REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Swoboda wójta przy wyborze na stanowisko urzędnicze

Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.

PPK w sektorze budżetowym 2021

Od stycznia 2021 r. pracownicy sektora finansów publicznych wchodzą do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Rząd, choć planuje zamrożenie funduszu płac, wciąż chce włączenia tej sfery do programu.

Niewłaściwe wydatkowanie środków z Funduszu Pracy

OPZZ wydało komunikat w sprawie wydatkowania środków Funduszu Pracy. Uważa, że są one wykorzystywane na cele niezwiązane z jego ustawowymi zadaniami.

Odpowiedzialność księgowych zatrudnionych w sektorze publicznym

Zawód księgowego niewątpliwie jest odpowiedzialny i wymaga rzetelności, skrupulatności, odpowiednich kwalifikacji oraz predyspozycji. Odnosi się to zarówno do księgowych zatrudnionych w firmach czy biurach rachunkowych jak i w jednostkach sektora finansów publicznych. Za niedopełnienie lub niewłaściwe wykonanie swoich obowiązków księgowi ponoszą odpowiedzialność prawną.

REKLAMA

Oszczędności w urzędach w 2020 r. - niższe pensje, brak nagród?

Z informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że nie będzie zwolnień w administracji rządowej. Rząd będzie jednak szukał oszczędności płacowych.

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Zwolnienia w administracji publicznej - Tarcza antykryzysowa 2.0 zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego

Jeden ze związków zawodowych zdecydował się zaskarżyć przepisy tarczy 2.0 do Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o rozwiązania pozwalające szukać oszczędności w urzędach.

Zwolnienie pracownika - odprawa, odwołanie do sądu pracy, zasiłek dla bezrobotnych

Ze względu na pandemię koronawirusa pogorszyła się sytuacja nie tylko wielu prywatnych firm, ale także budżetu państwa. Wielu pracowników sektora budżetowego, urzędników boi się o swoje miejsca pracy. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują zwalnianemu pracownikowi.

REKLAMA

Potrącenia z wynagrodzenia - zmiany przewidziane w Tarczy Antykryzysowej 3.0

Tarcza Antykryzysowa 3.0 wprowadziła zmiany w wysokości kwoty wolnej od potrąceń. Zmiany dotyczą już wynagrodzeń za maj 2020 r. Jak rozliczać wynagrodzenia zgodnie z nowymi przepisami?

Tarcza 2.0 a zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej - wyjaśnienia Szefa KPRM

Wśród zmian wprowadzonych przez tzw. Tarczę antykryzysową 2.0 znalazły się rozwiązania pozwalające na zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej. RPO poprosił o stanowisko w tej sprawie Michała Dworczyka, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Oszczędności w administracji publicznej. Niższe wynagrodzenia zamiast zwolnień?

Rząd zabezpiecza się przed brakiem pieniędzy w budżecie na skutek kryzysu wywołanego koronawirusem. Chce redukować zatrudnienie w administracji rządowej, w tym w służbie cywilnej lub w najlepszym wypadku na pewien czas obniżać pensje urzędników.

Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach

Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Koronawirus. Zwolnienia w administracji publicznej

Rząd chce być przygotowany do ewentualnego cięcia etatów i obniżek pensji w ministerstwach, urzędach wojewódzkich i innych instytucjach. Wystarczy, że – gdy zajdzie taka potrzeba – wyda stosowne rozporządzenie. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Udzielanie urlopu wypoczynkowego na przełomie roku kalendarzowego

Urlop wypoczynkowy co do zasady powinien zostać udzielony pracownikowi jednorazowo w całości w przysługującym mu wymiarze, który w przypadku pracownika pełnoetatowego wynosi 20 lub 26 dni. Celem urlopu jest regeneracja sił pracownika, czego nie zapewni podział urlopu na części.

Trzynastka za niepełny rok w podstawie zasiłku chorobowego

Przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń chorobowych uwzględnia się przychód pracownika, od którego jest odprowadzana składka na ubezpieczenie chorobowe, po pomniejszeniu o potrącone pracownikowi składki na ubezpieczenia społeczne. Składki te wynoszą: 9,76% kwoty przychodu - na ubezpieczenie emerytalne, 1,50% kwoty przychodu - na ubezpieczenia rentowe oraz 2,45% kwoty przychodu - na ubezpieczenie chorobowe.

Czy można wypowiedzieć umowę na zastępstwo pracownikowi, który choruje

PYTANIE: W dniu 23 kwietnia 2018 r. zawarto umowę o pracę na zastępstwo do czasu powrotu nieobecnego pracownika. Osoba zastępująca długotrwale choruje, co reorganizuje poprawne funkcjonowanie zakładu pracy. Czy z pracownikiem zatrudnionym na zastępstwo można rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia?

Formuła wynagradzania operatora PSZOK

Zniesienie możliwości ryczałtowego rozliczania się gminy z operatorem odbierającym lub zagospodarowującym odpady komunalne, stanowi jedną z kluczowych zmian, jaką w obszarze zamówień publicznych w sektorze gospodarki odpadami wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. Kwestią wątpliwą pozostaje czy w zmienionej rzeczywistości prawnej, gminy mogą rozliczać się w formule ryczałtowej z podmiotami, którym powierzają prowadzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Krytyka zachowania radnych a naruszenie dóbr osobistych jednostki samorządu terytorialnego

Sąd Apelacyjny w Warszawie w sprawie z powództwa Gminy O. przeciwko spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. o ochronę dóbr osobistych uznał, że negatywne wypowiedzi na temat osób, wchodzących w skład jednostki samorządu terytorialnego lub jej pracowników, mogą prowadzić do naruszenia reputacji samej jednostki samorządu terytorialnego. Wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego i prawnego.

Tańsze bilety na basen dla pracowników a PIT

Świadczenie usług dla pracowników po obniżonych cenach należy zaliczyć do przychodów z innych nieodpłatnych świadczeń.

Ryczałtowa dieta dla radnych tylko z potrąceniami

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu rada gminy nie może ustalić ryczałtowej diety dla radnych bez wprowadzenia systemu potrąceń.

Dostęp do informacji o wynagrodzeniach urzędników

Czy na podstawie przepisów o dostępie do informacji publicznej można żądać udostępnienia informacji dotyczących wynagrodzeń, w tym nagród wypłacanych pracownikom urzędu gminy?

Mniej obowiązków bhp dla pracodawców zatrudniających do 50 osób

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszła w życie istotna nowelizacja przepisów bhp, która zwalnia pracodawców z obowiązku zapewnienia okresowych szkoleń w dziedzinie bhp dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych w niektórych przedsiębiorstwach, a także umożliwia pracodawcom zatrudniającym do 50 pracowników samodzielne wykonywanie zadań służby bhp przy zachowaniu odpowiednich wymogów. Nie jest to jedyna zmiana w obszarze służby bhp.

Nowego urzędnika trzeba przeszkolić i przeegzaminować

Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do organizowania służby przygotowawczej dla pracowników podejmujących po raz pierwszy zatrudnienie na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym. Decyzję w sprawie skierowania do służby przygotowawczej i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik  jest zatrudniony. Bierze przy tym pod uwagę poziom przygotowania pracownika  do wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska oraz opinię osoby  kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony.

Od 2019 r. wynagrodzenie zleceniobiorców jest chronione przed potrąceniami

Od początku 2019 r. obowiązuje ochrona przed potrąceniami wynagrodzenia otrzymywanego przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że przepisy art. 87 i art. 87(1) ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) stosuje się odpowiednio do wszystkich świadczeń powtarzających się, których celem jest zapewnienie utrzymania albo stanowiących jedyne źródło dochodu dłużnika będącego osobą fizyczną.

Dodatek specjalny dla burmistrza

Czy burmistrzowi może zostać przyznany dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań? Na ten temat wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Koszt pracy pracownika dodatkowym kosztem udostępnienia informacji publicznej?

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Wysokość dodatku za trudne warunki pracy a pensum łączone

Problem: Nauczyciel zatrudniony w placówce feryjnej - młodzieżowym ośrodku socjoterapii - na stanowisku wychowawcy w wymiarze 26/26 pensum, od 1 września 2018 r. będzie miał przydzielone 3 lekcje muzyki w wymiarze 3/18. Po uśrednieniu, jego pensum wyniesie 25/25 + 4/25 godzin ponadwymiarowych.

Jak prawidłowo wypełnić protokół powypadkowy - krok po kroku

Przy sporządzaniu dokumentacji powypadkowej należy dołożyć należytej staranności, ponieważ błędnie sporządzona dokumentacja powoduje bardzo często konieczność wdrożenia postępowania wyjaśniającego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wówczas dochodzi do przedłużenia terminu załatwienia sprawy, a tym samym powoduje to dłuższe oczekiwanie wnioskodawcy na przyznanie i wypłatę przysługujących jemu świadczeń. W niniejszym opracowaniu przedstawiamy prawidłowo sporządzony protokół powypadkowy wraz z załącznikami, które powinny zostać dołączone do dokumentacji powypadkowej.

Zarobki wójta, burmistrza, prezydenta miasta 2018 r.

Na początku kwietnia 2018 r. mogliśmy usłyszeć deklaracje znacznej obniżki wynagrodzeń parlamentarzystów oraz wyznaczenie nowych, niższych limitów wynagrodzeń dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 15 maja br. rząd przyjął nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Załączniki do rozporządzenia przewidują średnio 20-proc. obniżkę limitów wynagrodzeń zasadniczych osób pełniących funkcje zarządzające w samorządzie. Obniżka nastąpi jednak dopiero od 1 lipca 2018 r.

Zatrudnienie emeryta na stanowisku urzędniczym

Czy można zatrudnić na stanowisku urzędniczym osobę, która przeszła na emeryturę, po zatrudnieniu na tym samym stanowisku lub podobnym?

Czy można udzielić pracownikowi urlopu na żądanie bezpośrednio po chorobie?

Problem: Pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim od 25 kwietnia do 30 maja 2018 r. Ostatniego dnia choroby wystąpił o urlop na żądanie na: 1 czerwca. Czy urlop na żądanie może być udzielony bezpośrednio po upływie zwolnienia lekarskiego trwającego dłużej niż 30 dni, bez przeprowadzania badań kontrolnych? Czy pracodawca może odmówić udzielenia takiego urlopu?

Jak powierzyć pracownikowi mienie należące do pracodawcy

PROBLEM: Kierownik jednostki zdecydował o powierzeniu pracownikowi laptopa, będącego własnością jednostki, aby ułatwić mu wykonywanie obowiązków służbowych. W jaki sposób prawidłowo dokonać takiego powierzenia, aby pracownik odpowiadał za ten sprzęt? Czy pracownik ten powinien pisemnie wyrazić zgodę na poniesienie odpowiedzialności za laptopa?

Usunięcie z akt osobowych informacji o ukaraniu pracownika karą porządkową

PROBLEM: Pracownik ponad rok temu został ukarany karą porządkową nagany. Usuwamy właśnie z jego akt osobowych zawiadomienie o ukaraniu. Czy możemy jednak nadal przechowywać pozostałą dokumentację związaną z karą (notatka z rozmowy ze świadkami zachowania, wyjaśnienia pracownika), aby w razie konieczności móc wykazać, że pracownik w przeszłości nie wykonywał prawidłowo obowiązków?

Bezzwrotna zapomoga wypłacona ze środków ZFŚS

W bieżącym roku dwie pracownice zwróciły się do jednostki budżetowej o przyznanie bezzwrotnej zapomogi losowej ze środków finansowych ZFŚS w wysokości po 3000 zł. W uzasadnieniu złożonych wniosków jako przyczynę wskazano trudną sytuację materialną, spowodowaną niskimi dochodami rodziny, powstałą na skutek braku uzyskiwania dochodów (zakończenie pobierania zasiłku dla bezrobotnych) przez niepracujących współmałżonków, którzy utracili zatrudnienie kilka miesięcy temu. Oba wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone przez kierownika jednostki budżetowej, gdyż zapisy wewnętrznego regulaminu ZFŚS dopuszczają przyznanie bezzwrotnych zapomóg na taki cel. Czy w związku z tym należy od wypłaconych bezzwrotnych zapomóg zapłacić podatek dochodowy do urzędu skarbowego? Jak ująć taką operację w ewidencji księgowej jednostki?

Podróż służbowa prywatnym samochodem pracownika a badania lekarskie

Problem: Pracownik korzysta w podróży służbowej ze swojego samochodu prywatnego. Czy powinien on przejść badania psychotechniczne i mieć zaświadczenie lekarza medycyny pracy o możliwości używania prywatnego samochodu do celów służbowych?

Koszt polisy chroniącej pracowników gminy w czasie wyjazdu integracyjnego nie jest ich przychodem

Problem: Gmina wykupiła ubezpieczenie, które chroni jej pracowników w czasie wyjazdów integracyjnych. Czy koszt składki jest przychodem dla pracowników?

Kiedy pracodawca może domagać się od pracownika odszkodowania za wyrządzoną szkodę?

Problem: Pracownik jednostki na skutek nienależytego wykonania swoich obowiązków uszkodził sprzęt medyczny, koszt jego naprawy wyniósł 1150 zł. Pracodawca ukarał pracownika naganą oraz zażądał dodatkowo rekompensaty wyrządzonej mu szkody. Pracownik jednak odmawia zapłaty odszkodowania, gdyż nie ma zawartej z pracodawcą umowy o odpowiedzialności majątkowej za mienie znajdujące się w placówce. Czy w tej sytuacji pracodawca może domagać się od pracownika odszkodowania?

Zatrudnianie cudzoziemców - księgowanie wpłat do powiatowego urzędu pracy

Problem: Z dniem 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która wprowadza wpłaty przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz rejestracji oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Zgodnie z art. 90a ust. 2 i 2a tej ustawy, 50% wpłaty stanowić będzie dochód powiatu, a 50% dochód budżetu państwa. Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa, dochody realizowane przez jednostki organizacyjne inne niż urzędy obsługujące organy podatkowe lub państwowe jednostki budżetowe są przekazywane na rachunki bieżące dochodów właściwych dysponentów części budżetowych niezwłocznie, nie później niż w terminach określonych w tych przepisach. Powiatowy urząd pracy otworzył oddzielny rachunek bankowy, na który dokonywane są wpłaty przez pracodawców, a następnie przekazywane na rachunek starostwa powiatowego. Na jakich kontach powinno odbyć się: księgowanie wpłat do PUP oraz przekazywanie tych wpłat do starostwa? Jakie sprawozdania powinny być wykonywane przez PUP?

Kiedy podstawę wymiaru zasiłku chorobowego należy podwyższyć do kwoty minimalnego wynagrodzenia

Problem: Nasza jednostka (szkoła) zatrudnia od 1 stycznia 2016 r. pracownika obsługi z wynagrodzeniem zasadniczym w kwocie 1371,00 zł, premią w wysokości 15% wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkiem stażowym w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego. Premia jest pomniejszana za czas choroby. Pracownik w miesiącu choroby otrzymuje taką samą wysokość dodatku stażowego jak w miesiącu, w którym absencja nie wystąpiła. W związku z nieosiąganiem w 2017 r. kwoty minimalnego wynagrodzenia co miesiąc wpłacany był pracownikowi dodatek wyrównawczy w wysokości 149,15 zł. Pracownik zachorował po raz pierwszy w styczniu 2018 r. Czy ustalając podstawę wynagrodzenia chorobowego, należy uwzględnić także wypłacany w 2017 r. dodatek wyrównawczy? W styczniu 2018 r. pracownik otrzymał również trzynastkę za 2017 r. w kwocie 1887,84 zł.

Obliczanie dodatku służby cywilnej oraz urlopu dla urzędnika zatrudnionego w kilku organach administracji publicznej

PROBLEM: Jak ustalić wysokość dodatku służby cywilnej oraz urlopu w sytuacji, gdy urzędnik służby cywilnej jest zatrudniony w 4 organach w ramach służby cywilnej, czyli 4 razy 1/4 etatu, ale tylko 1/4 etatu powiązana jest ze stosunkiem pracy na podstawie mianowania, natomiast 3/4 wynika z umów o pracę?

Dni wolne od pracy w 2018 r.

W 2018 roku pracownik odpocznie krócej niż w roku poprzednim. W tym roku mamy w sumie 114 dni wolnych. Z dni ustawowo wolnych nie skorzystamy w lutym, marcu, czerwcu lipcu oraz we wrześniu i w październiku.

Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych 2018 - aktualny akt prawny

Publikujemy aktualny tekst Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

CEP utrudnia pracę urzednika

CEP, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów jest częścią CEPiK 2.0. Okazuje się, że nowy system spowalnia pracę urzędnika. A co za tym idzie wydłuża się znacznie czas obsługi petentów. Czas obsługi petenta wydłuża się o 30 minut.

Pracownicy socjalni w 2017 r.

Obecnie w ośrodkach pomocy społecznej i powiatowych centrach pomocy rodzinie pracuje 20 830 pracowników socjalnych. 21 listopada pracownicy socjalni obchodzili swoje święto.

Klasyfikacja budżetowa wydatków na zagraniczną podróż służbową

Pracownik naszej jednostki za zgodą kierownika będzie uczestniczył w warsztatach, które odbędą się za granicą w jednym z krajów Unii Europejskiej. Organizator pokrywa koszty podróży, nocleg oraz uczestnictwo w warsztatach. Po stronie naszej jednostki pozostaje rozliczenie delegacji i pokrycie kosztów diety oraz podróży lokalnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Czy koszty delegacji zagranicznej związanej z uczestnictwem pracownika w warsztatach powinno się ująć w § 442 (podróże służbowe zagraniczne) czy w § 470?

Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

Pracownicy samorządowi muszą liczyć się z tym, że poddawani będą tzw. ocenie okresowej. Jednak nie każdy samorządowiec takiej ocenie zostanie poddany. W artykule wskazano, kogo ona dotyczy, omówiono tryb jej przeprowadzania oraz skutki otrzymania przez pracownika dwukrotnej oceny negatywnej.

Płaca zasadnicza gminnego urzędnika idzie w górę

Nawet o 600 zł brutto wzrosną od przyszłego roku stawki minimalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych. To pierwsza taka podwyżka od prawie dziewięciu lat. Ustawodawca postanowił jednocześnie zlikwidować dyskryminujący podział stawek minimalnego wynagrodzenia dla pracujących w urzędach i zatrudnionych w pozostałych jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna

We wnioskach o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawcy często domagają się wskazania bardzo szczegółowych informacji nie tylko o wynagrodzeniach, lecz także o takich zagadnieniach, jak kariera zawodowa czy stan zdrowia pracownika samorządowego. Trzeba pamiętać, że tylko niektóre z takich danych mogą zostać zakwalifikowane jako informacja publiczna.

Jakie skutki wywołuje utrata ważności orzeczenia o niepełnosprawności pracownika?

PROBLEM: Jaki wpływ na pracę ma utrata ważności orzeczenia o niepełnosprawności pracownika? Co ma zrobić pracodawca, gdy dotychczasowe orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przestało obowiązywać (pracownik złożył wniosek o kolejne, ale nie zostało jeszcze wydane)?

Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego

Funkcjonariusze publiczni podlegają nie tylko szeroko rozumianej odpowiedzialności cywilnej, porządkowej czy dyscyplinarnej. Z uwagi na ciężar gatunkowy decyzji, jakie podejmują, odpowiadają również na podstawie przepisów karnych. Katalog czynów zabronionych, jakie mogą popełnić w ramach swojej działalności, jest dość szeroki, a sankcje dolegliwe.

REKLAMA