REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób po 1 czerwca 2017 r.

Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.

Postępowanie wyjaśniające w organie odwoławczym po 1 czerwca 2017 r.

Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   

Poświadczanie zgodności odpisów dokumentów z oryginałem od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przyznała nowe uprawnienie pracownikom organów administracji publicznej prowadzących postępowanie. Pracownik organu, na żądanie strony, może poświadczyć zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.

Zmiany w zasadach ogólnych w Kodeksie postępowania administracyjnego od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła wiele zmian w katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego. Zmiany modyfikują istniejący katalog, a także poszerzają go o kilka nowych zasad.

REKLAMA

Zasada pewności prawa - nowelizacja KPA

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), która weszła w życie 1 czerwca 2017 r., wprowadziła liczne zmiany m.in. w zasadach ogólnych postępowania administracyjnego.  Jedną z nowości jest wprowadzenie zasady pewności prawa.

Sprzeciw od decyzji o kasacji - nowelizacja Kpa

Prawo do odwołania się od rozstrzygnięcia jest jedną z fundamentalnych zasad kierujących postępowaniem administracyjnym. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła pewne zmiany w zakresie sposobu odwołania się od rozstrzygnięcia organu art.138§2 k.p.a. Tą zmianą jest zastąpienie skargi na decyzję wydanej w trybie tego przepisu,  sprzeciwem od tej decyzji.

Kto może być mediatorem po 1 czerwca 2017 r.? - nowelizacja KPA

Na skutek nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) została wprowadzona instytucja mediacji. Jednym z uprawnień stron w postępowaniu mediacyjnym będzie możliwość wyznaczenia mediatora, który to postępowanie poprowadzi.

Zasada dążenia organu do polubownego załatwienia sprawy - nowelizacja KPA

Jedną ze zmian wprowadzonych na skutek nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest wprowadzenie zasady polubownego rozstrzygania kwestii spornych. Celem wprowadzenia tej zasady jest zachęcanie stron do by wspólnie poszukiwały kompromisu co do możliwego rozwiązania spornej sytuacji.

REKLAMA

Ponaglenie - nowelizacja Kpa

Ponaglenie jest nowym środkiem prawnym przysługującym stronie w sytuacji gdy w jej sprawie organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania. Od 1 czerwca ponaglenie zastąpi zażalenie na bezczynność/przewlekłe prowadzenie postępowania oraz wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Milczące załatwienie sprawy - nowelizacja Kpa

Dnia 1 czerwca 2017 roku wchodzą w życie zmiany wprowadzone w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego.  Jedną ze zmian, które wprowadza owa nowelizacja jest nowa forma rozstrzygania w sprawach administracyjnych. Jest to tzw. milczące załatwienie sprawy.

Mediacja - nowelizacja Kpa

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadza instytucję mediacji. Ustawodawca zachęca w ten sposób do polubownego rozwiązywania kwestii spornych.

Leasing nie dla podmiotów publicznych

Przez bariery w przepisach finansowanie zadań publicznych w formie leasingu jest praktycznie niemożliwe. Czy coś się zmieni w tym zakresie?

Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.

Reforma systemu metrologii instytucjonalnej 2017 r.

Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

Instytucja ponaglenia - zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego 2017 r.

W aktualnym stanie prawnym brak jest definicji pojęć - bezczynność organu oraz przewlekłość postępowania. Strona, na niezałatwienie sprawy w terminach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia. Postępowania administracyjne często się przeciągają, dlatego też ma zostać wprowadzona instytucja ponaglenia.

Wzory oświadczeń o powiązaniach rodzinnych, służbowych, prawnych i faktycznych

Jak powinno wyglądać oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 Prawa zamówień publicznych? Czy dostępny jest wzór takiego oświadczenia?

Zamawiający nie ma obowiązku analizować czy nie narusza zasad konkurencji

W wyroku KIO z dnia 7 lutego 2017 r. przedstawiono interpretację przesłanek udzielenia zamówienia in-house na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2017 r.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

Umowa CETA - co to jest?

Czym jest CETA? Jakie korzyści i zagrożenia niesie? Czy podpisanie umowy CETA spowoduje pogorszenie żywności w Polsce? Czy przez podpisanie tej umowy małe gospodarstwa rolne przestaną istnieć? Ministerstwo Rozwoju wraz z przedstawicielami Komisji Europejskiej i Ambasadą Kanady odpowiedziało na nurtujące pytania.

Które sprawozdania administrator bezpieczeństwa informacji ma obowiązek przesyłać do GIODO?

Administratorzy bezpieczeństwa informacji powinni przesyłać do GIODO wyłącznie sprawozdania ze sprawdzeń realizowanych na jego wniosek.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Zmiany w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.

Koncesja na roboty budowlane - zmiany 2016/2017

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi wprowadza nowe zasady udzielania zamówień w drodze umów koncesji. Ustawa ma na celu implementację do polskiego prawa dyrektywy koncesyjnej. Część przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem kilku artykułów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Prawidłowe uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób prawidłowo uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy? Czy uzasadnienie prawne ma większy wpływ na ocenę zasadności odrzucenia oferty?

Wyjaśnienia wykonawcy a oferta

W jaki sposób należy traktować wyjaśnienia wykonawcy? Czy stanowią one część jego oferty?

Zmowa przetargowa a odrzucenie oferty

Kiedy zmowa przetargowa stanowi podstawę do odrzucenia oferty? W jaki sposób należy potraktować wykonawcę, który zgodził się wstępnie na wpłynięcie niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji na wynik postępowania przetargowego, ale się z tego wycofał?

Błąd w obliczaniu ceny

Kiedy błąd w obliczaniu ceny stanowi podstawę do odrzucenia oferty? Czy z błędem co do ceny mamy do czynienia w przypadku nieprawidłowego wyniku działań arytmetycznych?

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Wymagania stawiane przez zamawiającego

W jaki sposób zamawiający powinien określać wymogi, których spełnienie jest warunkiem udziału w postępowaniu? Czy może kierować się jedynie swoimi rzeczywistymi potrzebami?

Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne

Jakie skutki prawne wywołują wyjaśnienia wykonawcy? Czy wyjaśnienia stanowią część oferty?

Poprawienie omyłki a stopień zawinienia wykonawcy

Czy zamawiający może odmówić poprawienia omyłki w ofercie z tego powodu, iż wykonawca w znacznym stopniu przyczynił się do jej powstania? Czy istnieje podstawa prawna do takich działań?

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Dla rozwoju e-administracji konieczna zmiana procedur

Polska w zakresie e-administracji w rankingu ONZ zajmuje 42. miejsce. Zdaniem Instytutu Jagiellońskiego konieczne są zmiany procedur zamówień publicznych.

Ile ofert na część zamówienia?

Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?

Ograniczenie in-house w zamówieniach publicznych

Wybór firmy odbierającej odpady ma odbywać się w przetargu, nie zaś w formie tzw. in-house. Sejm zaakceptował senacką poprawkę nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

Cyfryzacja usług publicznych

Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Cyfryzacji pracują nad programem "Od papierowej do cyfrowej Polski". Dokument przewiduje m.in. cyfryzacją kluczowych usług publicznych.

Skutki nowelizacji Prawa zamówień publicznych w zakresie kontraktów budowlanych

Obowiązująca od dwóch lat nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych miała zagwarantować zamawiającemu posiadanie wiedzy o wszystkich podmiotach realizujących roboty budowlane w roli podwykonawcy i warunkach rozliczeń z nimi. Jakie są faktyczne skutki tych zmian w obrocie?

Referencje składane przez wykonawcę - co powinny zawierać?

Jak powinna brzmieć treść składanych przez wykonawcę referencji? Czy powinny one zawierać informacje o wartości świadczonych usług?

Zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego

Czy zamawiający powinien wykazać zamiar wprowadzenia go w błąd przez wykonawcę? Czy samo ustalenie przekazania nieprawdziwych informacji wystarczy do wykluczenia wykonawcy?

Wprowadzenie w błąd zamawiającego a wykluczenie wykonawcy

Kiedy zamawiający winien wykluczyć wykonawcę w przypadku wprowadzenia go w błąd? Czy konieczne jest udowodnienie świadomości wykonawcy, iż informacja podawana przez niego zamawiającemu jest nieprawdziwa?

Zamówienia in-house – pojęcie, przepisy

Czym charakteryzują się zamówienia in-house? Czy pojęcie to funkcjonuje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych?

Szkolenie "eIDAS - Obowiązek dla administracji i szansa rozwoju usług elektronicznych"

Szkolenie "eIDAS - OBOWIAZEK DLA ADMINISTRACJI I SZANSA ROZWOJU USŁUG ELEKTRONICZNYCH Zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, zapewnienie zgodności z wymaganiami PSD2" odbędzie się 28 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Wybór najkorzystniejszej oferty - w jakim czasie?

W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?

Interes w uzyskaniu zamówienia

Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.

Zamówienia publiczne w sektorze zdrowia nie mogą być realizowane kosztem pacjentów

Podczas debaty zorganizowanej przez Związek Pracodawców Stratera Med.pt. „Równość w zamówieniach publicznych – mit czy rzeczywistość?" poruszono kluczowe kwestie dotyczące braku osiągnięć standardów gwarantujących zdrową konkurencję i przejrzystych zasad postępowania w Prawie zamówień publicznych. Podczas rozmowy podkreślono, że wciąż na marginesie pozostają zamówienia publiczne w obszarze usług zdrowotnych. Nie chcemy, aby niezdrowa współpraca szpitali i Wykonawców w obszarze zamówień publicznych miała negatywny wpływ na pacjentów – zaznacza Paweł Woźniak, Członek Zarządu Związku Pracodawców Stratera Med.

REKLAMA