs. Jest jednak kilka warunków koniecznych do spełnienia, aby szkołą zarządzała osoba odpowiednio do tego przygotowana.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

Organizacja roku szkolnego – nowe rozporządzenie

Od 6 października obowiązuje znowelizowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach publicznych.

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

Przekazanie stowarzyszeniu małej szkoły samorządowej

Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.

RAPORT: Nauczyciele - stan i struktura zatrudnienia

Średnia wieku polskich nauczycieli to 40,9 lat; zdecydowana większość z nich - 81 proc. - to kobiety, prawie wszyscy mają wykształcenie wyższe - wynika z opublikowanego we wrześniu raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Adresowanie kopert

Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail

REKLAMA