REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sektor publiczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak przebiega ewidencja księgowa funduszy z Unii Europejskiej

Dotacje w księgach rachunkowych można ujmować dwoma metodami. Metodą kapitałową, co oznacza, że otrzymane środki ujmuje się jako zwiększenie kapitału (funduszu) własnego, lub metodą wynikową jako przychody.Ewidencję za pomocą drugiego sposobu powinny stosować jednostki podlegające ustawie o rachunkowości, co do których przepisy systemowe nie zawierają odmiennych uregulowań.

Program Kapitał Ludzki wspiera wzrost zatrudnienia

W latach 2007-2015 w ramach Programu Kapitał Ludzki planujemy objąć wsparciem ok. 950 tysięcy osób bezrobotnych oraz udzielić dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej ok. 100 tysiącom osób. Pomoc otrzyma ponad 350 publicznych instytucji rynku pracy.

Polska zapłaci za rezerwowanie prywatnych gruntów


Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł wczoraj o naruszeniu przez Polskę praw prywatnych właścicieli w procesie rezerwacji gruntów pod inwestycje publiczne.

Uprawnienia i obowiązki pracowników samorządowych

Pracownik samorządowy w trakcie wykonywania swoich obowiązków musi przede wszystkim przestrzegać prawa. Za naruszenie ciążących na nim obowiązków grozi mu postępowanie dyscyplinarne.

REKLAMA

Społeczeństwo informacyjne rozwinie gospodarkę

Polskie jednostki samorządu stoją obecnie przed wyjątkową szansą. W ciągu najbliższych siedmiu lat otrzymają do dyspozycji ponad 5,5 mld zł unijnych dotacji na rozwiązania w zakresie elektronicznej administracji. Za te pieniądze konieczne jest przeprowadzenie inwestycji infrastrukturalnych oraz przeszkolenie mieszkańców i urzędników.

Jak odpowiednie organy radzą sobie z przyznawaniem stypendium szkolnego

Przed wprowadzeniem nowych zasad przyznawania stypendiów szkolnych, obawiano się, że samorządowe kolegia odwoławcze zostaną zasypane dużą liczbą odwołań. Co sprawia gminom najwięcej kłopotów? Czy przepisy wymagają zmian?

Nowe zasady przyznawania dodatków dla nauczycieli

Od 21 lipca 2007 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 20 czerwca 2007 r. w sprawie dodatków oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli.

Sejm może nadal pracować


Skrócenie kadencji Sejmu nie przerywa jego prac. Pełni on swoją funkcję do dnia poprzedzającego dzień zebrania się nowo wybranego Sejmu a Rada Ministrów będzie pełnić funkcje do momentu powołania jej nowego składu.

REKLAMA

Obligacje komunalne nadal atrakcyjne dla samorządów

Po pierwszym półroczu wzrost na rynku obligacji komunalnych wyniósł 0,5 proc. Zadłużenie samorządów z tytułu własnych papierów dłużnych osiągnęło już 3,85 mld zł - wynika z raportu „Podsumowanie II kwartału 2007 roku na rynku nieskarbowych instrumentów dłużnych w Polsce” przygotowanegoprzez agencję Fitch Polska.

Powołanie kierownika USC bez konkursu jest nieważne


Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na stanowiska kierownicze, zatrudnianych na podstawie mianowania i umowy o pracę, jest otwarty i konkurencyjny. Powołanie kierownika urzędu stanu cywilnego bez takiego konkursu jest nieważne.

Kiedy można się odwołać do GKO


Jeśli rzecznik dyscypliny lub inny uprawniony organ złoży wniosek o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do komisji orzekającej, obwiniony ma szereg możliwości dochodzenia swoich racji. Jeśli orzeczenie komisji I instancji będzie dla niego niekorzystne, może odwołać się do Głównej Komisji Orzekającej, a nawet do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Jak właściwie zorganizować transport kolejowy na terenie województwa

Jakie rodzaje informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, nie podlegają ograniczeniu w dostępie do nich, ze względu na prywatność określonej osoby? Jakie informacje dotyczące życia prywatnego osób pełniących funkcje publiczne mogą być udostępniane, czy też zakwalifikowane jako informacje publiczne?

Jak właściwie zorganizować komunikację miejską na terenie gminy

Pierwszą, zasadniczą sprawą jest wyraźne zdefiniowanie obowiązku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie organizacji publicznego transportu pasażerskiego. Innymi słowy - czas skończyć z nieszczęściem, jakim jest podporządkowanie tej kwestii dobru należącego do samorządu przedsiębiorstwa miejskiej komunikacji.

Jakie fundusze europejskie mogą wesprzeć przedsięwzięcia związane z transportem

Jakie są możliwości pozyskiwania środków europejskich na finansowanie inwestycji w zakresie transportu publicznego w gminie, powiecie i województwie przez jednostki samorządu terytorialnego?

Transport publiczny w gminie, powiecie i województwie

Gmina odpowiada za zbiorowy transport lokalny, a powiat za transport na szczeblu ponadgminnym. Rada gminy może ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego. Organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich oraz nabywanie pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa.

Radny może zaskarżyć wydane w jego sprawie zarządzenie o wygaśnięciu mandatu

Radny gminy pozbawiony mandatu zarządzeniem zastępczym wojewody ma prawo sam zaskarżyć to zarządzenie do sądu - orzekł Trybunał Konstytucyjny. Podobne prawo powinno też przysługiwać radnym powiatów i województw.

Inspektor nadzoru nie powstrzyma katastrofy budowlanej

Prawo budowlane nakłada na powiatowego inspektora nadzoru budowlanego obowiązek natychmiastowej interwencji gdy zawala się ściana budynku. Ale jak ma on to zrobić, skoro w budżecie nie przeznaczono na ten cel żadnych środków?

Powierzenie pracownikowi dodatkowych zadań powinno znajdować odzwierciedlenie w zakresie jego obowiązków i mieć formę pisemną

Jak wydać decyzję w sprawie stypendium, której nie podważy kolegium odwoławcze

Do 15 września uczniowie i rodzice mają czas na składanie wniosków o przyznanie stypendium szkolnego. Następnie organy gminy muszą rozpatrzyć wniosek i wydać decyzję. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że wiele samorządów nie zawsze robi to zgodnie z przepisami prawa.

Ocena pracownika samorządowego

Do 09.10.2007 r. przełożeni muszą przeprowadzić pierwszą formalną ocenę okresową pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych. Na czym ma polegać ocena pracownika samorządowego? Jakie są wady i ograniczenia zaproponowanej przez ustawodawcę procedury?

Dochody zagranicznych artystów są różnie opodatkowane

Dochody artystów ukraińskich są zwolnione z podatku w Polsce, gdyż w znacznym stopniu są one finansowane z funduszy publicznych. Dochody artystów białoruskich będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Właściciele przejmowanych działek tracą na ich wycenie

- Wycena wywłaszczanych nieruchomości narusza interesy ich właścicieli- Opinie biegłych wyceniających działki mogą różnić się nawet o 200 tys. zł- Zdaniem prawników przepisy o wycenie gruntów są niezgodne z konstytucją

Ocena pracownika samorządowego

Do 09.10.2007 r. przełożeni muszą przeprowadzić pierwszą formalną ocenę okresową pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych. Na czym ma polegać ocena pracownika samorządowego? Jakie są wady i ograniczenia zaproponowanej przez ustawodawcę procedury?

Zasady powoływania i funkcjonowania związków gmin

Związki międzygminne ułatwiają realizację inwestycji istotnych dla samorządów. Zawsze są dobrowolne. Bywają szczególnie przydatne przy ubieganiu się o fundusze unijne.

E-dokument w urzędach - przyjęcie i rozpatrzenie


Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesione drogą elektroniczną jest dzień wprowadzenia żądania do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej. Adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu powinien zostać umieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.

Jakie zasady obowiązują przy przeprowadzaniu spisu z natury w jednostkach budżetowych

Jakie są podstawowe czynności i zasady poprzedzające inwentaryzację polegającą na spisie z natury? Jak należy powołać komisję inwentaryzacyjną?

Szkoła nie może zabronić używania telefonu komórkowego

Rodzice skarżą się, że rady pedagogiczne uchwalają całkowity zakaz korzystania z telefonu komórkowego na terenie szkoły. Resort edukacji twierdzi, że jest to sprzeczne z prawem.

W trosce o dziedzictwo narodowe

Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 r. wprowadziła nowe formy ochrony zabytków, uregulowała zasady udzielania dotacji na prace konserwatorskie przy zabytkach oraz procedury dotyczące wywozu zabytków poza granice naszego kraju. Nowością jest też możliwość wywłaszczenia zabytku.

Zasady wywozu zabytków i dóbr kultury za granicę

Wywóz zabytków i dóbr kultury z Polski do krajów UE oraz, w zakresie nie uregulowanym przepisami wspólnotowymi, również do krajów trzecich uzależniony jest od uzyskania odpowiedniego pozwolenia wywozu.

Urzędnicy uciekają przed KAS i małymi zarobkami

- Pracownicy skarbówki i służby celnej masowo składają wymówienia - Powodem są marne zarobki i lęk przed Krajową Administracją Skarbową - Ministerstwo Finansów obiecuje podwyżki płac, aby zatrzymać urzędników

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa


Instrukcja inwentaryzacyjna, to jeden z nieobowiązkowych elementów przyjętych zasad rachunkowości w jednostce budżetowej. Powinna ona dawać informację o organizacji dokumentacji inwentaryzacji oraz o podziale kompetencji między kierownikiem jednostki budżetowej a głównym księgowym.

Odszkodowania za grunty pod inwestycje publiczne


Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą korzystanie z nieruchomości stało się niemożliwe lub ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty może żądać od gminy wypłaty odszkodowania. W gorszej sytuacji są osoby, których nieruchomości zostały zarezerwowane pod inwestycje publiczne w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Jakie są zasady wyceny nieruchomości w związku z uchwalaniem planów zagospodarowania

W jakich sytuacjach właściciel nieruchomości ma prawo oczekiwać od gminy odszkodowania? Jak ustalana jest wartość nieruchomości, gdy np. korzystanie z niej będzie ograniczone w związku z uchwaleniem planu zagospodarowania przestrzennego?

Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Jakie organy, poza prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, mogą kontrolować postępowanie przetargowe? Jakie dokumenty w postępowaniu o zamówienia publiczne należy uznać za najistotniejsze?

Czy poświadczenie przedłożenia i poświadczenie odbioru mają takie samo znaczenie

Termin w postępowaniu administracyjnym uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane w formie dokumentu elektronicznego, za poświadczeniem przedłożenia, do organu administracji publicznej. Kodeks nie zawiera przy tym jednak definicji poświadczenia przedłożenia. Czy można więc w związku z tym założyć, że poświadczenie przedłożenia jest terminem tożsamym z poświadczeniem odbioru?

Interes publiczny a ochrona danych osobowych

W celu poinformowania mieszkańców gminy o wstrzymaniu remontów dróg gminnych w związku ze skargą na degradację środowiska naturalnego możliwe jest upublicznienie tej informacji, ale bez identyfikacji osoby, która złożyła skargę.

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Państwa EOG dają Polsce pieniądze

Na lata latach 2004-2009 Polska ma do wykorzystania 533,51 mln euro w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Środki te, stanowią uzupełniające źrodło finansowania inwestycji w stosunku do funduszy UE.

Sprawy należy rozstrzygać na korzyść obywatela


Sprawne i efektywne działanie organu administracyjnego nie jest utożsamiane jedynie ze sztywnym, literalnym wykonywaniem przepisów. Obecnie od administracji oczekuje się raczej realizowania jej służebnej i świadczącej roli.

Jak Unia Europejska pomaga zbudować społeczeństwo informacyjne


Budowanie społeczeństwa informacyjnego jest jednym z priorytetowych działań podejmowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.

Na jakie środki z funduszy unijnych na przedsięwzięcia środowiskowe mogą liczyć samorządy


Czy brak regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie jest przeszkodą w ubieganiu się o fundusze unijne? Jakie programy operacyjne będą wspierać jednostki samorządu terytorialnego w podejmowanych przez nie działaniach mających na celu ochronę środowiska?

O zdarzeniu losowym decyduje wójt


Rada gminy nie może w regulaminie przyznawania pomocy materialnej rozstrzygnąć, co jest zdarzeniem losowym. O tym decyduje wójt, który przyznaje zasiłek losowy. Rada gminy nie może też określić jego wysokości, niezgodnej z przepisami ustawy.

Wykonywanie budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Budżet jest rocznym planem finansowym, który stanowi podstawę funkcjonowania budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ustawie o finansach publicznych wyróżniamy dwa rodzaje budżetów - budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Czy trzeba wstrzymać prace budowlane, gdy odkryty został zabytek


Czy jest określony czas, na jaki mogą być wstrzymane prace budowlane w przypadku natrafienia na zabytek? Czy to wojewódzki konserwator zabytków podejmuje decyzję o wstrzymaniu lub kontynuacji prac budowlanych?

Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.

Skreślenie ucznia decyzją administracyjną

Dyrektor szkoły lub placówki publicznej albo niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej może, w drodze decyzji, skreślić z listy uczniów tylko osoby nieobjęte obowiązkiem szkolnym w wypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki - stanowi art. 39 ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

Starosta zdecyduje o przyjęciu nieruchomości


Właściciele, którzy chcą wyzbyć się swoich nieruchomości, będą mogli przekazać je na rzecz państwa. Do skuteczności zrzeczenia konieczna ma być zgoda starosty i sporządzenie aktu notarialnego.

Czy możliwe jest ujawnienie adresu strony postępowania administracyjnego

Czy osoba będąca stroną postępowania administracyjnego prowadzonego przez organ administracji publicznej może zastrzec, aby jej dane osobowe znajdujące się w aktach sprawy nie były udostępniane innym stronom tego postępowania?

Konferencja Grupy Rodzinnej - nowa metoda pomocy rodzinie


Konferencja Grupy Rodzinnej (KGR) jest metodą pracy z rodziną znajdującą się w sytuacji kryzysowej. Angażując w rozwiązanie problemu jak największą liczbę członków rodziny i osób jej bliskich, wykorzystuje potencjał i zdolności, jakie mają jej poszczególni członkowie.

Jakie są ograniczenia w udostępnianiu informacji o osobach pełniących funkcje publiczne

Jakie rodzaje informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, nie podlegają ograniczeniu w dostępie do nich, ze względu na prywatność określonej osoby? Jakie informacje dotyczące życia prywatnego osób pełniących funkcje publiczne mogą być udostępniane, czy też zakwalifikowane jako informacje publiczne?

REKLAMA