Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświata

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
40 ml zł na organizację przedszkoli w gminach wiejskich przeznaczył samorząd województwa lubelskiego. W pierwszej kolejności dofinansowanie mają uzyskać projekty prowadzenia przedszkoli w gminach, gdzie takich placówek nie ma lub jest ich bardzo mało.
Sejm przyjął informację MEN o przygotowaniu samorządów do objęcia 6-latków obowiązkiem szkolnym. MEN podaje, że w 2010 r. do pierwszej klasy szkoły podstawowej poszło ok. 9 proc. sześcioletnich dzieci. W 2011 r. edukację szkolną rozpoczęło ok. 24 proc. 6-latków.
W 2014 r. wszystkie sześciolatki obowiązkowo rozpoczną naukę; o dwa lata przedłużony będzie okres, w którym o pójściu do szkoły podstawowej przez sześciolatka będą decydować rodzice - postanowił prezydent podpisując nowelizację ustawy o systemie oświaty.
Ponad 17 mln zł przeznaczonych zostanie na dodatkowe zajęcia dla uczniów klas I-III warszawskich szkół podstawowych. Zajęcia prowadzone będą w 159 szkołach, czyli w ponad 70 proc. publicznych podstawówek w stolicy, uczestniczyć w nich będzie 30 tys. uczniów.
Trzy szkoły i jedno przedszkole zostaną zlikwidowane w Krakowie - taką decyzję podjęli w środę radni. Jedna ze szkół zostanie przekazana do prowadzenia fundacji. Władze miasta zastrzegają, że to dopiero początek racjonalizacji sieci placówek edukacyjnych.
Senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu pozytywnie zaopiniowała w środę ustawę budżetową na 2012 r. w części dotyczącej edukacji, w tym wysokość subwencji oświatowej.
45 mln zł na tworzenie nowych przedszkoli i wsparcie już działających przeznaczy w tym roku Urząd Marszałkowski w Łodzi. Wnioski o dofinansowanie gminy z województwa łódzkiego będzie można składać do połowy kwietnia.
Senat nie wprowadził poprawek do noweli ustawy o systemie oświaty dotyczącej terminu wprowadzenia obowiązku szkolnego dla sześciolatków. Przesuwa ona o dwa lata - z 2012 r. na 2014 r. - wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześcioletnich dzieci.
Senacka Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała poprawkę do nowelizacji ustawy o systemie oświaty przesuwającej wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków o dwa lata.
Pieniądze z subwencji oświatowej na dziecko niepełnosprawne powinny trafiać do szkoły, do której ono uczęszcza, a nie do gminy - uważają uczestnicy konferencji "Finansowanie edukacji osób z niepełnosprawnością", która odbyła się u rzecznika praw obywatelskich.
Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012 (Dz.U. Nr 288, poz. 1693).
10 grudnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniające wymagania, jakie musi spełnić osoba kandydująca na stanowisko dyrektora szkoły. Nowelizacja ogranicza m.in. liczbę postępowań prowadzonych przeciwko kandydatowi, które mogą wykluczyć go z możliwości ubiegania się o posadę.
Sejmowe komisje: Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poparły rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty przesuwający o dwa lata - z 2012 r. na 2014 r. - wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków.
Czy mogę kontynuować staż (2 rok) na stopień nauczyciela dyplomowanego, jeśli od 1.09.2011 będę pełnić funkcję wicedyrektora szkoły (jestem zatrudniona na pełen etat) i skorzystam ze zniżki godzin dydaktycznych (7 godz/tyg) oraz czy te lata ze zniżką godzin do 7h/tyg będą zaliczane do wymaganych 7 lat do nabycia prawa do urlopu dla poratowania zdrowia?
Wszystkie przypadki, w których możliwe jest przeniesienie nauczyciela, posiadają wspólną cechę dotyczącą ciągłości nawiązanego z nauczycielem stosunku pracy. Różnią je tylko tryb i powody zmiany stanowiska pracy.
Nauczyciel kontraktowy pod koniec roku szkolnego 2009/2010 złożył do organu prowadzącego szkołę wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Pozostawał wówczas w zatrudnieniu w szkole, w której odbył również cały staż. W roku szkolnym 2010/2011 nauczyciel jest już zatrudniony w nowej szkole. Organ prowadzący chce teraz powołać komisję egzaminacyjną dla tego nauczyciela (zgodnie z art. 9g ust. 2 Karty Nauczyciela). Dyrektora której szkoły powinien powołać do komisji organ prowadzący?
Zgodnie z założeniami budżetowymi na rok 2011 nauczyciele od 1 września 2011 r. otrzymają podwyżki wynagrodzeń. Kwota bazowa dla nauczycieli w roku 2011 jest rozbita na dwa okresy: od 1 stycznia do 31 sierpnia wynosiła 2.446,82 zł, zaś od 1 września 2011 r. wyniesie 2.618,10 zł
Ogłoszenie nowego roku szkolnego Rokiem Szkoły z Pasją, zawieszenie zajęć w czasie Euro 2012 oraz egzamin gimnazjalny według nowych zasad - to jedne z najważniejszych zmian, które nastąpią od 1 września 2011 - informuje biuro prasowe MEN.
Z roku na rok przybywa w Polsce cudzoziemców dążących do zdobycia wykształcenia w naszym kraju. Napotykają na różnego rodzaju bariery w szczególności językowe, kulturowe, zwyczajowe oraz prawne. Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie mechanizmów organizacyjnoprawnych regulujących zasady podejmowania przez cudzoziemców kształcenia na polskich uczelniach.
Nauczycielem stażystą staje się osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego z dniem zatrudnienia w szkole. Warunkiem zatrudnienia takiej osoby i rozpoczęcia stażu jest posiadanie wymaganych kwalifikacji do pracy w charakterze nauczyciela na danym stanowisku. Wówczas osoba ta jest zatrudniana na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu.
Nauczycielowi, który w jednej szkole zatrudniony jest w dwóch stosunkach pracy, z każdego z nich przysługuje świadczenie urlopowe. Ustala się je osobno, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia z każdego z etatów w danym roku szkolnym, a wypłaca do końca sierpnia każdego roku.
Utworzenie nowego Systemu Informacji Oświatowej ma udoskonalić zarządzanie oświatą na szczeblu krajowym, m.in. poprzez jasny podział środków finansowych na wykonywanie zadań oświatowych. Dla samorządów to kluczowa kwestia, która co roku znacząco obciąża lokalne budżety. Czy nowe rozwiązania prawne, które zaczną obowiązywać od przyszłego roku, poprawią funkcjonowanie systemu oświaty?
Na placówki oświatowe, m.in. szkoły i przedszkola, nałożono obowiązek zapewnienia każdemu dziecku wsparcia i zindywidualizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od rodzaju placówki pomoc na nowych zasadach będzie udzielana od roku szkolnego 2011/2012 lub 2012/2013.
Koniec roku szkolnego to czas likwidacji niektórych szkół lub ograniczania liczby klas w innych. Powstaje więc konieczność redukcji zatrudnienia nauczycieli. W takich sytuacjach nauczycieli można zwolnić z pracy, przenieść lub ograniczyć liczbę ich zajęć.
Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela określone zostały w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten na pierwszy rzut oka odnosi się wyłącznie do przesłanek zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania, ale 4 spośród wymienionych w nim 6 warunków zatrudnienia, musi spełniać każdy, kto chce pracować na stanowisku nauczyciela
Dyrektor szkoły lub innej placówki oświatowej jest zobowiązany do zatrudniania nauczycieli w tej formie, jaka wynika z przepisów Karty Nauczyciela. Karta Nauczyciela zaś uzależnia formę zatrudnienia nauczycieli przede wszystkim od stopnia awansu zawodowego posiadanego przez kandydata do pracy na stanowisku nauczyciela. Wszystko o awansie zawodowym nauczycieli znajdziesz w Poradniku Oświatowym.
Ministerstwo Edukacji Narodowej podało do wiadomości tegoroczne kryteria podziału rezerwy oświatowej części subwencji ogólnej.
Termin likwidacji (przekształcenia) szkół publicznych uzależniony jest m.in. od tego, z jaką placówką szkoła jest związana. Zmiany w szkole przy zakładzie poprawczym nie rządzą się takimi samymi zasadami, jak większość innych szkół publicznych.
Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011. Część oświatowa subwencji ogólnej jest jedną z części składowych subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
Od 1 września 1984 r. do 31 sierpnia 2008 r. pracowałam jako nauczycielka matematyki na cały etat (18/18). Otrzymywałam dodatek stażowy w wysokości 20%. Od 1 września 2008 r. pracuję w niepełnym wymiarze czasu jako nauczyciel matematyki (9/18) i również otrzymuję dodatek stażowy w wysokości 20%. Mam też drugą umowę w tej samej szkole (stanowisko nauczycielki biblioteki od 1 września 2008 r. na 15/30 etatu), z której nie otrzymuję dodatku za wysługę lat. Czy taka sytuacja jest prawidłowa?
Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?
Czy nauczyciel może samowolnie dokonać zmian w realizowanym planie rozwoju zawodowego? Chodzi o nauczyciela-stażystę, który otrzymał wcześniej pisemną dyspozycję od dyrektora, dotyczącą zmian w planie rozwoju. Po jakimś czasie nauczyciel sam wprowadził kolejne zmiany. Czy może mieć to wpływ na ocenę całego dorobku zawodowego tego nauczyciela?
Jednostki samorządu terytorialnego będące organem prowadzącym dla szkół i przedszkoli powierzają kierowanie placówką dyrektorom, którzy wygrali konkurs. Jest jednak kilka warunków koniecznych do spełnienia, aby szkołą zarządzała osoba odpowiednio do tego przygotowana.
Średnia wieku polskich nauczycieli to 40,9 lat; zdecydowana większość z nich - 81 proc. - to kobiety, prawie wszyscy mają wykształcenie wyższe - wynika z opublikowanego we wrześniu raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Kolejna grupa sześciolatków rozpoczynających naukę, kolejne roczniki uczące się zgodnie z nową podstawą programową nauczania oraz wprowadzenie drugiej tzw. karcianej godziny pracy dla nauczycieli - to najważniejsze nowości w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżenie wieku szkolnego z siedmiu do sześciu lat było dla wielu rodziców, nauczycieli i samorządów dużym wyzwaniem. Jednak pomimo sprzeciwów, a nawet całych kampanii protestacyjnych, część sześciolatków uczyła się z powodzeniem w pierwszej klasie. Są już pierwsze dane podsumowujące reformę oświatową.
Podczas gdy prasa alarmuje o fatalnym stanie przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie sześciolatków, okazuje się że jednak wiele samorządów dokłada wszelkich starań by sprostać wymogom i przygotować placówki na czas. Co więcej, jednostki te mają spore szanse na sukces.
Kontrolowanie realizacji dotacji w placówkach oświaty wymaga zastosowania właściwych procedur. Żeby taka kontrola mogła mieć miejsce, konieczna jest odpowiednia uchwała rady gminy.
Z budżetów jednostek samorządu terytorialnego udzielane są dotacje w różnych trybach. Warto zatem przypomnieć sobie zasady ich przyznawania.
Trzy pytania do ANNY WASZCZUK-LISTOWSKIEJ, naczelnika Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych w Urzędzie Miasta Świdnik - W tym roku pierwszy raz samorządy, które nie zapewniają nauczycielom średnich płac, muszą wypłacić tzw. dodatek uzupełniający. Ile pani gmina wydała na ten cel?
W tym roku o 1,6 mld zł wzrośnie subwencja oświatowa dla samorządów m.in. w związku z podwyżkami dla nauczycieli. Nie zabraknie też środków na realizację rządowego programu „Radosna szkoła”, na którą przewidziano w rezerwach celowych 150 mln zł.
Już trwają prace nad opracowywaniem projektów planów finansowych jednostek oświatowych na 2010 r. Kierownicy jednostek oświatowych powinni pamiętać, że to oni ponoszą odpowiedzialność za ich właściwe i terminowe sporządzenie.
Czy w regulaminie przeznaczenia środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, w szkole prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, dopuszczalny jest zapis, że w przypadku braku chętnych na zwrot kosztów leczenia środki można przeznaczyć na badania służące poprawie zdrowia nauczycieli? Poniżej zamieszczamy odpowiedź.
Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.
Wójt  powołuje komisję konkursową, która podejmuje decyzję o wyborze dyrektora szkoły w trzech etapach - ocena zgłoszeń, ocena kandydatów i głosowanie. Wyłonionego w ostatnim etapie kandydata musi zaakceptować organ sprawujący nadzór pedagogiczny - kurator oświaty.
Dożywianie dzieci jest zadaniem należącym do kompetencji gminy. Samorządy mogą otrzymać dotacje na ten cel z budżetu państwa. Można także za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego zorganizować bezpłatne dostawy mleka do szkół. Od przyszłego roku ruszy unijny program dostawy owoców i warzyw dla dzieci w wieku do dziesięciu lat.
Stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów rada gminy nie może upoważnić ośrodka pomocy społecznej.
Skoro Karta Nauczyciela w sposób jednoznaczny reguluje kwestię terminu wypłaty składników wynagrodzenia, to nie można tego zagadnienia uznać za powierzone przez ustawodawcę do unormowania w regulaminie wynagradzania nauczycieli.
Dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych związanych z edukacją, oświatą i kulturą może wynieść nawet 90 proc. Głównym źródłem finansowania tych projektów realizowanych przez samorządy terytorialne są regionalne programy operacyjne.
Minister Katarzyna Hall chce zreorganizować kuratoria oświaty. Zmiany mogą prowadzić do likwidacji obecnej formy nadzoru nad szkołami. Pracę może stracić ponad dwa i pół tysiąca osób.