Ustawa "żłobkowa" weszła w życie
26.05.2011
Z dniem 4 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwana potocznie "ustawą żłobkową"
Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?
Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.
Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.
Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?
Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta
20.12.2010
Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia
pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu
prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.
Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z
przypisywaniem mu właściwości magicznych,
do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.
Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.
Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.
Podatek leśny
26.11.2010
Znaczenie podatku leśnego dla budżetu przeciętnej gminy zależy od stopnia
jej zalesienia. Na ogół jednak dochody z tego podatku stanowią skromny
ułamek całości dochodów gmin.
Po wyjaśnieniach Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy okazało się, że do końca nie wiadomo, na jakiej podstawie prawnej należy obliczać w 2010 roku wysokość diet dla radnych i wynagrodzenia dla samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru. Obowiązują bowiem w tej sprawie dwie różne interpretacje.
Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości
28.10.2010
Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z
problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w
miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia
prawa stwarza poważne trudności praktyczne.
Nieśmiertelne „my” i „oni”
09.11.2010
Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli
jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi
niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w
publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub
przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie
chodzi.
Czy wójt może poprawić wydaną decyzję
27.07.2010
Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.
Limity finansowe dla komitetów wyborczych
15.07.2010
Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.
Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów
władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie
są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a
także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych
Przepisy o finansach publicznych i standardy nie wspominają o korzyściach, jakie skutecznie działająca kontrola zarządcza może przynieść kierującym jednostkami finansów publicznych. Jednak po dokładniejszym ich przeanalizowaniu można znaleźć propozycje rozwiązań menedżerskich, które pozwolą znacząco podnieść jakość zarządzania w sektorze publicznym – podobnie jak miało to miejsce w instytucjach komercyjnych.Więcej o kontroli zarządczej przeczytasz w Poradniku Rachunkowości Budżetowej nr 8. Zamów prenumeratę Poradnika Rachunkowości Budżetowej, a w najbliższym czasie otrzymasz omówienia najważniejszych zagadnień z rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, m.in.:- Nową sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych- Przekształcenia i likwidację zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych.
Wójt też wydaje interpretacje
21.09.2011
Wśród porzekadeł dotyczących podatków można znaleźć i taki, wedle
którego podatek jest jak twoja matka: nigdy go nie rozumiesz, ale zawsze
o nim pamiętasz. Niestety jest w nim sporo prawdy, bowiem pamiętać o
podatkach trzeba a zrozumieć je często niełatwo.
Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?
Struktura organizacyjna gminy
14.04.2010
Istnieje wiele definicji  pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.
Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.
Za co odpowiada zastępca wójta
26.04.2010
Kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta) są precyzyjnie określone ustawowo. Jaki natomiast może być zakres kompetencji zastępców?
Urlop bezpłatny dla wójta
26.04.2010
Pracownik samorządowy zatrudniony w urzędzie gminy, wybrany na stanowisko wójta tej samej gminy, nie musi składać wniosku o urlop bezpłatny na okres kadencji.
Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wydała 27 lutego 2009 r. stanowisko dotyczące uwarunkowania wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójta, (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka od uchwały rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa. Sprawdź, jakie uprawnienia w tym zakresie mają radni.
Czy wójt musi umorzyć zobowiązanie podatkowe
26.04.2010
Organ podatkowy może na wniosek podatnika odroczyć termin płatności podatku, rozłożyć go na raty lub umorzyć w całości lub w części.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego
30.04.2010
Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.
Wójt, burmistrz i prezydent miasta mają obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu na imprezę masową. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy warunków, uprawniony przedstawiciel wójta, może przerwać imprezę masową.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla wójta
08.05.2010
Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 r. dla wójta gminy można wypłacić na wniosek i z podpisem przewodniczącego rady gminy? Czy też tzw. „trzynastka” dla wójta gminy powinna być przyznana przez radę gminy uchwałą?
Czy sąd może zawiesić w pełnieniu obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Czy w związku z tymczasowym aresztowaniem szef gminy może stracić swój mandat?
Burmistrz określa zasady obsługi rady
30.04.2010
Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.