Jednostka budżetowa posiada obiekty socjalne (domki) w ośrodku wypoczynkowym. Prowadzenie ośrodka, drobne naprawy i remonty finansowane są z opłat za korzystanie z domków (tylko w okresie letnim). W jednym z domków wystąpiła awaria sieci wodociągowej. Domki są ubezpieczane, więc to firma ubezpieczeniowa pokryje część kosztów remontu i przekaże daną kwotę na rachunek ZFŚS, z którego są finansowane drobne naprawy, zakupy i remonty obiektów socjalnych. Czy wpłata na rachunek ZFŚS jako odszkodowanie musi być potraktowana jako dochód budżetu państwa (dochód publiczny) i powinien być przekazany na centralny rachunek Ministerstwa Finansów, czy też z tego odszkodowania można dofinansować częściowo naprawę sieci?
W wielu instytucjach kultury praca ma swoją daleko idącą specyfikę - odbywa się w różnych porach doby, w różnych dniach, często wymaga dzielenia na pracę poranną i wieczorną, związana jest z sezonem artystycznym. W konsekwencji ustawodawca objął pracowników instytucji kultury częściowo przepisami odrębnymi. Ponadto, w zakresie nieuregulowanym w sposób szczególny w tych przepisach, istnieje pełne odesłanie do Kodeksu pracy. Niezależnie więc od tego, czy mówimy o państwowej czy o samorządowej instytucji kultury, do pracowników w nich zatrudnionych nie stosujemy innych regulacji, np. ustawy o pracownikach samorządowych.
W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.