REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja publiczna, Kodeks postępowania administracyjnego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konferencja ,,Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii''

Zapraszamy na konferencję ,,Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii'', która odbędzie się 25 kwietnia w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Dostęp do informacji publicznej – poradnik

Dostęp do informacji publicznej istotny jest z perspektywy aksjologicznych podstaw funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. Z tego powodu jest prawem wyrażonym w Konstytucji RP, mającym swoje rozwinięcie w ustawie ustrojowej oraz w poszczególnych ustawach administracyjnych.

Braki formalne podania a dalsze kroki

Skuteczność pisma procesowego jest uzależniona od tego czy spełnia ono wymogi formalne stawiane przez ustawodawcę. W sytuacji, w której organ stwierdza braki formalne w danym piśmie procesowym, jest zobowiązany do wezwania wnoszącego do usunięcia braków.

Obligatoryjne zawieszenie postępowania

Postępowanie administracyjne może zostać zawieszone na wniosek strony lub z urzędu przez organ. W przypadku zawieszenia z urzędu, konieczne jest wystąpienie konkretnych przesłanek.

REKLAMA

Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę

Organy administracji publicznej mają obowiązek by niezwłocznie załatwiać wszelkie sprawy. Pracownik takiego organu może ponosić odpowiedzialność za nieuzasadnioną zwłokę lub zaniedbania z jego strony. Reguluje to art.38 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA) oraz inne ustawy do, których się odwołuje.

Sprawniejsze postępowanie administracyjne

Szykują się kolejne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego. Mają one usprawnić postępowanie administracyjne, a przede wszystkim skrócić czas trwania. Przeciwdziałanie przewlekłości tych postępowań jest głównym celem nowelizacji.

Organizacje społeczne oraz ich udział w postępowaniu

Organizacja społeczna to jeden z podmiotów wymienionych w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA), który może być stroną postępowania administracyjnego.  Może brać udział w postępowaniu we własnym interesie ale także gdy dotyczy ono praw i obowiązków innych osób.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Jaki czas ma organ samorządu terytorialnego na wydanie decyzji administracyjnej?

Kodeks postępowania administracyjnego określa procedurę decyzyjną organów administracji publicznej.  Prawo administracyjne wskazuje na trzy główne rodzaje terminów w jakich należy załatwić określoną sprawę.  W KPA znajdują się także informacje o skutkach niezachowania terminów  oraz prawach i obowiązkach stron.   

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

Nie będzie zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego

Organ administracji nadal musi informować organizację społeczną o wszczynanych postępowaniach. Sejm był przeciwny wykreśleniu z KPA przepisu dot. organizacji społecznych.

Wielkie zmiany w urzędach pracy

Samorządy tracą kolejne kompetencje. Urzędy pracy z ich rąk mają zostać przekazane w gestię administracji rządowej. Ma się to przyczynić do poprawy efektywności pracy urzędników.

Postępowanie administracyjne - orzekanie w sposób reformatoryjny przez organy odwoławcze

Postępowania administracyjne mogą się toczyć przez wiele lat, wędrując niekiedy nawet po kilka razy między pierwszą i drugą instancją. Tymczasem wiele z nich powinno być rozstrzygane co do meritum przez SKO, a nie krążyć między instancjami.

Mediacja administracyjna, kary adekwatne do naruszeń prawa - projekt nowelizacji kpa

Komitet Stały Rady Ministrów zaakceptował projekt nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, który składa się na pakiet 100 zmian dla firm. Nowelizacja kpa ma na celu usprawnienie postępowania administracyjnego, ma sprawić, by urzędy stały się bardziej przyjazne dla stron. Jednym z rozwiązań ma być np. wprowadzenie mediacji administracyjnej. Zmiany mają także objąć zasady wymierzania kar administracyjnych, tak by wymierzane kary były bardziej adekwatne do naruszeń prawa. Organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. okoliczności sprawy i stopień winy oraz zastosować ulgę.

Kodeks postępowania administracyjnego 2017 – nowe zasady

Od 1 czerwca 2017 r. mają obowiązywać znowelizowane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. W procedurze pojawi się kilka nowych zasad. Jakich?

Forum Informatyki w Administracji

Forum Informatyki w Administracji "Profesjonalne oblicza administracji publicznej - bezpieczeństwo teleinformatyczne, aspekty społeczne i prawne" odbędzie się w dniach 19-20 października 2016 r. w Radziejowicach. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Usługi zaufania - co zawiera projekt ustawy?

Projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej został przyjęty przez Radę Ministrów. To pierwszy etap pracy związanych z wdrożeniem do polskiego systemu prawnego unijnego rozporządzenia w tym zakresie.

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"

Szkolenie "Elektroniczne usługi publiczne - jak korzystać z ePUAP2?"odbędzie się 31 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Rozporządzenie w sprawie eiDAS - 1 lipca 2016 r.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS) wejdzie w życie 1 lipca 2016 r. Nowa regulacja wprowadza jednolite w całej Unii Europejskiej podejście do świadczenia usług zaufania.

Po raz pierwszy w Lublinie Akademia Mówcy i Prezentera

Po raz pierwszy w Lublinie, już 6 maja, odbędzie się seminarium z wystąpień publicznych prowadzone przez pana Maurycego Seweryna - jednego z trzech najlepszych w Polsce ekspertów od wystąpień publicznych i mowy ciała. Seminarium nosi nazwę Akademia Mówcy i Prezentera. Są to praktyczne warsztaty z kamerą dla dziennikarzy, samorządowców, przedsiębiorców i studentów.

XIII edycja konferencji „Zarządzanie kryzysowe – komunikacja i kooperacja służb” już za nami

25 lutego w warszawskim hotelu Lord zebrali się znani i cenieni eksperci, prestiżowe firmy oraz uczestnicy. Dzięki znakomitej frekwencji na sali pojawiło się ponad 100 osób. Niezwykle cieszy nas fakt, że kolejna edycja konferencji skierowanej do administracji publicznej oraz służb mundurowych spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Konferencja „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”

Zapraszamy do wzięcia udziału w drugiej edycji konferencji „Instytucja publiczna a wykorzystanie technologii”, która odbędzie się w dniu 10 marca 2016 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Straż pożarna z największym zaufaniem wśród instytucji publicznych

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki badania, z których wynika, że instytucją życia publicznego, której Polacy najbardziej ufali w pierwszej połowie 2015 r., była straż pożarna. Najmniejsze zaufanie mamy do władzy ustawodawczej.

E-usługi administracyjne na poczcie

Niebawem na poczcie zapłacimy kartą. Będzie również więcej e-usług administracyjnych.

Analiza danych w administracji publicznej

Zapraszamy na seminarium „Analiza danych w administracji publicznej”. Podczas spotkania zostaną poruszone tematy związane m.in. z badaniami ankietowymi, analizami i raportowaniem z wykorzystaniem rozwiązań Statistica.

Seminarium „Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie”

Zapraszam do wzięcia udziału w LXXIV seminarium z cyklu INFORMATYKA W ADMINISTRACJI. OD PAPIERU DO EZD. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej. Jak skutecznie wdrożyć system EZD w urzędzie. Seminarium odbędzie się 21 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej - multikonferencja w Bydgoszczy

Urząd Statystyczny w Bydgoszczy we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Wiedzą oraz Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy jest organizatorem Multikonferencji pt. Zastosowanie technologii informacyjnych w administracji publicznej oraz narzędzi Business Intelligence w zarządzaniu budżetami jednostek samorządu terytorialnego, która odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 25-26 maja 2015 r.

Adres elektroniczny jako adres do doręczeń

Od 11 maja 2014 r. podanie w formie dokumentu elektronicznego powinno zawierać, obok innych elementów, również adres elektroniczny wnoszącego. Wskazanie prawidłowego adresu elektronicznego warunkuje realizację doręczenia elektronicznego, co dla organu, jak również strony postępowania (innych uczestników), ma kluczowe znaczenie.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Administracja publiczna - perspektywy i zagrożenia a wpływ nowych technologii

Czy można przewidzieć przyszłość Administracji? Jej nowoczesne rozwiązania? Perspektywę najbliższych lat? Oczywiście, że tak.

Posłowie czekają na ekspertyzy w sprawie tzw. janosikowego

Specjalna podkomisja zajmująca się projektami - obywatelskim i poselskim - mającymi ograniczyć tzw. janosikowe, zanim przystąpi do merytorycznych prac nad nimi, chce zapoznać się z opiniami ekspertów na ten temat. Problemem okazał się termin ich przygotowania.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli

Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.

Projekt ustawy metropolitalnej uzupełniany o poprawki

Projekt ustawy metropolitalnej dla aglomeracji katowickiej jest uzupełniany o poprawki; jest też dla niego wstępne poparcie koalicjanta - poinformował lider śląskiej PO, wiceminister gospodarki Tomasz Tomczykiewicz.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Umowy na czas określony w administracji publicznej

Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników korpusu służby cywilnej.

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Nowe wzory oświadczeń majątkowych osób pełniących funkcje publiczne

6 sierpnia weszło w życie nowe rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 4 lipca 2011 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym. Rozporządzenie dotyczy oświadczeń składanych przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach

Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem, czyli potencjałem społecznym.

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

REKLAMA