Zlecamy drukarniom wykonanie ulotek i naklejek, kalendarzy, materiałów promocyjnych o tematyce zoologicznej, tablic edukacyjnych według naszych projektów. Finalnie otrzymujemy materiały, a zlecamy usługę. Na fakturze mamy wskazane np. druk 240 naklejek, 50 kalendarzy, wykonanie 20 tablic edukacyjnych. Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinny zostać zaliczone wydatki za usługi druku i wykonania takich materiałów?
W zakładowym planie kont jest zapis, iż materiały zakupione na potrzeby administracyjno-gospodarcze (materiały biurowe, materiały gospodarcze, środki czystości) lub na potrzeby gospodarki transportowej (paliwo, części i materiały do napraw bieżących samochodów) oraz zakup bloczków mandatowych odpisuje się w ciężar kosztów w momencie zakupu po rzeczywistych cenach zakupu. Wartość niezużytych materiałów ustala się w drodze spisu z natury na dzień bilansowy i wprowadza na stan zapasów, korygując koszty o wartość tego stanu pod datą przeprowadzenia inwentaryzacji. Bloczek mandatowy jest drukiem ścisłego zarachowania i na koniec roku przeprowadza się ich inwentaryzację. W instrukcji inwentaryzacyjnej przyjęto uproszczenie, iż inwentaryzacją objęte są tylko czyste bloczki mandatowe, natomiast bloczki znajdujące się na stanie osób posiadających uprawnienia traktowane są jako zużyte. Czy należy wykazać w spisie z natury materiałów ilość niezużytych bloczków mandatowych w ilości zaewidencjonowanej w książce druków ścisłego zarachowania, czy wystarczy, że w protokole inwentaryzacyjnym z druków ścisłego zarachowania będzie wykazane, iż na stanie jest np. 5 czystych bloczków mandatowych?
Jednostka oświatowa otrzymała od dostawcy energii elektrycznej fakturę korygującą in minus, w związku z nieprawidłowym odczytem licznika. Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości, otrzymane faktury korygujące dotyczące kosztów roku bieżącego pomniejszają koszty i wydatki tego roku. Kolejny przelew zostanie pomniejszony o kwotę z faktury korygującej. Nastąpi to w następnym miesiącu, wobec czego na 30 września jednostka ma od tego kontrahenta należność. Na dzień 30 września jednostka budżetowa ma jednak nadpłatę na tym kontrahencie, w sprawozdaniu Rb-28S pokaże wszystkie zobowiązania, niepomniejszone o otrzymaną fakturę korygującą. Czy jeżeli faktura korygująca ma być zaksięgowana na pomniejszenie kosztów, powinna na 30 września być wykazana w sprawozdaniu Rb-N, pomimo że należność nie wynika ani ze sprawozdania Rb-27S, ani Rb-34S? Czy prawidłowe jest niepomniejszenie zobowiązań na 30 września o wartość faktury korygującej w sprawozdaniu Rb-28S w danym paragrafie?