REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Administracja publiczna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Usługi zaufania - co zawiera projekt ustawy?

Projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej został przyjęty przez Radę Ministrów. To pierwszy etap pracy związanych z wdrożeniem do polskiego systemu prawnego unijnego rozporządzenia w tym zakresie.

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Rozporządzenie w sprawie eiDAS - 1 lipca 2016 r.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS) wejdzie w życie 1 lipca 2016 r. Nowa regulacja wprowadza jednolite w całej Unii Europejskiej podejście do świadczenia usług zaufania.

Po raz pierwszy w Lublinie Akademia Mówcy i Prezentera

Po raz pierwszy w Lublinie, już 6 maja, odbędzie się seminarium z wystąpień publicznych prowadzone przez pana Maurycego Seweryna - jednego z trzech najlepszych w Polsce ekspertów od wystąpień publicznych i mowy ciała. Seminarium nosi nazwę Akademia Mówcy i Prezentera. Są to praktyczne warsztaty z kamerą dla dziennikarzy, samorządowców, przedsiębiorców i studentów.

REKLAMA

Warsztaty "Doręczanie elektroniczne w ramach postępowania podatkowego, administracyjnego i cywilnego po zmianie przepisów"

Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach Warsztaty "Doręczanie elektroniczne w ramach postępowania podatkowego, administracyjnego i cywilnego po zmianie przepisów", które odbędą się 18 maja 2016 r. w Warszawie.

XIII edycja konferencji „Zarządzanie kryzysowe – komunikacja i kooperacja służb” już za nami

25 lutego w warszawskim hotelu Lord zebrali się znani i cenieni eksperci, prestiżowe firmy oraz uczestnicy. Dzięki znakomitej frekwencji na sali pojawiło się ponad 100 osób. Niezwykle cieszy nas fakt, że kolejna edycja konferencji skierowanej do administracji publicznej oraz służb mundurowych spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Konferencja „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”

Zapraszamy do wzięcia udziału w drugiej edycji konferencji „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”, która odbędzie się w dniu 10 marca 2016 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Straż pożarna z największym zaufaniem wśród instytucji publicznych

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki badania, z których wynika, że instytucją życia publicznego, której Polacy najbardziej ufali w pierwszej połowie 2015 r., była straż pożarna. Najmniejsze zaufanie mamy do władzy ustawodawczej.

REKLAMA

Wniesienie skargi do niewłaściwego organu a termin

Czy skarżący wnoszący skargę administracyjną do niewłaściwego organu, zachowa termin do jej wniesienia?

E-usługi administracyjne na poczcie

Niebawem na poczcie zapłacimy kartą. Będzie również więcej e-usług administracyjnych.

Analiza danych w administracji publicznej

Zapraszamy na seminarium „Analiza danych w administracji publicznej”. Podczas spotkania zostaną poruszone tematy związane m.in. z badaniami ankietowymi, analizami i raportowaniem z wykorzystaniem rozwiązań Statistica.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej - multikonferencja w Bydgoszczy

Urząd Statystyczny w Bydgoszczy we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Wiedzą oraz Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy jest organizatorem Multikonferencji pt. Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej oraz narzędzi Business Intelligence w zarządzaniu budżetami jednostek samorządu terytorialnego, która odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 25-26 maja 2015 r.

Zaświadczenie w Kodeksie postępowania administracyjnego

Zaświadczenie administracyjne jest jednym z aktów, których wydanie przewidują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Jednak od czynności prawnych organu związanych z postępowaniem administracyjnym na zasadach ogólnych odróżnić trzeba czynności faktyczne, do których należy wydawanie zaświadczeń. Taka klasyfikacja wynika z faktu, że zaświadczenie nie rozstrzyga sporu ani nie jest wynikiem postępowania, a potwierdza jedynie pewne fakty lub stan prawny, które są organowi wydającemu wiadome.

Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Od 11 maja 2014 r. podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno zawierać, obok innych elementów, również adres elektroniczny wnoszącego. Wskazanie prawidłowego adresu elektronicznego warunkuje realizację doręczenia elektronicznego, co dla organu, jak również strony postępowania (innych uczestników), ma kluczowe znaczenie.

Przywrócenie terminu na odwołanie od decyzji administracyjnej

Przywrócenie terminu ma charakter wyjątkowy. Może ono nastąpić tylko z ważnych powodów, co do których zainteresowany uprawdopodobni, że wystąpiły bez jego winy.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Administracja publiczna - perspektywy i zagrożenia a wpływ nowych technologii

Czy można przewidzieć przyszłość Administracji? Jej nowoczesne rozwiązania? Perspektywę najbliższych lat? Oczywiście, że tak.

Spowodowanie znacznej szkody poprzez wykonanie decyzji administracyjnej

Jak uprawdopodobnić spowodowanie znacznej szkody poprzez wykonanie decyzji administracyjnej? Warto pamiętać o tym, iż uprawdopodobnienie to nie to samo co udowodnienie.

Usunięcie drzewa zagrażającego życiu a zezwolenie

Obowiązek uzyskania zezwolenia przed usunięciem zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia drzew będzie istniał do czasu utraty mocy obowiązującej zakwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny przepisów. Wyrok Trybunału wpisuje się w dyskusję dotyczącą charakteru odpowiedzialności administracyjnej w ochronie środowiska.

Decyzja o warunkach zabudowy w postępowaniu odwoławczym

Decyzje ustalające warunki zabudowy stanowią często przedmiot odwołań składanych nie tylko przez sąsiadów projektowanej inwestycji, lecz także samych inwestorów. Skomplikowana materia podlegająca rozstrzygnięciu decyzją sprawia, że prawidłowe rozpoznanie odwołania przez samorządowe kolegium odwoławcze jest zadaniem trudnym, a niekiedy wymagającym specjalistycznej wiedzy.

Błędne pouczenie strony

Strona postępowania błędnie pouczona w decyzji administracyjnej o przysługujących jej prawach związanych z odwołaniem się od rozstrzygnięcia nie może zostać pozbawiona możliwości ubiegania się o ponowne rozpatrzenie jej sprawy. Błędne pouczenie nie daje jej jednak żadnych dodatkowych uprawnień.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym może być dokonywane na kilka sposobów. Wszystkie wskazane są w Kodeksie postępowania administracyjnego.

Obligatoryjne zawieszenie postępowania

Toczące się postępowanie administracyjne może zostać przez organ zawieszone. Wymaga to formy postanowienia. Ustawodawca wyróżnia w tym kontekście albo obowiązek, albo zależną od oceny organu możliwość zawieszenia postępowania.

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

Biegły w postępowaniu administracyjnym

W zależności od rodzaju postępowania dla określenia poszczególnych zdarzeń potrzebne mogą się okazać różne rodzaje dowodów. Jednym z nich są opinie biegłych. Wydaje się je w sytuacji, gdy w sprawie wymagane są wiadomości specjalne. O zaistnieniu takich okoliczności decyduje organ administracji publicznej prowadzący daną sprawę.

Bezczynność organu podatkowego

W przypadku bezczynności organu podatkowego można go ponaglić. Gdy to nie pomaga, istnieje możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Skarga na przewlekłość postępowania

Skarga na przewlekłość postępowania jest instytucją regulowaną w ustawie z 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora lub w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Opłaty w strefie parkowania a immunitet

Opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania ustala rada gminy. Czy posiadanie immunitetu wyłącza możliwość nałożenia opłaty dodatkowej za brak opłacenia strefy płatnego parkowania?

Posłowie czekają na ekspertyzy w sprawie tzw. janosikowego

Specjalna podkomisja zajmująca się projektami - obywatelskim i poselskim - mającymi ograniczyć tzw. janosikowe, zanim przystąpi do merytorycznych prac nad nimi, chce zapoznać się z opiniami ekspertów na ten temat. Problemem okazał się termin ich przygotowania.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli

Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.

Projekt ustawy metropolitalnej uzupełniany o poprawki

Projekt ustawy metropolitalnej dla aglomeracji katowickiej jest uzupełniany o poprawki; jest też dla niego wstępne poparcie koalicjanta - poinformował lider śląskiej PO, wiceminister gospodarki Tomasz Tomczykiewicz.

Pismo zamiast decyzji

W sprawie administracyjnej, w której organ administracji publicznej powinien wydać decyzję administracyjną, wydał jedynie pismo. W piśmie organ wskazuje, jak zamierza sprawę rozstrzygnąć. Czy to prawidłowe działanie?

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Umowy na czas określony w administracji publicznej

Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników korpusu służby cywilnej.

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Nowe wzory oświadczeń majątkowych osób pełniących funkcje publiczne

6 sierpnia weszło w życie nowe rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 4 lipca 2011 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym. Rozporządzenie dotyczy oświadczeń składanych przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Brak stanowiska innego organu

Art. 106 § 1 k.p.a. stanowi, że jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenie opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

REKLAMA