REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Informacja publiczna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ekspertyzy i opinie Kolegium prezydenta miasta jako informacja publiczna

Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Koszt pracy pracownika dodatkowym kosztem udostępnienia informacji publicznej?

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie

Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.

REKLAMA

Można składać wnioski o świadczenie "Dobry start" 2018/2019

Rodzice oraz opiekunowie mogą od 1 lipca 2018 r. złożyć wniosek o świadczenie "Dobry Start" on-line przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia lub bankowość elektroniczną, a od 1 sierpnia 2018 r. będzie można złożyć wniosek także drogą papierową.

Wzór identyfikatora kontrolera biletów jest informacją publiczną

Czy zakład transportu miejskiego ma obowiązek udostępnienia wzoru legitymacji kontrolera biletów na wniosek stowarzyszenia? Organizacja złożyła wniosek w trybie dostępu do informacji publicznej. Czy takie udostępnienie może stanowić naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa?

Jak otrzymać wyprawkę z programu Dobry Start?

Wniosek o świadczenie "Dobry Start" można złożyć w urzędach gmin, w MOPS lub wydziałach świadczeń. Już od 1 lipca 2018 r. można składać wnioski. Składając wniosek w lipcu można otrzymać pieniądze już we wrześniu.

Przepisy RODO a udostępnianie informacji publicznej

Wejście w życie nowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych może powodować wątpliwości w zakresie udostępniania informacji publicznej przez organy samorządu. Potrzeba ochrony danych osobowych nie może jednak prowadzić do wyłączenia prawa do informacji publicznej. W praktyce udostępnienie takich informacji powinno polegać na przekazaniu tzw. informacji zanonimizowanej.

REKLAMA

Podział nieruchomości na wniosek użytkownika wieczystego

Czy użytkownik wieczysty może podzielić działkę będącą przedmiotem użytkowania bez zgody właściciela gruntu (gminy)? Czy w postępowaniach dotyczących podziału nieruchomości użytkownik wieczysty ma prawa równe prawom właściciela gruntu?

500+ u Wojewody

Zadania związane z realizacją Programu "Rodzina 500 plus" od 1 stycznia 2018 r. zostały przekazane z poziomu Marszałka Województwa na poziom Wojewody, co ma zapewnić lepszą organizację rozpatrywania wniosków oraz wpłynąć na ich terminowe rozpatrywanie.

E-wnioski dot. dopłat bezpośrednich już od 15 lutego 2018 r.

Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw zacznie obowiązywać już 15 lutego 2018 r. Co się zmieni?

Informacja publiczna a unijne dofinansowanie projektu

Wniosek podmiotu publicznego o dofinansowanie realizowanego projektu stanowi wyraz działalności tego podmiotu związany z realizacją zadań publicznych. Dlatego należy uznać go za dokument zawierający informację publiczną.

Krytyczne uwagi do ustawy o jawności życia publicznego

Rzecznik Praw Obywatelskich krytycznie odniósł się do projektu ustawy o jawności życia publicznego. Zdaniem RPO przepisy projektowanej ustawy naruszać będą zapisy konstytucji m.in. gwarantujące każdemu wolność pozyskiwania informacji.

Koniec z korupcją -jawność życia publicznego

Trwają prace nad ustawą o jawności życia publicznego. Czu ustawa zmieni obowiązujące w Polsce prawo antykorupcyjne?

Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna

We wnioskach o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawcy często domagają się wskazania bardzo szczegółowych informacji nie tylko o wynagrodzeniach, lecz także o takich zagadnieniach, jak kariera zawodowa czy stan zdrowia pracownika samorządowego. Trzeba pamiętać, że tylko niektóre z takich danych mogą zostać zakwalifikowane jako informacja publiczna.

Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej przetworzonej?

Przedmiotem wniosku o udostępnienie informacji publicznej może być informacja, której przygotowanie będzie wymagało podjęcia działań intelektualnych oraz zaangażowania znacznego nakładu czasu i pracy. Udostępnienie takiej informacji uwarunkowane jest jednak wykazaniem przez wnioskodawcę, że za tym udostępnieniem przemawia szczególnie uzasadniony interes publiczny. W przeciwnym wypadku dysponent informacji powinien wydać decyzję o odmowie jej udostępnienia.

Zaświadczenie o samodzielności lokalu

Właściciel nieruchomości składa wniosek o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu. Wniosek, o którym mowa w zdaniu poprzednim, wydawany jest przez właściwego starostę.

Dostęp do informacji publicznej – poradnik

Dostęp do informacji publicznej istotny jest z perspektywy aksjologicznych podstaw funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. Z tego powodu jest prawem wyrażonym w Konstytucji RP, mającym swoje rozwinięcie w ustawie ustrojowej oraz w poszczególnych ustawach administracyjnych.

Zasady obliczania terminów w postępowaniu administracyjnym

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: KPA) wyznacza terminy do dokonywania pewnych czynności w postępowaniu administracyjnym. Są one wiążące zarówno dla organu administracji publicznej jak i dla innych uczestników postępowania.

Samorządowcy wycofali wniosek z TK

Samorządowcy bardzo długo czekali na rozprawę przed TK dotyczącą dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Rozprawa nie odbyła się jednak - z powodu wycofania wniosku przez samorządowców.

Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?

Dane o wynagrodzeniach urzędników gminy nie zawsze są informacją publiczną - tak brzmi orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2013 r. Udostępnienie tych danych zależy od tego czy dany urzędnik jest osobą pełniącą funkcje publiczne czy też nie.

Czy wystarczy wysłanie wniosku o informację na e-mail gminy?

Mieszkaniec wysłał wniosek o udostępnienie informacji publicznej na oficjalny adres e-mailowy gminy. Czy taka forma wystarczy, by uznać, że wniosek został doręczony?

Czy istnieje obowiązek udostępniania faktury jako informacji publicznej

Samorządowcy, ale również partie polityczne czy organizacje społeczne, spotykają się coraz częściej z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wydatkowania środków publicznych, zwłaszcza w zakresie dokumentacji ich wydatkowania. Obok treści zawartych umów przedmiotem zainteresowania wnioskodawców są przede wszystkim faktury.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego - weszły w życie nowe przepisy

Wszystkie dokumenty udostępniane przez organy sektora publicznego mogą być ponownie wykorzystywane do dowolnych celów komercyjnych lub niekomercyjnych, chyba że są zabezpieczone prawami własności intelektualnej osób trzecich. Zasada ta została uwzględniona w nowej ustawie o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.

Wynagrodzenie jako informacja publiczna

Dla samorządowców kwestią sporną często staje się wynagrodzenie za pracę wykonywaną na rzecz JST. Wątpliwości takich nie mają sądy administracyjne, które uznają, że jawność życia publicznego przesądza o konieczności udostępnienia informacji o komunalnych wynagrodzeniach na poszczególnych stanowiskach związanych z wykonywaniem funkcji publicznych.

Wniosek o "Rodzina 500 plus" on-line

Wniosek o świadczenie z programu "500 plus" można złożyć również online. Dokumenty będą bezpłatnie przyjmowane od 1 kwietnia 2016 r.

Ustalanie prawa do świadczenia wychowawczego

Prawo do świadczenia wychowawczego ustalane jest co do zasady na okres od dnia 1 października do dnia 30 września roku następnego. W przypadku złożenia wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. w terminie od dnia 1 kwietnia do 1 lipca 2016 r. (włącznie), prawo do świadczenia wychowawczego na podstawie tego wniosku ustala się począwszy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od dnia 1 kwietnia 2016 r. i w konsekwencji wypłata świadczenia po jego przyznaniu dokonywana jest w takim przypadku z odpowiednim wyrównaniem.

Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego - nowe przepisy

Prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego ma umożliwić przedsiębiorcom wykorzystywanie pozyskanych informacji i danych do tworzenia nowych produktów i usług, np. aplikacji na smartfony i komputery. Do projektu ustawy wprowadzono pojęcia: „informacja sektora publicznego” i „ponowne wykorzystywanie” takiej informacji. Informacja sektora publicznego – to każda treść lub jej część – niezależnie od sposobu utrwalenia (postać papierowa, elektroniczna, dźwiękowa, wizualna, audiowizualna) – będąca w posiadaniu podmiotów, które ją udostępniają lub przekazują do ponownego wykorzystywania.

Dokumenty w aktach postępowania administracyjnego a informacja publiczna

Akta postępowania administracyjnego zawierają różne dokumenty służące organowi administracji publicznej do wydania rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej. Generalny dostęp do tych dokumentów mają strony postępowania, zaś inne osoby do części ze zgromadzonych w aktach sprawy dokumentów mogą uzyskać wgląd w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Dane o skuteczności in vitro stanowią informację publiczną

Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji „Nasz Bocian” występowało do resortu zdrowia o dane dotyczące skuteczności stosowania metody in vitro w poszczególnych ośrodkach realizujących program. Ostatecznie dane otrzymało, ale nie takie o jakie się zwracało. WSA wskazał, że żądana przez Stowarzyszenie informacja nosi charakter informacji publicznej.

Badanie przez radę powiatu wniosku o rozwiązanie stosunku pracy z radnym

Rada powiatu może odmówić wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, nie tylko wtedy gdy podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, ale również w przypadku gdy podstawą tego rozwiązania są inne zdarzenia niezwiązane z wykonywaniem tego mandatu.

Udzielanie informacji publicznych prasie - podmioty zobowiązane

Zakres podmiotów, które muszą udzielić informacji publicznej prasie, jest szerszy niż w przypadku innych instytucji. Prasa może domagać się udzielenia informacji publicznej nie tylko od podmiotów, które są wprost wymienione w ustawie o dostępie do informacji publicznej, ale również na podstawie przepisów ustawy Prawo prasowe.

Brak winy we wniosku o przywrócenie terminu

Przywrócenie terminu ma charakter subiektywny oraz zależy wyłącznie od należytego uprawdopodobnienia okoliczności świadczących o braku winy w przywróceniu terminu. Przypomnieć należy, iż udowodnienie okoliczności a jej uprawdopodobnienie nie są pojęciami tożsamymi.

Informacja publiczna - definicja

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.

Fundusze szwajcarskie dla samorządów

Trwa nabór wniosków do Funduszu Partnerskiego Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. O dotacje mogą ubiegać się m.in. jednostki samorządu w partnerstwie ze szwajcarskimi podmiotami.

Gmina nie pobiera opłat za wycinkę drzewa od przedsiębiorcy przesyłowego

3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Nowy system płatności unijnych

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady uruchamiania środków europejskich, które różnią się od poprzedniego systemu. Wprowadziła je ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Konsekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych

Przy realizacji projektów unijnych zdarzają się sytuacje niedozwolone, które skutkują określonymi karami. Warto zapoznać się z tym, jakie sankcje czekają beneficjenta, który naruszy np. umowę o dofinansowaniu.

Jak konstruować projekty wspierane w ramach PO Kapitał Ludzki

Czy Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest adresowany tylko na realizację zadań w kierunku szkolenia urzędników? Jak będą dzielone dotacje i według jakiego systemu?

REKLAMA