REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Budżet, Województwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Służby Ochrony Państwa - wzrost wynagrodzeń 2018 r.

Sejm za zmianami w polityce wydatkowej Służby Ochrony Państwa. Zmiany mają na celu przede wszystkim podwyższenie wynagrodzeń osób zatrudnionych w SOP.

Windykacja wymagalnych należności budżetowych o charakterze cywilnoprawnym

Państwowa jednostka budżetowa zawarła umowę na dostarczenie dla jej potrzeb 3 nowych samochodów osobowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem technicznym. W zawartej umowie pomiędzy jednostką budżetową a dostawcą samochodów określono termin dostawy, a także zawarto zapis o karze umownej w wysokości 0,2% wartości zamówienia za każdy dzień zwłoki w dostawie. Kontrahent dostarczył pojazdy z 10-dniowym opóźnieniem, w związku z czym jednostka naliczyła karę umowną w łącznej wysokości 6000 zł. Dostawca nie zapłacił kary umownej, jednostka po 1 roku wysłała do niego wezwanie do zapłaty, a następnie po 3 latach skierowała pozew do sądu. Czy w tym przypadku czynność ta nie była podjęta zbyt późno w kontekście przepisów prawa finansowego i czy można tu mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?

Zmiana nazw ulic w WSA

Wojewoda śląski wydał zarządzenia zastępcze zmieniające nazwy ulic pod koniec marca 2018 r. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego.

Ujęcie zwrotu środków z niewykorzystanej dotacji celowej w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S

Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie „Dochody otrzymane”? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie „Dochody otrzymane” w kwocie 5 zł ze znakiem „-„, w przypadku gdy kolumny „Plan” i „Dochody wykonane” za I kwartał 2018 r. wynoszą „0”?

REKLAMA

Gminne budżety rosną dzięki wakacyjnym inwestycjom

Problem: W jaki sposób gminy wypoczynkowe mogą zagwarantować sobie dodatkowe środki budżetowe?

Spory o właściwość między marszałkiem województwa a starostą

Prowadzenie zbiórki odpadów i ich przetwarzania wymaga uzyskania zezwolenia. Organem właściwym do jego wydania jest najczęściej starosta. W wielu sprawach właściwym organem jest jednak marszałek województwa. Spory w tym zakresie rozstrzyga sąd administracyjny.

Statut związku międzygminnego

Podstawą funkcjonowania i uzyskania osobowości prawnej przez związek międzygminny jest jego statut. Ustawodawca przewidział szereg obowiązkowych elementów statutu. Wymagane zapisy nie tylko powinny znaleźć się w statucie. Przede wszystkim ich treść musi zostać uregulowana w sposób zgodny z ustawami.

Z samorządu do służby cywilnej

Od stycznia 2018 r. pracownicy, którzy zajmowali się koordynacją świadczeń rodzinnych i wychowawczych, przeszli do urzędów wojewódzkich.

REKLAMA

DOŚ państwową jednostką budżetową

Dyrekcja Ochrony Środowiska ma być państwową jednostką budżetową, kierowaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Czy wszystkie torebki foliowe będą płatne po 1 stycznia 2018?

Nowa ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2018 r. Co się zmieni?

Tworzenie funduszy na realizację pomysłów mieszkańców obowiązkowe

Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?

Ustawa okołobudżetowa 2018 r.

Znamy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 .

Wzrost gospodarczy w 2018 r.

Dochody państwa w 2018 roku wyniosą 355,7 mld zł, wydatki zaś 397,2 mld zł. Tak zakłada przyjęty przez rząd projekt budżetu na nadchodzący rok.

Indywidualne Konta Mieszkaniowe już w 2018 r.

Indywidualne Konta Mieszkaniowe pojawią się zaraz po wygaśnięciu programu Mieszkanie dla Młodych. Program MdM wygasa już w 2018 r.

Fundusz sołecki 2018 r. czeka na wnioski mieszkańców

Każde sołectwo, które chce skorzystać ze środków funduszu sołeckiego wyodrębnionego w przyszłorocznym budżecie gminy, to po pierwsze, powinno uchwalić wniosek, a po drugie, złożyć go wójtowi do 30 września br.

Obowiązki organu wykonawczego JST - wykonywanie budżetu

Za wykonanie budżetu JST odpowiada wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu lub zarząd województwa. Poza ogólnym nadzorem nad realizacją uchwały budżetowej, obowiązek ten wiąże się z realizacją wielu konkretnych zadań w ciągu całego roku budżetowego.

Referendum lokalne - stanowisko Wojewody Mazowieckiego

Jakich spraw może dotyczyć referendum lokalne? W artykule omówione zostało stanowisko Wojewody Mazowieckiego.

WPGO - w województwie mazowieckim doszło do istotnego naruszenia prawa

Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami dla województwa mazowieckiego bez wymaganych opinii. Zdaniem Wojewody Mazowieckiego doszło do istotnego naruszenia prawa.

JST otrzymają korekty planu finansowego na 2017 r.

Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają korekty planu finansowego na 2017 r. Jest to związane z nową ustawą budżetową na 2017 r.

Czy gmina może sfinansować wydatek na tablicę pamiątkową

Planujemy w przyszłym roku ufundować z budżetu gminy tablicę pamiątkową i pomnik. Nie mamy jednak pewności, czy taki wydatek majątkowy będzie zgodny z prawem, skoro przepisy budżetowe wprost na to nie zezwalają, a regionalna izba obrachunkowa może wydatek unieważnić. Czy jest podstawa prawna do finansowania takiego wydatku z budżetu?

Nowy sposób podziału dotacji między uczelnie od 2017 r.

Planowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmiany w sposobie wyliczania dotacji podstawowej z budżetu państwa dla uczelni idą w dobrym kierunku - promują jakość kształcenia. Uczelnie mają jednak zbyt mało czasu na dostosowanie się do nowych wymagań - poinformował szef konferencji rektorów prof. Jan Szmidt.

Samorządy zadłużają się w parabankach

Według Najwyższej Izby Kontroli coraz więcej samorządów decyduje się na kosztowne finansowanie w pozabankowych instytucjach finansowych, tzw. parabankach. W związku z tym, jak zauważa NIK, konieczne jest wprowadzenie mechanizmów zabezpieczających samorządy przed niekontrolowanym zadłużaniem.

Dotacje dla wyższych uczelni - zmiany 2017

Minister nauki i szkolnictwa wyższego proponuje zmiany w finansowaniu uczelni, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 roku. Zmiany mają wprowadzić nowy sposób podziału między uczelnie dotacji podstawowej z budżetu państwa. Zdaniem wiceminister nauki Teresy Czerwińskiej zmiany te nie nie przyczynią się do zwolnień. Przeciwnie - mają być impulsem do budowy kadry w szkołach wyższych.

Janosikowe dla województw w latach 2017-2019 bez zmian

Dotychczasowe przepisy dotyczące tzw. janosikowego dla województw zostaną przedłużone na lata 2017-2019. Nowelizacja ustawy została przyjęta przez Sejm.

Zmiana nazwy ulicy także przez wojewodę – znikną ostatni totalitarni patroni placów i ulic

W dniu 2 września 2016 roku wchodzi w życie ustawa z dnia 1 czerwca 2016 roku o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Ustawa przyznaje wojewodzie kompetencję do stwierdzenia nieważności uchwały nadającej nazwę budowli, obiektowi lub urządzeniu użyteczności publicznej, w zakresie, w jakim propaguje komunizm lub inny ustrój totalitarny.

Pułapki budżetu obywatelskiego

Kryteria zawarte w uchwałach dotyczących konsultacji społecznych w ramach budżetów obywatelskich, często zamiast rozszerzać grono uczestników, ograniczają je. Czy nadmierna „nadgorliwość prawna” nie czyni z partycypacji zbyt formalnej procedury?

Do kogo województwa kierują kampanie promocyjne?

Nieliczne samorządy wąsko definiują przynajmniej jedną grupę docelową. Większość województw kieruje swoje kampanie do wszystkich.

Podlaskie: budżet na 2016 r. nie zakłada inwestycji

Budżet regionu podlaskiego na 2016 r. jest znacznie mniejszy niż w 2015 r. Budżet na 2015 r. był rekordowy w historii regionu za sprawą funduszy unijnych, dlatego budżet na 2016 r. wygląda skromnie.

Budżet województwa wielkopolskiego na 2016 rok z deficytem

Na dochody w budżecie województwa wielkopolskiego na 2016 rok składać się mają: udziały we wpływach z podatków - 550 mln zł, dotacje celowe w wysokości 383,5 mln zł, subwencja ogólna 55,6 mln zł i pozostałe dochody w kwocie 58,8 mln złotych. Planowane udziały we wpływach od podatku PIT jak i CIT mają być nieznacznie większe od przewidywanego wykonania w roku 2015.

Jednostki organizacyjne pomocy społecznej w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. jednostki organizacyjne pomocy społecznej łatwiej połączą się we wspólne centra obsługi. Zmiany te mają w szczególnym stopniu przyczynić się do rozwijania instytucji pomocy społecznej w mniejszych jednostkach.

Budżet obywatelski Poznania na 2016 rok - priorytetem rekreacja

Pula środków przeznaczonych na Poznański Budżet Obywatelski na 2016 rok została zwiększona o 5 mln zł. Projekty zostały podzielone na ogólnomiejskie i dzielnicowe. Dzięki projektom wybranym przez poznaniaków, w poszczególnych dzielnicach przybędzie obiektów rekreacyjnych, wzbogacona zostanie miejska infrastruktura dla rowerzystów, powstaną też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Budżet Zielonej Góry na 2016 r. stawia na inwestycje

Łącznie w projekcie budżetu Zielonej Góry na 2016 r. na inwestycje zapisano ponad 152 mln zł (21,9 proc. wydatków). Najwięcej, bo aż 36 mln zł samorząd zamierza wydać na zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego.

Ograniczone finansowanie związków metropolitalnych

Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.

Marszałkowie województw naliczą opłaty wynikające z wyłączania gruntów

Proponowana zmiana pozwoli uniknąć kosztów po stronie starostów. Pieniądze będą gromadzone przez samorząd województwa, gdzie są rozdysponowane. Po zmianach to marszałek województwa będzie wierzycielem należności

Forum Liderów Samorządów Lokalnych Województwa Mazowieckiego

Konferencja „Nowa perspektywa unijna na lata 2014-2020 dla jednostek samorządu terytorialnego” zainauguruje działalność Forum Liderów Samorządów Lokalnych Województwa Mazowieckiego.

Budżet obywatelski w Szczecinie

Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Jak uchwalić budżet obywatelski

Czy można przygotować budżet obywatelski, jeśli w gminie nie została podjęta uchwała o konsultacjach społecznych?

Projekt budżetu Mazowsza na 2015 rok

Projekt budżetu na 2015 r., którym w poniedziałek zajmą się radni sejmiku zakłada, że w przyszłym roku dochody województwa mają wynieść ponad 2,5 mld zł, a wydatki na poziomie blisko 2,47 mld zł. Mazowsze w 2015 r. ma na janosikowym zaoszczędzić ponad 100 mln zł.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Jak rodzą się zwycięzcy? – debaty małopolskich samorządowców

Nikt nie przypuszczał, że tegoroczna batalia o władzę w samorządach sparaliżuje polityczno ¬- regionalną rzeczywistość nie tylko w trakcie kampanii wyborczej ale również i po niej. Jeżeli zastanawiacie się jak do tego doszło i dlaczego zwycięzcy nie mają władzy w sejmikach, zapraszamy do udziału w Małopolskiej Debacie Samorządowców pt. Jak zwyciężać by rządzić?

Silne marki województwa opolskiego - raport

Redakcja Infor.pl objęła patronatem raport dotyczący silnych marek woj. opolskiego. To inicjatywa non-profit, wspierana przez Brief for Poland; nad stroną merytoryczną badań czuwa Rada Naukowa Polskiego Stowarzyszenia Trenerów Zdrowia z Opola.

Środki na zarządzanie kryzysowe przeznaczone na realizację innych zadań

Obligatoryjny charakter rezerwy na zarządzanie kryzysowe wyklucza możliwość dokonania zmiany jej przeznaczenia – stwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku. Jak podkreśla RIO, zmiana przeznaczenia rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego powoduje naruszenie obowiązku jej tworzenia i przeznaczenia wyłącznie na cel, na jaki została utworzona.

Finansowanie imprez kulturalnych ze środków funduszu sołeckiego

Czy środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na organizację imprez kulturalnych oraz wycieczek integracyjnych? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

Fundusze sołeckie otrzymają większe wsparcie z budżetu

Prezydent podpisał zmianę ustawy o funduszu sołeckim. Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z tych funduszy.

Nowe inwestycje drogowe do 2020 r.

Zgodnie z unijnymi wytycznymi priorytet w ciągu obecnej perspektywy budżetowej, trwającej do 2020 r., będą miały projekty wpisane na listę Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach tego programu UE chce skupić się na budowie dziewięciu korytarzy przez teren całej wspólnoty. Przez Polskę przebiegają dwa: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.

Budżet partycypacyjny w Warszawie

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi motywowania mieszkańców do uczestnictwa w życiu społecznym są tzw. budżety partycypacyjne, w ramach których obywatele decydują, na jakie cele społeczne przeznaczą daną pulę pieniędzy. Od 20 stycznia trwa  pierwszy nabór projektów w Warszawie. W sumie do podziału przeznaczono 25 mln zł.

Zadłużenie samorządów 2014 - nowe przepisy

Zadłużenie samorządów od 1 stycznia 2014 roku jest uzależnione od średniej arytmetycznej tzw. nadwyżki operacyjnej z ostatnich trzech lat. Na nowy indywidualny wskaźnik zadłużenia nie będą miały wpływu obciążenia gmin poniesione po 1 stycznia 2013 roku, wynikające z realizacji projektów współfinansowanych przez UE (co najmniej w 60 proc.).

Budżet gminy 2014 - niezrealizowane wydatki budżetowe z roku poprzedniego

Czy budżet gminy na 2014 rok należy powiększyć o kwotę niezrealizowanych wydatków z roku poprzedniego? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Unijny budżet na 2014 rok - jest porozumienie

W ramach usuwania przeszkód z roku 2013 uzgodniono dodatkowe 400 milionów euro na pomoc dla krajów, które ucierpiały w wyniku katastrof naturalnych. Teraz unijny budżet musi zostać oficjalnie przyjęty przez Radę i Parlament Europejski.

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych są stosowane na podstawie artykułów od 55 do 64 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Warunki do stosowania ulg w jednostkach organizacyjnych budżetu państwa wynikają wprost z uofp.

REKLAMA