Kwestie dotyczące przejazdu, stają się powodem licznych sporów międzysąsiedzkich. Wynika to z faktu, że niestety nie wszystkie działki posiadają odpowiedni dojazd do drogi publicznej. Brak własnej drogi dojazdowej oznacza, że trzeba będzie polegać na sąsiadach. W tym kontekście rodzi się wiele pytań dotyczących m.in. zasad ustanowienia i funkcjonowania służebności na rzecz drugiej działki (tzw. nieruchomości władnącej). Eksperci portalu RynekPierwotny.pl w ramach odpowiedzi na wspomniane pytania, postanowili zaprezentować najważniejsze aspekty służebności związanych z koniecznym dojazdem, przechodem oraz przejazdem.
W wielu instytucjach kultury praca ma swoją daleko idącą specyfikę - odbywa się w różnych porach doby, w różnych dniach, często wymaga dzielenia na pracę poranną i wieczorną, związana jest z sezonem artystycznym. W konsekwencji ustawodawca objął pracowników instytucji kultury częściowo przepisami odrębnymi. Ponadto, w zakresie nieuregulowanym w sposób szczególny w tych przepisach, istnieje pełne odesłanie do Kodeksu pracy. Niezależnie więc od tego, czy mówimy o państwowej czy o samorządowej instytucji kultury, do pracowników w nich zatrudnionych nie stosujemy innych regulacji, np. ustawy o pracownikach samorządowych.
Określenie „zapis windykacyjny” wielu osobom może się kojarzyć np. z windykacją należności. W tym przypadku, proste słowne skojarzenia okazują się jednak zupełnie mylące. Zapis windykacyjny jest bowiem instytucją prawa spadkowego stosowaną od początku bieżącej dekady. Przez ostatnie kilka lat, wielu Polaków nie słyszało jeszcze o możliwościach w rozporządzaniu majątkiem, jakie daje zapis windykacyjny. Taka instytucja prawna jest bardzo dobrym rozwiązaniem, jeżeli właściciel mieszkania chce przekazać lokum określonej osobie. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili wyjaśnić, jakie są możliwości i ograniczenia związane ze wspomnianym zapisem.
W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.