REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja publiczna, Burmistrz

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieśmiertelne „my” i „oni”

Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie chodzi.

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Dostęp do informacji w świetle orzecznictwa sądowego

Informacja publiczna to każda wiadomość znajdująca się w polu zainteresowania administracji. Nie każdy podmiot ma jednak prawo do otrzymania takiej informacji. Przepisy regulujące dostęp do informacji publicznej są nieprecyzyjne, dlatego ogromną rolę przy jej udostępnianiu odegrało orzecznictwo sądów.

REKLAMA

Innowacyjne projekty w administracji

W latach 2007-2013 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) daje administracji publicznej w Polsce szansę na zmianę jakościową realizowanych usług i podejmowanych inicjatyw. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z EFS wsparcie udzielane jest w ramach dziesięciu priorytetów.

Stan klęski żywiołowej - definicja, konsekwencje wprowadzenia

Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Urzędnik – zjawisko nadprzyrodzone

Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.

REKLAMA

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Gmina ujawni informacje o dłużnikach w BIG

Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku, samorządy zyskały nowe uprawnienia, które mają poprawić ściągalność zobowiązań - m.in. alimentów. Samorządy, zakłady komunalne, fundacje mogą informować Biuro Informacji Gospodarczej (BIG) o zaległych zobowiązaniach finansowych

Dyrektor departamentu spoza sektora finansów publicznych?

Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, ministrowie proponują poszerzenie kręgu osób uprawnionych do ubiegania się o wyższe stanowiska w służbie cywilnej.

Wyłączenia w samorządzie terytorialnym

Podstawowymi zasadami działania organów publicznych w postępowaniu administracyjnym jest obiektywizm oraz bezstronność. Organy samorządu terytorialnego działają w wielu sferach np. jako organy administracyjne w rozumieniu k.p.a, lub jako organy ustawodawcze samorządu bądź jako zamawiające w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych. Obie wspomniane zasady są więc realizowane w oparciu o różne regulacje prawne i stosownie do poszczególnych trybów.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.

Czy urzędnik powinien odpowiadać materialnie za błędne decyzje

W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.

Dostęp do informacji w świetle orzecznictwa sądowego

Informacja publiczna to każda wiadomość znajdująca się w polu zainteresowania administracji. Nie każdy podmiot ma jednak prawo do otrzymania takiej informacji. Przepisy regulujące dostęp do informacji publicznej są nieprecyzyjne, dlatego ogromną rolę przy jej udostępnianiu odegrało orzecznictwo sądów.

Jakie są relacje między prezydentem a radą miasta

W jaki sposób prezydent miasta powinien współpracować z radnymi? Jak prezydent powinien przekonywać radnych do realizacji swojej wizji rozwoju miasta? Jak radni mogą przyczyniać się do rozwoju miasta?

Żeby zostać wojewodą trzeba mieć tytuł magistra

Wojewoda będzie mógł w drodze decyzji wstrzymać egzekucję administracyjną.

Wyróżniający się urzędnik otrzyma wysoką premię

Szefowie urzędów zyskają większe możliwości elastycznego kształtowania płac podwładnych. Rząd zamierza zlikwidować dodatek specjalny dla pracowników Służby Cywilnej. Dyrektorzy nie otrzymają dodatku funkcyjnego, który z dodatkiem specjalnym zastąpi system premiow.

Czy powództwo należy wytoczyć przeciwko prezydentowi miasta

Prezydent miasta rozwiązał z kierownikiem miejskiego ośrodka kultury umowę o pracę. Ośrodek jest w całości finansowany przez miasto i nie ma osobowości prawnej. Czy w pozwie o przywrócenie do pracy pracownik powinien wskazać jako stronę pozwaną prezydenta miasta?

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego

Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.

System zarządzania jakością w jednostkach samorządu terytorialnego

Systemy jakości wprowadzają oprócz duzych firm urzędy administracji publicznej i samorządowej. System zarządzania jakością ma zagwarantować urzędowi i starostwu wiarygodność, status jednostki przewidywalnej w zakresie jakości, przyjaznej klientowi i działającej w sposób przejrzysty. Niezależnie od niego istnieje jednak kilkanaście innych systemów, których celem jest zarządzanie nie tylko jakością, ale również bezpieczeństwem czy ochroną środowiska.

Jak uzyskać mianowanie na urzędnika Służby Cywilnej

Tegoroczny egzamin na urzędnika mianowanego odbędzie się już 21 czerwca. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.

Imprezy masowe: organizacja i wydawanie zezwoleń

Wójt, burmistrz i prezydent miasta mają obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu na imprezę masową. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy warunków, uprawniony przedstawiciel wójta, może przerwać imprezę masową.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla wójta

Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 r. dla wójta gminy można wypłacić na wniosek i z podpisem przewodniczącego rady gminy? Czy też tzw. „trzynastka” dla wójta gminy powinna być przyznana przez radę gminy uchwałą?

Oświadczenia majątkowe urzędników i samorządowców

Zbliża się ostateczny termin na złożenie oświadczeń majątkowych. Są one składane np. przez radnych i wójtów co roku do 30 kwietnia. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

Jakie konsekwencje dla samorządowców może mieć postępowanie sądowe

Czy sąd może zawiesić w pełnieniu obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Czy w związku z tymczasowym aresztowaniem szef gminy może stracić swój mandat?

Jeżeli mandat, to nie urząd

Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Podawanie przynależności partyjnej kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast jest obowiązkowe

W wyborach samorządowych w zgłoszeniu kandydata na wójta należy obowiązkowo podać jego przynależność partyjną, nawet jeżeli kandydata nie zgłasza komitet wyborczy tej partii politycznej. Obowiązku takiego nie mają kandydaci komitetu na radnych do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

REKLAMA