REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kto decyduje o zasadach wykupu resztówek

Obowiązek wykupu tzw. resztówek, czyli części nieruchomości, które pozostały po wywłaszczeniu, a nie nadają się już do pierwotnego wykorzystania, budzi w praktyce wiele kontrowersji, a spory w tym zakresie najczęściej rozstrzygają sądy powszechne. Jest to, co prawda, procedura długotrwała, ale dla zarządcy dróg bezpieczniejsza niż ugoda z właścicielem nieruchomości.

Strony postępowania o podział ewidencyjny nieruchomości

Co do zasady stroną postępowania działowego jest właściciel współwłaściciel lub użytkownik wieczysty dzielonej nieruchomości. W przypadku gdy podział nieruchomości ingeruje w prawa własności właścicieli gruntów sąsiednich, to właściciele tych gruntów również mają status strony.

Darowizna nieruchomości w praktyce

Zasady przekazywania i nabywania nieruchomości w drodze darowizny wciąż wywołują wśród samorządowców wiele wątpliwości. Dotyczy to zwłaszcza kwestii ewentualnego odwołania darowizny.

Koszty wyceny nieruchomości przy przekształceniach własnościowych

W kwestii kosztów przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przepisy są jednoznaczne. Nie można do nich zaliczać wydatków poniesionych na wycenę nieruchomości, której koszty obciążają organ administracji publicznej.

REKLAMA

Rozszerzenie prawa pierwokupu przez samorządy

Prace związane ze zmianą ustawy o gospodarce nieruchomościami już rozpoczęte. Czy to koniec przejmowania nieruchomości metodą „na kuratora”? Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz jest po rozmowach z premier Ewą Kopacz. Planowane zmiany dotyczyć mają m.in. rozszerzenia prawa pierwokupu przez samorząd lub Skarb Państwa.

Reprywatyzacja w kampaniach samorządowych

Kwestia reprywatyzacji pojawiła się m.in. w wypowiedziach i programach kandydatów na prezydenta Warszawy, jako jedna z najpoważniejszych spraw do uporządkowania przez władze miasta.

Czy sprzedaż działki bez przetargu jest zwolniona z VAT

Sprzedaż działki w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz użytkowników wieczystych. Czy transakcja ta jest zwolniona z VAT?

Miejsca dla pojazdów z kartą parkingową w miejscowym planie od 1 lipca 2014 r.

Miejsca przeznaczone na parkowanie pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową od 1 lipca 2014 r. będą obowiązkowo określone w planie zagospodarowania przestrzennego. Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Rezygnacja z decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Jakie uwarunkowania pozwalają na rezygnację z uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Na okoliczność jakich robót budowlanych można uznać za zbędne postępowanie administracyjne poprzedzające wydanie pozwolenia na budowę? To pytania, które często zadają sobie inwestorzy działający pod presją czasu, w obliczu groźby niedotrzymania terminów na realizację inwestycji.

Podział nieruchomości i jego zatwierdzenie przez organ

Zatwierdzenie podziału następuje na podstawie decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wyjątek stanowią nieruchomości rolne lub leśne, które co do zasady mogą być dzielone według uznania ich właściciela, bez przeprowadzenia procedury podziałowej.

Mieszkanie dla Młodych - Sejm przyjął program

Sejm przyjął program "Mieszkanie dla Młodych". Zgodnie z założeniami ma on wejść w życie w styczniu 2014 roku.

Mieszkanie dla Młodych w 2014 roku a budowa domu

Mieszkanie dla Młodych, czyli program, który w założeniu ma wystartować w 2014 roku, będzie wspierał także budowę domów jednorodzinnych. Tak zapowiadają politycy. Poniekąd można odnieść wrażenie, że ma to być pewnego rodzaju alternatywa dla ulgi budowlanej.

Dodatek energetyczny dla odbiorcy wrażliwego od 2014 r.

Dodatek energetyczny od 1 stycznia 2014 r. będzie przysługiwał odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej, czyli osobie pobierającej dodatek mieszkaniowy. Wypłatą dodatków energetycznych zajmą się gminy.

Prawo budowlane - zmiany od 2014 r.?

Zgodnie z informacjami podanymi na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, zapowiadane zmiany do Prawa budowlanego powinny wejść w życie pod koniec 2013 roku. Wliczając opóźnienie, które już wynosi ok. dwóch miesięcy, bardziej realnym terminem wprowadzenia zmian staje się pierwszy kwartał przyszłego 2014 roku. Jakie są propozycje zmian?

Księgi wieczyste: większa ochrona wierzycieli

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece wprowadza ochronę wierzyciela, który zabezpieczył swoją należność hipoteką na części nieruchomości.

Budowa domu jednorodzinnego bez pozwolenia

Rząd przyjął założenia do projektu nowelizacji prawa budowlanego. Zbudowanie domu jednorodzinnego nie będzie wymagać uzyskania pozwolenia na budowę - przekonuje rząd.

Decyzja o warunkach zabudowy

Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy jest procesem długotrwałym, trwającym nawet przeszło rok. Tam gdzie brak jest uchwalonych planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego, decyzje o warunkach zabudowy stały się głównym instrumentem planowania przestrzennego w Polsce, co prowadzi do chaosu przestrzennego oraz wydłużenia całego procesu budowlanego.

Rządowy program Mieszkanie dla Młodych w podkomisji

Posłowie są jednomyślni w kwestii ułatwiania nabycia pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Nie ma jedynie porozumienia, czy projekt ma dotyczyć tylko rynku pierwotnego, czy też wtórnego. PSL proponuje włączyć w projekt także domy jednorodzinne. Czy sytuacja budżetu pozwala na rozszerzenie programu?

Deklaracja śmieciowa: oświadczenie o odpowiedzialności karnej

Deklaracja śmieciowa nie powinna zawierać oświadczenia o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych informacji. Zgodnie bowiem z art. 233 § 6 kk między innymi art. 233 § 1 kk „stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej”.

Obowiązek przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej - kiedy powstaje?

Obowiązek przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej powstaje w sytuacji, gdy faktycznie istnieje wybudowania sieć kanalizacyjna i istnieje możliwość przyłączenia do niej nieruchomości, która nie posiada przydomowej oczyszczalni ścieków.

Wykup mieszkania będącego własnością gminy

Lokatorzy wynajmujący gminne mieszkania mają szansę stać się ich właścicielami wykupując je po znacznie niższych niż rynkowe cenach. Pamiętać jednak należy o tym, że także po wykupie mieszkania, na nowym właścicielu ciążyć będą zobowiązania, których przestrzeganie urzędnicy gminni będą stanowczo egzekwować.

Scalanie i wymiana gruntów - nowe przepisy

Ustawa o scalaniu i wymianie gruntów reguluje kwestie dotyczące zagospodarowania poscaleniowego oraz obowiązków starosty związanych z wykonywaniem zadań z tego zakresu oraz ich finansowaniem.

Koniec z obligatoryjnymi bonifikatami przy przekształcaniu użytkowania

Więcej osób złoży wniosek o przekształcenie użytkowania w prawo własności, raz na trzy lata będzie aktualizowana opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej a samorządy nie będą zmuszone do przyznawania bonifikat od opłat za przekształcenie nieruchomości - to główne założenia nowych przepisów regulujących instytucję użytkowania wieczystego.

Postępowanie eksmisyjne z lokalu będącego własnością gminy

Nieużywane w obowiązujących przepisach słowo eksmisja to budzące wiele kontrowersji postępowanie mające na celu usunięcie z zajmowanego lokalu osób i rzeczy oraz wydanie lokalu uprawionemu do niego podmiotowi. W kontekście niniejszego artykułu - uprawnionym podmiotem jest gmina jako właściciel lokalu.

Renta planistyczna - zasady pobierania opłaty

Renta planistyczna, zwana inaczej opłatą planistyczną, jest formą daniny publicznej płaconej przez właściciela nieruchomości na rzecz gminy. O jej istnieniu wiele osób dowiaduje się po sprzedaży nieruchomości, otrzymując decyzję ustalającą wysokość należnej gminie opłaty.

Zakres uprawnień zarządcy nieruchomości gminnej

Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?

Powódź i susza – w znowelizowanym Prawie wodnym

Znowelizowana ustawa Prawo wodne wprowadza szereg nowych i zmienionych definicji. Dodano dwa nowe rozdziały regulujące problem ochrony przed powodzią oraz przed suszą, a także uzupełniono przepisy dotyczące przygotowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Kosztami zmian w planach zagospodarowania przestrzennego obarczone zostały gminy i województwa.

Ustalenia studium nie przeszkadzają w budowie

Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Ułatwienia dla inwestycji - propozycje zmian w ustawie o gospodarce przestrzennej

Być może już za kilka lat centra wielu miast w Polsce zmienią się nie do poznania dzięki nowej regulacji prawnej, nad którą pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Projekt ma za zadanie dostosować system planowania przestrzennego do potrzeb inwestycyjnych i wymogów rozwijającej się gospodarki.

Ustalenia studium nie przeszkadzają w budowie

Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Kontrowersje wokół decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu budzą w praktyce dużo kontrowersji. Wynikają one przede wszystkim z odmiennego spojrzenia na problem z jednej strony przez projektantów, a z drugiej strony przez pracowników urzędu gminy i obsługujących gminę prawników. Grupy te bardzo często w zupełnie odmienny sposób oceniają priorytety związane z procesem wydania decyzji.

Przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności

Termin zgłaszania przez obywateli i inne uprawnione podmioty żądania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości upłynie dnia 31 grudnia 2012 r.

Czy przekazanie gminie gruntu pod budowę drogi publicznej skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Osoba fizyczna przekazała nieodpłatnie grunt na rzecz gminy. Nieruchomość gruntowa służyła dotychczas jako prywatna droga dojazdowa. Teraz gmina połączy ją z gruntem gminnym i zostanie wybudowa droga gminna. Czy takie przekazanie gruntu na rzecz gminy będzie podlegało opodatkowaniu VAT? Gmina jest podatnikiem VAT. Skoro przekazujący jest osobą prywatną, to czy na gminie spocznie obowiązek opodatkowania tego przekazania?

Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego

Optymalne, efektywne wykorzystanie przestrzeni, starannie dopracowane projekty i jasno określone granice terenów wydzielonych na wykorzystanie ich gospodarczo i społecznie. To główne cele, które stawiają sobie autorzy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).

Stan prac planistycznych w miastach i gminach

Najlepiej z planowaniem przestrzennym radzą sobie miasta na prawach powiatu. Wyjątkiem są w tej grupie metropolie, choć i tu można znaleźć przykłady jednostek, które z planowania uczyniły ważny argument atrakcyjności inwestycyjnej.

Planowanie przestrzenne to przywilej, a nie przykry obowiązek

Mimo powszechnej opinii, że plany miejscowe są pożądane, wiele gmin uważa ich sporządzanie za niepotrzebny wydatek, często zastępując je decyzjami o warunkach zabudowy. Dlaczego władze nie dostrzegają długofalowych korzyści, jakie niesie perspektywiczne planowanie?

Dialog z mieszkańcami przy tworzeniu planów miejscowych

Polityka zagospodarowania przestrzennego w gminie to temat trudny i często wzbudzający kontrowersje wśród mieszkańców. Dlatego właściwie prowadzony dialog ze społeczeństwem, towarzyszący procesowi zagospodarowania przestrzennego, może pomóc w przezwyciężeniu obaw i protestów mieszkańców oraz przyczynić się do lepszej jakości prac i rozwoju samorządów.

Przebudowa budynku wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy

Zgodnie z zasadą wolności zagospodarowania terenu, decyzje administracyjne poprzedzające rozpoczęcie prac budowlanych, w tym decyzja o warunkach zabudowy, mogą być wymagane tylko w przypadku, gdy wymóg taki wynika z przepisów prawa. Analiza przepisów wykazuje, iż przebudowa budynku do takich właśnie przypadków należy.

Kiedy wywłaszczenie gruntów podlega VAT

Planowana jest modernizacja i poszerzenie drogi krajowej. Wzdłuż pasa drogi leżą grunty, których właścicielem jest gmina. W związku z tą inwestycją dojdzie do wywłaszczenia gruntów należących do gminy na rzecz Skarbu Państwa. Przedmiotem wywłaszczenia będzie działka niezabudowana. Z tytułu wywłaszczenia gmina otrzyma od Skarbu Państwa odszkodowanie. Czy w takiej sytuacji dojdzie do opodatkowania czynności wywłaszczenia?

Zmiany w ustawie o gospodarce nieruchomościami

7 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami [dalej: „ugn”] oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowelizacja eliminuje wątpliwości interpretacyjne pojawiające się na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów, a poprzez zmiany w przepisach regulujących wywłaszczenie nieruchomości ma wpłynąć na przyspieszenie realizacji inwestycji celu publicznego.

Postępowanie w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego

Dodatek mieszkaniowy przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji administracyjnej. Sprawę o przyznanie dodatku prowadzi w oparciu o przepisy k.p.a., z uwzględnieniem regulacji zawartych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Ustawa) i wydanych do niej rozporządzeniach wykonawczych.

Podział nieruchomości, dopuszczalność i sposób przeprowadzenia

Intensywny rozwój budownictwa mieszkaniowego spowodował, że do gmin trafia coraz więcej wniosków o podział nieruchomości. Jakie warunki musi spełniać nieruchomość, żeby wójt, burmistrz albo prezydent miasta mógł wydać decyzję o jej podziale?

Gminy straciły wpływ na rozwój przestrzenny

Do 31 grudnia 2008 r. status rolny gruntów był jedyną przesłanką odmowy wydania decyzji o warunkach zabudowy, której nie podważały sądy i samorządowe kolegia odwoławcze. Od 1 stycznia 2009 r. gminy nie mają już tego argumentu.

Aktualizacja wartości prawa użytkowania wieczystego

Właściwy organ, np. wójt, zamierzający zaktualizować opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, powinien wypowiedzieć na piśmie wysokość dotychczasowej opłaty do 31 grudnia. W wypowiedzeniu należy wskazać sposób obliczenia nowej wysokości opłaty i pouczyć o sposobie zakwestionowania wypowiedzenia.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego

Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.

Zasady wywłaszczania nieruchomości pod inwestycje publiczne

Każda nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego. Organem właściwym w sprawach wywłaszczenia jest starosta. Postępowanie wywłaszczeniowe zawsze musi być poprzedzone rokowaniami o nabycie, w drodze umowy, praw do nieruchomości. 

Czy starosta przy zgłoszeniu budowy ma prawo do pobierania opłaty skarbowej

Czy opłacie skarbowej podlega wydanie poświadczenia o sposobie rozpatrzenia zgłoszenia? Dokonanie czynności urzędowej rejestracji zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych nie przewiduje bowiem wydania przez organ w żadnej formie pisemnego potwierdzenia. Tymczasem poświadczenie o sposobie rozpatrzenia przez organ, w tym o niewniesieniu sprzeciwu do zgłoszenia, wnioskowane jest przez inwestorów zarówno ze względu na ich interes prawny w urzędowym potwierdzeniu dokonania zgłoszenia, jak też z uwagi na przepisy szczególne wymagające urzędowego potwierdzenia. Jak należy postępować w takich sytuacjach?

REKLAMA