REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Fundusze unijne będą lepiej wykorzystywane

Ujednolicenie przepisów dotyczących dotacji rozwojowych, zakaz zmiany zasad konkursu w trakcie jego trwania, oraz wprowadzenie procedury odwoławczej mają przyśpieszyć efektywne wydatkowanie środków europejskich.

Odrolnienie gruntów musi być zgodne z zagospodarowaniem przestrzennym gminy

Odstąpienie od obowiązku uzyskiwania zgody marszałka województwa, jak również ministra rolnictwa i rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych znacznie przyspieszyłoby proces planistyczny i inwestycyjny. Przy określeniu terenów, które nie będą stanowiły gruntów rolnych należałoby uwzględniać zgodność ich planowanego użytkowania z kierunkami zagospodarowania przestrzennego gminy.

Czy udostępnianie dokumentów przez urząd zawsze jest bezpłatne

W jakich okolicznościach można pobierać opłaty? Czy prawo stanowi, jak wysokie mogą być stawki opłat? Kto odpowiada za udostępnianie informacji publicznej?

W urzędzie warto zatrudniać niepełnosprawnych

Samorządy, które zatrudniają niepełnosprawnych, nie muszą płacić kar na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ponadto, tak jak inni pracodawcy, mogą ubiegać się o zwrot niektórych kosztów wynikających z zatrudniania inwalidów.

REKLAMA

Kiedy ustawa o transporcie publicznym

W Polsce 259 miast posiada komunikację miejską. Miejskie autobusy, tramwaje, trolejbusy i jedyna linia metra przewożą rocznie ponad 4 mld pasażerów. Główne problemy komunikacji miejskiej to brak jednolitych standardów działania, w tym brak ustawy o transporcie publicznym. Co ciekawe, tramwaje, trolejbusy i metro wciąż funkcjonują poza uregulowaniami prawnymi.

Szkolenie radnych a podatek dochodowy

Radni rady miejskiej uczestniczyli w szkoleniu o tematyce samorządowej. Szkolenie było finansowane ze środków bieżących urzędu. Czy koszt szkolenia radnych gminy z racji pełnienia obowiązków społecznych stanowi dla nich przychód? Jeśli tak, to czy przychód ten jest opodatkowany, czy też zwolniony z opodatkowania?

Jak skutecznie rozwiązywać problemy mieszkaniowe w gminie

Co może zrobić samorząd, by usprawnić proces rozpoczęcia i realizacji inwestycji mieszkaniowych? Jakie są źródła pozyskania kapitału na prace budowlano-remontowe? Jak samorząd może zapewnić mieszkańcom lokale komunale lub socjalne?

Gmina powinna dbać o politykę mieszkaniową

Do zadań własnych gminy należy rozwiązywanie problemów mieszkaniowych mieszkańców. Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia to, jak gminy wywiązują się z tego zadania. Główny powód to brak środków finansowych.

REKLAMA

Dopłaty nie dla wszystkich

Dodatki mieszkaniowe są dofinansowaniem wypłacanym przez gminę jej najbiedniejszym mieszkańcom. Przyznanie tej pomocy zależy przede wszystkim od miesięcznych dochodów mieszkańca gminy oraz od powierzchni zajmowanego przez niego lokalu.

Wymiar urlopu nauczyciela zatrudnionego na 1/2 etatu

Pytanie moje dotyczy wymiaru urlopu dla nauczyciela-bibliotekarza. Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze 35/35 należy się 35 dni urlopu wypoczynkowego. Ile dni urlopu należy się nauczycielowi zatrudnionemu na 1/2 etatu, czy będzie to 18 dni?

Pisma administracyjne w formie elektronicznej

Jednostka samorządu terytorialnego może świadczyć usługi certyfikacyjne na zasadach niezarobkowych także dla członków wspólnoty samorządowej. Ustawa o podpisie elektronicznym nie zakazuje również gminom pełnienia funkcji punktów rejestracji dla potrzeb samorządowych centrów certyfikacji.

Odszkodowanie za złe decyzje organów administracyjnych

Odpowiedzialność administracji publicznej za szkody wyrządzone przez wydanie decyzji dotyczy tylko decyzji ostatecznych, a zatem takich, od których stronie nie przysługują już żadne środki odwoławcze.

Biblioteki gminne i powiatowe

Gmina powinna prowadzić co najmniej jedną bibliotekę publiczną, wraz z odpowiednią liczbą filii i oddziałów oraz punktów bibliotecznych. Co najmniej jedną bibliotekę publiczną powinien prowadzić również powiat.

5 mld euro dla realizacji pięciu priorytetów

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest najważniejszym źródłem finansowania przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska w Polsce  na lata 2007-2013.

Czy gmina może zerwać umowę najmu

Umowę najmu lokalu socjalnego można po upływie oznaczonego w niej czasu przedłużyć na następny okres. Nie będzie to możliwe, gdy w międzyczasie dochody gospodarstwa domowego najemcy wzrosną ponad wysokość określoną w uchwale rady gminy.

Czy pracownik może samodzielnie zdecydować o pracy w nadgodzinach

Zdarza się, że pracownicy zostają w pracy po godzinach, mimo że nikt im takiego polecenia nie wydaje. Czy pracodawca musi w takiej sytuacji zapłacić pracownikowi dodatek za godziny nadliczbowe?

Gmina, a nie urząd gminy jest podatnikiem VAT

Zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma gmina, a nie urząd gminy - tak brzmi najnowsza interpretacja przepisów ustawy o VAT, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Do niedawna stanowisko organów podatkowych w tej kwestii nie było jednoznaczne i budziło wiele wątpliwości.

Dyrektorzy urzędów będą podlegać ocenie

Praca wszystkich urzędników będzie oceniana przez ich bezpośrednich przełożonych.

Więcej uprawnień przy ściganiu przestępców

Policja będzie miała prawo podsłuchiwania rozmów telefonicznych oraz przeglądania korespondencji elektronicznej osób podejrzewanych o pedofilię.

Dyrektorzy urzędów będą podlegać ocenie

Praca wszystkich urzędników będzie oceniana przez ich bezpośrednich przełożonych.

Dokształcanie a doskonalenie

Jaka jest różnica pomiędzy dokształcaniem a doskonaleniem?

Najpierw rejestracja u starosty, później budowa

Wniosek do starosty o rejestrację inwestycji powinien zawierać projekt budowlany i wymagane opinie. Rejestracja budowy nie będzie dopuszczalna bez uzyskania zgody urbanistycznej. Pozostanie konieczność uzyskiwania pozwolenia na budowę, która wpływa na środowisko.

Ochrona przeciwpożarowa w gminie i powiecie

Organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania gminnej zawodowej straży pożarnej określą organy gminy, w porozumieniu i pod nadzorem komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego ze względu na teren działania straży gminnej.

Dodatek przysługuje za sprawowanie każdej z funkcji

Nie może być tak, że w przypadku zbiegu kilku uprawnień do uzyskania dodatku funkcyjnego z tytułu zajmowania stanowiska i sprawowania przez nauczyciela funkcji przysługuje tylko jeden wyższy dodatek funkcyjny.

Ochrona przeciwpożarowa w gminie i powiecie

Organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania gminnej zawodowej straży pożarnej określą organy gminy, w porozumieniu i pod nadzorem komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego ze względu na teren działania straży gminnej.

Kiedy NIK przeprowadza kontrolę w samorządach

Czego może dotyczyć kontrola Najwyższej Izby Kontroli w samorządzie terytorialnym? Jakie Izba ma uprawnienia w przypadku, gdy w trakcie kontroli okaże się, że złamano prawo? Co się dzieje w przypadku, gdy kontrolowana jednostka nie zgadza się z wynikami kontroli?

Jakie są kompetencje straży gminnych w przypadku zakłócania spokoju

Jak obecnie obowiązujące przepisy regulują uprawnienia straży miejskiej w przypadku zakłócenia porządku? Na jakiej podstawie dopuszczalna jest interwencja strażników gminnych?

Kontrola w jednostkach samorządu terytorialnego

Działalność jednostek samorządu terytorialnego poddawana jest różnorodnym kontrolom. Przeprowadzać mogą je nie tylko wewnętrzne komisje, radni czy też sami mieszkańcy oceniający lokalne władze w wyborach i referendach. Uprawnienia kontrolne w stosunku do gmin, powiatów i samorządów województw posiadają również wojewodowie, regionalne izby obrachunkowe oraz Najwyższa Izba Kontroli.

Wydatki i koszty w jednostkach sektora finansów publicznych

 W szczególnych zasadach rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych dominującym pojęciem jest „wydatek”.

Nagrody i zwrot kosztów wolontariuszy

Przedstawiamy - na przykładach - odpowiedzi na Państwa pytania w zakresie udzielania świadczeń i zwrotu kosztów wolontariuszom przez korzystającego.

Czy prezes Ochotniczej Straży Pożarnej może być radnym

Ochotnicza Straż Pożarna może prowadzić działalność gospodarczą jako stowarzyszenie wykorzystujące mienie gminy. Osoby na stanowisku prezesa lub członka zarządu takiego stowarzyszenia nie mogą jednocześnie pełnić funkcji radnego, w gminie, do której należy dana nieruchomość.

Jak kształtują się prawa i odpowiedzialność w spółkach z udziałem gmin

Kiedy w spółce z udziałem jednostki samorządu terytorialnego musi być opracowany regulamin korzystania z usług publicznych? Jak odpowiada spółka za swoje zobowiązania?

Czy prezes Ochotniczej Straży Pożarnej może być radnym

Ochotnicza Straż Pożarna może prowadzić działalność gospodarczą jako stowarzyszenie wykorzystujące mienie gminy. Osoby na stanowisku prezesa lub członka zarządu takiego stowarzyszenia nie mogą jednocześnie pełnić funkcji radnego, w gminie, do której należy dana nieruchomość.

Ustalenie miesięcznej wysokości wynagrodzenia dyrektora jednostki samorządowej

Czy według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzenie zasadnicze dyrektora powinno wynosić 5000 zł, a dodatek funkcyjny 2000 zł z uwzględnieniem jedynie art. 20 pkt 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, by nie przekroczyć kwoty 7065,84 zł?

Wicestarosta może działać w imieniu starosty

Czy starosta może powierzyć wicestaroście prowadzenie określonych spraw powiatu w swoim imieniu, a także upoważnić go do wykonywania swoich kompetencji kierownika jednostki (starostwa) wynikających z ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych?

Największy program w Unii Europejskiej

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) jest jednym z najważniejszych źródeł finansowania przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska w Polsce w nowym okresie programowym na lata 2007-2013. Jest to największy, z punktu widzenia dostępnych środków, program operacyjny nie tylko w Polsce, ale także w całej Unii Europejskiej.  

Zasady dofinansowania remontów budynków

Inwestorzy realizujący przedsięwzięcia termomodernizacyjne mogą ubiegać się o premię termomodernizacyjną ze środków Funduszu Termomodernizacji. Premia ta przyznawana jest w wysokości 25 proc. wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Organizacja pracy i obiegu dokumentów w urzędzie

Do głównych zadań organów administracji publicznej należy załatwianie indywidualnych spraw obywateli. Aby proces ten mógł przebiegać szybko i sprawnie, konieczne jest właściwe ustalenie zasad sporządzania i obiegu dokumentów w urzędzie.

Trzeba ukończyć studia prawnicze lub administracyjne

Wójtowie dużych gmin powinni szybko powołać dodatkowych kierowników urzędów stanu cywilnego.

W uchwale rady gminy musi być załącznik graficzny

Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, powinna pamiętać, że integralną częścią tej uchwały jest załącznik graficzny przedstawiający granice obszaru objętego projektem planu.

Wyróżniający się urzędnik otrzyma wysoką premię

Szefowie urzędów zyskają większe możliwości elastycznego kształtowania płac podwładnych. Rząd zamierza zlikwidować dodatek specjalny dla pracowników Służby Cywilnej. Dyrektorzy nie otrzymają dodatku funkcyjnego, który z dodatkiem specjalnym zastąpi system premiow.

Pomoc BGK dla gmin realizujących inwestycje komunalne

O kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych ubiegać się mogą gminy i związki gmin. Kredyt zostaje uruchomiony po udokumentowaniu przez gminę wniesienia co najmniej 20 proc. wymaganego wkładu własnego, kosztów netto dokumentacji projektowej.  

Sporządzenie notatek obejmuje także zrobienie ksero

Operat szacunkowy jest dokumentem urzędowym. Strona ma prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów. W ramach wglądu do akt prezydent miasta ma obowiązek udostępnić ksero lub sam dokument w celu wykonania jego kserokopii.

Zarządzenie wojewody nie może być podstawą wydania decyzji

Wydane na podstawie art. 22 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej zarządzenie wojewody, regulujące organizację oraz szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, nie ma charakteru prawa miejscowego i co za tym idzie, nie może stanowić podstawy prawnej do wydania decyzji o przyznaniu pomocy.

Prawo ochrony środowiska w Unii Europejskiej

Przepisy Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska obejmują obecnie ponad 1 tys. aktów prawnych i wciąż trwają prace nad kolejnymi.

Nowe dotacje na budowę i rozbudowę dróg gminnych i powiatowych

Do 2011 roku rząd pomoże przebudować, zbudować lub wyremontować ważne odcinki dróg gminnych i powiatowych oraz połączyć je z siecią dróg wojewódzkich i krajowych. Zbudowanych lub przebudowanych ma być ok. 6 tys. kilometrów dróg gminnych i powiatowych.

Co zrobić, gdy pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia w terminie

Niewypłaconego wynagrodzenia wraz z ustawowymi odsetkami za zwłokę pracownik dochodzić może przed sądem pracy. Takie zachowanie pracodawcy daje mu ponadto podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia.

Aktualizacja wartości prawa użytkowania wieczystego

Właściwy organ, np. wójt, zamierzający zaktualizować opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty do 31 grudnia. W wypowiedzeniu należy wskazać sposób obliczenia nowej wysokości opłaty i pouczyć o sposobie zakwestionowania wypowiedzenia.

Zasady inwentaryzacji w jednostce budżetowej

Wszystkie jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, powinny być już w trakcie kolejnej inwentaryzacji (od 1 października), obejmującej spis z natury zasobów, uzgodnienie rozrachunków oraz weryfikację pozostałych aktywów i pasywów.

O mianowaniu na dane stanowisko nie decyduje statut

Pracownik i pracodawca mogą swobodnie zadecydować o nawiązaniu stosunku pracy na podstawie mianowania, nawet jeżeli statut gminy nie przewidywał tej podstawy zatrudnienia na określonym stanowisku. Zmiana statutu nie skutkuje utratą statusu mianowanego pracownika samorządowego.  

REKLAMA