REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Aktywizacja bezrobotnych do 30. roku życia - nowe instrumenty

W związku z tym, że w Polsce zarejestrowanych jest około 440 tys. osób bezrobotnych w wieku do 30. roku życia Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej prowadząc prace nad nowelizacją Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pochyliło się m.in. nad problemem bezrobocia wśród osób młodych, wprowadzając nowe instrumenty, mające na celu aktywizację tych osób na rynku pracy.

Umowa o podwykonawstwo - definicja

Umowa o podwykonawstwo to umowa w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawarta między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Zmiana formy przekazywania sprawozdań

Główna zmiana dotyczy rezygnacji z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie pisemnej.

Zasady ogólne sporządzania sprawozdań finansowych

Szkoły, przedszkola i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi (art. 79 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: ustawa o systemie oświaty), a zatem rozliczają się z budżetem w sposób bezpośredni, czyli metodą budżetowania brutto.

REKLAMA

Zasiłki chorobowe służb mundurowych - zmiany

Zasiłki chorobowe służb mundurowych ulegają poważnym zmianom jeszcze w tym roku. Prezydent podpisał ustawę, która przewiduje m.in. obniżenie o 20 proc. wysokości uposażenia otrzymywanego w okresie choroby. W ten sposób przyjęte zostały rozwiązania analogiczne do obowiązujących w powszechnym systemie ubezpieczeń.

Kiedy należy przeprowadzić ocenę okresową pracownika administracyjnego

Czy dopuszczalne jest przeprowadzanie ocen okresowych pracowników administracyjnych domu pomocy społecznej (DPS) w terminach co półtora roku? Czy w szczególnych przypadkach dyrektor DPS może przeprowadzić ocenę wybranych pracowników w terminach przez siebie ustalonych? Jak należy postąpić, gdy w wyznaczonym terminie oceny pracownik jest nieobecny w pracy? Zasady dokonywania ocen okresowych wszystkich pracowników naszego DPS wynikają z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

Jeden kod do spraw administracyjnych

Jeszcze w tym roku ma zostać wprowadzony jeden kod dostępu, który na zasadzie bankowego PIN będzie umożliwiał załatwienie wielu administracyjnych spraw online. Zmieniony profil zaufany ma umożliwić Polakom skorzystanie z całej e-administracji przy pomocy jednego hasła.

Organizacja zbiórki publicznej

Warunki organizowania publicznych zbiórek pieniędzy zostały określone w ustawie z dnia 15 marca 1933 r., a z jej treści wynika, że nie każdy i nie dowolnie może taką zbiórkę zorganizować. Co do zasady na dokonanie zbiórki publicznej należy uzyskać pozwolenie. Pozwolenie takie może być wydane m.in. na rzecz stowarzyszenia, którego cele statutowe odpowiadają celowi zbiórki.

REKLAMA

Zmiana w poszczególnych instrukcjach zasad sporządzania sprawozdań

Wprowadzone zmiany dotyczą także poszczególnych instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych poprzez uściślenie zasad sporządzania już obowiązujących sprawozdań oraz wprowadzenie zasad sporządzania do nowego wzoru sprawozdania, a usunięcie zasad sporządzania sprawozdania już nieobowiązującego:

Sprawozdanie z wykonania budżetu

Zbliża się termin przedstawienia radnym sprawozdania z wykonania budżetu za ubiegły rok. Wraz z nim należy przedłożyć także informacje o stanie mienia komunalnego.

VAT przy inwestycjach przekazywanych w trwały zarząd

Nierozstrzygnięta kwestia odrębności podatkowej samorządowych jednostek budżetowych powoduje, że organy skarbowe wciąż traktują je jak samodzielnych podatników. W jednym z najnowszych wyroków WSA sędziowie wskazali, że są w tej sprawie związani uchwałą NSA z 24 czerwca 2013 r. i dlatego uznali jednostki budżetowe za nieposiadające odrębności do celów podatkowych VAT.

NIK o kontraktach na leczenie

Po przeprowadzeniu kontroli NIK zaleca ministrowi zdrowia rozważenie podjęcia daleko idących reform. Zdaniem Izby, konieczna jest gruntowna, rzetelna i niezwłocznie przeprowadzona analiza dostosowania potencjału szpitali do rzeczywistych potrzeb pacjentów.

Środki unijne w latach 2014–2020

Jak wynika z przygotowanego przez ERSTE raportu, środki unijne w latach 2014–2020 mogą stać się podobnym impulsem do rozwoju Europy Środkowej i Wschodniej, jak plan Marshalla dla Europy w latach powojennych. Budżet całej polityki spójności, przeznaczony przede wszystkim dla najbiedniejszych obszarów w UE, przekroczy 350 mld euro.

XII Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych

Pod koniec roku 2013 weszła w życie znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych dotycząca podwykonawców. W marcu 2014 roku w Sejmie zakończyły się prace nad kolejną nowelizacją związaną z podniesieniem progu, od którego trzeba rozpisywać przetarg.

Umorzenie należności Skarbu Państwa z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste gruntu

Zarząd Powiatu może dokonać umorzenia wierzytelności Skarbu Państwa z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste w formie podjętej uchwały, jeżeli wartość należności głównej nie przekracza kwoty 40 000 zł. Takie stanowisko potwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie.

Fundusz sołecki 2015 - uchwały do 31 marca

Upływa termin podejmowania uchwał o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki na 2015 r. 31 marca to ostateczny termin.

Sprawozdania z wykonania budżetu za 2013 rok

Termin przedkładania sprawozdań rocznych z wykonania budżetu za 2013 r. mija 31 marca 2014 r.

Fundusze sołeckie otrzymają większe wsparcie z budżetu

Prezydent podpisał zmianę ustawy o funduszu sołeckim. Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z tych funduszy.

Kryterium najniższej ceny - do poprawki

Dziś główną bolączką zamówień publicznych w Polsce jest kryterium najniższej ceny, często stosowane jako jedyne kryterium w przetargu. Według prezesa NIK-u rezygnacja z kryterium najniższej ceny powinna poprawić sytuację. Tylko ceną można nadal kierować się jedynie w przypadku najprostszych, małych inwestycji.

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela - postępowanie dyscyplinarne w pierwszej instancji

Wniesienie przez rzecznika dyscyplinarnego wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego do komisji dyscyplinarnej powoduje wyznaczenie przez przewodniczącego komisji składu orzekającego, który na posiedzeniu niejawnym rozpatruje złożony przez rzecznika wniosek.

Sołectwo wśród zainteresowań miast

Jeszcze nie tak dawno jednostki pomocnicze gmin nie stanowiły większego przedmiotu zainteresowań zarówno ze strony władz, jak i społeczności lokalnych. Sytuacja ta jednak uległa zmianie. Sołectwa, osiedla i dzielnice, pomimo braku zmian ustrojowych, stają się coraz prężniejszymi ośrodkami aktywności obywatelskiej.

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

E-dziennik coraz popularniejszy

E-dziennik to elektroniczny dziennik szkolny. Z e-dziennika korzysta obecnie ponad 2500 szkół w Polsce. System wspiera placówki oświatowe w prowadzeniu dokumentacji przebiegu nauczania oraz zarządzaniu danymi ucznia.

E-skrzynki podawcze w urzędach

Zgodnie z nowymi przepisami urzędy będą miały obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie. Urzędy już dziś świadczą wiele usług drogą elektroniczną, np. e-podatki, Krajowy Rejestr Sądowy czy e-rejestracja w urzędzie pracy. Z e-administracji korzysta 90 proc. przedsiębiorców i co trzeci internauta.

Ordynacja podatkowa - zmiana przepisów w 2014 r.

Nowelizacja ustawy Ordynacja podatkowa liczy 125 regulacji. Jak tylko nowa ustawa wejdzie w życie – a resort finansów liczy, że część przepisów zostanie wdrożona jeszcze w 2014 roku – ma zostać powołana Rada ds. Unikania Opodatkowania, opiniodawczy panel ekspercki niezależny od administracji podatkowej.

Poszukiwania gazu łupkowego mogą przyspieszyć

Projektem nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze zajmie się rząd. Eksperci ostrzegają, że przedłużające się prace nad nowym prawem mogą doprowadzić do nieopłacalności wydobycia gazu z łupków w Polsce.

Opłacona polisa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Weryfikacja spełnienia warunku posiadania przez wykonawcę opłaconej polisy napotyka wiele praktycznych problemów i wątpliwości. Jednym z nich jest rozstrzygnięcie, czy dokonanie zapłaty za pierwszą składkę jest wystarczające, aby uznać, iż warunek określony przez zamawiającego w specyfikacji został spełniony.

Umorzenie odsetek od zaległości gminy w podatku od nieruchomości i podatku leśnym

Problem składania przez gminy deklaracji w zakresie podatku od nieruchomości i podatku leśnym pozostaje nadal zagadnieniem wzbudzającym wiele kontrowersji i sprzecznych opinii. Kontrole prowadzone przez Urzędy Kontroli Skarbowej w całej Polsce wykazują, że duża liczba gmina nadal uchyla się od obowiązku składania deklaracji oraz płacenia podatków. Rodzi to konsekwencje w postaci obowiązku uiszczenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Wątpliwości w tej materii budzi możliwość wnioskowania i umarzania tych odsetek lub też analogicznie stosowania innych ulg w spłacie zobowiązań.

Finansowanie lotnisk po 2013 roku

Unia Europejska zaostrzyła warunki udzielania pomocy publicznej dla portów i przedsiębiorstw lotniczych. Dotkliwsze będą też konsekwencje nieprawidłowości przy udzielaniu tej pomocy.

Zamówienia publiczne w dobrym kierunku?

W czasie X Dnia Otwartego Zamówień Publicznych omówiono bieżące problemy związane z nowelizacją oraz codzienną praktyką stosowania ustawy Prawa zamówień publicznych. Organizator wydarzenia – firma szkoleniowa i doradcza APEXnet przygotowała również specjalny raport pt. „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” opracowany w oparciu o dane uzyskane w badaniu APEXnet oraz Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych.

Jaki kod jest odpowiedni dla wydatków ponoszonych na szkolenia pracowników

Wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna (samorządowa jednostka budżetowa) podległa pod urząd marszałkowski ponosi wydatki na szkolenia pracowników, m.in. z programu graficznego, oraz koszty związane z delegacjami. Czy można wydatki te zaklasyfikować do obszaru IX, kodu 63?

Komu po zmianie przepisów należy wypłacić trzynastkę za 2013 r.

Pracownica jest zatrudniona od września 2008 r. W 2013 r. często chorowała i w związku z ciążą przebywała na licznych zwolnieniach lekarskich. Dnia 12 września urodziła dziecko i wykorzystała urlop macierzyński do końca 2013 r. W sumie w 2013 r. faktycznie przepracowała jedynie 154 dni. Czy nabyła prawo do trzynastki za ten rok?

Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy

Czy podwyższenie progu bagatelności w zamówieniach publicznych może dla niektórych osób oznaczać utratę pracy? Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” pokazuje, iż osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi raczej nie mają takich obaw.

Sale lekcyjne nie spełniają wymogów dotyczących poziomu hałasu

Zła akustyka przejawiająca się długim czasem pogłosu skutkuje głównie kłopotami ze zrozumieniem osób mówiących w salach lekcyjnych. Uczniowie siedzący w tylnych rzędach mogą mieć problem ze zrozumieniem nauczyciela, który pracuje przy tablicy. Ten problem dotyczy głównie dzieci w wieku wczesnoszkolnym, uczących się nowych wyrazów oraz języków obcych.

Badamy pracę urzędów

Przez cały luty mieszkańcy 7 gmin biorących udział w projekcie „Dobre rządzenie” mogą wypowiedzieć się na temat pracy i funkcjonowania swojego urzędu gminy.

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela - postępowanie wyjaśniające i zawieszenie w obowiązkach

Wobec nauczyciela, który swoim zachowaniem uchybił godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom zawartym w treści art. 6 Karty Nauczyciela może zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Pierwszym etapem czynności po otrzymaniu przez organ, przed którym działa komisja, wiadomości o uchybieniu godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela jest wszczęcie przez rzecznika dyscyplinarnego na polecenie tego organu postępowania wyjaśniającego.

Janosikowe niezgodne z Konstytucją

Brak zagwarantowania województwom zachowania istotnej części dochodów własnych do realizacji zadań własnych jest niezgodny z konstytucją. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny i odroczył utratę mocy obowiązującej uznanych za niezgodne z konstytucją przepisów na okres 18 miesięcy.

Dotacje na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

Samorządy mają otrzymać wsparcie na realizację programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W ramach Programu Osłonowego „Wspieranie Jednostek Samorządu Terytorialnego w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie” łącznie można uzyskać 3 mln zł.

Obowiązek przyjęcia sześciolatków do przedszkola

Sześciolatki obowiązkowo muszą zostać przyjęte do przedszkola. Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina, iż nie ma podstaw prawnych do wyznaczania rodzicom terminu, w jakim powinni przedstawić informację o braku gotowości szkolnej dziecka.

Mniej środków unijnych dla Mazowsza

Mazowsze dostanie ok. 1,4 mld euro (5,8 mld zł) mniej środków niż w poprzednim unijnym budżecie. Mimo tego Polska pozostanie największym beneficjentem unijnych środków – może liczyć na ponad 77 mld euro w ramach polityki spójności, czyli ok. 22 proc. wszystkich funduszy.

Debata Prezydentów Miast

20 lutego w państwomiasto odbyła się dyskusja na temat raportu „Samorząd 3.0”, w której wziął udział Prezydent Rzeszowa – Tadeusz Ferenc, Poznania – Ryszard Grobelny, Nowej Soli – Wadim Tyszkiewicz i Wiceprezydent Warszawy – Michał Olszewski. Była to wyjątkowa okazja do zapoznania się z głosami wyróżniających się samorządowców pochodzących z miast o różnej wielkości, odmiennych uwarunkowaniach i innych wyzwaniach. T. Ferenc akcentował znaczenie w Rzeszowie ludzi młodych, R. Grobelny stawiał na ogół mieszkańców i ich etos pracy, M. Olszewski podkreślał otwartość stolicy, a W. Tyszkiewicz optował za nadaniem priorytetu gospodarce.

Badania okresowe

Badaniom okresowym podlega każdy pracownik. O zakresie i częstotliwości badań profilaktycznych decyduje lekarz przeprowadzający te badania, opierając się na wskazówkach metodycznych załączonych do rozporządzenia w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników. Lekarz prowadzący badania profilaktyczne może także wyznaczyć krótszy termin do przeprowadzenia kolejnego badania, niż zostało to określone we wskazówkach metodycznych.

Mazowsze stawia na sektor finansowy i telekomunikację

Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości głównymi atrybutami województwa są: wysoki potencjał badawczy, największa liczba zagranicznych inwestycji, lokalizacja siedzib głównych instytucji finansowych oraz mieszkańcy posiadający najwyższe przychody w Polsce. Mazowsze jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się regionów w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu zgodne z Konstytucją

W wyroku z 12 lutego 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 5 ust. 3b ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w zakresie, w jakim stanowi, że organ właściwy dłużnika kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, jest zgodny z wywodzoną z art. 2 konstytucji zasadą proporcjonalności.

Sprawowanie funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta przez osoby niepełnosprawne

Orzeczenie niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane po nabyciu mandatu wójta jest zgodne z konstytucją. 29 października 2013 r. i 23 stycznia 2014 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznawał wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący pozbawienia osób niepełnosprawnych możliwości sprawowania funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta.

Termin na uzupełnienie dokumentów w prawie zamówień publicznych

Przy ocenie, czy zamawiający wyznaczył odpowiedni termin na uzupełnienie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, należy brać pod uwagę także okoliczności, że obowiązkiem wykonawcy jest złożenie kompletnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (oferty), zawierającego wszystkie oświadczenia i dokumenty wymagane przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu.

Skutki janosikowego na Mazowszu

W swoim orzeczeniu z 31 stycznia Trybunał Konstytucyjny uznał, że janosikowe jest zasadniczo zgodne z konstytucją. Jednak za niekonstytucyjny uznano przepis określający kryteria ustalania tzw. nadwyżki z janosikowego przez Ministerstwo Finansów. 6 marca br. Trybunał ma ponownie orzec w sprawie konstytucyjności tej daniny.

Kiedy mamy do czynienia z rażąco niską ceną?

Sam fakt, że jeden z oferentów zaproponował znacznie niższą ceną od innych oferentów, nie skutkuje automatycznie, stwierdzaniem, iż zaoferowana przez niego cena jest rażąco niska. Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający winien badać, czy indywidualna sytuacja potencjalnego wykonawcy, pozwala mu wykonać zamówienie za tak niską kwotę.

Jakie obowiązują zasady udostępniania dowodów księgowych

Czy na słowny lub pisemny wniosek pracownika bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy – fakturę VAT dokumentującą zakup usługi remontowej?

Sfałszowany podpis na doręczeniu przesyłki

Co w przypadku, gdy podpis na doręczeniu przesyłki został sfałszowany? Czy sfałszowany podpis wywołuje skutki prawne?

REKLAMA